Velkommen til El Nino-land

Startet av Jostemikk, juli 09, 2012, 22:34:13 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Forholdene øst i Ekvatorialt Stillehav har blitt jevnt varmere utover våren og sommeren. Den globale temperaturen ligger over gjennomsnittet for de siste 10 år, og sannsynligvis blir det en varmere El Nino framover mot nyttår, da det igjen skal snu. I så fall stiger nok den globale temperaturen litt de neste 7-8 måneder. Her er NINO3.4 og global SST akkurat nå:

[attachimg=1]
Kilde: BOM, Australia

[attachimg=2]
Kilde: NOAA, USA

Så til Spencer, Christy og Braswells satellitt og global temperatur, AMSU Aqua ch05:

[attachimg=3]

Et tips nå er at årets temperatur ender litt over fjorårets, men en god del under 2010. Mitt tips i vinter var, hvis jeg ikke husker feil, at vi ville ligge en del under forårets temperatur fram til 1. juli, og at det som skjedde etter dette var avhengig av hvilken vei ENSO tok. Og vel, vi vet jo ikke hvordan dette bærer i vei, men det ligner på en El Nino, og det er pusha så mye varmt vann inn i det Arktiske basseng nå, (se bildet over) at det faktisk er ørlite spennende hva som skjer de neste 8 ukene før isveksten atter vil gjøre seg gjeldende i begynnelsen av september.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Sitat fra: Jostemikk på juli 09, 2012, 22:34:13 PM
Et tips nå er at årets temperatur ender litt over fjorårets, men en god del under 2010. Mitt tips i vinter var, hvis jeg ikke husker feil, at vi ville ligge en del under forårets temperatur fram til 1. juli, og at det som skjedde etter dette var avhengig av hvilken vei ENSO tok. Og vel, vi vet jo ikke hvordan dette bærer i vei, men det ligner på en El Nino, og det er pusha så mye varmt vann inn i det Arktiske basseng nå, (se bildet over) at det faktisk er ørlite spennende hva som skjer de neste 8 ukene før isveksten atter vil gjøre seg gjeldende i begynnelsen av september.

;D Jostemikk, går du nattskiftet for Terje Wahl? Hvilken grut er best, med eller uten koffein?   8)




Jostemikk

Vel, Bye, halve året har gått, og så sant kloden ikke setter suveren varmerekord i moderne tid det halvåret som er igjen av 2012, får det ikke endt særlig annerledes. ENSO eller ikke. Hvis ikke himmelens kulde faller ned fra himmelen og treffer oss i hodet, får det heller ikke blitt kaldere enn 2011.

Det var jo bare en oppdatering om rådende forhold akkurat nå.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Sitat fra: Jostemikk på juli 10, 2012, 00:43:44 AM
Vel, Bye, halve året har gått, og så sant kloden ikke setter suveren varmerekord i moderne tid det halvåret som er igjen av 2012, får det ikke endt særlig annerledes. ENSO eller ikke. Hvis ikke himmelens kulde faller ned fra himmelen og treffer oss i hodet, får det heller ikke blitt kaldere enn 2011.

Det var jo bare en oppdatering om rådende forhold akkurat nå.

Det er morsomt å være klimapedant, Jostemikk.

Jeg er ikke helt overbevist om at ditt utsagn:

"Et tips nå er at årets temperatur ender litt over fjorårets, men en god del under 2010, kun er "status".   8)


la1goa

Tror jeg får bevege meg litt inn i El nino-land etterhvert. Det er visstnok et beist å forstå.
Men jeg tror ikke at vi får noe rekord i global temp selv om det blir en overgang nå. Det som kan krabbe og gå av grafer på siden til climate4you har stabilisert seg i løpet av tiåret som gikk, og neste sjakktrekk fra solen avgjør om klima skal gå inn i en kjølere eller varmere fase. Jeg tror at sjakktrekket blir lavere utstråling fra vår nabo stjerne.  Jeg så ett eller annet sted i forumet at du hadde en artikkel på kalde/varme perioder i El Nino-land men jeg er ikke kar om å finne den igjen.

/Knuta

Jostemikk

#5
Sitat fra: la1goa på juli 10, 2012, 15:32:47 PM
Tror jeg får bevege meg litt inn i El nino-land etterhvert. Det er visstnok et beist å forstå.

At det er et beist å forstå er en treffende karakteristikk, Knuta. Det er et beist som holder til i den ekvatoriale delen av Stillehavet, og dette er en gigantisk distributør av varmt vann mot høyere breddegrader. Dette er greit, men spørsmålet er hva som fører til skiftene mellom El Nino og La Nina, og hva som styrer trendene som synes å være 30 år med dominans av El Nino, og 30 år med dominans av La Nina. Og det er bare en liten del av problematikken.

Dagens ENSO-utvikling

Det har kommet opp varmt vann til havoverflaten i deler av ENSO-regionen, men det ser ikke ut til å bli særlig futt i denne El Ninoen. Her er fra BOM om Nino 3.4:

[attachimg=1]

Her ser dere området og inndelingene:



Dette varme havvannet må komme fra et sted, og det er fra havet under havoverflaten. Legg merke til at Nino 1.2 starter ved kysten av Sør-Amerika på ca 80° vest. Først tar vi en titt på overflatetemperaturen (SST) for hele ENSO-området som innbefatter de 20 midtre gradene, altså 10° nord og sør for Ekvator:

[attachimg=2]

Met i Australia måler også temperaturen i havet under overflaten, og det er her det enten er eller ikke er nok varmt vann til å styrke og forlenge en El Nino. Den må rett og slett forsynes med mengder av varmt vann. Hvordan står det til med havtemperaturen?

[attachimg=3]

Det ser ut til at futten har gått ut av El Ninoen. Havet har tappet seg for mye av overskuddsvarmen allerede, og dette gjør det vanskelig å forstå hvordan den nåværende El Ninoen skal kunne vare lenger enn fram mot nyttårstider. Det må i så fall være hvis Kevin Trenberths missing heat plutselig dukker opp i akkurat dette området av Stillehavet...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

#6
Joste skriver: "Det må i så fall være hvis Kevin Trenberths missing heat plutselig dukker opp i akkurat dette området av Stillehavet..."

Ja, hvorfor ikke?! Det må da gå an å få plassert en bøye som kan finne dette fordømte missing heat punktet snart? Men ikke finner man hot spot'et i atmosfæren - og snart er det nok bare i G-punktet vi faktisk kan fastslå at det går varmt for seg... 8) 

Vel, spøk til side: Takk for mange gode ENSO-innspill fra flere, denne fra Joste var interessant!

PS: Ellers lurer jeg på hvorfor det er blitt så viktig for klovneforetaket Cicero å fortelle at Golfstrømmen betyr så mye mindre enn før? "Vestavinden" er visst blitt mye viktigere som forklaring. Her ligger det nok noe under....jeg antar at de kommer til å hevde at vestavinden er blitt ekstra varm pga antropogen global oppvarming? Siden de ikke klarer å trikse til at Golfstrømmen varmer seg opp så mye de kunne tenke seg? Time will show....   
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten