Interne klima- og temperaturvariasjoner

Startet av Jostemikk, august 18, 2012, 01:17:05 AM

« forrige - neste »

Okular

Her er den sammenstilte grafen jeg hentet info fra i forrige innlegg:



Datasettet brukt er Reynolds OI.v2 SST, hentet fra KNMI Climate Explorer, f.o.m. november 1981 t.o.m. juli 2012. Rød kurve: Øst-Stillehavet (65°N-60°S, 80-180°V); blå kurve: global SST, ganget med 2,3.

Viktig å merke seg at de to kurvene ikke følger sin reelle trend fra start til slutt, men er delt inn i segmenter: nov'81-des'87, jan'88-des'89, jan'90-des'97, jan'98-des'00, jan'01-jun'12. Dere vil også se at etter hvert av de to 'verifiserte' trinnene (markert med grønt), har jeg justert den globale kurven tilbake ned til Øst-Stillehavskurven, slik at de holder seg samlet under de intermediære platåene. Som dere kan se, har jeg notert de to moderne vulkanene, El Chichón og Pinatubo. Særlig sistnevntes innhogg er iøynefallende (Øst-Stillehavets SST er også noe innsunket i de to tilfellene i forhold til NINO3.4 i samme periode). Ellers vil det alltid være små variasjoner her og der på den globale kurven som opprinner andre steder enn i Øst-Stillehavet. Men i det store og det hele er samstemtheten temmelig slående.

Merk som sagt timingen til de ulike trinnene. Så får vi se da hvordan Trinn ? utvikler seg. Om det blir noe av det overhodet. Jeg har mine tvil. (Trinnet '76/'77 kommer dessverre ikke med på OI.v2-settet, men det følger altså akkurat samme intervall som de påfølgende.)

Jostemikk

Jeg er enig med det du presenterer, Okular. Spørsmålet mitt dreier seg om noe annet.

Hvordan får du til å kjøre flere serier samlet på KNMI Climate Explorer? Jeg trodde jeg var smart med de fleste interaktive verktøyene i klimasaken, men nå har jeg slitt så lenge at jeg biter i det sure eplet og spør! :'(
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Okular

Sitat fra: Jostemikk på august 22, 2012, 23:16:29 PM
Jeg er enig med det du presenterer, Okular. Spørsmålet mitt dreier seg om noe annet.

Hvordan får du til å kjøre flere serier samlet på KNMI Climate Explorer? Jeg trodde jeg var smart med de fleste interaktive verktøyene i klimasaken, men nå har jeg slitt så lenge at jeg biter i det sure eplet og spør! :'(

Vel, jeg har ikke fått det til, og må bruke Excel. Og det irriterer meg litt. Så mye mer tungvint. Har skrevet til WoodForTrees' Paul Clark for å høre om han ikke kunne legge til NINO3.4 eller MEI til datasettlista si. Men har ikke fått noe svar, gitt. (Det samme gjelder for øvrig Spencer. Begynner vel å tro det neppe kommer noe heller ...)

Jostemikk

Da skjønner jeg hvorfor jeg har slitt!

Det er to svært viktige fenomener han ikke har lyst til å legge inn på Woodfortrees. AO og ENSO. Selv ville jeg gjerne byttet ut både PDO og AMO med de to.

Det er litt leit at du ikke har fått svar fra Spencer. Kanskje han synes det er ørlite leit at hans temperaturserie har det største avviket de siste årene? Han har forresten en interessant sak om US-temperaturene nå. Spurious Warmth in NOAA's USHCN from Comparison to USCRN
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren