Terje Wahl's klimablogg

Startet av ebye, mai 01, 2012, 11:46:39 AM

« forrige - neste »

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på juni 08, 2012, 17:55:47 PM
Ja, Tele. Forferdelig lei. Det er ikke bare det at jeg mister trua på de akademiske miljøene. Jeg er i ferd med å miste trua på menneskene som leder samfunnet vårt. Holder en knapp på at jeg har vært inne på noe de gangene jeg har stilt spørsmålet om det er gale mennesketyper som søker seg makt gjennom lederstillinger. Undres også over hvor utrolig enkelt det har blitt å manipulere folk til fullstendig passivitet. Det er ikke mye vikingblod igjen i oss. Hva var det han skrev igjen den kjente eugenisten? Mener det var noe lignende Det eneste vi trenger gjøre er å på en eller annen måte få kvikksølv inn i kroppen til folk, da vil vi få total makt over dem. De blir mer medgjørlige.

Og jeg som trodde det var rødvin som gjorde meg mer medgjørlig. Akk ja. Feil igjen. Får finne et gammelt termometer og prøve på nytt.

Jostemikk

Hva som helst, bare det virker, ConTrari. En kjent italiener benyttet seg av brød og sirkus.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Ny blogg av Terje Wahl

Midtveis 2012

http://www.forskning.no/blog/terjewahl/328148

Nå virker det som han er mer opptatt av vær enn klima. Men han omtaler dette litt om hverandre. Han har en temp. graf om temperaturen i 2012, sammenliknet med tidligere år. Oppgaven er få 2012 så varm som mulig. Globale endringer vurderes inne i dette værkartet. Troverdigheten til Wahl synker.   8)

Gerten

Uansett, ebye, synes jeg bloggen hans er interessant. Jeg går ikke i dybden, men får med meg tema og noen konklusjoner. Svaret hans på ditt spørsmål (new paper on half global warming) i dag er et hm hm, riktig eller galt. Kommentarene ellers er ok å lese. Jeg tenker at Wahl balanserer. Om ha går på akkord med seg selv, vil jeg ikke spekulere i.
It's the clouds!

ebye

Sitat fra: Gerten på juli 20, 2012, 13:36:34 PM
Uansett, ebye, synes jeg bloggen hans er interessant. Jeg går ikke i dybden, men får med meg tema og noen konklusjoner. Svaret hans på ditt spørsmål (new paper on half global warming) i dag er et hm hm, riktig eller galt. Kommentarene ellers er ok å lese. Jeg tenker at Wahl balanserer. Om ha går på akkord med seg selv, vil jeg ikke spekulere i.

Takk for tipset, Gerten, hadde ikke vært innom og sjekket i dag. Det virker ikke som om han skjønner rekkevidden av denne Homogeniseringen. Det er mange grunner til å tro på denne "halveringen".
Med ClimateGate 1 og 2, SREX, manglende forskning på naturlige variasjoner,IAC-kritikken av IPCC, Vahrenholt, Lovelock, og de trådene om klimafixing (Hansen) her på forumet, ja så er det bare spørsmål om kort tid før bobla sprekker. Modeller uten alle inngående variable, og mange variable dårlig forstått, dette blir det ikke vitenskap av. Kilde: egen erfaring med PCA og PLS. Det meste er svindel, basert på religiøs overtro, og ønsket cashflow til egen "kiste". Dette er rett og slett ikke troverdig. Kritisk forskning er bare i startfasen. Det tar tid å etablere forkningsgrupper, som skal "se" på alt det tvilsomme som er fremlagt. Sannsynlighet er bestemt ved votering, det er ca. 10 år med nedgang i global temp. Tipping point på 2 grader, bestemt adm. Under COP 15. Det er vanskelig å finne hel ved.

Wahl har flotte bilder, han tar opp mange interessante og "nye?" klimasaken. Men blander lett vær og klima, opptrer lett som astrolog, med sterk tro på krystallkula si. Han har n antall ganger sagt at han regner med økt global temperatur, uten vitenskapelige begrunnelser. Det er nemlig ikke mulig, men modeller er det mulig å håpe på.

Nei, han går ikke på akkord, han er en AGWer.   8)

Gerten

Ebye, hvem pokker er de av dem som er i klimarelatert jobb som toner flagg?
Var på et seminar om klima sammen med pensjonerte Nito-medlemmer, der var det liten kritikk å spore mot Tom S., Kjell Stordahl og Ellestad, mens Nito - medlemmer i arbeid holder seg til konsensus, later det som.
Wahl er nok for mye hurragutt til årisikere noe.
It's the clouds!

ebye

Ny blogg fra Wahl

http://www.forskning.no/blog/terjewahl/328356

Wahl vurderer temperaturutviklingen. Han forutser at temperaturen vil stige ytterligere framover.

Dette blir mer og mer astrologi, med hjelp av krystallkula.   8)

ebye

Ny blogg fra Wahl:

Ikke helt som planlagt

http://www.forskning.no/blog/terjewahl/329248#comments

Tar jeg Wahl på ordet, forsøker den globale temperaturen "å leve opp til noe".  Det bør da være grenser for barnehagespråk? Forventningene ligger åpenbart i krystallkula til Wahl. Han er vel i ferd med å bli totalt marginalisert.

Wahl snakker om Grønland. Mulig han i feriemodus ikke har fått med seg siste utvikling i The World of Models: Bjerknessenteret, Grønland og Havnivå (den legges ut straks). Hadde jeg gått i de skoene hadde jeg begynt å være mer forsiktig med dogmatisk tro på modeller.   8)

ebye

#83
Sisen sist har det vært to nye blogger fra Terje Wahl. Først den fra 8. september

Satelitter vs. Modeller

http://www.forskning.no/blog/terjewahl/333198

Her presenterer Wahl en av sine ofte brukte grafer:



Denne grafen skal illustrere hvordan temperaturen endrer seg. Dette er teksten under grafen:

SitatSkjermdump av dagsverdiene for UAH global temperatur i nedre troposfære. Kurven for 2012 (grønn) sier nå farvel til 2011 (rød) og tar opp jakten på 2010 (gul). (UAH & NASA)

Men, grafen har ingen akseenhet langs y-aksen. Min konklusjon: grafen er uten verdi. Wahl er gjrot oppmerksom på dette, men skyldt på plasshensyn på forskning.no. Han har blit tipset om å ha hele grafen med, delt i småbilder under hverandre.  Uten forståelse fr Wahl's side. Han ser nok et element av alarmisme i dette bilde.

Og så den fra 15. september

Sola nær toppen, isen nær bunnen

http://www.forskning.no/blog/terjewahl/333931

Her viser han en graf fra Climate4you, UAH



Tekst under grafen:

SitatNy rekord for glidende tre års middelverdi (tykk kurve) for global temperatur i nedre troposfære, målt fra satellitt. Den kommer forresten til å stige i neste måned også! (Data: UAH. Grafikk: Climate4you)

Her opptrer Wahl som synsk "romkikker", se min uthevelse.

Hva er det han driver med? Objektiv rapportering eller reinspikka alarmisme?   ;)   :o

Jostemikk

Sitat fra: ebye på september 17, 2012, 20:29:04 PM
Hva er det han driver med? Objektiv rapportering eller reinspikka alarmisme?   ;)   :o

Reinspikka klimaalarmisme. Han skal på klimatiltalebenken.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Gerten

Sitat fra: Jostemikk på september 17, 2012, 22:44:39 PM
Sitat fra: ebye på september 17, 2012, 20:29:04 PM
Hva er det han driver med? Objektiv rapportering eller reinspikka alarmisme?   ;)   :o

Reinspikka klimaalarmisme. Han skal på klimatiltalebenken.
Kan skjønne at mange av dere er kritiske til Wahls blogg. Han detter jo stadig ned på støtte til drivgass-hypotesen. Likevel kan det være bra å kunne henvise til en norsk blogg og de rapportene han referer når en skriver innlegg i nettdebatter eller aviser rundt omkring. Derfor mener jeg bloggen har en positiv funksjon. Han svarer også på innvendinger og neglisjerer troll etter hva jeg kan se.
Et spørmål jeg ikke kan vurdere er om hans ref. til rapporter er ensidig. Kan være.
Jeg opplever at klimadebatten nå er blitt mer åpen siden "skeptikersiden" har fått mer plass i debatten. Det kan bety at Wahl også kan bli mer realistisk. Hva om han inviteres inn på dette forum?
It's the clouds!

