Ny regjering - nytt klimaregime?

Startet av Telehiv, september 30, 2013, 10:01:56 AM

« forrige - neste »

translator

#15
Nå som det er klart hvilke partier som går inn i regjering, begynner spekulasjonen om statsrådposter. Jeg er gjerne den første  :)

STATSMINISTER: Erna Solberg (H)

UTENRIKSMINISTER: Børge Brende (H), hvis han selv vil! Alternativt Ina Marie Eriksen Søreide (H)

FINANSMINISTER: Siv Jensen (FrP). Partileder, økonom og hadde det tunge vervet som leder av Finanskomiteen da hun var fersk på Stortinget. Det blir vanskelig for Høyre å nekte FrP denne viktige posten, særlig siden SV hadde den i Stoltenberg 2005-09. Ketil Solvik-Olsen er også en meget god kandidat.

OLJE OG ENERGIMINISTER: Ketil Solvik-Olsen (FrP). Hvis FrP får denne posten finnes det ikke en bedre kandidat. Utdannelse i statsvitenskap og sosialøkonomi fra amerikansk universitet med toppkarakterer. Solvik-Olsen har vært partiets energi-og klimapolitiske talsmann i en årrekke før han ifjor ble finanspolitisk talsmann. Solvik-Olsen er godt likt også utenfor FrP. Siden han sa fra seg stortingsplassen, må han inn i regjeringen. Kan også bli næringsminister.

JUSTISMINISTER: Anders Anundsen (FrP). Jurist fra Vestfold. Hvis FrP får posten er Anundsen den beste kandidaten. Han har som leder av Kontroll- og konstitusjonskomiteen gjort seg sterkt bemerket, ikke minst i forbindelse med 22. juli-høringen. Meget god debattant som setter seg grundig inn i sakene, det viste han ikke minst i valgkampen der han tok opp alle byråkratiske tulleregler som FrP vil ha slutt på.

SAMFERDSELSMINISTER: Bård Hoksrud (FrP). Fra Telemark. Dette er en post FrP gjerne vil ha! Hoksrud er FrPs samferdselspolitiske talsmann og er andre nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Aktuell er også Per Sandberg, som tidligere har vært leder av samme komite, men han trenger partiet som parlamentarisk leder i Stortinget siden de to andre i ledelsen går inn i regjering.

HELSEMINISTER: Bent Høie (H).

NÆRINGSMINISTER: Jan Tore Sanner (H). Evt. Svein Flotten (H) eller Ketil Solvik-Olsen hvis Høyre får Olje- og energi.

Så blir det vanskelig. FrP bør iallfall ha to statsråder til, kanskje tre. Fra Stortingsgruppen: Morten Høglund (Akershus, utenrikssaker), Hans Frode Asmyhr (Akershus, justis), Gjermund Hagesæther (Hordaland, forsvar), Øyvind Korsberg (Troms, energi- og miljøkomiteen iflg. Wikipedia har han "markert seg sterkt som skeptiker i klimadebatten"), Robert Eriksson (N-Trøndelag, arbeid og sosial), Ulf Leirstein (Østfold, finans).  Christian Tybring-Gjedde (Oslo, finans) tror jeg kunne blitt en god statsråd, men han har nok gjort seg for omstridt utenfor FrP. Aktuelle kandidater utenfor Stortinget kan være Sylvi Listhaug (tidl. byråd i Oslo), Terje Søviknes (ordfører i Os), Peter N. Myhre (tidl. ordfører i Oslo), Jøran Kallmyr (tidl. byråd i Oslo).

Når det gjelder Høyre kan de hente statsråder både fra Stortingsgruppen og utenfra. Her er det så mange mulige kandidater at jeg ønsker ikke å spekulere.

BorisA

#16
Har nå sett på NRK og presentasjonen av regjeringserklæringen.
Jeg vet ikke hvor mye en skal legge i det, men jeg la merke til at klima ikke var nevnt blant satsingsområdene.
Det nevnte også Takvam akkurat nå, og NTB-journalisten etterlyste det tidligere i sendingen under spørreseansen, så det er flere som har merket seg det.
Nå hører jeg også at Stoltenberg bekymrer seg over dette, og NRK-kommentator Eilertsen mener at den nye regjeringen vil få mye kjeft for å utelate klima.

Men hvis Nikolay Astrup blir miljøvernminister, noe som mange regner som sannsynlig, er vi kanskje like langt?
Han har i alle fall tidligere gitt inntrykk av å være en klimaalarmist og tilhenger av CO2-fangst/lagring.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

I vurderingen av den kommende regjerings politikk i forhold til klimadebatten, gjelder det å ikke konkludere for tidlig. Det er et interessant signal at 'klima' har "ramlet under sperregrensen" på regjeringen Solberg sin liste. Det er jo mulig å tenke seg at ett og annet signal om den vanvittige mangel på vitenskapelig etterettelighet og totale politiske korrupsjon rundt offetnligjjøringen av AR5 SPM har trengt inn i regjeringsforhandlinene. Jensen sa jo de hadde ledd mye inder forhandlingene, kanskje det var av sitater fra AR5?  8)

Men vurderingen kommer når vi ser hva de gjør i praksis. Arkene er forsåvidt ganske blanke nå, dette er en mulighet politikerne bør gripe, både innenfor og utenfor regjeringen. Skyv klimaideologene lengre ned på lista, så slipper dere kanskje å bli naglet til masten selv.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

#18
VG

SitatÅtte satsinger - klima er ikke en av dem
Venstre: Skuffet over miljøprofilen
Miljøvernministeren: Blir en grå-blå regjering
Naturvernforbundet: Skremmende


- Ja, jeg er skuffet og overrasket. Av alle vår tids store utfordringer er klimakrisen den aller største. Og så nevner de ikke engang klima blant de åtte store satsingsområdene til den nye regjeringen, sier Trine Skei Grande til VG mandag kveld.

- Klimatrusselen er et vårt tids største utfordringer. At kampen mot klimaendringer og miljøødeleggelser, og fokus på å ta vare på naturen ikke er nevnt som egen satsing, er direkte skremmende, sier Haltbrekken til VG.

Dagbladet nevner ikke at klima ikke er nevnt  ;)

Generell sutring fra lobbyistene "Naturvernforbundet", Bellona-Hauge mf.l. Er det spill for galleriet, eller de faktisk sure?

ABC
SitatRegjeringen får klimakritikk

– Frp har vunnet

Bellona er lite imponert over den nye regjeringens miljøpolitikk.

– Høyre og Frp påstår at de vil forsterke klimaforliket, men ingenting i denne plattformen tilsier at det skal oppfylles. På klimaområdet er plattformen tynn og lite konkret. Mellom linjene her er det lett å lese at Frp har vunnet klimakampen i forhandlingene.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

SitatNå raser de grønne mot den nye regjeringen

- Fremtidige generasjoner vil få gåsehud. Jeg kan ikke huske sist det ble lagt frem en slik erklæring uten at miljø og klima ble nevnt med ett ord, sier stortingsrepresentant for Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, i en pressemelding.

Det er kaldt i skyggenes dal, Hansson. Lav solaktivitet er det og. Slikt blir det gåsehud av.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

BorisA

Ny miljøvernminister er klar: Tine Sundtoft er navnet.

Hun er helt ukjent for meg, men dette er hva Aftenposten skriver om henne i dag tidlig:
Tine Sundtoft (46), som opprinnelig er fra Lillesand i Aust-Agder, blir miljøvernminister i Erna Solbergs regjering. Det bekrefter flere kilder til Aftenposten.Sundtoft er fra Sørlandet, og etter Aftenposten forstår har det vært viktig å få en statsråd fra den regionen. Sundtoft har ikke besvart Aftenpostens henvendelse.Det var TV2.no som først slapp nyheten.Sundtoft er fylkesrådmann i Vest-Agder fylkeskommune og har vært regionsdirektør i NHO.Hun har vært generalsekretær i Unge Høyre, politisk rådgiver for partiets stortingsgruppe og vararepresentant til Stortinget.

I åtte år med rødgrønn regjeringen har det ikke vært statsråder fra Agder, noe borgerlige politikere og lokale politikere har påpekt en rekke ganger.- Landsdelen vil ikke godta å nok en gang bli utelatt fra landets viktigste politiske arena, skrev Vidar Udjus, politisk redaktør i Fedrelandsvennen, i en leder i avisen 2. oktober.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Sitat fra: BorisA på oktober 16, 2013, 06:57:57 AM
I åtte år med rødgrønn regjeringen har det ikke vært statsråder fra Agder, noe borgerlige politikere og lokale politikere har påpekt en rekke ganger.- Landsdelen vil ikke godta å nok en gang bli utelatt fra landets viktigste politiske arena, skrev Vidar Udjus, politisk redaktør i Fedrelandsvennen, i en leder i avisen 2. oktober.

Aha.... om de ikke fikk en minister ville de erklært seg som en uavhengig stat?  ;D

Men, spøk til side, her trumfer altså regionalpolitikk "vår tids største utfordring" ?

Eller har de slått to fluer i en smekk? Finnes det forbindelser til WWF, BrownWar eller tilsvarende?

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

BorisA

#22
Mye klimamas fra Ole Torp på NRK i forbindelse med presentasjon / intervjuer av de nye ministerne.

Den nye landbruksministeren, Sylvi Listhaug, ble konfrontert med en klimaskeptisk uttalelse fra 2010.
Og Torp spurte " Står du fortsatt fast på dette?"
Listhaug snodde seg unna med å si at hun nå stod last og brast med regjeringens klimaplattform.
Torp spurte igjen og med samme svar fra Listhaug.
Samme seansen gjentok seg en 3-4 ganger før Torp endelig ga seg.

Så kom turen til den nye energiministeren, sammen med WWF-lederen Nina Jensen.
Og Torp (som mer og mer virker som en klimaalarmist) dro frem en uttalelse fra 2007, da den nye ministeren hadde uttrykt klimaskepsis i forbindelse med en IPCC-rapport.
"Tror du i dag på menneskeskapte klimaendringer?" tordnet Torp til den nybakte ministeren.
"Ja" svarte han uten videre.
Litt senere i intervjuet fikk han riktig mumlet frem noe om at det fortsatt var diskusjon rundt temaet.

Det er neimen ikke lett å være topp-politiker i Norge og samtidig ytre seg skeptisk til hypotesen om menneskeskapte klimaendringer.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Zevdo Nym

Jeg tror faktisk den nye regjeringen er relativt anti-alarmistisk. De er i tillegg veldig dyktige til å svare for seg, og har blitt preppet sinnssykt godt. Det er nemlig (dessverre) slik at hvis Listhaug hadde innrømmet sin skepsis mot IPCC, hadde hun blitt sablet ned og latterliggjort av media og et halvt kongerike.

Nå, derimot, kan de regjere i "fred" inntil videre, mens bevisene sakte men sikkert kommer mer fram i lyset. Jeg har litt trua.
Akk, så lett det er å bryte fysikkens lover for egen vinnings skyld når det ikke er straffbart.

BorisA

#24
Aftenposten og miljøvernorganisasjoner er svært skuffet over at Nikolai Astrup ble vraket til fordel for Sundtoft:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Nikolai-Astrup-ble-kvotert-vekk-som-miljovernminister-7342134.html#.Ul9ySFCpWSo

Det KAN være et godt tegn for de av oss som er inderlig lei av diverse politikeres klimaalarmisme:
Jeg fryktet hele tiden at det var nettopp Astrup som skulle etterfølge Solhjell som miljøvernminister, og da hadde vi vært like langt mht klimamas, CO2-fangst og annet bortkastet klimatull.

Det blir også spekulert i årsakene til vrakingen, sånn som at han hadde feil kjønn og var tidligere Erna-kritiker.

Et lite utdrag fra atikkelen:
Payback?
Det mumles i Høyre-kretser at vrakingen av Astrup kan være "payback" fordi Oslo Høyre, der Astrup ble nestleder i 2008 og senere leder, ikke var veldig begeistret for Solberg de første årene etter at hun ble leder i 2004. Da Høyre lå med brukket rygg og katastrofemålinger på 10 prosent i 2009 ønsket heller ikke Oslo Høyre at Solberg skulle gjenvelges som partileder, og lanserte Per-Kr. Foss som Høyres statsministerkandidat.
Oslo Høyre, det største og viktigste fylkeslaget i Høyre, har bare én statsråd i den nye Regjeringen, Ine Marie Eriksen Søreide.
Ingen i Oslo Høyre ønsker å kommentere dette, men Clemet sier det slik:
- Det er en geografisk vektlegging av Sørvest-Norge, men jeg tror det er en klar feilvurdering å se på dette som en kamp mellom ulike deler av Høyre. Det er jeg 100 prosent sikker på ikke er riktig. Dessuten er det, hvis du ser på hele laget under ett, flere fra Oslo som er med.

Heiet på Astrup
I miljøbevegelsen er det skuffelse over vrakingen av Astrup.
WWF-leder Nina Jensen (lillesøsteren til Siv Jensen red. anm.) sier hun skulle ha ønsket en statsråd med mer pondus og faglig tyngde.
- Nikolai er utrolig dyktig og kunnskapsrik. Vi har hatt et godt samarbeid med ham, så det er ingen tvil om at vi heiet på ham. Men når det er sagt så synes vi det er viktig å ønske Tine Sundtoft velkommen, sier Jensen.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Jeg hadde tenkt å dra fram denne artikkelen, flott at du gjorde det!

Det er et viktig signal at Astrup ble vraket. Jeg håper at Solberg i sitt stille sinn har forstått noe som Astrup ikke har forstått.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

translator

Sitat fra: BorisA på oktober 16, 2013, 21:13:19 PM
Mye klimamas fra Ole Torp på NRK i forbindelse med presentasjon / intervjuer av de nye ministerne.

Den nye landbruksministeren, Sylvi Listhaug, ble konfrontert med en klimaskeptisk uttalelse fra 2010.
Og Torp spurte " Står du fortsatt fast på dette?"
Listhaug snodde seg unna med å si at hun nå stod last og brast med regjeringens klimaplattform.
Torp spurte igjen og med samme svar fra Listhaug.
Samme seansen gjentok seg en 3-4 ganger før Torp endelig ga seg.

Så kom turen til den nye energiministeren, sammen med WWF-lederen Nina Jensen.
Og Torp (som mer og mer virker som en klimaalarmist) dro frem en uttalelse fra 2007, da den nye ministeren hadde uttrykt klimaskepsis i forbindelse med en IPCC-rapport.
"Tror du i dag på menneskeskapte klimaendringer?" tordnet Torp til den nybakte ministeren.
"Ja" svarte han uten videre.
Litt senere i intervjuet fikk han riktig mumlet frem noe om at det fortsatt var diskusjon rundt temaet.

Det er neimen ikke lett å være topp-politiker i Norge og samtidig ytre seg skeptisk til hypotesen om menneskeskapte klimaendringer.


Sitat
Hun kommer til å få det spørsmålet igjen og igjen inntil hun har et bedre svar enn det hun har hatt til nå. For dette er ikke, som Erna Solberg sier, en filosofisk diskusjon, det er et spørmål om: Legger du det beste av kunnskap til grunn eller baserer du deg på konspirasjonsteorier du finner på Internett.
Kjetil Allstadheim, kommentator Dagens Næringsliv i NRK dagsnytt i morges (3:50)

http://radio.nrk.no/serie/dagsnytt/mnra12020813/17-10-2013#t=2m16s


Amatør1

Sitat fra: translator på oktober 17, 2013, 20:46:09 PM
Sitat
Hun kommer til å få det spørsmålet igjen og igjen inntil hun har et bedre svar enn det hun har hatt til nå. For dette er ikke, som Erna Solberg sier, en filosofisk diskusjon, det er et spørmål om: Legger du det beste av kunnskap til grunn eller baserer du deg på konspirasjonsteorier du finner på Internett.
Kjetil Allstadheim, kommentator Dagens Næringsliv i NRK dagsnytt i morges (3:50)

http://radio.nrk.no/serie/dagsnytt/mnra12020813/17-10-2013#t=2m16s

Allstadheim baserer seg øyensynlig på konspirasjonsteorier...
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

translator

#28
De kommer vel muligens inn på dette også, alle de som skal "ta" den samme Listhaug i kveldens utgave av Debatten på NRK1.

Amatør1

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to