Terje Wahl's klimablogg

Startet av ebye, mai 01, 2012, 11:46:39 AM

« forrige - neste »

ebye

Enig der, Jostemikk. Noen ganger blir man (jeg) kanskje litt mye opphengt i "klimadebatten". Bloggen hans har flotte bilder, og han tar opp mange sentrale klimasaker gjennom sin bloggvirksomhet. Av kommentarene, er det tydelig at mange liker bildene hans.

Men han hadde tjent på å forholde seg nøkternt, søkende og analytisk til temperaturutviklingen.   8)

I en annen tråd har jeg etterlyst en oversikt over varslene til Met. inst, fra noen år tilbake, sammenliknet med været slik det ble. Det samme kunne en tenke seg her. Ta frem en blogg fra 2008 og se på "hvordan er det"?    ;)

Jostemikk

Sitat fra: ebye på oktober 22, 2012, 21:13:58 PM
Enig der, Jostemikk. Noen ganger blir man (jeg) kanskje litt mye opphengt i "klimadebatten". Bloggen hans har flotte bilder, og han tar opp mange sentrale klimasaker gjennom sin bloggvirksomhet. Av kommentarene, er det tydelig at mange liker bildene hans.

Men han hadde tjent på å forholde seg nøkternt, søkende og analytisk til temperaturutviklingen.   8)

I en annen tråd har jeg etterlyst en oversikt over varslene til Met. inst, fra noen år tilbake, sammenliknet med været slik det ble. Det samme kunne en tenke seg her. Ta frem en blogg fra 2008 og se på "hvordan er det"?    ;)

Ettersom Wahl allikevel legger så stor vekt på disse temperaturstatistikkene, kunne han kommentert at temperaturen har gått nedover de siste 11 årene, selv hvis man bruker den nye Hadcrut4:



Han er etter eget utsagn skeptisk til lineær utregning, men det er jo i bunn og grunn ikke noe annet enn etter vektstangprinsippet. I dette tilfellet veier temperaturen mer på høyre side av midtpunktet enn på venstre side. Det blir ikke annerledes hvis man bruker RSS' satellittserie:



Hvis global temperaturmåling har noe som helst fornuftig i seg, noe jeg tviler på, kan vi egentlig glemme hele sulamitten uten å vite det totale varmeinnholdet i havet, og det gjør vi ikke. Vi vil aldri få vite det heller. De latterlig sparsomme og tvilsomme målingene fra tidligere tider er beheftet med så stor usikkerhet at den saken er biff. Vi vil aldri kunne gi noe korrekt svar på OHC. I dag er det nok bedre hva gjelder de øverste meterne, men denne epoken med bedre data er så kort at vi ikke vil kunne vite noe før om 20-30 år. Men det passer vel alarmistene bra, skulle en tro?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Enten man liker det eller ikke, de to trendene peker da "nedover"?

Jostemikk, kanskje en skal be Wahl presentere globale temperaturer med trendlinjer fom år 2002?   ;)

Jostemikk

Sitat fra: ebye på oktober 22, 2012, 22:27:04 PM
Enten man liker det eller ikke, de to trendene peker da "nedover"?

Helt klart. På samme måte som denne peker oppover:



Og denne, det er ingen tvil om at vi i mange år vil ha en positiv trend fra 1979, selv om temperaturen nå faller like raskt som den steg:



Men de siste årene har RSS-temperaturen falt. Faktisk har den ifølge dataene til de som tolker denne satellitten falt ørlite i snart 16 år:



Vi er også inne i det 18 året uten signifikant oppvarming. I hvertfall ifølge Lindzen og Jones og slik de regner ut sikkerheten i slikt statistisk materiell:



Men dette er kun en håndplukket serie. RSS MSU-satellitten viser mest moderat oppvarming, og kraftig nedkjøling de siste årene. Men det viser jo også hvor usikkert dette er. Før satellittdataene kom, skal vi ikke tro særlig på noe som helst. Men det har jeg jo skrevet om i andre tråder.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Jeg skjønner mer og mer hvorfor IPCC snakker om den globale temperaturen i 2100!   ;) Som Humlum gjentar og gjentar, den slags hypoteser er uvitenskapelige. Det er meningsløst å måtte vente i 100 år, før hypotesen kan testes.

Da er det selvfølgelig enklere å være opptatt av forventningen om temperaturen i neste måned, som Wahl gjør.  Hvor lenge klarer han å forvente de varme måneder, når temperaturen hele tiden synker?    8)

Gerten

Sitat Jostemikk:
Hvis global temperaturmåling har noe som helst fornuftig i seg, noe jeg tviler på, kan vi egentlig glemme hele sulamitten uten å vite det totale varmeinnholdet i havet, og det gjør vi ikke. Vi vil aldri få vite det heller. De latterlig sparsomme og tvilsomme målingene fra tidligere tider er beheftet med så stor usikkerhet at den saken er biff. Vi vil aldri kunne gi noe korrekt svar på OHC. I dag er det nok bedre hva gjelder de øverste meterne, men denne epoken med bedre data er så kort at vi ikke vil kunne vite noe før om 20-30 år. Men det passer vel alarmistene bra, skulle en tro?"

Dette høres veldig fornuftig i mine ører i tråd med mye annet du skriver, Jostemikk!
It's the clouds!

ebye

Ny klimablogg fra Terje Wahl, 27. oktober

"All I hear is doom and gloom ..."

http://www.forskning.no/blog/terjewahl/338089

Wahl blir mer og mer ekstrem, dvs. han blir værmann! Han er mest opptatt av "denne eller neste måned's temperatur." Han opererer med en form for Adelskalender, som skøytesporten var svært opptatt av i forrige årtusen.

SitatVarm høst

Jeg mener å ha blitt ganske god til å tippe global månedstemperatur etter hvert. For temmelig mange blogger siden tippet jeg andreplass for september-temperaturen, og ny global varmerekord for oktober.

Ranking-tallene for september ble:

•NOAA (bakkenivå): 1 (delt førsteplass med 2005)
•NASA (bakkenivå): 4
•UAH (troposfære): 3
•RSS (troposfære): 5
•Hadley (bakkenivå: Ikke publisert enda

Og oktober-tallene? De  er ikke langt unna. Jeg fastholder tipset mitt om at det blir noen førsteplasser der.

Adelskalenderen for skøyter hadde den fordelen at tidene ble oppgitt. Hadde enda Wahl oppgitt de temperaturdifferenser han vier sitt liv til! De er neppe signifikante med Wahl's tidsvindu!    8)

Jostemikk

ebye, det er et problem for Terje Wahl. Han vil aldri klare å fullføre klimatitusenmeteren. Det holder ikke å lede etter de tre korteste distansene når melkesyra smeller i taket inn i første sving på avslutningdistansen. Etter gamle allroundregler ville det holdt å komme seg til mål på tiern hvis du hadde vunnet de tre korteste distansene. Selv ikke de gamle reglene ville hjulpet ham. Han har satt mesteparten av eggen på skøytestålet igjen i en sprekk i isen, tatt dødsspiralen på innerskjær, og er på full fart ned i isen med panna først. Han har bare ikke skjønt det ennå. Tror det skyldes en fullstendig klimaværforvirring.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Hehe, når kommer to indre og vekk me'n? :)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

BorisA

Sitat fra: Jostemikk på oktober 28, 2012, 22:14:38 PM
ebye, det er et problem for Terje Wahl. Han vil aldri klare å fullføre klimatitusenmeteren. Det holder ikke å lede etter de tre korteste distansene når melkesyra smeller i taket inn i første sving på avslutningdistansen. Etter gamle allroundregler ville det holdt å komme seg til mål på tiern hvis du hadde vunnet de tre korteste distansene. Selv ikke de gamle reglene ville hjulpet ham. Han har satt mesteparten av eggen på skøytestålet igjen i en sprekk i isen, tatt dødsspiralen på innerskjær, og er på full fart ned i isen med panna først. Han har bare ikke skjønt det ennå. Tror det skyldes en fullstendig klimaværforvirring.
Wahl, klimaforskernes svar på Erik Vea, skøyteløperen som åpnet frisk på femmer'n og tier'n, men sprakk som en balong på slutten. De Derre har også laget en sang om denne løperen.
Kanskje fortjener Wahl en egen sang også?
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Ja, når kommer Wahl's svanesang, BorisA?

Foreløpig, her er en ny klimablogg

På vingene over Sibir

http://www.forskning.no/blog/terjewahl/338574

Og nå har det sevet inn hos Wahl og: temperaturen har ligget noenlunde flatt i 10 år på et rekordhøyt nivå (til tiår å være).

I stedet for å benytte enkelttemperatursett benytter han nå ALLinONE fra Climate4you



Dette har mye for s, for både satelitdata og bakkemålinger endres i takt, og det er liten intern forskjell.

Akkurat dette er det ikke så lett få full innsikt i, derson en ser på kommentarene fra siste blogg. Tanken om et vektet middel av de fem settene som er plottet her var helt ufaglig. Målingene var jo så forskjellige, de målte rett og slett forskejllige ting. Men plottet sammen, synes jeg nettopp det peker på muligheten for en standard definert global temperatur. Wahl var til med enig med dumskalle i dette synet. Men uansett, nå ser han nytten av samleplottet. Men, han klarer ikke helt å klippe navlesnoren til varmismen. Det er flatt, men på et veldig varmt nivå. Men det sentrale nå er at temepraturen stiger ikke. Dette blir jo fint illustrert med stjakobs skjematiske oppvarmingsgraf



Og som vi har hørt til det kjedsommelige, vi kommer til å få svært mange varmeste år fremover. Og det er riktig, fortsetter det som nå, vil vi få et uendelig antall med de varmeste årene.    8)

Telehiv

Hvis ikke Wahl snart skjønner at selv folk med en middels naturfaglig master gjennomskuer ham nå, og han ikke legger om den kortsynte "lappeteknikken" han prøver seg på, vil han ende som en ufrivillig komisk fjott. Og det ganske raskt også. Hvis han ikke er der allerede, blant de tenkende.
Personlig kommer jeg aldri til å ta den fyren alvorlig mer. Ikke om det smalt.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ebye

Ny blogg fra Terje Wahl

Hvor raskt varmes kloden opp?

http://www.forskning.no/blog

Wahl fortsetter i sitt vante spor

SitatMengden drivhusgasser er mye større nå enn da industrialiseringen startet. Men kloden vår gjør sitt beste for å holde likevekt: Ved mer konveksjon, regnvær og fordampning klarer den nesten å lufte ut for det økende strålingspådrivet. Men ikke helt. Det blir varmere.

Her er grafen han bruker til å se oppvarmingen denne gangen



Det er nok lettere å se oppvarmingen der enn i det plottet han benyttet i forrige blogg




Uansett, Wahl "ser" at det blir varmere, til tross for det han skrev i forrige blogg: 10 år med utflating av temperaturen. Eller, jfr.oppslaget i Aftenposten forrige uke, der oppvarmingen hadde stanset opp!

Jeg er enig med deg, Telehiv, tilliten til Wahl synker. Jeg velger allikevel å følge med på hans ferd,. Han vil jo nå "The tipping point" en gang.   ;)  Og norske "klimaforskere" er jo rimelig sikre på at det går mot et kjøligere klima

http://www.climometrics.org/11vgsol.pdf

fra et intervju med VG, påskeaften 2011.

Det skjer mye på klimafronten i øyeblikket. Det kan også være en grunn til å følge med de, som har fortalt eventyr i mange år. Trollet (dvs. Klimaboblen) sprekker til slutt. Da smeller det!    :)    ;)     8)


Telehiv

#118
ebye,

takk for oppfølging på Terje Wahl.

ja, alles tillit bør nå ha nærmet seg nullpunktet, for det alvorligste med ham er det samme som gjelder Rasmus Benestad:

Hvis du først skal drive tendensiøs framstilling av et tema - og komme unna med det uten offentlig gapskratt - må du som minimum ha:

a) finslepne skriveevner, og
b) en tilhørende analytisk klar hjerne, og ikke minst:
c) huske hva du tendensierte om i fjor....

Med sine banale, masende og altfor gjennomskubare forsøk på å snakke verden over på sin side skriker både Wahl og Benestad ut sitt absolutte fravær av disse påkrevde evner.

Spørsmålet er snarere: Når skal de innse dette selv; at å skaffe seg spalteplass som blogger klarer selv et barn idag? Og at dette ubegavede maset deres gjør dem til mus blant menn?
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ebye

Sitat fra: Telehiv på november 10, 2012, 14:09:18 PM
ebye,

takk for oppfølging på Terje Wahl.

ja, alles tillit bør nå ha nærmet seg nullpunktet, for det alvorligste med ham er det samme som gjelder Rasmus Benestad:

Hvis du først skal drive tendensiøs framstilling av et tema - og komme unna med det uten offentlig gapskratt - må du som minimum ha:

a) finslepne skriveevner, og
b) en tilhørende analytisk klar hjerne.

Med sine banale, masende og altfor gjennomskubare forsøk på å snakke verden over på sin side skriker både Wahl og Benestad ut sitt absolutte fravær av begge disse påkrevde evner.

Spørsmålet er snarere: Når skal de innse dette selv; at å skaffe seg spalteplass som blogger klarer selv et barn idag? Og at dette ubegavede maset deres gjør dem til mus blant menn?
Spørsmålet ditt, Telehiv, er på sin plass (min utheving).

Som andre har nevnt her på forumet, det er mye interessant forøvrig på Bloggen til Wahl. Men, hvor lenge har han tenkt å ødelegge sitt gode navn og rykte?

Rasmus Benestad er også et spesielt fenomen. De som fulgte med på debatten mellom ham og Kjell Stordahl, på forskning.no i perioden 2008 - 2010, de vil huske hvilken bølle Benestad var spaltelangs!

Ad "blogger", i denne debattperioden (2008 - 2010) hadde Benestad det med å sjikanere skeptikere som opptrådte med titler i tillegg til navnet. Jeg brukte selv dr pilos en gang, noe som ble en rød klut for RB. Selv undertegnet han seg som Blogger, på et debattinnlegg.   ;D    ;D    ;D

Apropos selvinnsikt, her passer det å trekke inn Helge Drange, og han kunnskaper om gravitasjonen i sammenheng med Grønland og issmelting

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,594.msg19356.html#msg19356

Helge Drange (og medarbeidere) presterer å utelate gravitasjonen i sine modeller i 2012. Gravitasjonen var omtalt som en "pådriver" i KLIMA nr.  - 2011, og på CICEROs hjemmeside 24. mars 2011!! Det er virkelig grunn til å rope et varsko om kvalitetssikringen på det klimaforskerne driver med.

Jeg synes jeg tok litt hardt i, da jeg nevnte Science for Dummies. Men, ganske raskt nå begynner dette uttrykket å finne sin naturlige plass, som en typebetegnelse

Science for Dummies

Terje Wahl
Rasmus Benestad
Helge Drange


:)    ;)    8)