Velkommen til Nøytral-land

Startet av Jostemikk, november 14, 2012, 22:52:08 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Det har gått ei lita kule varmt på et par steder i bloggosfæren angående høstens ENSO-utvikling. NINO 3.4 er indikatoren som blir brukt, og det kan virke som om både Humboldt-strømmen og PDO har levert mye kaldt vann inn i det ekvatoriale Stillehavet. Eller det tropiske Stillehavet, om man vil.

[attachimg=1]

Mange med ENSO-ekspertise ble overrasket da trenden snudde nedover for noen uker siden. Ikke minst gjelder dette modellene man legger til grunn. Disse modellene gikk, ikke så rent overraskende, på en kjempesmell. Tiden for når den svakt positive temperaturen snudde er kanskje det som har overrasket mest.

Nå er det ikke bare ENSO-området som holder seg relativt kjølig. Jeg skal være forsiktig med å påstå at proppen har gått ut av SST, men utviklingen mot kaldere overflatevann i verdenshavene har vært markant i mange områder.

Legg spesielt merke til hva som skjedde på østkysten av USA i forbindelse med Sandy. Temperaturen stupte! Kanskje Willis Eschenbach er inne på noe med sin storm-governator?

[attachimg=2]

Mye kaldt overflatevann, og det blir tvilsomt noe enklere å være CAGWer i månedene som kommer. Angående Sandy og dennes fullstendige ran av overflatetemperatur, har Bob Tisdale laget en post om dette. Jeg linker til den her, Bob Tisdale - The Impact of Sandy on Sea Surface Temperature Anomalies Along Its Track og låner to oppsiktsvekkende grafer av ham. Jeg har aldri sett lignende. Har dere?



Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Siste oppdatering om ENSO fra NOAA er lagt ut.

Den El Niñoen som skulle komme dette året og stoppe kjeften på skeptikerne endte i statistikken over dødfødte. Dette er siste oppdatering fra NOAA:

[attachimg=1]

Som dere ser har det blitt svært kaldt vann i NINO 1-2. Iskaldt og næringsrikt vann fra Humboldtstrømmen har strømmet nordover i november, og det er slik det bruker være. Dette begynner å minne mistenkelig mye om en La Niña. Her er SST fra området slik UNISYS viser det:

[attachimg=2]

Under overflaten er det heller ikke mye varmt vann, ifølge BOM-Australia:

[attachimg=3]

Dette betyr at de positive forholdene i østlige deler av det tropiske Stillehavet aldri ble sterke nok til å karakteriseres som en El Niño i det hele tatt. Hvordan dette regnes ut kan dere se her, og denne er også fra NOAA-rapporten:

[attachimg=4]

Siden ENSO ser ut til å styre mesteparten av klimabøtteballetten, blir det spennende å se hva som skjer rundt nyttårstider. El Niñoer har den egenskapen at de fortsetter sin varme ferd mot toppen videre utover nyåret, mens La Niñaer rundt nyttårstider finner ut at det er på tide å ta seg en tur nedover i de kaldere dalstrøka.

Noen som tør tippe hva som skjer?

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Jostemikk, jeg stoler på de kvalifiserte prediksjonistene

Slår solen seg av?

http://www.climometrics.org/11vgsol.pdf

Så, vi kommer nok stadig til å se Randers på ski, gående på villsnø. Og, det blir nok snø nok til alle - til snømannen Kalle!     8)

(For de som lurer - dette     8)   er ikke solbriller, det er snøbriller!)    ;)     ;D

Jostemikk

Sitat fra: ebye på desember 05, 2012, 08:38:28 AM
Jostemikk, jeg stoler på de kvalifiserte prediksjonistene.

Forsiktig med det, for jeg surra fælt i forrige innlegg. Har nok blitt forvirret over det som har skjedd i ekvatorialt Stillehav i sommer og høst, for det som har skjedd har jeg aldri tidligere verken lest om eller sett i statistikker.

La Niña snur ved nyttårstider som jeg skrev, men ikke til det kaldere. La Niñaer avsluttes ved nyttårstider. El Niño gjør motsatt. Så spørs det hva sommerens og høstens ENSO-evenement egentlig har vært? Passatvinder, skyer og annet tilsier verken eller, altså det Bob Tisdale kaller en La Nada. (Null, ikke noe.) Det snåle er at temperaturnedgangen i SST NINO 3.4 snudde september/oktober, og det er midt i mellom sesongene, for å si det slik.

Det jeg vet, eller tror jeg vet at jeg vet fordi diverse MI og andre klimatologiske institutsjoner viser oss temperaturutviklingen både for SST og hundremeterne under, er at det ikke er samlet særlig mye varmt vann i WPWP. Under La Niña kommer det opp kaldt dypvann utenfor kysten av ekvatoriale deler av Sør-Amerika. Passaten blåser denne oppsamlingen av vann vestover til WPWP, og på veien dit blir det varmet opp av sola, som får rimelig fritt spillerom under La Niña som jo fører til reduksjon i skydekket.

Jo mer varmt vann som til slutt er ført til WPWP, jo kraftigere blir Kelvinbølgen som før eller senere snur og sender det varme vannet østover igjen. Det er da vi får en El Niño. Tyngdekraften er et moment. Havet som har vært "dynget" opp mot landområder flates ut igjen og dette fører til bølgen med varmtvann. En mulig trigger her kan være svekking av passaten og en styrking av vestavind inn i samme breddegrader.

Skulle ønske jeg skjønte hvorfor disse hendelsene har lett for å skje rundt solverv, og ikke minst, hvorfor dette ikke skjedde denne gang.

Har jeg drevet med grov vranglære her, får vi håpe Okular dukker opp med en irettesettende pekefinger.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Eller som jeg pleier å si:

En lærer av sine feil, i dag har jeg lært en masse!.    8)

Jostemikk

Reppen og ebye, tenk hvor mye vi lærer iløpet av et år! ;D

Ellers er jeg enig med deg Reppen. Klimaet oppfører seg kaotisk, eller tilsynelatende kaotisk. Det er nok et system i det av en eller annen grad, men det er sannelig ikke enkelt å finne dette systemet i kaoset, langt mindre uttale seg sikkert om de få tingene man føler å ha ørlite oversikt over.

Hvis vi begynner på toppen, så har vi sola. Så har vi jordrotasjonen, og så har vi årstidene. Dette er et meget godt utgangspunkt for å forstå mindre og mindre jo mer en innbiller seg å lære. Resten er egentlig ikke noe annet enn kjemi og fysikk, og er det noe alle vet, er det jo at akkurat det ikke er særlig vanskelig å skaffe seg full oversikt over...

Enkelte ganger tenker jeg at det var litt leit at min utdannelse stoppet iløpet av de to-tre første månedene av tredje skoleår. På barneskolen. Forsøker enkelte ganger å trøste meg selv med at jeg var den første som kunne den lille og store multiplikasjonstabellen, og at jeg skiftet clutchlameller på motoren til en 125cc Tempo Sachs Swing da jeg var 10. Dette var i samme periode jeg første gang fattet ekstreminteresse for både fysikk og kjemi. Hvordan få gasser til å ekspandere raskest mulig, og hvordan holde dem tilbake lengst mulig før full frigivelse av oppbygd trykk? Det var en karriere med smell i, og jeg nådde toppen av karrieren den dagen halve slekta var samlet for å ønske ho bestemor velkommen tilbake fra Junaiten. Jeg hadde fått det for meg at det ville være en god ting å feire det hele med en liten salutt. Eller rettere, en meget stor salutt. Det endte i en bestemorsk fistel, som hvis jeg ikke husker feil etter alle disse årene lød noe lignende Jeg skulle aldri ha kommet tilbake fra USA!

Er det lov å spore så til de grader av, selv om det er i egen tråd?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Spiren

Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Jostemikk

Spiren, den artikkelen har helt rett i det som står i overskriften, nemlig at skrekkrapportene fjerner seg mer og mer fra virkeligheten, og at det er realt vinterføre i Storbritannia nå.

Vinteren 2009/2010 var fryktelig kald i hele Europa. Da var både ENSO og PDO positiv (varm), og uten at jeg vet at dette var årsaken, stupte AO (den arktiske oscillasjon) og styrte trykksystemer og kaldluft nedover oss arme europeere. Nå er PDO sterkt negativ, ENSO er nøytral, og AO negativ igjen som den var for to år siden.

En sterk El Niño er påstått å ha stått bak sprengkulda som jeg kaller Leningradkulda under andre verdenskrig. Det var sprengkaldt i hele Europa, og soldatene på østfronten hadde det aldeles forferdelig. Forskningen som peker på denne sammenhengen mellom El Niño/AO og kalde vintre i Europa får testet seg nå i år.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Sitat fra: Jostemikk på desember 05, 2012, 00:23:32 AMDette begynner å minne mistenkelig mye om en La Niña.

Temperaturen i det tropiske Stillehavet ser ut til å ha fått seg en skikkelig kilevink. Dette er da et overraskende kraftig og raskt temperaturfall? Siste SST-oppdatering fra UNISYS:

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Angående det jeg har skrevet om Humboldtstrømmen og oppkomme av svært kaldt havvann ved ved kysten av Sør-Amerika som følger passaten vestover, her er en flott animasjon fra NAVY.mil:



Husk at dette er reelle SST-temperaturer for november og så langt i desember, ikke avvik fra normalen. Det er også andre årsaker til at dette kalde vannet presses opp ved kysten. Kaldt vann kan komme vestfra, treffe kysten, og således presses opp og tilbake vestover. For å si det rett ut, er det svært mye av havsirkulasjonsprosessen i Stillehavet jeg ikke kan særlig mye om, om i det hele tatt. Men animasjonen er da flott?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Sitat fra: Jostemikk på desember 06, 2012, 14:48:11 PM
Angående det jeg har skrevet om Humboldtstrømmen og oppkomme av svært kaldt havvann ved ved kysten av Sør-Amerika som følger passaten vestover, her er en flott animasjon fra NAVY.mil:



Husk at dette er reelle SST-temperaturer for november og så langt i desember, ikke avvik fra normalen. Det er også andre årsaker til at dette kalde vannet presses opp ved kysten. Kaldt vann kan komme vestfra, treffe kysten, og således presses opp og tilbake vestover. For å si det rett ut, er det svært mye av havsirkulasjonsprosessen i Stillehavet jeg ikke kan særlig mye om, om i det hele tatt. Men animasjonen er da flott?

Like interessant som det kalde oppkommet ved den østlige kysten av det tropiske Stillehavet, er hvordan animasjonen viser opphopingen av varmt vann i West Pacific Warming Pool (WPWP) som Okular har skrevet så grundig om i trådene om ENSO og OHC i det tropiske Stillehavet. Ser dere hvordan det varme overflatevannet hopes opp mot landmassene nord for Australia?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

NOAAs NINO-oppdatering 10. desember.

ENSO har gått negativ. Alt skjedde iløpet av få dager. Det er imidlertid ingen La Niña vi snakker om. Flere kriterier må fylles. Først og fremst må SST i NINO3.4 under -0,5 °C, dernest må denne tilstanden vare noen måneder. Jeg vet ikke hva som vil skje framover, for det som skjedde med ENSO i sommer har gjort meg usikker. Jeg vet ikke om naturen selv ser på sommeren og høsten som en El Niño eller en La Niña, og derfor vet jeg heller ikke om temperaturen snur positivt eller negativt den neste måneden.

Her er fra dagens oppdatering:

[attachimg=1]

Så kan vi ta en titt på temperaturen under havflaten. Ikke mye varmtvann å finne her, så oppladingen under disse negative forholdene kommer an på passaten, skydekket med mer.

[attachimg=2]

Temperatursammenbrudd? Får meg til å tenke på værtegnet Hvis skaren bærer en voksen mann St. Hans-aften blir det sein vår.

NOAA har en oppsummering og prediksjon, og disse er bygget på diverse modeller. Disse modellene har en komisk lav treffprosent. Faktisk nesten like ille som James Hansens ENSO-spådommer.

[attachimg=3]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Modellene sier at den varmetoppen vi så i sommer i NINO3.4 var en La Niña. Kan ikke skjønne annet, for de påstår nå at NINO3.4 vil stige igjen på nyåret:

[attachimg=1]

Dette er viktigere enn mange tenker på, for hvis naturen selv sier klart fra om at jorda skal bli kaldere, er det vanskelig å se for seg klimasvindelen som særlig mer langvarig enn den allerede har vært.

Hvis naturen selv oppfattet sommerens hendelse som en El Niño som snudde negativt flere måneder for tidlig, vil denne negative SST-utviklingen fortsette helt fram til midtsommer neste år.

Jeg minner om at modellene ikke har hatt rett en eneste gang de siste 2 årene. 2012 ender under snittet for global årstemperatur dette årtusenet, og det betyr i klartekst at trenden peker gal vei for alarmistene. Tar modellene feil denne gangen, vil 2013 bli et fælt år for dem. Får modellene for en gangs skyld rett, kan vi belage oss på et 2013 som slår alle tidligere rekorder de siste hundreårene.

2013, et klimaskjebneår? Det vil de enorme energimengdene i det østlige Stillehavet fortelle oss iløpet av et par måneder.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Takk for flott innlegg, Reppen! Særlig det siste avsnittet burde vært hengt opp på alle kontorer i regjeringsbygget.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren