Politisk broilerproduksjon

Startet av Jostemikk, mai 10, 2012, 00:31:14 AM

« forrige - neste »

Jostemikk

Hvordan skal det bli mulig å gå en god og trygg fremtid i møte med dagens situasjon med samlebåndproduksjon av politiske broilere?

Geni kan man ha i ungdommen, men
visdom får man først i alderdommen.
Livets krone settes kun på de grå hår.


Alf Larsen

Her tror jeg sannelig at Alf Larsen attpåtil tenker på mennesker som har levd en mer normal tilværelse, der deler av livet består i å danne seg egne meninger, egne konklusjoner. Alt fundamentert på en stadig bredere forståelse av både eget liv og samfunnet generelt.

Går det den veien høna sparker?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på mai 10, 2012, 00:31:14 AM
Hvordan skal det bli mulig å gå en god og trygg fremtid i møte med dagens situasjon med samlebåndproduksjon av politiske broilere?

Geni kan man ha i ungdommen, men
visdom får man først i alderdommen.
Livets krone settes kun på de grå hår.


Alf Larsen

Her tror jeg sannelig at Alf Larsen attpåtil tenker på mennesker som har levd en mer normal tilværelse, der deler av livet består i å danne seg egne meninger, egne konklusjoner. Alt fundamentert på en stadig bredere forståelse av både eget liv og samfunnet generelt.

Går det den veien høna sparker?

Det gjør det, men hvilken vei sparker høna?  8)

Jostemikk

Sitat fra: ConTrari på mai 10, 2012, 00:35:14 AM
Sitat fra: Jostemikk på mai 10, 2012, 00:31:14 AM
Hvordan skal det bli mulig å gå en god og trygg fremtid i møte med dagens situasjon med samlebåndproduksjon av politiske broilere?

Geni kan man ha i ungdommen, men
visdom får man først i alderdommen.
Livets krone settes kun på de grå hår.


Alf Larsen

Her tror jeg sannelig at Alf Larsen attpåtil tenker på mennesker som har levd en mer normal tilværelse, der deler av livet består i å danne seg egne meninger, egne konklusjoner. Alt fundamentert på en stadig bredere forståelse av både eget liv og samfunnet generelt.

Går det den veien høna sparker?

Det gjør det, men hvilken vei sparker høna?  8)

Bakover. Så det ved selvsyn for tre uker siden. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på mai 10, 2012, 00:51:55 AM

Bakover. Så det ved selvsyn for tre uker siden. ;)

Men hanemarsj, det er forover? Minner om gåten fra krigens dager:

"Hva er forskjellen mellom en klokke og general Rommel?
Jo, en klokke går forover og sier tikk-takk, mens Rommel går bakover og sier tak-tikk."   8)

Jostemikk

Sitat fra: ConTrari på mai 10, 2012, 00:55:25 AM
Sitat fra: Jostemikk på mai 10, 2012, 00:51:55 AM

Bakover. Så det ved selvsyn for tre uker siden. ;)

Men hanemarsj, det er forover? Minner om gåten fra krigens dager:

"Hva er forskjellen mellom en klokke og general Rommel?
Jo, en klokke går forover og sier tikk-takk, mens Rommel går bakover og sier tak-tikk."   8)

Ja, men hvis du holder for ørene første gang klokka sier tikk, vil du også fra klokka høre tak-tikk, tak-tikk, tak-tikk. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Såså, Joste - verden går framover, som rapportert her for et par måneder siden eller så under "verdens mest underrapporterte nyhet".

I hvert fall i forhold til indikatorer som spedbarnsdødelighet, forventet levealder, inntekt per capita osv osv.

Andre ting er ikke å forakte, som at jeg betalte 26.000 kroner for brukt Mac i 1987 med 1 MB memory og en svimlende ekstern harddisk på 10 MB. Den var riktignok brukt i USA et sted med en nettspenning på 110 V så jeg måtte ut med 1000 spenn til for å skaffe en transformator. (Tror jeg har transformatoren ennå... kjekt å ha.) I dag får jeg ... ja eh husker ikke lenger, men la oss si en månelanding til en brøkdel av den inflasjonsjusterte prisen for et mageplask.

Hele tiden bidrar både flinke folk og hjelpere med Hjartet på Rette Staden til at vi skal få en bedre verden. Og de lykkes!

... men dommedagsprofetene motarbeider dem kontinuerlig. På Sri Lanka ble nye malariatilfeller dramatisk redusert i perioden 2003-2007, midt under borgerkrigaktige tilstander. Det skyldes antakelig en god plan med anvendelse av eksisterende kunnskap + nødvendige midler.

Den dag i dag, til tross for professor Paul Reiters rasende anklager mot Klimapanelet og dets reaksjonære dommedagsprofeter, hører vi innimellom påstått eller insinuert at "klimaendringer" vil føre til økning av malaria på grunn av økt utbredelse av malariamygg. Men ifølge Store norske leksikon har vi 4 myggarter her i landet som kan bære malaria. Jamfør det med eksperter som Reiter og andre: Malaria er ingen tropesykdom. Grunnen til at den ikke finnes i Norge, er ikke at vi ikke har myggen som skal til for å spre den. Osv.

