I dag skulle jeg egentlig konsentrere meg om å finne ut hvordan Greenpeace blir finansiert, men slike opplysninger blir skjult som om de skulle være dypt alvorlige statshemmeligheter. Så fikk jeg tilsendt en link til Chiefios blog "Musings from the Chiefio". Han har mange gode innlegg, og tar for seg mye av det som skjer i verden i dag.
18. desember 2011 hadde han et innlegg som absolutt bør leses av enhver som er opptatt av hva som skjer - og hvorfor det skjer - også innen klima og miljø. Det er et ekstremt tankevekkende innlegg. Dette er ikke fantasier, det finnes belegg for det hele. Mye av det han skriver om, er ting som har opptatt meg, spesielt det siste året, og han klarer å ordlegge seg så mye bedre enn hva jeg gjør.
Siden vi nå nærmer oss
Rio+20, og derfor
Agenda 21* igjen dukker opp som begrep, vil Chiefios innlegg gi en god innføring i mye av det som har skjedd, og det som kan forventes å skje. -
Foia - Agenda 21Kost på deg den tiden det tar å lese denne artikkelen, den er verdt tiden!
Siden jeg først var i gang med FN-relaterte saker og ting, glemte jeg helt bort Greenpeace, og kom langt ut på FN-viddene. Kanskje noen kan lære meg litt om systematiske arbeidsmetoder?
Denne gangen førte en link meg til UNESCO, og jeg begynt å klikke litt rundt. Hver gang jeg dukker litt i FN-systemet, blir jeg like overveldet av hva for et ekstremt stort monster dette har utviklet seg til. Ikke rart norske politikere ønsker seg inn i FN-systemet.
UNESCO har travle tider. Under ett av deres mange programmer, finnes:
Natural Sciences og deres "Mission".
Under "Strategy and Programme" er mye listet opp, bl.a.:
Main programmes in the Natural Sciences are:*
Water sciences*
Ecological sciences*
Ocean sciences*
Earth sciences*
Basic sciences*
Science and technology policy*
Sustainable living in Small Island Development States*
Local and indigenous knowledge systems* Climate change (mangler link)
*
Renewable energy*
Engineering*
Natural Disaster ReductionJeg biter meg merke i at det mangler link under "Climate change", så da blir vel det tatt hånd om andre steder. Kanskje IPCC? Men det virker jo merkelig å skille Climate Change fra f.eks. Earth sciences. Hva så med "Engineering"? Det virker som dette prøves å være en brekkstang til å gjøre dramatiske endringer i navnet til "menneskeskapte klimaendringer", men det er vel egentlig bare en dårlig unnskyldning?
Og alle disse avdelingene er bare en bitte liten brøkdel av alt som skjer innen FN-systemet!
Skal vi gjøre et forsøk på å følge med på RIO+20? I så fall setter jeg stor pris på om det følges på med innlegg. Man får også en bedre forståelse av hva som skjer når man har lest Chiefios artikkel.
* FN har fjernet Agenda 21 fra linken ovenfor, men siden det alltid er noen et eller annet sted i verden som er flinke til å leke, har de funnet ut hvor Agenda 21 nå kan finnes:
http://sustainabledevelopment.un.org/index.php?page=view&type=400&nr=23&menu=35De har flyttet den til underdomenet "sustainabledevelopment".