Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

ebye

#1080
Sitat fra: jarlgeir på juli 15, 2012, 02:25:01 AM
Akkurat denne festen er ikke slutt her hjemme.

Her turer alle klovnene frem akkurat som før, helt ute av stand til å innse at det ikke er noen ting som tyder på en temperaturstigning dette århundre på mere enn 0,5 til 0,7 grader. Og den stigningen kommer først etter at solen har sagt sitt, og det kan ta 10-40 år ifølge solforskerne.

Togradersmålet finnes bare inni hodene på våre politikere og enkelte forskeres mer eller mindre uredelige klimamodeller.
Det er da ikke rart, jarlgeir. Den er jo et administrativt bestemt mål, sikkert etter håndsopprekking!

ConTrari

I Nederland og Belgia har de nå fått nok av håpløse langtidsvarlser. I Belgia trues det med erstatningskrav overfor meteorologene.

"Lengre sør i Europa, nærmere bestemt i Belgia og Nederland, ønsker de derimot å imøtekomme feilvarsler på en litt mer fiendtlig måte.

I forrige uke gikk den belgiske turistnæringen knallhardt ut mot det private værmeldingsselskapet Meteo Belgique, skriver International Business Times. Turistnæringen er så misfornøyd med varslene at de har planer å gå til et søksmål mot selskapet for å ha publisert «feilinformasjon».

Bakgrunnen for irritasjonen er et varsel som stod i den flamske avisen Het Laatste Nieuws i juni. Der meldte Meteo Belgique kun fem dager med over 25 grader i juli, og stygt vær i første halvdel av august.

Værmeldingen inneholdt også en påminner om at varme somre i Belgia er «et unntak», og at «vi har ikke et Middelhavs-klima der somrene er varme og regnbygene er mindre».

Sjefen for den regionale turismen langs den belgiske kysten Hoorens Geert, stiller spørsmålstegn ved logikken i værmeldingen.

- Det er veldig vanskelig å melde været så lang tid i forveien. Så hvorfor gi folk panikk? Vår daglige turisme er på cirka 200.000 personer som hver bruker 35 euro. Hvis de ikke kommer betyr det et tap på fem til syv millioner euro, sier Geert til den belgiske avisen La Meuse.

Ordføreren i kystbyen Knokke-Heist, Leopold Lippens, er enda klarere i talen.

- Disse menneskene må betale de store tapene. Alle vet at Belgia ikke er California, men vi har bra vær vi også. Det er overhodet ingen vitenskapelige metoder for å lage værmeldinger så lang tid i forveien. De sa til og med at september ville bli veldig regnfull. Vi vil saksøke på grunnlag av misinformasjon, sier Lippens.

Meteo Belgique forsvarer seg med at deres sesongvarsel «ikke er skrevet i sten».

Også i Nederland er nå stadig flere irritert over værmeldinger som ikke stemmer. Lederen for Recron, en forening for turistattraksjoner i Nederland, sier at mange dagsbesøkende legger planene sine på is på grunn av dårlige værmeldinger, skriver Dutch News.

- Sist uke var det veldig bra vær over store deler av landet, men værmeldingene var fulle av kraftig regn og torden, så folk holdt seg hjemme, sier Joep Thonissen.

Og mandag tok lokalpolitikere i havnebyen Hoek van Holland til orde for å bøtelegge meteorologer som melder feil vær. Ifølge medlemmer av det nederlandske arbeiderpartiet ødelegger feilaktige værmeldinger for den lokale kysthandelen."


http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Vil-saksoke-og-botelegge-meteorologer-som-tar-feil-6944019.html

Jostemikk

Flott sammendrag om denne saken, ConTrari. På tide at noen blir stilt ansvarlige for sine påstander og skremme-varsler. Lurer på om dette er mulig her til lands? De spådde en meget mild vinter 2010/11, og jeg tenkte som så at da sparer jeg 15.000 på strømregninga, og da brukte jeg dem pengene på nytt plogsliperutstyr i stedet. Så kom det den kaldeste vinteren vi har opplevd her til lands etter at Stortinget ble oppfunnet, og strømprisene eksploderte. Dermed ble strømregninga doblet, ikke halvert, og dermed satt jeg der med svarteper uten mulighet til å betale andre regninger.

Dette førte igjen til purringer og ekstra avgifter i forbindelse med disse. Kommunens renovasjonsregning som var på 1100 kroner steg iløpet av 5 uker til 11 tusen kroner og trussel om tvangssalg av huset. Disse 11 tusen kronene måtte jeg jo bare skaffe, og dermed var det 18 tilsvarende regninger jeg ikke fikk råd til å betale før forfall.

Alt i alt kom Meteorologisk Institutts feilvarsel meg på 267,416 kroner i økte utgifter, og alt dette smalt på kun iløpet av 5 måneder.

Dermed mistet jeg både bil og hus. Kjerringa tok ungene og forsvant, og hadde det ikke vært for at jeg har tjukoblet meg til strømnettet og at nærmeste nabo har u-kodet nett, ville jeg ikke engang fått deltatt i klimadebatten fra lavvoen jeg bor i.

Noen som kjenner en god advokat?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Tja, man kan tenke seg diverse scenarier. Som at jeg blir korrekt klimaskremt og bygger hus som er dobbelt orkansikret og på en vanskelig bebyggbar del av tomten i stedet for den mer egnede delen nærmere sjøen, for havet vil jo stige en meter eller så i husets levetid.

Og så kommer det hverken orkan eller havstigning. Hvem skal jeg skylde på ? En god advokat kunne nok se en mulighet her, ja...

Bebben

Hm Joste, den advokaten må jaggu være god hvis du har tenkt å prosedere på at

"Og jeg stolte selvfølgelig på klimaforskerne ved Meteorologisk institutt...."

Spøk til side, håper du overdriver din situasjon i hvert fall aldri så lite.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Jeg overdrev ørlite... ;)

Spøk til side, dette kunne raskt skjedd. En regning på 1100 kroner der det er kommunen eller staten som krever pengene, kan føre til tvangssalg iløpet av svært kort tid, og stigningen til mer enn 10.000 kroner iløpet av noen uker er reell.

Og hvorfor skulle jeg ikke vinne den rettsaken? Politikerne våre forsikrer hele befolkningen om at klimaforskerne må tas på alvor. MSM gjør nøyaktig det samme.

Verden er kastet ut i en absurd økonomisk svindel på grunn av at alle autoriteter forteller oss at vi skal stole på klimaforskerne. Derfor bør de nå stilles til ansvar for alle de feil de beviselig har tatt. Slike feil koster nemlig penger. Uhyggelig mye penger.

Vi begynner med Jansen og Benestad. De kan betale tilbake de 6 milliardene som ble sløst bort på Indonesia. Har de ikke har pengene klare, er det bare å hive dem i fengsel. Når du er medvirkende til økonomisk svindel i en slik størrelsesorden, bør straffen være maksimal.

Kanskje de bør trekkes for retten i det FN-landet med strengeste straffutmåling?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sesongvarsler....spå at det blir varmere enn normalt og du bør ha en rimelig sjanse til å treffe riktig omtrent annen hver gang, og..."vi får håpe det beste". State-of-the-art meteorologi i Norge anno 2012.

"Det uendelige bygeværet har foreløpig utgjort et trist kapittel for sommeren 2012. Men Meteorologisk Institutt spår allikevel bedre betingelser fra og med august.

Sesongvarslet antyder en gjennomsnittstemperatur 0,5 - 1,0 °C over normalen for store deler av Norge.

- Vi varslet det samme for juni, juli og august, og bommet. Sesongvarslene er usikre, men vi får håpe på det beste, sier meteorolog Marit Helene Jensen."


http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Sesongvarselet-viser-en-varmere-host-enn-normalt-6943780.html

Bebben

Godt å høre at det var en overdrivelse, Joste. Og jo, jeg har også mine erfaringer med staten som kreditor... men det får ligge denne gang.

Mht erstatningsansvar for dårlige råd, tviler jeg på at det kommer til å bli noen realitet i klimaspørsmålet noen gang. Men det slår meg hvor enorm avstand det er mellom ingeniører og "klimaeksperter" her når det gjelder etterprøvbarhet og ansvar. Jeg går ut fra at en ingeniørs verste mareritt er at broen han/hun konstruerte kollapser, flyet styrter, skipet synker osv osv på grunn av hans/hennes feil. Da vet man at man kan stilles til ansvar, og prøver å sikre seg mot slike feil, blant annet ved at data og beregninger sjekkes av andre. I Team Science er en slik praksis åpenbart uønsket.

Klimahypen har kostet og koster fortsatt vanvittig mye penger. Jeg har ofte lurt på om klimaforskerne er bevisst det ansvaret dette innebærer.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Det du sier om ingeniører stemmer nok svært bra. Dessuten er de tydeligvis langt dyktigere i sine fag enn hva mange "klimaforskere" er, og det skyldes nok mye dette med personlig ansvar for resultater. Men også her begynner vi å se en pulverisering, som f.eks. når et vesen/verk har arbeider som skal utføres. De setter ut oppgaver på anbud. Spesifikasjonene kan til tider være for svake. Entreprenøren som vinner har spesifikasjonene i anbudsinnbydelsen å holde seg til, og dersom/når noe går galt, kan de fortsette en krangel om hvem som har ansvaret, entreprenøren eller vesenet/verket. Og som folk kan vi krangle litt i debatter og skrike ut vår irritasjon, skrive et leserinnlegg eller to i en avis - men ender hver gang opp med å godta det som skjer, selv om vi vet at det er våre skattepenger de sløser bort på et dårlig resultat fra a-å. Det er svært sjelden en person stilles til ansvar, og de gangene det skjer, kan det virke som om det er en person de allikevel ønsker å kvitte seg med.

