Dagens link om alt annet enn klima

Startet av seoto, august 24, 2011, 12:48:32 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Dette er en mystisk nyhet

SitatDCA: Search and rescue operation for MH370 expanded to Straits of Malacca

SEPANG, March 9 — The search and rescue operation for Malaysia Airlines (MAS) MH370 which was reported missing early Saturday in the South China Sea will be expanded to the Straits of Malacca.

De fleste har vel sett kartet over ruten og at siste signal ble mottatt over Thailandgulfen, midtveis mellom nord-østlige Malaysia og sørspissen av Vietnam: 
http://www.flightradar24.com/data/flights/mh370/#2d81a27

Det som er  mystisk er at siden posisjonen er vel kjent, hvorfor da utvide leteområdet til  et helt annet sted, i Malacca-stredet på den andre siden av landet? Er det mulig å fly 90 grader på den planlagte ruten uten at det blir oppdaget på radar eller av flyverne selv? Hvorfor i akkurat den retningen?

Dette kartet er å finne på BBC: China urges Malaysia to intensify search for flight MH370
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

translator

#1126
Sitat fra: Spiren på mars 10, 2014, 21:52:58 PM
Ukrainian gold reserves loaded on an unidentified transport aircraft in Kiev's Borispol airport and flown to Uncle Sam's vault

SitatA source in the Ukrainian government confirmed that the transfer of the gold reserves of Ukraine to the United States was ordered by the acting PM Arseny Yatsenyuk.

So my guess is, that is if indeed this report is true it either means the new ruling elite have stolen the gold bullion or perhaps their is a legitimate fear of the Russians taking possession of this bullion, whatever the facts, it still looks very shady indeed.

http://newswire-24.com/2014/03/07/4827/

Jeg ville vært forsiktig med å stole for mye på denne kilden. I en annen artikkel skriver de at snikskytterne i Kiev var innleid av protestbevegelsen:
Leaked: Kiev snipers hired by Maidan leaders – Estonian FM to EU's Ashton
http://newswire-24.com/2014/03/05/leaked-kiev-snipers-hired-by-maidan-leaders-estonian-fm-to-eus-ashton/

En gammel kjenning kommenterer denne påstanden slik:

Sitat
Denne uken prøver russisk propaganda i det statskontrollerte fjernsynet desperat å spre påstanden om at morderne i Kiev ikke var det prorussiske opprørspolitiet Berkut, men amerikanske leiesoldater.

Vi som sto på Instituttgaten i Kiev der nedslaktingen foregikk, så hvor skuddene kom fra: hustakene i kvartalet rundt regjerings- og presidentadministrasjonen. Og vi så de som ble skutt falle med skuddretningen, fra kvartalene som Berkut kontrollerte –sågar med to pansrede og uniformerte personellkjøretøyer i front.

Det er typisk russisk vulgærpropaganda å ty til slike konspirasjonsteorier når Kreml eller Kremls allierte har gjort seg skyldig i skjebnesvangre feil. Slikt legger skade til sår og skaper nytt hat.
http://www.nrk.no/verden/ukraina-og-det-historiske-hatet-1.11594959


Som det heter seg, i krig er sannheten alltid det første offeret.

seoto

Heldigvis finnes det fremdeles mennesker med en viss sunn sans.

Med takk til journalist  Thomas Vermes som har laget denne artikkelen med der han tar for seg Jahn Otto Johansens uttalelser.

SitatJahn Otto Johansens:
Ber Børge Brende ta avstand fra høyreekstremister i Ukraina

Det sier journalist og forfatter Jahn Otto Johansen, som i tiår har dekket Øst-Europa og rasisme, til ABC Nyheter.

- Samtidig som regjeringen støtter ukrainsk uavhengighet, bør de norske politikere utvetydig gjøre oppmerksom på at de tar klart avstand fra de høyreekstreme bevegelser, sier Johansen.

Han har god kjennskap til disse bevegelsene i Ukraina og skriver for tida på en ny bok om Øst-Europa.

- Hvordan kan man unngå å ta avstand fra slike krefter? spør Johansen.

Heldigvis ser vi endel motstand her i Norge mot det ensidige synet fra f.eks. NRK, selv om de også har tatt inn debattinnlegg som er kritiske. Er det bare politikerne i Norge som er så blinde og naive i sin tro på USA? Eller er det lydighet og underdanighet vi ser?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: translator på mars 10, 2014, 23:04:25 PM
Sitat fra: Spiren på mars 10, 2014, 21:52:58 PM
Ukrainian gold reserves loaded on an unidentified transport aircraft in Kiev's Borispol airport and flown to Uncle Sam's vault

SitatA source in the Ukrainian government confirmed that the transfer of the gold reserves of Ukraine to the United States was ordered by the acting PM Arseny Yatsenyuk.

So my guess is, that is if indeed this report is true it either means the new ruling elite have stolen the gold bullion or perhaps their is a legitimate fear of the Russians taking possession of this bullion, whatever the facts, it still looks very shady indeed.

http://newswire-24.com/2014/03/07/4827/

Jeg ville vært forsiktig med å stole for mye på denne kilden. I en annen artikkel skriver de at snikskytterne i Kiev var innleid av protestbevegelsen:
Leaked: Kiev snipers hired by Maidan leaders – Estonian FM to EU's Ashton
http://newswire-24.com/2014/03/05/leaked-kiev-snipers-hired-by-maidan-leaders-estonian-fm-to-eus-ashton/

En gammel kjenning kommenterer denne påstanden slik:

Sitat
Denne uken prøver russisk propaganda i det statskontrollerte fjernsynet desperat å spre påstanden om at morderne i Kiev ikke var det prorussiske opprørspolitiet Berkut, men amerikanske leiesoldater.

Vi som sto på Instituttgaten i Kiev der nedslaktingen foregikk, så hvor skuddene kom fra: hustakene i kvartalet rundt regjerings- og presidentadministrasjonen. Og vi så de som ble skutt falle med skuddretningen, fra kvartalene som Berkut kontrollerte –sågar med to pansrede og uniformerte personellkjøretøyer i front.

Det er typisk russisk vulgærpropaganda å ty til slike konspirasjonsteorier når Kreml eller Kremls allierte har gjort seg skyldig i skjebnesvangre feil. Slikt legger skade til sår og skaper nytt hat.
http://www.nrk.no/verden/ukraina-og-det-historiske-hatet-1.11594959


Som det heter seg, i krig er sannheten alltid det første offeret.

translator, vi befinner oss i to forskjellige verdener når det gjelder dette. På mange måter umuliggjør det diskusjon om temaet. Du skriver at en bør være forsiktig med kilden til det sitatet Spiren la ut, for deretter å line til NRK. NRK? Etter alt det jeg har skrevet om MSM på dette forumet? Ikke bare det, men Hans-Wilhelm Steinfeld?

http://no.wikipedia.org/wiki/Hans-Wilhelm_Steinfeld

Når det gjelder snikskytterne, så finnes en hel verden på Internett som forteller hvor de skuddene kom fra. Du vet, dette blir som om vi debatterte hockeykølla til Michael Mann, og at min kritikk gikk på at Real Climate og Skeptical Science kjørte blind propaganda for den, og ikke tillot divergerende kommentarer, hvorpå du sporenstreks sender meg linker til nettopp disse to nettsidene for å "vinne" argumentasjonen.

Alt som kan krype og gå av "sannhetsvitner" i Ukraina ser ut til å være smidd i den samme essen. Den essen sto forresten ikke langt fra området den gang elendigheten ble hamret ut.

http://en.wikipedia.org/wiki/Khazars

Les gjennom dette her, og forsøk sette deg inn i hvor hvilke hendelser skjedde. Bruk Google Earth eller Google Maps eller tilsvarende. Benytt bykart. Let opp forferdelige filmer som viser når skuddene treffer. De finnes det mange av, men jeg ønsker ikke å linke til dem her.

http://www.veteranstoday.com/2014/03/05/veterans-today-was-right-kiev-shootings-a-psyops-provocation/

Fra hvile retning kommer de forskjellige skuddene? Jeg tviler på at du vil bruke mer enn en 4-5 timer på å avkle Steinfeld fullstendig. Her også. Ikke noe rart i det. Han har lenge gått rundt i keiserens nye klær, sammen med blant andre Michael Mann. Så har de da også felles opprinnelse. Du vet de som det knapt finnes noen av, men som dukker opp samme pokker hvor verdens løgner og verdens elendighet eksploderer.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Sitat fra: Amatør1 på mars 10, 2014, 22:28:00 PM
Dette er en mystisk nyhet

SitatDCA: Search and rescue operation for MH370 expanded to Straits of Malacca

SEPANG, March 9 — The search and rescue operation for Malaysia Airlines (MAS) MH370 which was reported missing early Saturday in the South China Sea will be expanded to the Straits of Malacca.

De fleste har vel sett kartet over ruten og at siste signal ble mottatt over Thailandgulfen, midtveis mellom nord-østlige Malaysia og sørspissen av Vietnam: 
http://www.flightradar24.com/data/flights/mh370/#2d81a27

Det som er  mystisk er at siden posisjonen er vel kjent, hvorfor da utvide leteområdet til  et helt annet sted, i Malacca-stredet på den andre siden av landet? Er det mulig å fly 90 grader på den planlagte ruten uten at det blir oppdaget på radar eller av flyverne selv? Hvorfor i akkurat den retningen?

Dette kartet er å finne på BBC: China urges Malaysia to intensify search for flight MH370


Nå ser det ut for at Israelske krefter prøver å beskylde Iran for hendelsen, det ville vel passe dem bra. Enda en false-flag operasjon der Mossad er i aksjon?

Israel National News 10.03.14:
Iranian Linked to Missing Malaysia Flight
Search continues for missing flight. Passengers with stolen passports worked bought their tickets through an Iranian middleman.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: Amatør1 på mars 10, 2014, 22:28:00 PM
Dette er en mystisk nyhet

SitatDCA: Search and rescue operation for MH370 expanded to Straits of Malacca

SEPANG, March 9 — The search and rescue operation for Malaysia Airlines (MAS) MH370 which was reported missing early Saturday in the South China Sea will be expanded to the Straits of Malacca.

De fleste har vel sett kartet over ruten og at siste signal ble mottatt over Thailandgulfen, midtveis mellom nord-østlige Malaysia og sørspissen av Vietnam: 
http://www.flightradar24.com/data/flights/mh370/#2d81a27

Det som er  mystisk er at siden posisjonen er vel kjent, hvorfor da utvide leteområdet til  et helt annet sted, i Malacca-stredet på den andre siden av landet? Er det mulig å fly 90 grader på den planlagte ruten uten at det blir oppdaget på radar eller av flyverne selv? Hvorfor i akkurat den retningen?

Dette kartet er å finne på BBC: China urges Malaysia to intensify search for flight MH370


Er vel omtrent like selvmotsigende som alt annet BBC kommer med. Ta 9.11 som eksempel. Jeg setter 50 øre på at 99 av 100 ikke reagerer på den opplagte og uforklarte selvmotsigelsen. :)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

translator

#1131
Sitat fra: Jostemikk på mars 10, 2014, 23:58:32 PM
Sitat fra: translator på mars 10, 2014, 23:04:25 PM
Sitat fra: Spiren på mars 10, 2014, 21:52:58 PM
Ukrainian gold reserves loaded on an unidentified transport aircraft in Kiev's Borispol airport and flown to Uncle Sam's vault

SitatA source in the Ukrainian government confirmed that the transfer of the gold reserves of Ukraine to the United States was ordered by the acting PM Arseny Yatsenyuk.

So my guess is, that is if indeed this report is true it either means the new ruling elite have stolen the gold bullion or perhaps their is a legitimate fear of the Russians taking possession of this bullion, whatever the facts, it still looks very shady indeed.

http://newswire-24.com/2014/03/07/4827/

Jeg ville vært forsiktig med å stole for mye på denne kilden. I en annen artikkel skriver de at snikskytterne i Kiev var innleid av protestbevegelsen:
Leaked: Kiev snipers hired by Maidan leaders – Estonian FM to EU's Ashton
http://newswire-24.com/2014/03/05/leaked-kiev-snipers-hired-by-maidan-leaders-estonian-fm-to-eus-ashton/

En gammel kjenning kommenterer denne påstanden slik:

Sitat
Denne uken prøver russisk propaganda i det statskontrollerte fjernsynet desperat å spre påstanden om at morderne i Kiev ikke var det prorussiske opprørspolitiet Berkut, men amerikanske leiesoldater.

Vi som sto på Instituttgaten i Kiev der nedslaktingen foregikk, så hvor skuddene kom fra: hustakene i kvartalet rundt regjerings- og presidentadministrasjonen. Og vi så de som ble skutt falle med skuddretningen, fra kvartalene som Berkut kontrollerte –sågar med to pansrede og uniformerte personellkjøretøyer i front.

Det er typisk russisk vulgærpropaganda å ty til slike konspirasjonsteorier når Kreml eller Kremls allierte har gjort seg skyldig i skjebnesvangre feil. Slikt legger skade til sår og skaper nytt hat.
http://www.nrk.no/verden/ukraina-og-det-historiske-hatet-1.11594959


Som det heter seg, i krig er sannheten alltid det første offeret.

translator, vi befinner oss i to forskjellige verdener når det gjelder dette. På mange måter umuliggjør det diskusjon om temaet. Du skriver at en bør være forsiktig med kilden til det sitatet Spiren la ut, for deretter å line til NRK. NRK? Etter alt det jeg har skrevet om MSM på dette forumet? Ikke bare det, men Hans-Wilhelm Steinfeld?

http://no.wikipedia.org/wiki/Hans-Wilhelm_Steinfeld

Når det gjelder snikskytterne, så finnes en hel verden på Internett som forteller hvor de skuddene kom fra. Du vet, dette blir som om vi debatterte hockeykølla til Michael Mann, og at min kritikk gikk på at Real Climate og Skeptical Science kjørte blind propaganda for den, og ikke tillot divergerende kommentarer, hvorpå du sporenstreks sender meg linker til nettopp disse to nettsidene for å "vinne" argumentasjonen.

Alt som kan krype og gå av "sannhetsvitner" i Ukraina ser ut til å være smidd i den samme essen. Den essen sto forresten ikke langt fra området den gang elendigheten ble hamret ut.

http://en.wikipedia.org/wiki/Khazars

Les gjennom dette her, og forsøk sette deg inn i hvor hvilke hendelser skjedde. Bruk Google Earth eller Google Maps eller tilsvarende. Benytt bykart. Let opp forferdelige filmer som viser når skuddene treffer. De finnes det mange av, men jeg ønsker ikke å linke til dem her.

http://www.veteranstoday.com/2014/03/05/veterans-today-was-right-kiev-shootings-a-psyops-provocation/

Fra hvile retning kommer de forskjellige skuddene? Jeg tviler på at du vil bruke mer enn en 4-5 timer på å avkle Steinfeld fullstendig. Her også. Ikke noe rart i det. Han har lenge gått rundt i keiserens nye klær, sammen med blant andre Michael Mann. Så har de da også felles opprinnelse. Du vet de som det knapt finnes noen av, men som dukker opp samme pokker hvor verdens løgner og verdens elendighet eksploderer.

Hva i huleste har Michael Mann med denne historien å gjøre????

Jeg er skeptisk til de fleste av NRKs journalister, men det er en jeg virkelig har sansen for, og det er Hans Wilhelm Steinfeldt. Han vokste opp i samme gate som min mor, og var en skikkelig rampegutt som liten. Da kom hans mor og dro sønnen etter ørene oppover Peder Jebsens gate (den heter ikke det lenger)... vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt den historien. Og hvordan kan du være så skråsikker på at hans beskrivelse av skuddene i Kiev er uriktig? Var du der? Nei, jeg kommer ikke til å sette meg ned å studere noen kart. Og jeg er dritt lei av å høre at folk ikke er verdt å høre på fordi de slekter på den og den... jeg vet (som du kanskje forstår) ganske mye om Hans Wilhelms familie.

Du har rett, vi befinner oss på to forskjellige verdener

PS. Hvis du leser hele kommentaren til Steinfeldt, så vil du se at han kritiserer det ukrainske regimet og Vesten også. Med rette.

translator

#1132
Denne gangen siterer jeg fra dagens leder i Aftenposten:

Sitat
AFTENPOSTEN kunne søndag fortelle den oppsiktsvekkende historien om politikeren Nikolaj Sumulidi, medlem av det regionale parlamentet for Krim-halvøya. Hans beretning reiser grunnleggende spørsmål rundt den systematiske kampanjen for løsrivelse som russiskvennlige krefter har satt i gang.

Kjernen i Sumulidis fortelling er at han ifølge møteprotokollen for parlamentet var på plass, stemte for å søke nærmere tilknytning til Russland og gikk inn for en snarlig folkeavstemning om saken. Problemet er at han ikke var til stede.

SUMULIDI fikk om morgenen 27. februar en oppringning med beskjed om straks å dra til parlamentsbygningen i Simferopol. Dersom han ikke gjorde det, ville det bli verst for ham selv og familien hans. Han reagerte med å slenge på røret.

Mange må ha trosset den truende innkallingen, for bare en drøy tredjedel av representantene møtte opp. Ifølge undersøkelser foretatt av Aftenpostens utsendte medarbeidere, Per Kristian Aale og Jan T. Espedal, var bare 36 av 100 til stede. Forsamlingen var altså langt under minstekravet for å fatte vedtak, som er 51 fremmøtte.

Dette står i sterk strid med den offisielle versjonen, som er at 61 representanter deltok. Med andre ord er Sumulidi og 24 andre representanter ført inn i protokollen uten å ha vært til stede.

PARLAMENTET kom sammen bak lukkede dører, uten representanter for mediene og med maskerte soldater som vakter. Representantene ble ransaket og fratatt mobiltelefonene sine før de fikk ta plass i salen.

Møtet avsatte regjeringen som hadde styrt Krim som en autonom republikk innenfor Ukraina. I stedet ble den prorussiske Sergej Aksionov valgt til statsminister. Han står i spissen for partiet Russisk enhet, som ved valget til det regionale parlamentet i 2010 bare oppnådde 4 prosent av stemmene og 3 representanter. Denne upopulære og ytterliggående politikeren betraktes nå av Russland som Krims legitime leder.

Det andre viktige vedtaket var å skrive ut folkeavstemning søndag 16. mars. Det er allerede kommende helg, og man kan spørre seg om en troverdig avstemning kan organiseres på så kort tid.

TROVERDIGHET er i det hele tatt en mangelvare i det spillet som nå utfolder seg. Opplevelsene til Sumulidi og andre politikere tyder på at det foreligger en nøye gjennomtenkt plan for å rive Krim løs fra Ukraina. I en slik plan vil folkeavstemningen være selve kronen på verket.

Russland har i utgangspunktet en del sterke kort på hånden: Flertallet på Krim er russisktalende, og mange ser med dyp skepsis på makthaverne som overtok i Kiev etter den russiskvennlige presidenten Viktor Janukovitsj.
http://www.aftenposten.no/meninger/leder/Manipulert-maktspill-truer-freden-pa-Krim-7497285.html#.Ux91yD-wZcQ

og artikkelen det henvises til står her:
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Stemmefusk-sikret-prorussisk-flertall-i-Krims-parlament-7496059.html#.Ux92Kj-wZcQ

Hvis denne historien stemmer, så viser den bare enda tydeligere (for de som skulle være i tvil om det) hvordan Putin bruker alle midler for å tvinge igjennom sin vilje på Krim.

seoto

SitatVil kaste norsk FN-sjef ut av Sør-Sudan


Foto: ALINGETHI/AFP

Demonstranter i Sør-Sudan hevder FN-sjef Hilde Frafjord Johnson støtter opprørerne med våpen. – Jeg blir gjort til syndebukk. Det er en del av jobben, sier Johnson, som synes det hele er «ubehagelig».

Men hun har en litt merkelig måte å se ting på:

SitatFrafjord Johson selv avviser alle anklagene om partiskhet i konflikten i Sør-Sudan, og sier følgende til NRK:

– Hvis man får kjeft fra begge sider gjør man sannsynligvis mye riktig.

Hvorfor skulle det være folk på begge sider av konflikten som tar feil? Kan det være at hun gjør en så dårlig jobb at det er det eneste folk kan enes om? Tjener hun folkets eller storpolitikkens interesser? Personlig må jeg tilstå at jeg lurte veldig på hvorfor hun fikk denne jobben. Noen må ha presset på. Bondevik? Hun var i hvert fall ikke en politiker jeg følte tillit til den gangen hun satt på tinget.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Spiren

Officials Investigating Building Collapse in East Harlem

Witnesses reported hearing what sounded like an explosion before the building collapsed. Flames and smoke could be seen billowing from the street, and video from the scene showed broken windows in neighboring buildings

http://www.nytimes.com/2014/03/13/nyregion/east-harlem-building-collapse.html?ref=nyregion&_r=0
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

translator

For de som vil lese mer om krimtatarene og deres historie, er det en fin artikkel i dagens Aftenposten  :)

Sitat
Krim - en historie om heltemot og fornedrelse
For russerne er Krim heltehistorienes halvøy. For tatarene er det hjemlandet som ble frarøvet dem.

Etter at russiske styrker i umerkede uniformer gikk inn på Krim 2. mars, virker halvøyas skjebne å være beseglet i favør Moskva.

Kosakker og etniske russere har dannet borgervernmilitser som bistår russiske soldater i vakthold rundt ukrainske militærbaser, mens en nyvalgt regjering har utlyst en omstridt folkeavstemning om inntredelse i den russiske føderasjonen.

Tirsdag vedtok Krim-regjeringen uavhengighet fra Ukraina.Alt taler for at et solid flertall av dem som velger å gå til urnene søndag, stemmer for å bli en del av Russland.

Det har imidlertid ulmet mellom de forskjellige etniske gruppene på Krim lenge før Viktor Janukovitsj ble avsatt i februar.

Allerede i august i fjor tegnet Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE) et bilde av en halvøy med sterke interne spenninger:

«De hatefulle ytringene blir flere, vandalisering av gudshus, voldelige sammenstøt og omfattende okkupasjon av land illustrerer dybden i den sosiale splittelsen og inntrykket av urettferdighet på Krim», het det i rapporten som ble skrevet med norsk støtte.
Det påpekes det også at «risikoen for etnisk motivert vold er reell», og i konklusjonen blir det slått fast at «tiden har ikke løst problemene på Krim. Om noe, har den gjort dem verre», blir det konkludert.

Hva er så årsaken til disse problemene?

Heltenes vugge
For Russland er krim heltehistorienes halvøy. Erobringen av Krim under Katarina den store i 1771 var en del av den store russiske ekspansjonen som gjorde imperiet til en europeisk stormakt.

Siden gikk Frankrike, Storbritannia og Det osmanske riket sammen for å stagge denne stormakten i det som ble Krimkrigen (1853-56).

Beretningen om den nesten årelange beleiringen av Sevastopol, godt hjulpet av Lev Tolstojs penn, er blitt gjenfortalt gjennom generasjoner.

- Men dette var en heltehistorie om en krig Russland tapte. Krigen ga Russland en herostratisk berømmelse, og nederlaget var en direkte årsak til opphevelsen av livegenskapet i 1861, sier førsteamanuensis Geir Flikke ved Universitetet i Oslo.

Han jobber ved Sentral-Europa og Balkan-studier ved Universitetet i Oslo

Heltehistorien ble forsterket da Sevastopol nok en gang ble beleiret, denne gang da Nazi-Tyskland feide inn over de russiske steppene sommeren 1941. Tyskerne ankom Krim samme høst og okkuperte halvøya. Bare Sevastopol holdt stand.
Beleiringen av den viktige havnebyen varte fra 30. oktober 1941 til 4. juli året etter da russerne til slutt måtte innse at videre motstand var nytteløst.

Sevastopols gjenstridighet i møte med den tyske overmakten ble en av historiene om russisk heltemot i det som i ettertid ble hetende Den store fedrelandskrigen i Russland.

Syndebukkene
Men heltehistorien hadde også sine syndebukker. Da krigslykken snudde, og tyskerne ble jaget vestover, beskyldte Josef Stalin tatarene på Krim for å ha samarbeidet med tyskerne. Som straff ble mesteparten av den tatariske befolkningen deportert til Sentral-Asia.

Den amerikanske historikeren Norman Naimark anslår overfor Financial Times at rundt 200.000 tatarer ble tvangsflyttet, og at mellom 70-90.000 døde under transporten eller i løpet av de første årene i eksil.

Mange ønsket selvstyre, men mitt inntrykk er at tatarene har vært fornøyd med å være en del av Ukraina. Geir Flikke, Russland-forsker

Geir Flikke sier at det ikke finnes sikre anslag over hvor mange som ble deportert.

- Men det trengte man heller ikke i sovjetperioden, påpeker han.

Krimtatarene er en sunnimuslimsk folkegruppe av tyrkisk herkomst som styrte det såkalte Krim-khanatet fra 1441 frem til det ble endelig oppløst av det russiske imperiet i 1783. Størstedelen av perioden var khanatet underlagt Det osmanske riket.

Etter deportasjonene under andre verdenskrig førte de en lang kamp for å bli kvitt anklagene om å ha stått i ledtog med tyskerne. Først i 1967 ble de renvasket av Moskva.

- Drøyt 20 år er lang tid, og deportasjonen er blitt en del av den kollektive identiteten til tatarene på Krim. Det har satt spor i forholdet deres til Moskva. Av den grunn er problematisk nå å skulle bli en del av Russland, sier Flikke.

I mellomtiden hadde mye forandret seg på Krim-halvøya. Sovjetunionen vek ikke tilbake for å flytte på innbyggerne sine, og i tatarenes sted ble russiske og ukrainske bønder transportert til Krim og gitt i oppgave å få landbruket i gang.

- De etniske russerne ble sendt til Krim for å få hjulene i gang igjen etter hungersnøden i Ukraina på 1930-tallet. Det var en del av en russifisering som også foregikk andre steder i Sovjetunionen, forteller Geir Flikke.

I 1954 besluttet den daværende sovjetlederen Nikita Krustsjov at Krim skulle bli en del av Ukraina. Anledningen var 300-årsjubileet for Perejaslav-traktaten, en avtale mellom kosakkene i Ukraina og Tsar-Russland i 1654. Avtalen la grunnlaget for det russiske herredømmet i Ukraina.

Perejaslav-traktaten var imidlertid ikke den eneste årsaken til at Krim ble forært Ukraina.

- Krustsjov ga Krim til Ukraina dels for å gjøre godt igjen den urett som ukrainerne ble utsatt for under tvangskollektiviseringen og hungersnøden. Dels ville han vise seg som en mer vennligere leder enn forgjengeren Josef Stalin, sier Flikke.

Vanskelig hjemkomst
På 1980-tallet begynte mange krimtatarer å forlange å få komme tilbake til sine opprinnelige landområder. I 1987 okkuperte de Den røde plass med kravet «Hjemland eller døden». De oppnådde lite, men etter Sovjetunionens oppløsning i 1991 vendte svært mange av dem tilbake til Krim.

Da var imidlertid fire av fem innbyggere der russere eller russisktalende. Tatarenes krav om blant annet å få tilbake eiendommer og land de måtte forlate da de ble deportert, ble ikke godt mottatt av befolkningen som nå utgjorde flertallet.

Blant mange eksisterte det også et håp om en form for selvstendighet for tatarene på Krim-halvøya. I dag utgjør de 12-15 prosent av befolkningen på Krim og er således en politisk kraft å regne med.

- Mange ønsket selvstyre, men mitt inntrykk er at tatarene har vært fornøyd med å være en del av Ukraina, påpeker Flikke.

Den tilfredsheten gjelder ikke for flertallet av de etniske russerne og de russisktalende på Krim.

Da Ukraina stemte for å rive seg løs fra Sovjetunionen i 1991, sto ja-siden svakest på Krim. Her stemte 54 prosent for selvstendighet mot 92 prosent på landsbasis.

I årene som fulgte fantes det en sterk prorussisk separatistbevegelse på Krim, men den gang var støtten fra Russland langt svakere enn nå, og bevegelsen mistet etter hvert fotfeste.
Daværende president Boris Jeltsin sa seg fornøyd med avtalen fra 1997 som gjorde det mulig for den russiske svartehavsflåten å forbli ved Sevastopol til 2017 - en avtale som i 2010 ble forlenget til 2042.

Etter at den Russland-vennlige presidenten Viktor Janukovitsj ble avsatt etter opprøret i februar, har de russervennlige strømningene forsterket seg kraftig på Krim. Mens ukrainere vest i landet ser mot EU og ønsker en tilnærming til Europa, krever flertallet på Krim-halvøya en orientering mot Moskva.

- For innbyggerne er nok sosial og økonomisk stabilitet det viktigste. Men mange glemmer at hvis Krim blir en del av Russland, må de kjempe om midler fra Moskva på lik linje med de andre 83 føderale enhetene, påpeker Geir Flikke.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Krim---en-historie-om-heltemot-og-fornedrelse-7499507.html#.UyDE6j-wZcQ

translator

#1136
Er Putin i ferd med å tape maktkampen om Ukraina?

Man skal være forsiktig med å spå, men pendelen kan se ut til å svinge i kampen om Ukraina. Ved å opptre som en bølle har Russland effektivt sørget for å miste all internasjonal sympati når det gjelder Krim, et område som historisk sett er mer russisk enn ukrainsk. Det har også sørget for at den nåværende ledelsen i Ukraina, og store deler av folket, ønsker en orientering mot vest og bort fra Russland.

Det er slik det gjerne går når man trykker for hardt på og opptrer med maktmidler man egentlig ikke har eller er villig til å bruke. Et vennligsinnet regime i Kiev (type Janukovitsj) kan Putin antagelig skyte en hvit pil etter nå. Selvsagt kan han innta landet østfra med Russlands overlegne hærstyrker, og selv om det nærmest garantert ikke vil føre til noen direkte militær reaksjon fra Vestmaktene, så risikerer han en storkrig mot Ukraina. Det ville selvsagt bli en katastrofe for Ukraina, men også for Russland. Den prisen er for høy. Dermed må han altså nøye seg med det lille "byttet", altså Krim, nesten som en slags Pyrrhos-seier.

Hadde Putin vist en smidigere og mykere linje kunne han antagelig oppnådd langt mer. Det blir som den gamle barnefortellingen om vinden og solen som kappes om hvem som først får mannen til å ta av seg jakken: jo mer vinden blåser, jo hardere holder mannen på jakken, men når solen kommer frem blir det så varmt at mannen straks tar av seg jakken.

Også har vi denne Janukovitsj, som nå fra en ukjent russisk grenseby opptrer som en Johan uten land. Forrige ukes pressekonferanse vakte en viss internasjonal oppmerksomhet, denne gangen ble den mottatt med en gjesp. Janukovitsj forsøkte alle maktmidler for å beholde makten, og han ga sine spesialstyrker ordre om å skyte på demonstranter. De lystret ordre, iallfall i første omgang, men det gjorde ikke hærsjefen. Derfor ble han sparket og Janukovitsj fant tydeligvis ingen andre generaler som ville lystre ham heller. Da hadde han ikke noe annet valg enn å flykte fra Kiev, dvs. fra luksuspalasset sitt utenfor byen.

Den nye makthaverne i Kiev gjorde også noen ukloke valg. F.eks. burde de tatt med representanter for de østlige provinsene av landet i regjeringen, og de burde absolutt ikke ha forbudt russisk som nasjonalt språk i Ukraina. Det utløste nok den kraftige reaksjonen blant de russisktalende, særlig på Krim, og ga Putin en unnskyldning for å annektere halvøya. Begge sider har altså, ved å handle uklokt, bidratt til den situasjonen som har oppstått, slik Steinfeldt også skrev i sin kommentar.
http://www.nrk.no/verden/ukraina-og-det-historiske-hatet-1.11594959

Se også
http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Putins-drommer-brister-7499575.html#.UyDJJT-wZcQ

Spiren

Six important facts you're not being told about lost Malaysia Airlines Flight 370

Fact #1: All Boeing 777 commercial jets are equipped with black box recorders that can survive any on-board explosion

No explosion from the plane itself can destroy the black box recorders.

Fact #2: All black box recorders transmit locator signals for at least 30 days after falling into the ocean

Yet the black box from this particular incident hasn't been detected at all

Fact #3: Many parts of destroyed aircraft are naturally bouyant and will float in water

In past cases of aircraft destroyed over the ocean or crashing into the ocean, debris has always been spotted floating on the surface of the water.

Fact #4: If a missile destroyed Flight 370, the missile would have left a radar signature

One theory currently circulating on the 'net is that a missile brought down the airliner, somehow blasting the aircraft and all its contents to "smithereens" -- which means very tiny pieces of matter that are undetectable as debris.

Fact #5: The location of the aircraft when it vanished is not a mystery

Air traffic controllers have full details of almost exactly where the aircraft was at the moment it vanished.

Fact #6: If Flight 370 was hijacked, it would not have vanished from radar

Hijacking an airplane does not cause it to simply vanish from radar

http://www.naturalnews.com/044244_Malaysia_Airlines_Flight_370_vanished.html#ixzz2vpBNt7W7


World's 10 most mysterious plane disappearances and strangest aircraft crashes

http://www.mirror.co.uk/news/world-news/missing-malaysia-airlines-flight-worlds-3220716#ixzz2vpFwPR2H
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

seoto

SitatJTA - The Global Jewish News Source - 28. februar 2014:

In Kiev, an Israeli army vet led a street-fighting unit

(JTA) — He calls his troops "the Blue Helmets of Maidan," but brown is the color of the headgear worn by Delta — the nom de guerre of the commander of a Jewish-led militia force that participated in the Ukrainian revolution.

Under his helmet, he also wears a kippah.

Delta, a Ukraine-born former soldier in the Israel Defense Forces, spoke to JTA Thursday on condition of anonymity. He explained how he came to use combat skills he acquired in the Shu'alei Shimshon reconnaissance battalion of the Givati infantry brigade to rise through the ranks of Kiev's street fighters.

He has headed a force of 40 men and women — including several fellow IDF veterans — in violent clashes with government forces.

Several Ukrainian Jews, including Rabbi Moshe Azman, one of the country's claimants to the title of chief rabbi, confirmed Delta's identity and role in the still-unfinished revolution. [...]


SitatRT, 13. mars 2014:

Kiev snipers were shooting from building controlled by Maidan forces – Ukraine's ex-security chief

Former chief of Ukraine's Security Service has confirmed allegations that snipers who killed dozens of people during the violent unrest in Kiev operated from a building controlled by the opposition on Maidan square.

Shots that killed both civilians and police officers were fired from the Philharmonic Hall building in Ukraine's capital, former head of the Security Service of Ukraine Aleksandr Yakimenko told Russia 1 channel. The building was under full control of the opposition and particularly the so-called Commandant of Maidan self-defense Andrey Parubiy who after the coup was appointed as the Secretary of the National Security and Defense Council of Ukraine, Yakimenko added.

Furthermore the former security chief believes that Parubiy has been in contact with US Special Forces that could have coordinated the assault. [...]
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

stjakobs

Sitat fra: Spiren på mars 13, 2014, 08:43:52 AM
Six important facts you're not being told about lost Malaysia Airlines Flight 370

Fact #1: All Boeing 777 commercial jets are equipped with black box recorders that can survive any on-board explosion

No explosion from the plane itself can destroy the black box recorders.

Fact #2: All black box recorders transmit locator signals for at least 30 days after falling into the ocean

Yet the black box from this particular incident hasn't been detected at all

Fact #3: Many parts of destroyed aircraft are naturally bouyant and will float in water

In past cases of aircraft destroyed over the ocean or crashing into the ocean, debris has always been spotted floating on the surface of the water.

Fact #4: If a missile destroyed Flight 370, the missile would have left a radar signature

One theory currently circulating on the 'net is that a missile brought down the airliner, somehow blasting the aircraft and all its contents to "smithereens" -- which means very tiny pieces of matter that are undetectable as debris.

Fact #5: The location of the aircraft when it vanished is not a mystery

Air traffic controllers have full details of almost exactly where the aircraft was at the moment it vanished.

Fact #6: If Flight 370 was hijacked, it would not have vanished from radar

Hijacking an airplane does not cause it to simply vanish from radar

http://www.naturalnews.com/044244_Malaysia_Airlines_Flight_370_vanished.html#ixzz2vpBNt7W7


World's 10 most mysterious plane disappearances and strangest aircraft crashes

http://www.mirror.co.uk/news/world-news/missing-malaysia-airlines-flight-worlds-3220716#ixzz2vpFwPR2H



Det enkleste er ofte det beste.

Her er link til det mest fornuftige forslaget jeg har sett til nå:

http://mh370lost.tumblr.com/post/79214607814/what-happened-to-mh370
"IPCC is a four letter word."