Om tro, omvendt bevisbyrde, hekser og god jul

Startet av Bebben, desember 22, 2012, 00:53:58 AM

« forrige - neste »

Bebben

I en tråd på VGD snakker Godda om at klimaet "går til helvete", støttet av linker til de mektige i samfunnet.

Mange religioner inneholder en klausul om at hvis du ikke bøyer nakken for de sentrale dogmene i Troen, kommer du til helvete. På denne måten er vi selvfølgelig alle garantert å komme dit, ikke så ulikt alle disse drivhuseffektene som slår hverandre i hjel innbyrdes.

Så også for klimaismen, men med den forskjellen at alle kommer dit, skeptiker og alarmist til liks.

Nå er vi selvfølgelig over i Troens domene forlengst, men debatten om klimaendringer har klare paralleller til religionen, slik som den omvendte bevisbyrden, som allerede klimaalarmismens far Arrhenius gjorde seg til talsmann for.

Det blir nemlig stadig hevdet at skeptikerne må komme opp med en egen teori om klimaet som motbeviser "klimakrisen".

Dette er analogt med å forlange bevis på at Gud ikke finnes.

Kan jeg bevise at Gud ikke skapte verden? Beklager, men det klarer jeg ikke. Den eneste måten jeg kan skape liv på i mitt lille akvarium er å la hannfisker og hunnfisker være sammen og håpe på det beste.

Den omvendte bevisbyrden, å bevise at noe ikke finnes, er ekstremt vanskelig.

Man kan peke på en lang rekke observasjoner som tyder på det motsatte, slik som at endring i temperatur kommer før endring i CO2, eller man kan påpeke store huller i logikk, metoder og argumentasjon, men "bevise" det motsatte klarer man muligens ikke - ikke før man setter opp falsifiserbare hypoteser, slik som Okular gjør, men da er man jo over i vitenskapens verden, selve det som skiller det å tro og det å vite, eller tro-skap fra viten-skap.

Klimaforskningen driver visst ikke med slikt: Det er neppe særlig mange av multi-milliard-dollar-budsjettene for klimaforskning som gått til forskning rettet mot en nøytral forståelse, eksperimenter eller naturlige klimaendringer, for ikke å snakke om prosjekter der CO2-hypotesen blir utfordret.

Ut fra dette er det uunngåelig at tankene går til hekseprosessene i Europa for noen få hundre år siden, som jo også var knyttet til klimatiske forhold:

Det var ikke dogmatikernes oppgave å bevise at de var skyldige, men derimot de stakkars heksenes jobb å bevise det motsatte.

Den gang het det vel "værgudene", men nå heter det "klimaet". Og det het "hekser", nå heter det "klimafornektere". Men "bevisene" mot "fornekterne" er ikke bedre i dag enn de var den gangen.

Dessverre for heksene lyktes de dårlig i den oppgaven det hjerneløse og hjerteløse Establishment (for alle som hadde noe de skulle ha sagt, var enige i "konsensus"!) hadde pålagt dem.

På toppen av dette fikk de svi for at den fantasien og kreativiteten som skulle ha vært investert i vitenskapelig ydmykhet, medmenneskelighet og empati, i stedet ble satt i sving for pønske ut de verst tenkelige uttrykkene for menneskenes ondeste og mest nedrige sider, alt for å straffe datidens dissidenter og "fornektere".

Vi får håpe det ikke går slik denne gangen, og at også "hver den som ikke tror på Ham (Klima)" verken blir fortapt eller blir plaget med et evig liv. Men diktaturets og meningsterrorens stemmer har gjort sine spede forsøk allerede. Hvis slike tanker skulle få noen større tilslutning, står verden overfor et atskillig større problem enn et par graders global oppvarming.

Bare noen litt usorterte tanker, etter å ha deltatt i skål-tråden. :)

... så god jul ja. :-)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Mange takk for mange usorterte tanker, Bebben.    :)

Det skal en del riktig inntak til, for å få nok uorden på tankene!   ;)

Jeg takker bl.a. de på Eidsvoll, som bidro sitt til at det er noe helt annet enn kirken som er bjellesauen nå. Det får holde med at de er sauen.

Vi - Det Store Vi - er langt bedre forberedt på å få rett nå, enn den gangen de kranglet om det helio- eller geosentriske verdensbildet. Bloggsfæren gjør at alle budskap finner alle. Jeg tror at bidraget fra Forumet her har sin misjon og rettmessige plass.

Det er nok heller de IPCC-frelste som vil merke nederlaget på kroppen, kanskje omtrent som denne naturfaglæreren i Naturfagtimen i 1543     8)


seoto

Takk for at du deler dine tanker, Bebben.

Man kan undre seg over om menneskeheten i seg selv har hatt noen framgang, for vi lærer tydeligvis ikke av historien. Vi har bare fått bedre hjelpemidler i bedragene av oss selv. Enten det er religion eller ideer, så tror vi på det vi er overbevist om, dessverre ofte uten å stille spørsmål. Den blinde tilliten til autoritetene blir selvsagt større når man lever i en tid der man føler seg trygg på at alle behov blir møtt, ofte med overflod. Vi som er skeptiske til den blinde troen på klima"krisa", må sikkert virke skremmende på de troende. Da jeg vokste opp var ordet "ateist" et nesten like skremmende ord som "konspirasjonsteoretiker" nå har utviklet seg til å bli.

Kanskje på tide å børste støv av uttrykket: "Du skal ikke tro, du skal vite!"
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Ewer Gladblakk.

En takk fra meg også, Bebben. :)

Et lite PS linket til en film som jeg så for annen gang for et par dager siden, dukka opp helt av seg skjøl....mulig at jeg er helt på bærtur, men mye ligner liksom...
http://en.wikipedia.org/wiki/Goya's_Ghosts
Sikkert litt drøyt å dra ei sammenligning helt tilbake til: Det hellige inkvisisjonsbyrås domstol....men det slo meg bare!
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!