Det verste med klimarørsla er at den gir en intens følelse av å være dypt reaksjonær, anti-demokratisk, anti-fremskritt og anti-human ved hele tiden å peke på hvor "syndig" mennesket er. Gladnyheter om bedre kår for de verst stilte rapporteres aldri fra klimamalthusianerne. Til tross for at mange unge, idealistiske mennesker som blant annet dukker opp på Nye Meninger, helt åpenbart er velmenende og tror at de taler fremskrittet og humanismens sak. Dette er et paradoks - skulle man velge en strategi, måtte det vel helst være å forsøke å overbevise noen av disse ildsjelene om at de er på vidvanke i forhold til sitt gode hjerte - for det er det jo åpenbart at mange av dem har.

Kanskje den egentlige utfordringen vår er å få dem til å innse at de er hjernevasket. Det blir jaggu ikke lett - men tiden jobber alltid for sannheten, om enn til tider langsomt. 

Sa den uhelbredelige optimist.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på mai 10, 2012, 00:31:14 AM
Hvordan skal det bli mulig å gå en god og trygg fremtid i møte med dagens situasjon med samlebåndproduksjon av politiske broilere?

Geni kan man ha i ungdommen, men
visdom får man først i alderdommen.
Livets krone settes kun på de grå hår.


Alf Larsen

Her tror jeg sannelig at Alf Larsen attpåtil tenker på mennesker som har levd en mer normal tilværelse, der deler av livet består i å danne seg egne meninger, egne konklusjoner. Alt fundamentert på en stadig bredere forståelse av både eget liv og samfunnet generelt.

Går det den veien høna sparker?

For å være litt mer alvorlig; jeg skulle ønske det var en regel som sa at alle politikere på et visst nivå (stortingsrep., statsråder, øvre skikt av partilederskap) må ha et visst antall år ute i det "virkelige liv" før de kan få disse maktposisjonene.

seoto

Sitat fra: ConTrari på mai 10, 2012, 01:30:53 AM
For å være litt mer alvorlig; jeg skulle ønske det var en regel som sa at alle politikere på et visst nivå (stortingsrep., statsråder, øvre skikt av partilederskap) må ha et visst antall år ute i det "virkelige liv" før de kan få disse maktposisjonene.

Her er du inne på noe veldig viktig, og noe jeg hører folk nevner oftere og oftere. Da er det jo synd at det politiske miljøet går stikk motsatt vei. De utdanner yngre og yngre mennesker innen politikk gjennom sine ungdomsorganisasjoner. Dermed vil vi se færre og færre kommende politikere med annen bakgrunn enn den politiske. Hvordan skal politisk indoktrinerte unge mennesker kunne styre et samfunn de ikke vet noe om annet enn gjennom hva de har lest i rapporter, skrevet av forskere som er avhengige av økonomisk støtte - nettopp fra de samme politikerne?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på mai 10, 2012, 10:19:34 AMHvordan skal politisk indoktrinerte unge mennesker kunne styre et samfunn de ikke vet noe om annet enn gjennom hva de har lest i rapporter, skrevet av forskere som er avhengige av økonomisk støtte - nettopp fra de samme politikerne?

De kan ikke det. Det er helt umulig.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: seoto på mai 10, 2012, 10:19:34 AM


Her er du inne på noe veldig viktig, og noe jeg hører folk nevner oftere og oftere. Da er det jo synd at det politiske miljøet går stikk motsatt vei. De utdanner yngre og yngre mennesker innen politikk gjennom sine ungdomsorganisasjoner. Dermed vil vi se færre og færre kommende politikere med annen bakgrunn enn den politiske. Hvordan skal politisk indoktrinerte unge mennesker kunne styre et samfunn de ikke vet noe om annet enn gjennom hva de har lest i rapporter, skrevet av forskere som er avhengige av økonomisk støtte - nettopp fra de samme politikerne?

Vel, styre kan de saktens, men det er tvilsomt om det blir et godt styre. Hvilke partier har flest broilere i sine rekker idag?

Min magefølelse sier Ap og Sv, men det er mulig jeg er forutinntatt.

Jostemikk

Jeg tror alle partier holder på med ungdomsfylking i større eller mindre grad. For noen uker siden leste jeg om at det samme nå skjer i USA i de demokratiske miljøene.

Det er litt sårt å snakke og skrive om dette i disse dager. Fjernsynet stå på, og jeg hører etter med et halvt øre hva de forteller der.

Jeg kan ikke komme på en bedre måte å forklare hva jeg mener med denne politiske broilerproduksjonen enn å legge ut et sitat fra filmen Good Will Hunting. Det er en dialog mellom filmens to hovedrolleinnehavere, spilt av Matt Damon og Robin Williams. Den førstnevnte et geni av en annen verden, sistnevnte en psykolog, og det er psykologens kommentar jeg siterer:

So if I asked you about art, you'd probably give me the skinny on every art book ever written. Michelangelo, you know a lot about him. Life's work, political aspirations, him and the pope, sexual orientations, the whole works, right? But I'll bet you can't tell me what it smells like in the Sistine Chapel. You've never actually stood there and looked up at that beautiful ceiling; seen that. If I ask you about women, you'd probably give me a syllabus about your personal favorites. You may have even been laid a few times. But you can't tell me what it feels like to wake up next to a woman and feel truly happy.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Jeg har ikke noe imot ungdomsavdelinger i partiene, de behøver ikke bli yrkespolitikere av den grunn. Det er riktig og naturlig å la ungdommers politiske engasjement få mulighet til å utvikle seg i et miljø der de kan lære av mer erfarne fok.

Men å gå rett fra ungdomslaget til stortingsbenken uten stopp underveis i dte samfunnet man skal arbedie for, det er skremmende.