jarlgeir

Litt pussig hvordan Terje Wahl har fokusert på solaktiviteter i de siste ukene, med vekt på observasjoner og hva de kan bety for de neste årene. I både hjemlige og internasjonale mijøer tilknyttet klimapanelet har det lenge vært kjetteri å nevne sola og dens evne til å påvirke klimaet vårt, og her ser vi Hr Wahl bevege seg farlig nær kjetterske miljøer.

Innimellom ser vi tragikomiske pusteøvelser som er en slags kollekt til karbonkulten:
22.sept: "Så våre utslipp av drivhusgasser bringer oss nok trygt igjennom den "dumpa" i solinnstråling som vi nå opplever."
15.sept: Men dersom man skal tilskrive sola hovedæren for at det var kaldt både under Dalton Minimum (Napoleon) og i årene før 1. Verdenskrig, så burde nok global temperatur ha vært på full fart nedover nå, hvis det ikke var for all CO2'en. Det faktum at global temperatur fortsatt holder seg høy, og trolig øker litt i 2012-2013, er en sterk indikasjon på at antropogene utslipp av drivhusgasser nå er i ferd med å overta hovedrollen.

Wahlen var tidligere i år skråsikker på at El Ninjo var på vei, dette er jo en naturlig konsekvens av mye av det som predikes av klimapresteskapet. Nå er gutten tydeligvis på vikende front, men karbonhysteriet ligger fortsatt der som premiss for Wahlens klimafilosofiske betraktninger.

Mannen hadde nok stått i NAV-køen dersom han hadde forholdt seg til hva vitenskapen kan fortelle oss når det gjelder klimaet vårt. Presset fra Klimaministeriet og resten av sjarlatanene i regjeringen er nok enormt.

Det eneste positive vi kan si om Hr Wahl er at han ikke selv opptrer som en yppersteprest for Karbonkulten ute i media, slik som visse andre gjør. Jeg tenker da på Prestrud og Mauritzen fra Cicero som er Norges svar på Trofim Lysenko.
It's the sun, stupid!

Gerten

Må si meg enig i nesten alt du skriver, Jarlgeir. Det jeg ikke er enig i er at han er en yppersteprest på linje med de andre nevnte. Det er i spådommene sine og i noen tolkninger han lander på gasshypotesen. Ellers refererer han del variert forskning, Men jeg har enda ikke sett at han har tatt for seg Humlum et al sin siste. Noe kirsebærplukking kan det være. Sett opp mot nivået på kunnskap om klima jamnt over kan bloggen hans være positiv også fordi andre som Jami og andre slipper til i forskning.no.  Vi får se utviklingen framover.
It's the clouds!

ebye

Jeg er også enig i at bloggen til Wahl har mye for seg. Men som Gerten skiver, når Wahl skal tolke om klimaendringene, da er det velformulert alarmisme som ligger i bunnen. Og han er nok en litt for flittig bruker av krystallkula når han snakker om temperaturutviklingen fremover. Temperaturen "stiger" nærmest hele tiden.

Og, jeg slutter ikke å undre meg over hvorfor han gis anledning til kommentarfelt, men ingen andres klimainnlegg gis det?    8)

Bebben

Tja, min oppfatning av Terje Wahl er at han er en hyggelig fyr og at han liker god gammeldags gitarbasert rockandroll. Selv hyggelige folk kan ta feil - jeg kjenner flere - men hyggelige alarmister vokser ikke på trær, for å si det forsiktig.

Merk at noe av det aller beste på bloggen er kommentarene fra "Svein" og Karl Grimstad. En blogg er ikke bare bloggeieren, det er et lite samfunn der også kommentatorene hører med, slik som på verdens beste klimablogg Climate Audit.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!