Hvorfor nekter politikerne å se noen tiår framover? Tror de ikke vi har noen framtid på 10-20 år? Men det passer heller ikke, for da kunne vi jo like gjerne brukt pengene nå. Hvor er oljepengene, og hvorfor kan vi ikke bruke noe av dem mens de fremdeles har en viss verdi? Bestemmer vi ikke lenger over oss selv som nasjon?

Jeg tror vi har pulverisert det enkelte menneskes ansvar gjennom gruppeansvar, og dette er vel spesielt gjeldende for offentlig politikk og forvaltning. Vi trenger flere offentlige vaktbikkjer som Jørgen Korsmo.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

stjakobs

"IPCC is a four letter word."

Amatør1

Sitat fra: stjakobs på juli 21, 2012, 09:47:01 AM
En ny trend fra meteorologiske?

http://www.an.no/nyheter/article6153042.ece

Du skal se at det neste oppdager er UHI og at det har store effekter å flytte stasjoner og/eller gå over til automatisk måling. Så kommer de til å be frivillige å bidra til å klassifisere alle bakkestasjonene i landet etter en feller kvalitetsskala....

.... eller?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Steve McIntyre med nok et innlegg angående Gergis-farsen - Was Gergis et al "Withdrawn"?.

Egentlig en ganske dramatisk utvikling, for det viser nok en gang hvor avslappet forhold klima"forskerne" har til sannheten. Les saken selv, den er forholdsvis kortfattet. Jeg er ikke aller best til dypsindige utdrag akkurat nå, og mener selv det skyldes en Captain Morgan.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Joste, jeg kommer i hu Alien.

Deretter fikk vi Alien 2, 3 og 4 (flere?)

Så hadde vi jo Hockeykøllen.

Deretter fikk vi Hockeykøllen 2, 3, .... 12 (ca.), med støtte fra yamal-treet og den "sofistikerte" (ifølge det amerikanske miljødepartementet) metoden der man bruker opp-ned data. (Craig Loehle sin rekonstruksjon var jo ikke "sofistikert" nok, antakelig fordi han brukte dataene "opp-opp" i stedet for "opp-ned".)

Så dette er i grunnen samme historien fortalt for nte gang, med den forskjellen at de første hockeykøllene først ble avkledd av McIntyre etter at de var hypet av Klimapanelet, mens denne ble avkledd og rullet offentlig i tjære og fjær lenge før den kom så langt, og ikke først av McIntyre men av andre metodeskolerte folk som har skjønt tegningen og innholdet i kritikken.

----
Ellers er jeg på Kon-Tiki. Lover å speide etter Captain Morgan i horisonten. :)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Sitat fra: Bebben på juli 25, 2012, 00:23:32 AMSå dette er i grunnen samme historien fortalt for nte gang, med den forskjellen at de første hockeykøllene først ble avkledd av McIntyre etter at de var hypet av Klimapanelet, mens denne ble avkledd og rullet offentlig i tjære og fjær lenge før den kom så langt, og ikke først av McIntyre men av andre metodeskolerte folk som har skjønt tegningen og innholdet i kritikken.

Gode poenger, Bebben, og hva blir det neste? Først slaktes den og blir rullet i tjære og fjær etter at den har kommet med i klimapanelets 1001 natt. (Asbjørnsen og Moe er stjålet fra meg av en gal mann.) Så skjedde som du skrev at den ble grillet, spist og sendt i klimakloakkrøret (et godkjent ord av korrekturprogrammet jeg bruker! Husk denne, klimakloakkrøret) før den overhodet kom inn i klimapanelets 1001 natt. Jeg spør igjen, hva skjer neste gang? Er det mulig å slakte ei klimahockeykølle (også godkjent!) før publikasjonen? Må i så fall være fordi de ikke lenger tør dra fram disse køllene? ;D

Og opp-opp er et ikke-ord i klimasurrealismens verden når det kommer til proxy-data, Bebben. Opp-opp er fy-fy. Det ødelegger hele muligheten for køllebladskremsel, og hvor står de uten køllebladskremsel?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på juli 25, 2012, 00:50:37 AMSå skjedde som du skrev at den ble grillet, spist og sendt i klimakloakkrøret (et godkjent ord av korrekturprogrammet jeg bruker! Husk denne, klimakloakkrøret)

klimaklakkør <=> klimakloakkrør

En signifikant korrelasjon. Men hva kom først?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to