Oppdragsforskere svindler overalt nå: NIVA tatt for miljøsvindel

Startet av Telehiv, april 04, 2012, 00:06:03 AM

« forrige - neste »

Telehiv

Niva innrømmet forrige helg at de har latt seg styre av sin oppdragsgiver AF Decom til å kvitte seg med den miljøkritiske fiskeren Arve Hersdal:

Torsdag i forrige uke kunne Dagbladet avsløre at Norsk institutt for vannforskning (Niva) snakket usant da de påsto at det var vitenskapelige årsaker til at de ikke ville fornye kontrakten til fisker Arve Hersdal som i tre år har skaffet til veie fisk og skalldyr til miljøovervåkingsprogrmmet Niva utfører på oppdrag fra AF Decom i Vatsfjorden.

Lørdag innrømmet Niva at fiskeren mistet oppdraget fordi forskningsinstituttet ville tekkes sin oppdragsgiver.

Men miljøovervåkingen i Vats er ikke eneste eksempel på at Nivas oppdragsforskere havner i hardt vær:
Sydvaranger Gruve inviterte i mars 2010 flere konsulentselskaper og forskningsinstitusjoner til å levere tilbud på jobben som miljøovervåker av gruvas kjemikalieutslipp i Bøkfjorden. I september 2010 avslørte lokalavisa Finnmarken at Sydvaranger Gruve sendte alle de konfidensielle tilbudene til én av tilbyderne, Norsk institutt for vannforskning (NIVA).

Etter å ha hatt tilgang til konkurrentenes tilbudspapirer i over en måned, leverte Niva et oppdatert tilbud og vant konkurransen.

JEG SYNS DETTE LIGNER VELDIG PÅ DET VI VET OM KLIMA-LUSKERNE - hold ut, snart kommer tilsvarende avsløringer der også....dette bare viser hvor det etiske landet ligger hos alle dem som vil gjøre "vitenskapelig" karriere på å levere de svarene makta etterspør.

Jeg er glad jeg hoppet av denne type forskerkarusell før jeg ble drevet til korrumpert atferd selv... 

http://www.dagbladet.no/2012/04/03/nyheter/innenriks/miljo/helse/forurensning/20965113/

PS: De som tar en ekstra kikk i NIVA-kortene her, vil finne at stormogulen Tschudi ligger bak på eiersiden her også (jfr. koblingen til Støre-saken og den støtten Tschudi har fått derfra), så dette er nok et eksempel på at oppdragsforskere med snabelen i offentlige midler danser etter maktas piperetning...
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Telehiv

Vil det bli tatt rettslige grep mot dette? Eller er det så nær makta også her at man får ture fram?

Her kan det nevnes at NIVA (Norsk institutt for vannforskning) ble opprettet i 1958, og er i dag en stiftelse med et styre oppnevnt av Miljøverndepartementet, Norges forskningsråd og NIVAs ansatte.
Niva har i overkant av 200 ansatte, og 2/3 av disse har vannfaglig bakgrunn. Mer enn halvparten av medarbeiderne er ansatt i forskerstillinger.

Altså: Miljøverndepartementet og Norges forskningsråd, de to institusjonene som sliter mest med overstyrende instruksjoner for klimaalarmisme...
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

seoto

Jostemikk satte heller ikke pris på hva NIVA gjør:
http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,676.msg11318.html#msg11318

Akkurat nå får han ikke kommentert nærmere, for han har noen dagers påskeferie - offline ;) Men får han koplet seg opp, kommer det nok kommentarer.

Selv blir jeg forskrekket over all den korrupsjonen vi ser innen offentlig forvaltning. Det trengs en opprydding i alle disse institusjonene, men hvem i all verden skulle stå for det?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Telehiv

seoto,
Jeg har vært så ute av debattene de siste ukene at jeg ikke så at Joste allerede hadde kommentert, men uansett er det kanskje interessant å bringe inn mer av koblingene bak dette uvesenet? Det skal bli interessant å se om Dagbladet tør å følge opp sin egen start her, for her kommer de til å trå makta nær, kanskje så nær at de ikke får dep-sponset journalistene sine på klimaturer til utlandet mer hvis de ikke toner ned fokuset litt? Hrrrmmmm.....
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

seoto

Tele,

Dersom DB følger opp hva de startet i den artikkelen, vil jeg virkelig bli overrasket. Slike ting har en tendens til å tone ut i det blå ...
Men jeg ville bli imponert dersom de gjorde mer med denne saken - og kanskje undersøkte litt rundt i tilsvarende institusjoner som NIVA?
Det er mange ganger så enkelt som dette: Følg pengene ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Telehiv

Hei igjen, seoto,

som du ser ble jeg rimelig skrivekåt etter å ha vært så lenge parkert, men håper folk bærer over med at jeg tok en "bølge" her og slengte inn litt ny debattmat før påske - godt ment er det, i alle fall. Noen putler jo med kryssord i påsken og andre tenker ut debattema...  ::)
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

seoto

Sitat fra: Telehiv på april 04, 2012, 14:00:13 PM
Hei igjen, seoto,

som du ser ble jeg rimelig skrivekåt etter å ha vært så lenge parkert, men håper folk bærer over med at jeg tok en "bølge" her og slengte inn litt ny debattmat før påske - godt ment er det, i alle fall. Noen putler jo med kryssord i påsken og andre tenker ut debattema...  ::)

Stå på, Tele - ta bølgen - så ofte du vil  8) Vi er svært stolte over våre skriveføre og kunnskapsrike medlemmer   ;D
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.