Sesongvarsler - met.no

Startet av Amatør1, september 10, 2011, 20:09:50 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Hva er egentlig status på sesongvarslene fra met.no? Er det noen her som vet?

Jeg ser nå at klimasirkus på VGD sier

Sitat
SitatAmatør_1: Gjennomsnittet for denne sesongen var -7.2C. Interessant nok var Benestads sesongvarsel 5.5 grader for varm, hele sesongen sett under ett.

Benestads sesongvarsler er det vel ingen som har så stor tiltro til (spesielt ikke etter de to siste vinterene), heller ikke Benestad eller Meteorologisk instituttt ettersom de har vurdert å legge ned sesongvarslene (som jeg vet at du er klar over). Når den atmosfæriske situasjonen i Arktis er så turbulent så er det heller ingen som har noen tro på at sesongvarslene vil bli bedre - en god grunn til å legge ned hele prosjektet etter min vurdering, og noe du jo også har dokumentert på en god måte.

Litt pussig dette. Klimasirkus er skeptisk til Benestad?
Samtidig ser det ut til at met.no sin oppsummering av sesongvarslet Des2010-Feb2011 har forduftet?
Og stadig kommer det nye sesongvarsler, seinest for Sep2011 - Nov2011.

Er det kanskje slik at Met.no har gjordt ferdig vurderingen, og funnet at alt er ok?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Jeg undrer meg på hvordan offentlige og offentlig finansierte etater/bedrifter kan holde på å slette informasjon fra sine nettområder. I mine øyne er det like ille som å kaste papirer som skulle vært arkivert. Men jeg har også lagt merke til at enkelte flytter sider, slik at de får ny adresse, og da er det vanskelig å finne fram. Forskning.no har en side vi ikke lenger har tilgang til - hvorfor? (dette er nevnt under tråden Forskning.no". Endel artikler i Aftenposten er flyttet til ny adresse, og er vanskelige å finne igjen. Dermed ser det ut for at det tryggeste man kan gjøre, er å gjøre slik du har gjort: ta kopi av en side, eller lagre den mens den finnes.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

#2
Disse sesongvarslene har blitt en så pinlig affære for Met at det mumles en god del om å bli dem kvitt. Heidi Lippestad hos Met skrev om dette for ikke så lenge siden, men Benestad-klanen har tydeligvis presset igjennom videre skremsler.

Dette er selvfølgelig verdifullt for AGW-hyperne, da de får sine timer i solen, altså media. Der kan de uhemmet få legge ut sine tall, og de er fullstendig klar over at dette er til gavn for "saken". Husk at folk husker disse "2,5 grader varmere enn normalen over Sør-Norge." Det spiller ikke noen rolle at det motsatte skjer, at det blir 2,5 grader kaldere, for de har klart å få spredd denne propagandaen, og den fester seg hos folk.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

Takk Jostemikk....detta mindte meg på at jeg snart må skru fast gradestokken min på utsia av vinduskarmen her i blokk-koia mi, etter at vinduene ble skifta nå nylig!
Skjølsagt litt småtåpelig sagt, men dog...? ;)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Amatør1

#4
met.no og Benestad har "dratt den helt ut" i det nyeste sesongvarslet for perioden Desember 2011 - Februar 2012, der Østlandet forventes 3-3.5C over normalen for hele perioden i snitt. De skal i det minste ha kredit for å ta i, vi minner om at de ifjor varslet 2.5-3C over normalen, mens det i realiteten ble mer enn 5 grader kaldere i snitt enn sesongvarslet.

[attachimg=1]
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Jeg husker Heidi Lippestad fra Met kom innom oss på AD og fortalte at hele sesongvarselet var oppe til vurdering da de hadde fått så mange klager. Det er en hån mot alt som er godt her i samfunnet å bruke penger på slikt nonsens. Før eller senere vil de sikkert treffe med spådommen sin, men hva så? Det vil jeg gjøre ved å slå kron eller mynt også. Eller spå det samme hver gang helt til det inntreffer.

Makan! >:(
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Ja, jeg husker det! Av en eller annen grunn tok jeg ikke kopi.

Men jeg har greid å rekonstruere met.no sin egenvurdering av sesongvarslet for vinteren 2010-2011, denne kom omtrent samtidig som Lippestad uttalte seg på AD.

[attachimg=1]
[attachimg=2]
[attachimg=3]
[attachimg=4]
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Her er met.no sin egenvurdering av sesongvarselet for vinteren 2009 - 2010

[attachimg=1]

Litt dårlig score på disse "varslene"....
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Bedre sesongvarsling av været

Dette er tittelen på siste innlegg på forskning.no, 13. februar 2012

http://www.forskning.no/artikler/2012/februar/312212

Klimaforskerne har skaffet seg nytt og bedre verktøy for værvarsling for sesongen. Bl.a. har de faktisk begynt å ta hensyn til havis og snødekke i sine modeller.   ;D Det er vel ikke noe rart at Rasmus Benestad ser frem til å bruke disse nyvinningene. Dvs. de er visstnok tatt i bruk, og sesongvarslene er bedre, mener Benestad:

Sitat– Den nye versjonen av sesongvarslingsmodellen varslet en mild vinter for 2011/2012. Noe som har stemt så langt, konstaterte Benestad midtveis i januar 2012.

Dette er kanskje riktig. jeg husker ikke så godt. Hva var sesongvarselet for vinteren 2011/2012?  ;)

Bebben

ebye, uten å sjekke er det noe som sier meg at visse ting, for eksempel kvikksølvsøylene, har forandret seg siden midten av januar.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Grovt overslag er at desember var mild, januar likeså, mens februar er rimelig normal mange steder, ørlite under normalen kanskje?

Dette blir en vinter omtrent som de spådde. De spår jo helt likt for vintrene hvert eneste år, og statistisk sett må de treffe noenlunde før eller senere. ;D

Lite is my .ss. (Ref. forskning.no). Greit nok at det har en stor innflytelse, men de bør jo først kunne si på et tidlig tidspunkt om det blir lite is, hvor det blir lite is, og når det vil være lite is.

Benestad er en artig skrue. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Hos meg er dette normaltemperaturene (fra yr.no)

Des -3.2°C
Jan  -4.7°C
Feb  -4.6°C

Hvis vi gjør det litt enkelt kan vi si at normaltemperaturen for hele perioden er ca -4.2°C

Hvis jeg sjekker målt middeltemperatur fra og med 1. Des 2011 og fram til idag, får jeg -3.92°C, dvs. 0.28°C over normalen så langt. Met.no spådde 3 grader over normalen og det kommer ikke til å slå til. Gjennomsnittet i Februar så langt er -8.7°C, dvs. 4.1 grader kaldere enn normalen.


It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Jeg må si jeg synes Leif Juster hadde like mye fornuftig å si om "noormal" temperaturen som meteorologer og klimaforskere.

Her blir vi servert "globale" "temperaturer" med en nøyaktighet ned mot en tusendels grad. Som om temperaturen på Nymark i Bergen for øyeblikket skulle være interessant for, eller ha noe å si for, Pitcairn i det sørlige Stillehav. Det er meningsløst.

Temperaturen i Bergen er i øyeblikket på et par plussgrader eller noe sånt. Det er over "normalen", men likevel "normalt". Hadde temperaturen vært en ti-tolv minusgrader, hadde det også vært "normalt". Vi måtte vel noen grader lavere enn det, og noen grader høyere enn en åtte-ti plussgrader, før vi kunne si at det var "unormalt", men jeg ville dog heller ha valgt uttrykket "uvanlig".

I klimasammenheng er temperaturserier korte dataserier. I ekstremt korte dataserier er nesten alle data "rekorder" - så avtar det etter hvert med tiden. Når avisene skrev for et par år siden at det "aldri" hadde vært målt lenger sammenhengende snødekke i Bergen, kunne "aldri" her klart og greit defineres som "ikke siden 1937".

Det er liksom enkelte ting med disse små ordene med uskyldig utseende som brukes i klimasammenheng, som "aldri", "global", "temperatur" og "normal"... det kan se ut som de ofte betyr noe annet enn det de, ja, ser ut som. :)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

Sitat fra: Bebben på februar 14, 2012, 00:20:15 AM
Jeg må si jeg synes Leif Juster hadde like mye fornuftig å si om "noormal" temperaturen som meteorologer og klimaforskere.

Her blir vi servert "globale" "temperaturer" med en nøyaktighet ned mot en tusendels grad. Som om temperaturen på Nymark i Bergen for øyeblikket skulle være interessant for, eller ha noe å si for, Pitcairn i det sørlige Stillehav. Det er meningsløst.

Temperaturen i Bergen er i øyeblikket på et par plussgrader eller noe sånt. Det er over "normalen", men likevel "normalt". Hadde temperaturen vært en ti-tolv minusgrader, hadde det også vært "normalt". Vi måtte vel noen grader lavere enn det, og noen grader høyere enn en åtte-ti plussgrader, før vi kunne si at det var "unormalt", men jeg ville dog heller ha valgt uttrykket "uvanlig".

I klimasammenheng er temperaturserier korte dataserier. I ekstremt korte dataserier er nesten alle data "rekorder" - så avtar det etter hvert med tiden. Når avisene skrev for et par år siden at det "aldri" hadde vært målt lenger sammenhengende snødekke i Bergen, kunne "aldri" her klart og greit defineres som "ikke siden 1937".

Det er liksom enkelte ting med disse små ordene med uskyldig utseende som brukes i klimasammenheng, som "aldri", "global", "temperatur" og "normal"... det kan se ut som de ofte betyr noe annet enn det de, ja, ser ut som. :)

Gullfiskhukommelse, gullfiskhu....nei nå har jeg glemt ordet allerede!

ebye

Her er seneste sesongvarsel fra Met. inst., Aftenposten 17. februar 2012

http://www.climometrics.org/12apvars.jpg

Beskjeden notis, ønske om beskjeden oppmerksomhet?

Normalen nå er 1961 - 1990. I følge Benestad (kontakt pr. mail) arbeider de nå med en ny normaltemperatur, 1981 - 2010. Dette vil ta litt tid, i følge Benestad.

Jeg ser frem til ny "mot normalt". Med den klimaendringen vi har sett etter 2000  :)  vil jo den nye normalen slå ut litt på prognosene. Enda morsommere blir det i 2021, da kan vi ha 2001 - 2020.  8)

Uten at jeg har regnet på dette, ser jeg for meg at det må bli mye "justeringer" av det som kommer til å stå i AR5 (2014).  ;)