Forskningsrådet i ferd med å rense ut klimaoverfokuseringen?!?

Startet av Telehiv, mars 15, 2012, 18:20:16 PM

« forrige - neste »

Telehiv

Idag gikk jeg for første gang på mange år i løftet stemning fra Norges Forskningsråds årlige konferanse om policyen innenfor HMS-forskning i petroleumssektoren:

Mens NFRs saksliste på disse områdene for bare et par år siden startet summarisk med "klimaaspekter" og "klimaets betydning" og you klima-name it som første og viktigste punkt for alt en kunne tenke seg (slik at det knapt ble plass igjen til å drive med det de aktuelle forskningstemaene egentlig krevde), ble dagens konferanse en helt "klimafri" dag:

Vi var flere anti-klimamaniske som med stadig større forundring noterte oss at alle tidligere krav til at klima skulle være med som første punkt i enhver studie og analyse rett og slett var borte!!

Vi fulgte med nedover strekpunktene - og ikke ett ord om klima! Ikke ett ord om klima!!!!

Noen har ryddet opp noe helt vidunderlig i NFRs tidligere så veletablerte klimagalehus. Hva i alle dager er det som skjer?!? Og så fort!!!

Uansett: En varm takk til den som har tatt til vett, og deretter tatt affære der på huset, og ryddet opp!   
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

BorisA

Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Kanskje de har leid inn Ole Henrik Ellestad som ekstrahjelp?  :)

Roy Gabrielsen (geolog, NFR) uttalte seg ganske kritisk til IPCC og klimaforskere under et møte i DNVA i 2010/2011.  ???

Klimagrunnforskning ville hatt noe for seg, men dette med klimatiltaksforskning er jo noe prematurt.  ;)

Amatør1

Sitat fra: Telehiv på mars 15, 2012, 18:20:16 PM
Idag gikk jeg for første gang på mange år i løftet stemning fra Norges Forskningsråds årlige konferanse om policyen innenfor HMS-forskning i petroleumssektoren:

Takk for den Tele, vi har nådd "Tipping Point" nå, heretter går det bare nedover for alarmistene!

De har nok allerede søkt seg til omskolering og satser på "bærekraftig utvikling". Og så er det på'n igjen.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Det var en positiv nyhet, Tele! Må ha vært som å grue seg til tannlegebesøk i barndommen, og plutselig befinne seg utenfor tannlegekontoret igjen med beskjeden "Null hull!" som årets til da triveligste beskjed, samtidig som det er vår, og det står ørret bak hver stein i grombekken. Skikkelig humørstigning! ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på mars 15, 2012, 18:30:08 PM
Sitat fra: Telehiv på mars 15, 2012, 18:20:16 PM
Idag gikk jeg for første gang på mange år i løftet stemning fra Norges Forskningsråds årlige konferanse om policyen innenfor HMS-forskning i petroleumssektoren:

Takk for den Tele, vi har nådd "Tipping Point" nå, heretter går det bare nedover for alarmistene!

De har nok allerede søkt seg til omskolering og satser på "bærekraftig utvikling". Og så er det på'n igjen.

Motene skifter.

BorisA

Snart blir CO2-kvoter erstattet med "Bærekraftig utviklings"-kvoter eller BKU-kvoter.
Og bilreklamene vil være fulle av utrykk som "lavt BKU-utslipp" og "BKU-vennlig" motorteknologi.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ConTrari

Sitat fra: BorisA på mars 15, 2012, 20:52:32 PM
Snart blir CO2-kvoter erstattet med "Bærekraftig utviklings"-kvoter eller BKU-kvoter.
Og bilreklamene vil være fulle av utrykk som "lavt BKU-utslipp" og "BKU-vennlig" motorteknologi.

Eller bæredyktig? Hvis sommerisen i Arktis ikke bærer, har vi en bæredyktighets-is-krise, hvis sherpaene i Nepal kneler under vekten av måleutstyr for katastrofalt voksende isbreer, er det krise i bæredyktigheten i Himalaya.

Og det mange dyktige Bæringer.

Bebben

Interessant.

Enda et tegn til at den verste klimahypen er i ferd med å løye av, for å si det slik.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

jarlgeir

Telehiv skriver:

"Noen har ryddet opp noe helt vidunderlig i NFRs tidligere så veletablerte klimagalehus. Hva i alle dager er det som skjer?!? Og så fort!!!"

Jeg håper i utgangspunktet at du har rett, og at noen internt har slått knyttneven i bordet og at tilstrekkelig mange andre også har sagt seg enig i at nå er det mer enn nok!

Forklaringen kan imidlertid være mye enklere:
Vedkommende som stod for fandenskapen har bare blitt forkjølet, og er sykmeldt noen dager. Straks han/hun blir friskmeldt er de nok tilbake på galeien igjen.
It's the sun, stupid!

ebye

Full opprenskning tar naturlig nok tid. Her er noen oppslag som jeg så på forskning.no, under Nytt fra akademia

http://www.forskning.no/begivenheter

Forskerne kan bidra med mer

mer omtale av dett spørsmålet her, på NFRs side

http://www.forskningsradet.no/no/Nyheter/Forskerne_kan_bidra_med_mer/1253975423285?WT.ac=forside_nyhet

Fra forskning.no henter vi ut

SitatForskningen bidrar allerede til å utvikle ny, grønn og billigere teknologi som effektivt kan kutte klimautslippene, skriver Forskningsrådet. Men mer kan gjøres, sier administrerende direktør Arvid Hallén og divisjonsdirektør Fridtjof Unander i Norges forskningsråd.

