Sola står bak, eller...

Startet av Jostemikk, mai 16, 2012, 20:00:10 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Jeg vet sannelig ikke helt sikkert hva jeg skal si, men så trenger ikke forskerne ha mer enn halvveis rett heller for å sette en eventuell CO2-effekt fullstendig i skyggen. Jeg fant saken på The Hockey Schtick - New paper finds large increase in sunshine since the 1980's; dwarfs alleged effect of CO2.

Publikasjonen kan lastes ned her.

Et par utdrag fra The Hockey Schtick:

SitatThe increase in summer average sunshine between those two periods is 6 Watts per square meter, which dwarfs the alleged effects of CO2 by more than 5 times. [Alleged CO2 effect from 1958-2010 was calculated using the IPCC formula 5.35*ln(389.78/315) = 1.14 Watts per square meter]. At one measurement site [De Bilt], summer sunshine increased from 1985-2010 by 15 Watts per square meter, more than 23 times the IPCC alleged forcing from CO2 during the same timeframe [5.35*ln(389.78/346.04) = 0.64 Watts per square meter].

Når noe så dramatisk som dette skjer, er det jo ikke sola i seg selv. Her er jordas persienner skyene mer enn sannsynlig hovedaktøren. Noe jo sola muligens kan ha en del av skylda for. Hmm. Høna eller egget? Åkke som, har de som jeg sa halvveis rett...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#1
I hvertfall ifølge de to herrer Willie Soon og William M. Briggs. Først kort om de to. Soon har forsket på solas påvirkning av klimaet i mange år, og er en sterk kritiker av IPCC-dogmet. Dette har han da også høstet storm for, og da det ble kjent at hans forskning ble finansiert av "big oil", det økte stormen til orkan, og han blir brukt som eksempel på alt som er galt med oss IPCC-skeptikere. Jeg bare nevner det, slik at dere er forberedt på hva slags personangrep dere kan forvente hvis dere legger ut om dette på andre nettsider.

William M. Briggs er først og fremst kjent for å være en meget dyktig statistiker. Jeg har flere ganger lagt merke til at han er både fryktet og respektert blant alarmistene.

Hva har de så kommet fram til?

Briggs har flere ganger reagert med vantro på den statiske metoden de har brukt i BEST-prosjektet til Muller. Muller gikk jo ut og brukte egen temperaturserie (BEST er global temperatur over land) som bevis for at temperaturen henger sammen med CO2-innholdet i atmosfæren, og ikke solas mange krumspring.

Derfor var det nok ikke helt uten skadefryd at Briggs og Soon nå legger BEST-dataene for USA, Kina og store deler av Arktis til grunn for å vise en statistisk sammenheng mellom sola og makstemperaturen iløpet av døgnet. De fant like godt ut at det var dumt å brukt sola for å påvise sammenheng med natt-temperaturen, og at det kunne være smart å se på makstemperaturen mens sola faktisk er oppe. De er ikke de første som gjør dette, men det kommer jeg tilbake til.

Jeg fant denne saken hos WUWT - SOON AND BRIGGS: Global-warming fanatics take note – Sunspots do impact climate, og A. Watts henviser til en artikkel i Washington Times.

Her er den påviste korrelasjon mellom maksimumstemperaturen og solas aktivitet, noe ullent forklart, men sannsynligvis også i sammenheng med variasjon i skydekket.



Steven Mosher og Leif Svalgard har allerede gitt klar beskjed om hvor dumme Soon og Briggs er. Leif Svalgard har gått så langt som å utbasunere: Soon og Briggs burde skamme seg! Dette er jo en rimelig hard uttalelse overfor Briggs, som jo er regnet som et geni på statistisk metode.

Som jeg nevnte innledningsvis er ikke Soon og Briggs de første som finner denne korrelasjonen mellom makstemperatur på dagtid og solas direkte påvirkning. Jeg fant denne linken under kommentarene på WUWT:

NOAA: The Sun-Climate Connection  (Did Sunspots Sink the Titanic?) Rodney Viereck, NOAA Space Environment Center

Les denne saken selv. Jeg legger bare ut grafene fra forskning som også peker på en klar korrelasjon mellom sol og temperatur.


Figure 3: (a) The northern hemisphere land
temperatures are plotted with the solar cycle
length (Friss-Christensen and Lassen; 1991).



(b) The globally averaged sea surface temperatures
are plotted with the sunspot numbers (Reid; 1999).
Both sunspot number and solar cycle length are
proxies for the amount of solar energy that Earth
receives. The similarity of these curves is evidence
that the sun has influenced the climate of the last
150 years.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Tallbloke har kastet seg inn i debatten på WUWT, og han minnet meg om denne forskningen:

The Talkshop - Doug Proctor: Climate Change is caused by Clouds and Sunshine

Her vises også en klar korrelasjon mellom sola og temperaturvariasjonene på den nordlige halvkulen. Det er vist til både antall solskinnstimer, som varierer en god del grunnet tydelige sykluser i skydekket, og selve solintensiteten og lengden på solsyklusene.



Tallbloke henviser også til en tidligere publikasjon av Willie Soon:

The Talkshop - Willie Soon brings sunshine to the debate on the solar-climate link

Her viser Soon sammenhengen mellom temperaturen i Kina og antall solskinnstimer over Japan. (Hvorfor ikke vise korrelasjonen mellom solskinnstimene og temperaturen i Japan?) Nåvel. Det er mulig dette står forklart, for jeg innrømmer å ikke ha lest hele denne saken. Men grafen dette produserte er i hvertfall meget interessant:



Mine egne tanker om alt dette er at det synes å være en klar korrelasjon mellom solas aktivitet og skydekket over deler av den nordlige halvkule. Dette er også noe som er nevnt i mange innlegg her på Klimaforskning, blant annet av Okular i forbindelse med hans forskning på ENSO.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Jeg har brukt uforholdsmessig mye tid på å finne "sikker" korrelasjon mellom sol/temperatur, men har ikke lykkes i nevneverdig grad. Jeg har imidlertid aldri forsøkt å se på forholdet mellom antall solskinnstimer/skydekke, daglig makstemperatur, samt solflekker og lengde på solsyklusene.

Jeg skal ta en titt på dette for Norges (med Svalbard) vedkommende, men jeg rekker ikke dette de første dagene. I dag har jeg 50 timers arbeide å få unnagjort, og har 13 timer å gjøre det på. Dessuten vil dette ta svært lang tid. Det er noen daglige makstemperaturer å ta for seg iløpet av perioden 1816 - 2012 for Blindern...

Dessuten er jeg ikke akkurat noen statistisk ekspert, og kan ikke garantere at jeg får satt opp en mulig korrelasjon på helt korrekt måte.

Kanskje dette er noe for Amatør1 og Knuta? Vi har jo eKlima-liberatoren vår, og med gode programmeringskunnskaper og enkel tilgang på data for solsykluser, mangler vel bare antall solskinnstimer? De kan nok også finnes, så hint-hint. ;)

Et par grafer for å vise problemene jeg selv har hatt angående dette kan være på sin plass. Den viser verken solskinnstimer eller skydekkevariasjoner. Ei heller daglig makstemperatur, og alt dette er nok hovedårsaken til at jeg ikke har vært på sporet. Her er en perfekt korrelasjon mellom AMO og solsyklusene:



Korrelasjonen mellom AMO og sola er nesten skremmende, er den ikke? Grafen viser kun realiteten for den valgte perioden. Rett og slett AMO og solaktiviteten. Intet hokus pokus. De to seriene er lagt over hverandre, og saken er biff. Eller er den? Vi får ta en nærmere titt:



Der forsvant den perfekte korrelasjonen ut døra. Allikevel, det er en viss korrelasjon rent visuelt. Ingen tvil om det. Men hva har skjedd de siste ti år? De to seriene går hver sin vei. Hva synes dere? Er det en interessant korrelasjon mellom AMO og solaktiviteten?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

#4
Fabelaktig introdusert, Joste!
Satt og så på at saken kom opp og håpet noen ville ta ballen. Det har du gjort på en flott måte!

Har en liten kommentar til dette med høna og egget, som er en gjengangerproblematikk på flere klimaplan:

1. Vi har sett at Humlum et al har postulert på nytt at "temperatur kommer før CO2" (les: "Temperatur styrer CO2"), dvs. at de går stikk imot IPCC som hevder at "CO2 styrer temperatur"

2. Når det gjelder sola versus skyer, så er jeg som kjent opptatt av at man ut fra samme logikk ikke må dytte skyers betydning i rekkefølge foran basisenergien sola, slik at man da hevder at "skyer styrer effekten sola har på jorda". Jeg sier altså at "sola styrer skyene", les: "solas ulike variasjoner generer ulike skymønstre".

Hvorfor er det nødt til å være sånn?
- Ikke glem at for å kunne snakke om klimatisk signifikans kreves min. 30 års intervaller: skyer har ikke "egenstabilitet" til å holde sin egen trend i 30 år, men det har sola
- Skyer er også koblet mot/styrt av solas driving av de andre store sirkulasjonssystemene; havstrømmene og vindene. Skyene er her et andre-nivå produkt av dette og har ikke "egensyklisk" potensial utover det.

NB: At skyene (les: vanndamp) er en svært kraftig og hurtig/dynamisk værfaktor er selvsagt. Men for å bli "klima" må det altså 30 år til. Og da er som sagt skyer/vanndamp bare en refleks av den eneste "real thing" som evner å holde en "egenprofil" som driver i disse 30 årene: sola. Selv de langt tregere reaksjonssystemene i havstrømmene synes å følge solas sykliske variasjoner, slik at solgenererte havstrømsendringer er observerbare innenfor 30-års rammen for "klima". Men så er også selv havstrømmene andre-nivå reflekser av sola, bare mye tregere enn skyene. 
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Kanskje denne kan interessere deg, Tele? Det er en sammenligning mellom AMO og solaktiviteten, og legg merke til hva jeg har gjort. Jeg sammenlignet for moro skyld hvordan den rent visuelle korrelasjonen ville være hvis jeg regnet med en stor forsinkelse mellom sol/AMO, slik at klimasystemet reagerer en lang sykel på etterskudd. Jeg husker ikke hva disse lange periodene blir kalt, men det er vel verdt en titt allikevel?

[attachimg=1]

Lek ved hjelp av visuelle virkemidler, og muligens ikke noe annet. Skulle en slik lang lag time være reell, går vi mot kaldere tider med tanke på hva sola holder på med nå. Vi får ti år til med temperaturnedgang, før den neste 30-årsperioden blir preget av ei lite aktiv sol.

Dette var ukas spekulering. Til verket skride. Fram med grønnsåpa og på med oppvaskhanskene. Må jo passe på puselankene mens jeg krabber rundt på gulvet og skrubber. ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

Interessant, Joste!
Jeg er også travel nå, men skal prøve å se om jeg har sett noen lignende tanker rundt dette. Et eller annet ringer i bakhodet, men husker ikke hva.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Det hadde vært fint om du kom med noen tanker om dette, Tele. Jeg har redigert bildet for å vise den den mest iøynefallende toppen. Har bare dratt dagens AMO-topp tilbake til forrige topp i sol-kurven.

[attachimg=1]

Kan klimaresponsen ligge en syklus etter sola? Som sagt, dette er ukas spekulasjon, og som regel er det slik at hvis en ting ser for god ut til å være sant, så er det som regel slik. Men litt interessant er det allikevel.

Kanskje andre har kommentarer om dette? Er dette motbevist i mange tidligere publikasjoner. Er det forskning som har pekt på dette som en sannsynlig faktor? Jeg er rimelig blank på dette området.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

#8
Jeg skal legge inn en del litteratur som er mer rett på det du spør om, men her en begynnelse på relaterte forhold (de nyeste artiklene nederst):

Litt fra liste jeg har lagt inn tidligere, om at CO2 følger etter temperaturendringer, der jeg har merket rødt forhold som angir eksempler på ulike lagging-tider, som man kan tygge litt på:

Først, en liten sviske som setter poenget med "lagging" (les: hva som følger etter hva):
"The lack of a gradual decrease in interglacial PCO2 does not support the suggestion that a long-term drawdown of atmospheric CO2 was the main cause of the climate transition."

Atmospheric CO2 Concentration from 60 to 20 kyr BP from the Taylor Dome ice core, Antarctica (PDF)
(Geophysical Research Letters, Volume 27, Issue 5, March 2000)
- Andreas Indermuhle et al.
"The lag was calculated for which the correlation coefficient of the CO2 record and the corresponding temperatures values reached a maximum. The simulation yields a lag of (1200 ± 700) yr."

Atmospheric CO2 Concentrations over the Last Glacial Termination
(Science, Volume 291. Number 5501, January 2001)
- Eric Monnin et al.
"The start of the CO2 increase thus lagged the start of the [temperature] increase by 800 ± 600 years.">

Coherence established between atmospheric carbon dioxide and global temperature
(Nature, Volume 343, Number 6260, pp. 709-714, February 1990)
- Cynthia Kuo et al.
Temperature and atmospheric carbon dioxide are significantly correlated over the past thirty years. Changes in carbon dioxide content lag those in temperature by five months.

Ice core records of atmospheric CO2 around the last three glacial terminations
(Science, Volume 283, Number 5408, pp. 1712-1714, March 1999)
- Hubertus Fischer et al.
"High-resolution records from Antarctic ice cores show that carbon dioxide concentrations increased by 80 to 100 parts per million by volume 600 ± 400 years after the warming of the last three deglaciations."

Southern Hemisphere and Deep-Sea Warming Led Deglacial Atmospheric CO2 Rise and Tropical Warming
(Science, Volume 318, Issue 5849, September 2007)
- Lowell Stott et al.
"Deep sea temperatures warmed by ~2C between 19 and 17 ka B.P. (thousand years before present), leading the rise in atmospheric CO2 and tropical surface ocean warming by ~1000 years."

The phase relations among atmospheric CO2 content, temperature and global ice volume over the past 420 ka (PDF)
(Quaternary Science Reviews, Volume 20, Issue 4, pp. 583-589, February 2001)
- Manfred Mudelsee
"Over the full 420 ka of the Vostok record, CO2 variations lag behind atmospheric temperature changes in the Southern Hemisphere by 1.3±1.0 ka"

Timing of Atmospheric CO2 and Antarctic Temperature Changes Across Termination III
(Science, Volume 299, Number 5613, March 2003)
- Nicolas Caillon et al.
"The sequence of events during Termination III suggests that the CO2 increase lagged Antarctic deglacial warming by 800 ± 200 years and preceded the Northern Hemisphere deglaciation."


Her er en sak som det ble skrevet mye rundt  både før og etter denne artikkelen, men vet ikke hvor relevant det er:
- Comments on "The Iris Hypothesis: A Negative or Positive Cloud Feedback?" (PDF)
(Journal of Climate, Volume 15, Issue 18, pp. 2713-2715, September 2002)
- Ming-Dah Chou, Richard S. Lindzen, Arthur Y. Hou

Observational diagnosis of cloud phase in the winter Antarctic atmosphere for parameterizations in climate models
(Advances in Atmospheric Sciences, Volume 27, Number 6, pp. 1233-1245, November 2010)
- Yong-Sang Choi, Chang-Hoi Ho, Sang-Woo Kim, Richard S. Lindzen

Space observations of cold-cloud phase change (PDF)
(Proceedings of the National Academy of Sciences, June 2010)
- Yong-Sang Choi, Richard S. Lindzen, Chang-Hoi Ho, Jinwon Kim

The thunderstorm thermostat hypothesis: How clouds and thunderstorms control the Earth's temperature (PDF)
(Energy & Environment, Volume 21, Number 4, pp. 201-216, August 2010)
- Willis Eschenbach

Validation of the cloud property retrievals from the MTSAT-1R imagery using MODIS observations (PDF)
(International Journal of Remote Sensing, 2009)
- Yong-Sang Choi, Chang-Hoi Ho

Til slutt, noen papers som muligens har berørt disse problemstillingene er bl.a. om skyers forhold til solen:

Can thin cirrus clouds in the tropics provide a solution to the faint young Sun paradox? (PDF)
(Journal of Geophysical Research, Volume 115, Issue D2, January 2010)
- Roberto Rondanelli, Richard S. Lindzen

Cloud and radiation budget changes associated with tropical intraseasonal oscillations (PDF)
(Geophysical Research Letters, Volume 34, Issue 15, August 2007)
- Roy W. Spencer, William D. Braswell, John R. Christy, Justin Hnilo
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Telehiv

#9
Her et utvalg fra min "gamle" og altfor lange liste med solstudier (de jeg tror er mest interessante er merket i rødt, og de nyeste er nederst):
Men for ordens skyld: jeg har ikke rukket å tenke ut noen forsvarbar syntese ut fra dette ennå, men bare å surfe gjennom titlene er faktisk ikke lite tankevekkende om hvor mye viktig alternativ forskning det finnes, og hvor mye IPCC har utelatt av den...

Solstudier (med relevans for effekt på klima, og noen direkte mot effekt på hav):

Solar Variability as a Factor in the Fluctuations of Climate during Geological Time
(Geografiska Annaler, Volume 31, pp. 295-315, 1949)
- H. C. Willett

Solar-Climate Relationships in the Post-Pleistocene
(Science, Volume 171, Number 3977, pp. 1242-1243, March 1971)
- J. Roger Bray

Solar Magnetic Sector Structure: Relation to Circulation of the Earth's Atmosphere
(Science, Volume 180, Number 4082, pp. 185-186, April 1973)
- John M. Wilcox et al.

Solar Radiation Changes and the Weather
(Nature, Volume 245, Number 5426, pp. 443-446, October 1973)
- J.W. King

Sun-weather relationships
(Astronautics and Aeronautics, Volume 13, pp. 10-19, April 1975)
- J. W. King

Variations in the Earth's Orbit: Pacemaker of the Ice Ages
(Science, Volume 194, Number 4270, pp. 1121-1132, December 1976)
- J. D. Hays, John Imbrie, N. J. Shackleton

Variations in sunspot structure and climate
(Climatic Change, Volume 2, Number 1, pp. 79-92, March 1979)
- Douglas V. Hoyt

Terrestrial, Solar and Galactic Origin of the Earth's Geophysical Variables (PDF)
(Geografiska Annaler: Series A, Physical Geography, Volume 66, Number 1/2, pp. 1-9, 1984)
- Nils-Axel Morner

Sunspots, the QBO, and the stratospheric temperature in the north polar region
(Geophysical Research Letters, Volume 14, Issue 5, p. 535-537, May 1987)
- Karin Labitzke

Coherence between solar activity and the East Asian winter monsoon variability in the past 8000 years from Yangtze River-derived mud in the East China Sea (PDF)
(Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology, Volume 237, Issues 2-4, pp. 293-304, August 2006)
- Muhong Chen et al.

Influence of solar variability on global sea surface temperatures
(Nature, Volume 329, Number 6135, pp. 142-143, September 1987)
- George C. Reid


Solar total irradiance variation and the global sea surface temperature record
(Journal of Geophysical Research, Volume 96, Number D2, pp. 2835–2844, February 1991)
- George C. Reid


Length of the Solar Cycle: An Indicator of Solar Activity Closely Associated with Climate (PDF)
(Science, Volume 254, Number 5032, pp. 698-700, November 1991)
- Eigil Friis-Christensen, K. Lassen

Relationships between relative sunspot numbers and air temperature
(Meteorologische Zeitschrift. Volume 2, Number 3, pp. 121-126, June 1993)
- Werner Mende, Rita Stellmacher

A discussion of plausible solar irradiance variations, 1700-1992 (PDF)
(Journal of Geophysical Research, Volume 98, Number A11, pp. 18,895-18,906, November 1993)
- Douglas V. Hoyt, Kenneth H. Schatten

Evidence on the climate impact of solar variations
(Energy, Volume 18, Issue 12, pp. 1285-1295, December 1993)
- Sallie Baliunas, Robert Jastrow

Solar activity variations and global temperature
(Energy, Volume 18, Issue 12, pp. 1273-1284, December 1993)
- Eigil Friis-Christensen

The link between the solar dynamo and climate - The evidence from a long mean air temperature series from Northern Ireland
(Irish Astronomical Journal, Volume 21, Number 3-4, pp. 251-254, September 1994)
- C. J. Butler, D. J. Johnston

Variability of the solar cycle length during the past five centuries and the apparent association with terrestrial climate
(Journal of Atmospheric and Terrestrial Physics, Volume 57, Issue 8, pp. 835-845, July 1995)
- K. Lassen, Eigil Friis-Christensen

Comparison of proxy records of climate change and solar forcing
(Geophysical Research Letters, Volume 23, Issue 4, pp. 359-362, February 1996)
- Thomas J. Crowley et al.

The signal of the 11-year sunspot cycle in the upper troposphere-lower stratosphere
(Space Science Reviews, Volume 80, Numbers 3-4, pp. 393-410, May 1997)
- K. Labitzke, H. van Loon

What do we really know about the Sun-climate connection?
(Advances in Space Research, Volume 20, Issue 4-5, pp. 913-921, September 1997)
- Eigil Friis-Christensen, Henrik Svensmark

Solar Forcing of Global Climate Change Since The Mid-17th Century
(Climatic Change, Volume 37, Number 2, pp. 391-405, October 1997)
- George C. Reid

Solar variability and climate change: Geomagnetic aa index and global surface temperature
(Geophysical Research Letters, Volume 25, Issue 7, pp. 1035-1038, January 1998)
- E. W. Cliver et al.

Orbital Controls on the El Nino/Southern Oscillation and the Tropical Climate
(Paleoceanography, Volume 14, Number 4, pp. 441–456, 1999)
- A. C. Clement et al.

Solar Cycle Variability, Ozone, and Climate
(Science, Volume 284, Number 5412, pp. 305-308, April 1999)
- Drew Shindell et al.

Variations of solar coronal hole area and terrestrial lower tropospheric air temperature from 1979 to mid-1998: astronomical forcings of change in earth's climate? (PDF)
(New Astronomy, Volume 4, Issue 8, pp. 563-579, January 2000)
- Willie H. Soon, Sallie L Baliunas, Eric S. Posmentier, P. Okeke

Climate hypersensitivity to solar forcing? (PDF)
(Annales Geophysicae, Volume 18, Number 5, pp. 583-588, May 2000)
- Willie H. Soon, Eric S. Posmentier, Sallie L Baliunas

Solar Variability and the Earth's Climate: Introduction and Overview
(Space Science Reviews, Volume 94, Numbers 1-2, pp. 1-11, November 2000)
- George C. Reid

Solar Forcing of Earth's Climate
(Environmental Geosciences, Volume 7, Issue 4, pp. 215-215, December 2000)
- Alfred H. Pekarek

The Sun–Earth Connection in Time Scales from Years to Decades and Centuries
(Space Science Reviews, Volume 95, Numbers 1-2, pp. 625-637, January 2001)
- T.I. Pulkkinen, H. Nevanlinna, P.J. Pulkkinen, M. Lockwood

The cause-and-effect relationship of solar cycle length and the Northern Hemisphere air surface temperature
(Journal of Geophysical Research, Volume 106, Number A8, pp. 15635-15642, August 2001)
- Richard Reichel, Peter Thejll, Knud Lassen

Persistent Solar Influence on North Atlantic Climate During the Holocene
(Science, Volume 294, Number 5549, pp. 2130-2136, December 2001)
- Gerard Bond et al.

Solar correlates of Southern Hemisphere mid-latitude climate variability
(International Journal of Climatology, Volume 22, Issue 8, pp. 901-915, May 2002)
- Ronald E. Thresher

Climate sensitivity of the Earth to solar irradiance (PDF)
(Geophysical Research Letters, Volume 29, Issue 16, pp. 33-1, August 2002)
- David H. Douglass, B. David Clader

Solar influence on the spatial structure of the NAO during the winter 1900-1999
(Geophysical Research Letters, Volume 30, Issue 4, pp. 24-1, February 2003)
- Kunihiko Kodera


Solar Flare Intermittency and the Earth's Temperature Anomalies (PDF)
(Physical Review Letters, Volume 90, Number 24, June 2003)
- Nicola Scafetta, Bruce J. West

Solar turbulence in earth's global and regional temperature anomalies (PDF)
(Physical Review E, Volume 69, Number 2, February 2004)
- Nicola Scafetta et al.

Late Holocene sedimentary response to solar and cosmic ray activity influenced climate variability in the NE Pacific (PDF)
(Sedimentary Geology, Volume 172, Issues 1-2, pp. 67-84, November 2004)
- R. Timothy Patterson et al.

Linkages Between Solar Activity and Climatic Responses
(Energy & Environment, Volume 16, Number 2, pp. 239-254, March 2005)
- William J.R. Alexander et al.

A mechanism for sun-climate connection (PDF)
(Geophysical Research Letters, Volume 32, Issue 23, December 2005)
- Sultan Hameed, Jae N. Lee

Phenomenological solar contribution to the 1900–2000 global surface warming (PDF)
(Geophysical Research Letters, Volume 33, Issue 5, March 2006)
- Nicola Scafetta, Bruce J. West

Sunspots, the QBO, and the Stratosphere in the North Polar Region: An Update
(Advances in Global Change Research, Volume 33, pp. 347-357, 2007)
- Karin Labitzke et al.

Role of solar activity in formation of the anomalous El Nino current
(Geomagnetism and Aeronomy, Volume 47, Number 1, pp. 94-100, February 2007)
- V. Ya. Vovk, L. V. Egorova

The 60-year solar modulation of global air temperature: the Earth's rotation and atmospheric circulation connection
(Theoretical and Applied Climatology, Volume 88, Numbers 3-4, March 2007)
- Adriano Mazzarella

Suggestive correlations between the brightness of Neptune, solar variability, and Earth's temperature (PDF)
(Geophysical Research Letters, Volume 34, Issue 8, April 2007)
- H. B. Hammel, G. W. Lockwood

Surface warming by the solar cycle as revealed by the composite mean difference projection (PDF)
(Geophysical Research Letters, Volume 34, Issue 14, July 2007)
- Charles D. Camp, Ka Kit Tung

Phenomenological reconstructions of the solar signature in the Northern Hemisphere surface temperature records since 1600 (PDF)
(Journal of Geophysical Research, Volume 112, Issue D24, November 2007)
- Nicola Scafetta, Bruce J. West

Solar Activity and Climate Change - A Summary (PDF)
(Energy & Environment, Volume 18, Number 6, pp. 801-804, November 2007)
- W.J.R. Alexander, F. Bailey

Is climate sensitive to solar variability? (PDF)
(Physics Today, Volume 61, Issue 3, pp 50-51, March 2008)
- Nicola Scafetta, Bruce J. West

Solar Forcing of Changes in Atmospheric Circulation, Earth's Rotation and Climate (PDF)
(The Open Atmospheric Science Journal, Volume 2, pp. 181-184, August 2008)
- Adriano Mazzarella

Solar activity and its influence on climate (PDF)
(Netherlands Journal of Geosciences, Volume 87, Issue 3, pp. 207–213, September 2008)
- C. de Jager

Sun-Climate Linkage Now Confirmed (PDF)
(Energy & Environment, Volume 20, Numbers 1-2, pp. 123-130, January 2009)
- Adriano Mazzarella


The Sun's Role in Regulating the Earth's Climate Dynamics
(Energy & Environment, Volume 20, Numbers 1-2, pp. 25-73, January 2009)
- Richard Mackey


Understanding Solar Behaviour and its Influence on Climate
(Energy & Environment, Volume 20, Numbers 1-2, pp. 145-159, January 2009)
- Timo Niroma

Amplifying the Pacific Climate System Response to a Small 11-Year Solar Cycle Forcing
(Science, Volume 325, Number 5944, pp. 1114-1118, August 2009)
- Gerald A. Meehl et al.


Solar Minima, Earth's rotation and Little Ice Ages in the past and in the future: The North Atlantic–European case
(Global and Planetary Change, January 2010)
- Nils-Axel Morner

The Influence of the Atmospheric Transmission for the Solar Radiation and Earth's Surface Radiation on the Earth's Climate (PDF)
(Journal of Geographic Information System, Volume 2, Number 4, pp. 194-200, October 2010)
- Habibullo I. Abdussamatov, Alexander I. Bogoyavlenskii, Sergey I. Khankov, Yevgeniy V. Lapovok
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Telehiv

#10
Beklager de lange listene foran som kanskje kan irritere like mye som de opplyser (?), men jeg er veldig glad i å surfe rundt i diverse litteratur for å få oversikt, som dere sikkert skjønner.

Her en annen innfallsvinkel:

Using the Oceans to Quantify Solar Forcing
A paper by Nir Shaviv shows that the solar forcing associated with the eleven year solar cycle is about seven times larger than that caused by the total solar irradiance variations. This article provides a summary of the analysis with a link to the technical paper.
http://www.friendsofscience.org/index.php?id=425


Tim Ball (u. dato) skriver forresten dette i et lite notat: http://www.friendsofscience.org/index.php?id=395

Jeg legger likevel ut hele teksten, da den er en meget viktig påpeking av IPCCs kritiske metodiske svakheter

The Sun Can Cause Climate Change
Recent stories claim the Sun is not the cause of global warming or climate change. It is a classic example of exploitation of public lack of knowledge. It is also an example of focusing on one part of a very complex climate system as the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) has done with CO2. Claims were made that solar brightness only varied by 0.07 percent in the 11 year cycle as noted in this Foxnews article.

This sounds like a miniscule amount but like so much these days it needs context. It is a small amount of 100 percent, but it does acknowledge that even this small amount can cause temperature change. Calculations show a change of 6 percent in brightness can explain all the temperature change in the Earth's history. So a 0.07 percent change is significant.

The article talks about a second form of solar effect on weather but does not explain it is a different form altogether. In fact, there are three forms of variations in the way the Sun affects weather and climate.

Item 1.
Changes in the physical Sun/Earth relationship are generally known as the Milankovitch Effect. These include:
a) changes in the orbit from almost circular as at present to extreme ellipse approximately 22,000 years ago;
b) changes in the tilt of the Earth from 21.5° to 24.5° (different people use slightly different numbers);
c) and changes in the position of the Earth at critical points in the annual orbit around the Sun.

Item 2.
We have known for along time that there is a very strong relationship between the number of sunspots and global temperature. Basically when numbers are high the Earth is warm and when they are low the Earth is cold. The difficulty for science is high, correlations do not necessarily mean cause and effect. The mechanism appears to be provided by what is known as the Svensmark Theory. This is the one referred to in the article as an alternative theory. Changes in the Sun we see as sunspots are correlated with changes in the Sun's magnetic field. These changes vary the amount of low cloud and like the shutters in a greenhouse vary global temperature.

Item 3.
Changes in brightness are technically known as variation in the electromagnetic spectrum, which are changes in the heat and light the earth receives. This is the one referred to as the 0.07 percent not adequate to explain the recent global temperatures.

The study that claims the Sun does not explain current temperature changes makes the same mistake as the IPCC reports as it examines only one part of solar influence.

Items 1 and 2 above are not included in the IPCC climate models.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Dærsken! Her var det litteraturhenvisninger som burde sikre meg lesestoff langt utover nyåret, Tele. Takk! Skal forsøke å sortere litt etter umiddelbar vekket interesse utfra tittel på publikasjonene.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Okular

#12
Dæsken døtte, her har det vært mye aktivitet siden jeg var innom sist!

Arbeidet med denne ENSO-teorien har tatt mer tid enn jeg først regnet med (det krever mye grubling og uttesting av ulike framstillingsmåter og argumentrekker for å forklare et fenomen på enklest og mest mulig poengtert/drepende måte ;)). Jeg er nå straks ferdig med OHC-delen, som er grunnlaget for SST-delen (og slik atmosfæredelen). Jeg legger det ut her når jeg er ferdig, vil eg tru.

Vi har jo snakket så vidt om dette før, Jostemikk, hvor irriterende det er at WoodForTrees ikke har med noen ENSO-indekser på rullegardinlista si. Så ser du 'må' ty til AMO, for jeg antar det er et slags substitutt for den virkelige gorillaen.

Jeg har sett litt på dette med ENSO og solsykler, dog har ikke dette vært hovedtema, fordi det foreløpig blir litt spekulativt. Men rent observasjonsmessig er det svært interessant å skue når de store trinnepisodene inntreffer i ENSO-positive epoker kontra ENSO-negative. De inntreffer alltid på samme sted i solsyklusen - omkring starten av en ny - i de positive. Dette kan du se helt fra 1913-14 til 1934-35 og fra 1976-77 til 1997-98, alle seks trinn. Fra 1945-46 til 1976 derimot er sammenfallet nesten snudd på hodet. Den eneste positive trinnendringen i denne epoken kommer med El Niño 1957/58. Denne inntreffer ved selve toppen av solsyklus 19.

Har jeg skrevet dette før? Jeg føler at jeg gjentar meg selv :P

Ta og sjekk det i hvert fall, Joste og Telehiv, og se om dere kan finne noen flere spor og gjøre dere noen flere tanker ...


P.S. Tele. Du sier at sola styrer skydekket. Nja, jeg tror du må ha et ledd imellom der. ENSO styrer skydekket i tropene, utvilsomt. I de nordlige ekstratroper deler nok AO og dennes kumpanmoduser mye av skylden. Det som imidlertid mye jo tyder på er at sola igjen styrer ENSO og AO (uten at jeg egentlig vet hvordan).

Jostemikk

Okular, du har helt rett i at AMO er et substitutt for ENSO, og at jeg skulle ønske at Woodfortrees hadde både AO og ENSO med i databasen sin. Jeg har en sterk mistanke om hvorfor de to er utelatt. Var jeg slem nå?

Allikevel er AMO interessant her i vår del av verden, altså de regionene som blir influert av Atlanterhavet. Selv om ENSO har sin stadig mer anerkjente påvirkning av den globale temperaturen, henger både norsk og arktisk temperatur mer sammen med AMO-fasene. På samme måte som AO, forresten, og jeg mistenker de to for å være om ikke søskenbarn, så i hvertfall tremenninger.

Du skrev:

SitatJeg har sett litt på dette med ENSO og solsykler, dog har ikke dette vært hovedtema, fordi det foreløpig blir litt spekulativt. Men rent observasjonsmessig er det svært interessant å skue når de store trinnepisodene inntreffer i ENSO-positive epoker kontra ENSO-negative. De inntreffer alltid på samme sted i solsyklusen - omkring starten av en ny - i de positive. Dette kan du se helt fra 1913-14 til 1934-35 og fra 1976-77 til 1997-98, alle seks trinn. Fra 1945-46 til 1976 derimot er sammenfallet nesten snudd på hodet. Den eneste positive trinnendringen i denne epoken kommer med El Niño 1957/58. Denne inntreffer ved selve toppen av solsyklus 19.

Dette har jeg studert meg grå på. Det var derfor jeg plasserte nåtidens positive AMO over toppen av den stigende solaktiviteten i varmeperoden på 30- og 40-tallet. Da passet det som hånd i handske, tilfeldig eller ikke. Det kan se ut som om klimasystemet blir påvirket av synder fra forrige positive sykluser:



En annen ting er hva som skjedde med den globale temperaturen her:

[attachimg=1]

Her synes den litt mer detaljert:



Dette er snålt, og eneste som minner er det som skjedde på varmetoppen under forrige varmeperiode, selv om den ikke er så markert:



Noe forstyrrer de sedvanlige svingningene i temperaturkurven når toppen er nådd. Det ser i hvertfall slik ut. Hva dette kommer av, eller hva det betyr, det har jeg ikke klart å finne ut av.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

Okular,
ja jeg er enig i "ledd i mellom", det er jo det som gjør dette så komplisert å operere som analyse; det er flere ulike men parallelle systeminteraksjoner i gang til enhver tid, på flere nivåer. Vi er trolig helt enige om det.

Mitt "analytiske" poeng er at vi aldri må glemme at der ligger en enorm, stabil men likevel lett varierende kraft bak hele systemkomplekset = sola: Klarer vi å finne sikre (eller i alle fall langt sikrere enn idag) måter å måle det løpende solstyrkenivået på, kan vi dedusere oss baklengs inn i de ulike subsystemobservasjonene, og kanskje avlure et mye tydeligere bilde av sammenhenger, lagginger, og aggregateffekter enn vi makter nå.

DET ville vært moro! (og trolig blitt veldig trist for IPCC)
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten