Jeg var ikke sikker på om denne tråden burde havne under Media og politikk-tråden eller under tråden Hemningsløs skremselspropaganda. Under tvil havnet den under førstnevnte.
Ellen Hambro er direktør for Klif,
Klima- og forurensningdirektoratet. Merkelig at vi ikke har et direktorat som tar seg av naturvern. Har har skjedd? Tilbake til Hambro. Hun driver en blogg under Klifs Internettdomene. Den heter
Ellens blogg. Her tar hun opp forskjellige saker i forbindelse med Klifs mandat, og mesteparten er klimarelatert.
Direktøren ser ut til å ha null kunnskap om klimarelatert stoff. Det er enten det, eller så bedriver hun bevisst indoktrinering og feilinformasjon. Med de rådgiverne hun har rundt seg på sin arbeidsplass, med Øyvind Christoffersen som sannsynlig frontfigur, regner jeg med at hun bare er fullstendig feilinformert. Et eksempel på det siste er av den typen som ikke kan nevnes for ofte. Her er det:
Hvorfor forteller ikke myndigheter, forskere og media oss om oppvarmingen av Arktis for 70-80 år siden?Det kan virke som om varmeperioden på 30- og 40-tallet ikke er særlig populær i de kretser. Den rokker ved CO2-hypotsen, og representanter ved norske klimainstitusjoner har forsøkt å undertrykke varmeperioden i flere år, det være seg i kronikker/ordvekslinger på forskning.no, eller på fjernsynsdebatter. Jeg avslutter dette innlegget med å fortelle hvor redde de faktisk er for dette.
I
10TH SESSION OF WORKING GROUP I OF THE INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE, 29 JANUARY ? 1 FEBRUARY 2007, kan man lese dette:
On text noting high decadal variability in Arctic temperatures, Canada, supported by Norway, suggested removing a specific reference to a warm period observed from 1925 to 1945. The Coordinating Lead Authors explained that ?climate sceptics? often point to this warm spell to question the IPCC for not acknowledging such warm spells. Participants agreed to keep the reference. Canadas deltakere, støttet av de norske, foreslo å slette henvisningen til varmeperioden i Arktis 1925-1945 fra Summary for policy makers. De norske representantene var:
Eystein Jansen, Bjerknessenteret
Harold Lefferstra, KLIF
Øyvind Christoffersen, KLIF
Christoffer Grønstad, KLIF
Marit Victoria Pettersen, UD
Det må være meget tvilsom praksis å forsøke å få slettet en slik henvisning. At man argumenterer for at varmeperioden den gang ofte blir misbrukt av "skeptikere" er fullstendig uakseptabelt. Forsøker klimamyndighetene våre å redigere historiebøkene? Det ser faktisk slik ut, og dette setter dem i et tvilsomt lys. Et meget tvilsomt lys. Heldigvis ble Canada og Norge nedstemt.
Dette viser at Øyvind Christoffersen ikke er den eneste i Klif som er villig til å bedrive historieforfalskning, og ikke minst viser det at vi nok har latt Klif gå under klimaradaren altfor lenge.
Vi har allerede en god del innlegg som omhandler dette temaet, og jeg oppfordrer alle til å kopiere inn de de mener er mest relevante og viktige her i denne tråden, som er ment å omhandle
både Hambros blogg og Klif.