Spørsmål om statistisk metode

Startet av Jostemikk, oktober 24, 2012, 17:24:41 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Det dreier seg om verdien av korrelasjonskoeffisienten mellom to serier som må glattes. Rett og slett SST i et gitt område, og solflekk-syklusene.

I havoverflatetemperaturene er problemet sesongvariasjoner. Ved Ekvator nesten ikke merkbare, men i Oslofjorden - vel det er en grunn til at folk flest bader om sommeren.

Det samme med alle opp-ned svingningene i solsyklusen. Selv om en periode på 50 år er i positiv modus angående antall solflekker, gjør syklusene på ca. 11 år det umulig å sammenligne med for eksempel SST.

Hvordan skal man glatte disse seriene på korrekt måte, men allikevel kunne sammenligne med hverandre for å finne en korrelasjon med mening? Er det mulig? Glatter jeg med 20 år, kan jeg finne korrelasjon mellom nær sagt hva som helst. Jo kortere glatting, jo bedre synes forskjellene, men jeg kan altså ikke la være å glatte med tanke på det jeg skrev over angående sykluser på fra 1 (SST) til 11 eller flere år (sola).

Noen tips?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

#1
Sitat fra: Jostemikk på oktober 24, 2012, 17:24:41 PM
Det dreier seg om verdien av korrelasjonskoeffisienten mellom to serier som må glattes. Rett og slett SST i et gitt område, og solflekk-syklusene.

I havoverflatetemperaturene er problemet sesongvariasjoner. Ved Ekvator nesten ikke merkbare, men i Oslofjorden - vel det er en grunn til at folk flest bader om sommeren.

Det samme med alle opp-ned svingningene i solsyklusen. Selv om en periode på 50 år er i positiv modus angående antall solflekker, gjør syklusene på ca. 11 år det umulig å sammenligne med for eksempel SST.

Hvordan skal man glatte disse seriene på korrekt måte, men allikevel kunne sammenligne med hverandre for å finne en korrelasjon med mening? Er det mulig? Glatter jeg med 20 år, kan jeg finne korrelasjon mellom nær sagt hva som helst. Jo kortere glatting, jo bedre synes forskjellene, men jeg kan altså ikke la være å glatte med tanke på det jeg skrev over angående sykluser på fra 1 (SST) til 11 eller flere år (sola).

Noen tips?

Glatting skjuler informasjon, der må man være forsiktig.

Kanskje man bør kjøre soflekktallene ghennom et FFT-filter for å få fram det dominerende frekvensene. 11års syklene vil såklart dominere, men jeg vil anta at du får fram også annet av interesse.

EDIT: det har vært forsøkt
http://www.mathworks.se/products/matlab/examples.html?file=/products/demos/shipping/matlab/sunspots.html

Matlab er et kostbart program, men Octave er et gratis alternativ med mulighet for GUI som ligner Matlab.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Amatør1. For å være ærlig, står det mellom å lære meg dette språket, eller det jeg egentlig var i ferd med å studere, usbekistanske dialekter, helt til jeg erkjente at det er slitsomt å lære seg alt fra grunnen av på egenhånd. :P

Jeg får trøste meg med at jeg kan legge til trendlinjer i Excel...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på oktober 24, 2012, 21:47:12 PM
Amatør1. For å være ærlig, står det mellom å lære meg dette språket, eller det jeg egentlig var i ferd med å studere, usbekistanske dialekter, helt til jeg erkjente at det er slitsomt å lære seg alt fra grunnen av på egenhånd. :P

;D  ;D

Sitat fra: Jostemikk på oktober 24, 2012, 21:47:12 PM
Jeg får trøste meg med at jeg kan legge til trendlinjer i Excel...

Det er mer enn hva verdens fremste klimaforskere presterer...
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

la1goa

Sitat fra: Amatør1 på oktober 24, 2012, 19:37:53 PM

Matlab er et kostbart program, men Octave er et gratis alternativ med mulighet for GUI som ligner Matlab.


Wolfram selger Mathematica til hobbyister for ca. 1800,- Jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte en lisens.

Amatør1

Jeg kjenner en som er konge på dette han pekte på SciLab som er gratis
http://www.scilab.org/products/scilab/features

Joste, hvis du henviser/gir meg SST-dataene og nevner hvilke SSN-tall du vil korrelere mot, så er det mulig vi får "presset det gjennom matlab"  ;D

Årlige SSN fra SIDC for eksempel?
http://sidc.oma.be/DATA/yearssn.dat
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Amatør1, det er snakk om SSN mot AMO, og da bruker jeg sistnevnte som SST-indikator. Det ser så veldig ut for at vår nåværende oppvarming korrelerer sterkt med den solaktivitetstoppen som sluttet ca. 1960. Flytt AMO eller en SST-serie ca. 50 år bakover i tid. Det er sikkert ikke det helt eksakte tallet for beste tilpasning, men det er i nærheten, og vil vise hva jeg mener. Kanskje...

Henger havet ca. 50 år etter sola?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Okular

Sitat fra: Jostemikk på oktober 25, 2012, 00:04:44 AM
Henger havet ca. 50 år etter sola?

Det ville overraske meg.

Alec Rawls hadde et par interessante bloggposter på WUWT om temaet nylig:

Raimund Muscheler says ...
Muscheler retracts ...

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren