Dårlig dag på jobben?

Startet av ebye, november 09, 2011, 08:03:34 AM

« forrige - neste »

Jostemikk

Hvem er det som forvalter oljefondet?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

#286
Det er Norges Bank som forvalter Oljefondet, se faktaboks på

http://www.climometrics.org/13apulan.jpg

Regjeringen har etablert et selskap, Norfund, med direktør Kjell Roland, som står for investeringer i u-land.    ;)

Jostemikk

Sitat fra: ebye på mars 07, 2013, 10:42:46 AM
Det er Norges Bank som forvalter Oljefondet, se faktaboks på

http://www.climometrics.org/13apulan.jpg

Regjeringen har etablert et selskap, Norfund, med direktør Kjell Roland, som står for investeringer i u-land.    ;)

Ja var det bare så enkelt, og så åpent, ebye.

http://www.na24.no/article3008659.ece

SitatRefses av Riksrevisjonen etter superbetaling

Hemmelig forvalter

«Riksrevisjonen finner det sterkt kritikkverdig at det inngås avtaler til slike vilkår og stiller spørsmål ved Norges Banks internkontroll i denne sammenheng», heter det.

Også Finansdepartementet får kritikk for ikke å ha engasjert seg i arbeidet med å følge opp eksterne forvaltere, noe Riksrevisjonen finner alvorlig.

- Lite penger igjen
Riksrevisor Jørgen Kosmo var under fremleggelsen av rapporten svært negativ til å betale så høye gevinsthonorarer.

- Da blir det lite penger igjen i oljefondet til slutt, sa Kosmo.

Kommunikasjonsdirektør Siv Meisingseth i Norges Bank vil overfor NA24 ikke opplyse navnet på forvalteren. Hun vil heller ikke si hva slags forvaltning dette dreide seg om, hvor forvalteren holder til eller om dette er en forvalter som fortsatt har oppdrag for fondet...

...Totalt ble Statens pensjonsfond utland belastet med 3,2 milliarder kroner i 2009. Av dette gikk 1,8 milliarder kroner til eksterne forvaltere, og 1,4 milliarder av dette var avkastningsavhengige honorarer. Det var totalt 45 eksterne forvaltere som hadde 75 mandater til sammen for å forvalte ca. 316 milliarder kroner...

Oljefondet vokser og vokser, og det er det folk hører. Ingen ser ut til å tenke to ganger på at årsaken er vår stadige oljeproduksjon. År for år produserer Norge olje, og år for år blir overskuddet av salget satt inn i Pensjonsfondet. At det enkelte år går ad dundas med investeringene, slik at mennesker vi ikke vet hvem er blir sittende med enorme pengesummer, det ser færre og færre ut til å bry seg om.

Hvem eier Norges Bank? Hvem er forvalterne? Har nasjonen Norge reell tilgang til pengene i Pensjonsfondet? Er det reelle verdier, eller er også vårt pensjonsfond bestående av Monopol-penger?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Obelix

Sitat fra: Jostemikk på mars 07, 2013, 22:14:06 PM
Hvem eier Norges Bank? Hvem er forvalterne? Har nasjonen Norge reell tilgang til pengene i Pensjonsfondet? Er det reelle verdier, eller er også vårt pensjonsfond bestående av Monopol-penger?

En amerikansk finansanalytiker sa i begynnelsen av 2011 da fiffen hadde seminar i Opera'en i Oslo at Oljefondet veddet med våres penger på et risikabelt 'spill'. Han anbefalte oss (Norge) å heller investere disse pengene innlands, til utbyggingen av infrastrukturen.

Han har rett, selvsagt, for Oljefondets kjøp av aksjer er ikke store nok til å få inflytelse i alle de selskapene de kjøper aksjer i. Og når adm.dir og styret i diverse aksjeselskap kjører selskapet i grøfta, så taper VI penger! - Likevel får meglerne gigant-honorarer! Helt sykt!
No fear for the real men! No hope for the scared!

bøvelen

I går kom nyheten om at i nasjonal transportplan skal det bygges fergefri E39 nordover vestlandet. Det er en 6 -7 utfordrende fjordkryssinger. Alle på vestlandet gleder seg; endelig utbygging av infrastruktur!
men baksiden er at mesteparten må betales av brukerne, altså bompenger. Men likevel, dette er stort!
I dag kommer gledesdreperne og sier at det er helt vanvittig å vedta noe slikt UTEN en klimautredning som de har blitt enige om i klimaforliket. Masse jabb om klimagasser og karbonregskap! Det var Haltbrekken som kom med dette. Og seff de PK lederne i Krf og venstre. Spørsmålet som ble stilt: bruker regjeringen klimameldingen bare når det passer slik?
Hva tror de, selfølgelig gjør de det!

ebye

I Aftenposten (papir) er det i dag, 2. april 2013, et oppslag til bekymring for klimakameratene

Utslippskutt fortsatt i det blå

http://www.climometrics.org/13apkutt.jpg

Ingressen sier alt om innholdet:

SitatÅtte måneder etter klimaforliket er det fortsatt lite kunnskap om hvor store kuttene egentlig blir.

For oss her på Forumet, er jo dette beroligende nyheter, lite gjøres åpenbart for å finne ut mer om noe som bare er tøv!

Men i den litt ukurante dobbelsyver'n som klimakameratene prøver å ro i, blir det jo åreplask fra tid til annen.

Alle vil (sier de), ingen får det til. I artikkelen er det nestleder i Zero, Kari Elisabeth Kaski som bærer bekymring til klimabålet. Målet er viktigst sier statssekretæren i FD, veilengden, hastigheten og måten er underordnet!    ;D

Trine Skei Grande etterlyser mer tall. Men, det er vel mulig det er brodne kar blant mannskapet i denne båten?    ;)

Hvem kommer ut av "båten" først?    ;D

Det er Stine Barstad som skriver, og sammen med Trine Skei Grande og Kaski fra Zero, er det nok nødvendig å klargjøre tre nye plasser på KlimaKlovnelisten.   8)

BorisA

På spørsmål om grunner til de mange snøskredene i påsken, presterte lederen i Røde Kors, Sven Mollekleiv, å nevne klimaendringer som en av årsakene.
Dette var på NRK nyhetene i går 1.april (var det aprilsnarr?)
Ny klimaklovn?

Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Takk for den, BorisA. Jeg så på intervjuet, men fikk ikke med meg "klima". Opptreden i Statskanalen, i prime time, og representant for Røde Kors, kvalifiserer til korteste vei inn på KlimaKlovnelisten.   ;)       8)

ebye

I et kort øyeblikk ble jeg engstelig for at denne tråden "Dårlig dag på jobben?" skulle fade ut, etter valget i september. Det kan se som om det blir et lagskifte, og hva med jobbklimaet? Men, så kom jeg over dette oppslaget i Aftenposten (papir), 13. april 2013

Frp: Venstre kan gi opp en en enkel seier

http://www.climometrics.org/13apvens.jpg

I ingressen står det først:

SitatVenstreleder Trine Skei Grande slo fast at Venstre skal ha "avgjørende innflytelse" i klima- og miljøpolitikken i en eventuell blågrønn regjering.

Men, frykten for borgerlig fred ble fjernet i neste setning:

SitatDet går ikke Siv Jensen og Erna Solberg uten videre med på.

Dermed, ingen fare for at denne tråden ikke vil være aktiv også etter valget. Puh!     ;)      8)

seoto

Jeg tror ikke Trine Skei Grande vil har særlig påvirkning i det hele tatt etter valget. Og da vil det bli mange "dårlige dager på jobb" ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

BorisA

Sitat fra: seoto på april 14, 2013, 10:52:08 AM
Jeg tror ikke Trine Skei Grande vil har særlig påvirkning i det hele tatt etter valget. Og da vil det bli mange "dårlige dager på jobb" ;)
Rart å tenke på at jeg en gang på slutten av 80-tallet faktisk stemte på Venstre.
Men da var det mer snakk om miljøvern av den gode gamle typen, og ikke så mye klima.
Og dersom det var om klima, så hadde jeg ennå ikke rukket å bli klimaskeptiker.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Det var før noen var ---- "klimasnekker" også det, BorisA.

Det er jo faktisk "klimasnekker" disse IPCC-troende tror at de er!    ;)      ;D      8)

seoto

Sitat fra: BorisA på april 14, 2013, 11:02:14 AM
Sitat fra: seoto på april 14, 2013, 10:52:08 AM
Jeg tror ikke Trine Skei Grande vil har særlig påvirkning i det hele tatt etter valget. Og da vil det bli mange "dårlige dager på jobb" ;)
Rart å tenke på at jeg en gang på slutten av 80-tallet faktisk stemte på Venstre.
Men da var det mer snakk om miljøvern av den gode gamle typen, og ikke så mye klima.
Og dersom det var om klima, så hadde jeg ennå ikke rukket å bli klimaskeptiker.

Dersom hukommelsen min ikke svikter meg, så mener jeg at jeg også har stemt på dem en gang. Jeg har aldri vært partitro eller -slave, og har derfor alltid tenkt nøye gjennom hvem jeg skulle stemme på. I år er det sannsynligvis første året jeg ikke kommer til å stemme. Skal jeg allikevel bruke min stemme, vil det bli på et lite parti. Kanskje dette er året for å stemme på de minste partiene for å vise vår forakt for de store?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

#298
Hi hi, det er nok mange som har vært på glideflukt, fra ytre høyre, gjennom sentrum, kanskje et lite opphold på den venstre siden, for deretter å lete hvileløst rundt.

En ting er helt klart, jeg kommer ikke til å stemme på partier som er "Ute for å stjæle NAV-pnger".

Er årsaken til denne hvileløse vandringen rett og slett at den dype tanken er helt fraværende? I klimasaken virker det jo som de ansvalige? lederne våre er livredde for å tenke en eneste utfordrende tanke? Jeg tror jeg savner Johan Sverdrup!

http://no.wikipedia.org/wiki/Johan_Sverdrup

Det som forstrekker hjernen min nå, er at han regnes som far til den norske parlamentarismen. Det er selvfølgelig ikke så lett å styre hvordan avkommet ditt, i generasjoner fremover, utvikler seg.    ;)      8)

Amatør1

Sitat fra: seoto på april 14, 2013, 10:52:08 AM
Jeg tror ikke Trine Skei Grande vil har særlig påvirkning i det hele tatt etter valget. Og da vil det bli mange "dårlige dager på jobb" ;)

Jeg hadde i svake stunder en viss sans for Sponheim, selv om han aldri fikk min stemme. Med Trine Skei Grande bak roret kan jeg garantere at Venstre er eliminert som alternativ hos meg.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to