Betydelige kutt i Norges utslipp krever kostbare tiltak. Dette er imidlertid ikke en særnorsk situasjon. Derfor peker land lett på hverandre i diskusjonen om hvor kuttene skal tas, og hvem som skal betale regningen. Hvis det hadde vært billigere å erstatte forurensende kullkraft med ren energi, ville ikke forhandlingene om en internasjonal klimaavtale vært så krevende.

Det er åpenbart treghet i systemet!

Og neste oppslag, på samme sted

"Samfunn" tema for Forskningsdagene

Omtale på NFRs side, med video

http://www.forskningsradet.no/no/Nyheter/Samfunn_tema_for_Forskningsdagene/1253975370494

Her finner jeg følgende på forskning.no

Sitat– Forskningen blir brukt av politikere og byråkrater, og har spilt en viktig rolle for samfunnsutviklingen. Den har også stor betydning for å møte de store utfordringene vi står overfor.

– Vi vet at klimaet endrer seg i en farlig retning. Vi vet også at vi kan mette verdens befolkning og utrydde mange sykdommer. Vi vet hva vi bør gjøre, men vi gjør det ikke. Samfunnsvitenskap og humaniora bidrar til å belyse forhold som forhindrer oss i å løse problemene og til å finne løsninger, fremhever Simonsen.

Tenk om de hadde tenkt som Bjørn Lomborg: Bruk pengene på mat, vann og helse.

Er det ingen som kan lære den ansvarlige å stenge kranen for konsekvens- og tiltaksforskningen? Det blir noe ullent nå SV og HF skal redde klimaet vårt!

Og morsomt nok, en ørliten detalj. Mellom de to oppslagene står også:

Nytt teologisk tidsskrift

et lite a propos.   8)

ConTrari

Sitat fra: ebye på mars 16, 2012, 10:12:36 AM

Det er åpenbart treghet i systemet!

Og neste oppslag, på samme sted

"Samfunn" tema for Forskningsdagene

Omtale på NFRs side, med video

http://www.forskningsradet.no/no/Nyheter/Samfunn_tema_for_Forskningsdagene/1253975370494

Her finner jeg følgende på forskning.no

Sitat– Forskningen blir brukt av politikere og byråkrater, og har spilt en viktig rolle for samfunnsutviklingen. Den har også stor betydning for å møte de store utfordringene vi står overfor.

– Vi vet at klimaet endrer seg i en farlig retning. Vi vet også at vi kan mette verdens befolkning og utrydde mange sykdommer. Vi vet hva vi bør gjøre, men vi gjør det ikke. Samfunnsvitenskap og humaniora bidrar til å belyse forhold som forhindrer oss i å løse problemene og til å finne løsninger, fremhever Simonsen.

Tenk om de hadde tenkt som Bjørn Lomborg: Bruk pengene på mat, vann og helse.

Er det ingen som kan lære den ansvarlige å stenge kranen for konsekvens- og tiltaksforskningen? Det blir noe ullent nå SV og HF skal redde klimaet vårt!

Og morsomt nok, en ørliten detalj. Mellom de to oppslagene står også:

Nytt teologisk tidsskrift

et lite a propos.   8)

Forskningen må søke penger der det er penger å hente, og litt / noe / mye hykleri glir lett ned når man gulper i seg friske forskningsmillioner. Men klima er på god vei til å bli et tomt honnørord, slik miljø ble det i sin tid.

seoto

ConTrari:
Forskningen må søke penger der det er penger å hente, og litt / noe / mye hykleri glir lett ned når man gulper i seg friske forskningsmillioner. Men klima er på god vei til å bli et tomt honnørord, slik miljø ble det i sin tid.

Det håper jeg da ikke, vi trenger seriøst arbeid og forskning både i forbindelse med klima og miljø. Men de må søke å løse de reelle problemene, og slutte med hysteriet!
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.


ebye

Jeg må nok skuffe litt, med tanke på tittelen. Klimaet er nok mer seiglivet innenfor NFR enn som så. Og Gjødsleren er selveste sjefen sjøl, adm. dir Arvid Hallén.

Først tar  han for seg den moralske siden

- Moralsk riktig å utvikle grønn teknologi

http://www.tu.no/energi/2012/03/27/-moralsk-riktig-a-utvikle-gronn-teknologi

Hallén går ikke av veien for litt klimamoralisme

Sitat– Vi kan gjøre mer på forskning. Det er nasjonaløkonomisk riktig, men kanskje også moralsk riktig at vi som en stor petroleumseksportør med finansielle og teknologiske forutsetninger tar en betydelig rolle i omstillingen til en grønn teknologi og andre energisystemer, sier han.

Forøvrig er det litt klimadrypp flere steder i dett innlegget.

Deretter tar han for seg forskningen i Norge, i Aftenposten 27. mars 2012.

Hva nå Kristin Halvorsen?

http://www.aftenposten.no/meninger/Hva-na_-Kristin-Halvorsen-6794448.html

Og allerede i pk. 1 kommer klimaet

Sitat1. Store samfunnsutfordringer må prioriteres. Klimaendringer og klimaomstilling peker seg ut, sammen med energi og miljøteknologi. Det gjør også god forvaltning av naturressurser og ressursbasert næringsutvikling. Vi må dessuten satse tungt på helse og velferdstjenester og i tillegg på utdanning, kompetanse og kultur. Disse utfordringene må følges opp med både grunnleggende langsiktig forskning og anvendt forskning.

Det høres så tilforlatelig, fint og riktig ut! Sannheten er at når det gjelder klima satses det nærmest bare på konsekvens- og tiltaksforskning.

Det er svært uheldig at Hallén har tatt side i den faglige klimadebatten.   :o