Humlum, Stordahl og Solheim med ny publikasjon

Startet av Jostemikk, august 30, 2012, 21:21:52 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

De tre musketerer er sannelig produktive. Jeg har ikke rukket å lese saken særlig nøye, og har ikke tilgang til forskningen. (ebye: Hint-hint!)

Saken er presentert hos The Hockey Schtick - New blockbuster paper finds man-made CO2 is not the driver of global warming, samt re-produsert derfra hos Wattsupwiththat - Important paper strongly suggests man-made CO2 is not the driver of global warming.

For de som har mye penger eller tilgang gjennom et universitet eller høgskole, så er direktelinken til publikasjonen her:

Science Direct - The phase relation between atmospheric carbon dioxide and global temperature

Forskningen tar for seg at CO2-nivået kommer etter temperaturstigning, ikke omvendt, og at vårt utslipp fra fossil energi ikke har nevneverdig påvirkning av det atmosfæriske CO2-innholdet.

Jeg gleder meg til å lese denne forskningen, og har noen av dere mulighet til å legge den ut på egen server og legge ut link blir jeg kjempeglad!



Korrigerte linken til The Hockey Schtick
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Det er forresten samme konklusjon jeg kom til i Årlig CO2-variasjon følger temperaturen? Der skrev jeg blant annet Det ser ut til at korrelasjonen er god, men at CO2-variasjonene kommer ca 1 år etter temperaturforandringene., og la ut denne grafen:



Deretter la jeg ut denne med kortere tidsintervall for å fremheve hvor forsinket CO2 er til temperaturen:

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Denne gangen tar vel Cicero til fornuft, og publiserer dette?
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Sitat fra: BorisA på august 30, 2012, 22:14:13 PM
Denne gangen tar vel Cicero til fornuft, og publiserer dette?

Det tviler jeg sterkt på, BorisA. De er styrt av en WWF-alarmist.

Jeg siterer fra abstrakt i publikasjonen. Halvfete uthevinger er mine:

Abstract

Using data series on atmospheric carbon dioxide and global temperatures we investigate the phase relation (leads/lags) between these for the period January 1980 to December 2011. Ice cores show atmospheric CO2 variations to lag behind atmospheric temperature changes on a century to millennium scale, but modern temperature is expected to lag changes in atmospheric CO2, as the atmospheric temperature increase since about 1975 generally is assumed to be caused by the modern increase in CO2. In our analysis we use eight well-known datasets; 1) globally averaged well-mixed marine boundary layer CO2 data, 2) HadCRUT3 surface air temperature data, 3) GISS surface air temperature data, 4) NCDC surface air temperature data, 5) HadSST2 sea surface data, 6) UAH lower troposphere temperature data series, 7) CDIAC data on release of anthropogene CO2, and 8) GWP data on volcanic eruptions. Annual cycles are present in all datasets except 7) and 8), and to remove the influence of these we analyze 12-month averaged data. We find a high degree of co-variation between all data series except 7) and 8), but with changes in CO2 always lagging changes in temperature. The maximum positive correlation between CO2 and temperature is found for CO2 lagging 11–12 months in relation to global sea surface temperature, 9.5-10 months to global surface air temperature, and about 9 months to global lower troposphere temperature. The correlation between changes in ocean temperatures and atmospheric CO2 is high, but do not explain all observed changes.


CO2 henger fra ca. ni måneder til et år etter temperaturen, alt ettersom hvilke datasett som er brukt. Det er altså en liten forskjell mellom SST, bakketemperatur og temperatur målt i den lavere delen av troposfæren.

Jeg legger ut nok en graf fra tråden jeg linket til i mitt forrige innlegg. Legg merke til at det atmosfæriske CO2-innholdet responderte på vulkanutbruddet på Mt. Pinatubo:



Samt en annen statistisk måte å vise CO2-forsinkelsen:

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Rå-interessant. Gratulerer med dine egne resultater også Joste.
Går ut fra at disse resultatene er "konsistente" med det Murry Salby kommer til å publisere om forhåpentligvis ikke altfor lang tid.

De etablerte klimaforståsegpåerne kommer sikkert til å gjøre alt de kan for å overse artikkelen, eventuelt sable den ned. Og klimatrollene vil snart sable ned personene bak artikkelen - antakelig er de godt i gang allerede.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Gerten

Flott Jostemikk! Og mine gratulasjoner til disse 3 norske musketerer som nå har flere anerkjente artikler bak seg.
Har kikket på kommentarene på Wuwt men må innrømme at jeg trenger hjelp for å skjønne noen av dem. Men Jostemikk harcgjort hovedinnholdet klart også for meg!
It's the clouds!

BorisA

Sitat fra: Jostemikk på august 30, 2012, 22:37:30 PM
Sitat fra: BorisA på august 30, 2012, 22:14:13 PM
Denne gangen tar vel Cicero til fornuft, og publiserer dette?

Det tviler jeg sterkt på, BorisA. De er styrt av en WWF-alarmist.

Tenkte nok det, jeg var i det ironiske hjørnet.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Bebben

Fra kommentarene på WUWT:

Sitatrichardscourtney says:
August 30, 2012 at 12:32 pm
Friends:

There is nothing new under the Sun. I draw attention to

Kuo, C., Lindberg, C., Thompson, D.J., 1990. Coherence established between atmospheric carbon dioxide and global temperature. Nature 388, 39-44.

In 1990 that paper reported atmospheric CO2 concentration and global temperature cohere such the changes to the CO2 lag changes to the temperature by 9 months. Subsequently, other papers indicate that the time of the lag varies with latitude.

This Norwegian paper reports that the finding made in 1990 by Kuo, Linberg & Thompson still remains true.

Richard

Verd å merke seg. Og i Nature!
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Som Torild Kolbu en gang svarte på spørsmål om hun hadde funnet opp noen nye fluemønstre. Je bare har min vri på dom. Det meste er fønni opp før.

Med stort forbehold om at jeg ikke har lest noen av de to publikasjonene. Jeg oppfordrer igjen alle til å legge ut link til forskningen så snart de har tilgang.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Humlum, Stordahl og Solheim nevner noe jeg selv ikke tenkte på da jeg holdt på med dette. Forskjellen mellom lag time temp/CO2 mellom for eksempel global land og havoverflate, og bare hav. De har fullstendig rett i at det er forskjell. Se på sideveis forskyvning på denne animasjonen. På den som vier overflatetemperaturen i havet har jeg lagt inn SST.

[attachimg=1]

Jeg skal sjekke satellittseriene senere, samt dele opp bare land mot bare hav etc.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

#10
Sitat fra: Bebben på august 30, 2012, 23:29:53 PM
Fra kommentarene på WUWT:

Sitatrichardscourtney says:
August 30, 2012 at 12:32 pm
Friends:

There is nothing new under the Sun. I draw attention to

Kuo, C., Lindberg, C., Thompson, D.J., 1990. Coherence established between atmospheric carbon dioxide and global temperature. Nature 388, 39-44.

In 1990 that paper reported atmospheric CO2 concentration and global temperature cohere such the changes to the CO2 lag changes to the temperature by 9 months. Subsequently, other papers indicate that the time of the lag varies with latitude.

This Norwegian paper reports that the finding made in 1990 by Kuo, Linberg & Thompson still remains true.

Richard

Verd å merke seg. Og i Nature!
Helt enig Bebben, verdt å merke seg.

Det jeg i min naivitet undrer meg over er: Er paperet til Kuo et al. i Nature overhode omtalt i AR-serien? Denne lagen, mellom CO2 og temperatur blir vel nærmest avvist, sett bort fra av AGW-erne og klimaforskerne her hjemme? Denne forsinkelsen må da være et meget godt og vanntett argument mot at CO2 (GHG) fører til økt temperatur?   8)

Gerten

#11
 Eller en rimelig konklusjon ebye:
Økt temperatur fører til økt CO2. Økt CO2 fører til fallende temperaturer :)
It's the clouds!

ebye

Sitat fra: Jostemikk på august 30, 2012, 21:21:52 PM
De tre musketerer er sannelig produktive. Jeg har ikke rukket å lese saken særlig nøye, og har ikke tilgang til forskningen. (ebye: Hint-hint!)

Saken er presentert hos The Hockey Schtick - New blockbuster paper finds man-made CO2 is not the driver of global warming, samt re-produsert derfra hos Wattsupwiththat - Important paper strongly suggests man-made CO2 is not the driver of global warming.

For de som har mye penger eller tilgang gjennom et universitet eller høgskole, så er direktelinken til publikasjonen her:

Science Direct - The phase relation between atmospheric carbon dioxide and global temperature

Forskningen tar for seg at CO2-nivået kommer etter temperaturstigning, ikke omvendt, og at vårt utslipp fra fossil energi ikke har nevneverdig påvirkning av det atmosfæriske CO2-innholdet.

Jeg gleder meg til å lese denne forskningen, og har noen av dere mulighet til å legge den ut på egen server og legge ut link blir jeg kjempeglad!



Korrigerte linken til The Hockey Schtick
Nå er artikkelen publisert, men bare tilgjengelig for de som har nett-abonnement på litteratur. Der er jeg heldig. Skal se hva som kan gjøres med det! Den kan kjøpes!   ;)

I ventetiden, ta dere en tur innom bloggen til HOH og se hva han får ut av dette

http://klimarealisme.blogspot.no/

:)   ;)   ::)   8)

Jostemikk

Nå presenteres Humlum et. al på Geoforskning.no - Temperaturendring styrer CO2-nivå. Her er et ørlite utdrag, men les for all del hele saken!

Klassisk forestilling bør revurderes

Forskerne påpeker i artikkelen at det har vært antatt at den globale oppvarmingen siden 1975 har vært et resultat av økningen av konsentrasjonen av CO2 i atmosfæren. Men resultatene fra forskningen viser det motsatte.



- Det som formidles til beslutningstakerne og allmennheten er at økning av CO2 leder til global oppvarming. Denne klassiske forestillingen bør revurderes i lys av de nye resultatene, framholder Humlum.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

Denne suverene saken (takk, Joste!) ble direkte fulgt opp av Hale-Bopp på VGD, ser jeg.

Vel, når trollene først har gått i fistel, er det ikke noe å spare på, er det?

Kveldens quiz: Vil dumskalles hjerte tåle denne belastningen? (etter allerede å ha skreket bløff i 8 sammenhengende innlegg på Hale-Bopps Stern-slaktingstråd)
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten