Artikkelen har en rekke interessante illustrasjoner, og Tisdale levner ingen tvil om hvem han anser som sjef for klodens eget klimaregime (jeg antar etter at den har mottatt sin sykliske sol-dose..):
Dette er et viktig poeng, og jeg holder på med å gjennomføre min lovnad om en forenklet forklaring av ENSO-systemet, Tele. Håper å bli ferdig med første utkast til presentasjon og kritikk iløpet av dagen. Når jeg er "ferdig" med den, gjenstår en lignende versjon om atmosfæreeffekten slik Okular forklarer den. I går forsøkte jeg meg med den mekaniske delen når det gjelder CO2-molekylet. Det er merkelig hvor mye mer arbeide det ligger i å skrive enkelt og "kort", enn frittsvevende og omfattende.

Husk at disse tre forenklings-innleggene trenger svært kritisk blikk fra alle som føler for å bidra. Bare slik kan de til slutt kanskje bli gode bidrag for økt forståelse av fenomener mange nok synes er litt halvvriene å forstå.
Angående din kommentar om sola, så la jeg ut denne illustrasjonen en tid tilbake. Den viser tidspunktet for El-Ninoene i forhold til solaktiviteten:

Det ser ut til at varmen havet har lagret opp under La Ninaene utlades med de kraftigste El Ninoene, og at disse El Ninoene starter på oppadgående solaktivitet.