Animasjoner av sjøis

Startet av Jostemikk, november 12, 2012, 12:25:15 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Kanskje ikke så interessant, men jeg tenkte det kunne være morsomt å lage en animasjon av sjøisen i Antarktis. Det kommer flere etter hvert, men denne første viser utstrekningen på sjøisen i september, som i tett konkurranse med oktober er den måneden som har størst areal med sjøis. Bildene har jeg hentet fra http://nsidc.org/data/seaice_index/index.html

September 1979-2012:

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Her er en loop for alle årets måneder 2011. Med loop mener jeg at den starter i januar, går til desember, og så tilbake igjen. Den gjentar seg selv. Fordi den starter i januar, begynner den med nedgang de første 3 månedene, før isen igjen legger på seg fram mot oktober.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Animasjonene dine er helt toppers, Jostemikk.

Særlig juksteringene dine av global temperatur bør kunne distribueres utenlands, når "temaene" er systematisert.   8)

Jostemikk

Sitat fra: ebye på november 12, 2012, 12:45:53 PM
Animasjonene dine er helt toppers, Jostemikk.

Særlig juksteringene dine av global temperatur bør kunne distribueres utenlands, når "temaene" er systematisert.   8)

Takk for det, ebye. De er sant og si svært enkle å lage. Det tar bare litt tid. Når det gjelder grafene som viser juksteringene av temperaturen, så vil jeg gå videre med de etter en sårt tiltrengt pause. Jeg er ikke lenger menneske når jeg sover. Jeg er et skiftende regneark ettersom hvilke side jeg ligger på. Merkelige greier. Forrige gang jeg opplevde noe lignende var da jeg spilte mye sjakk i ungdommen. Spilte sjakk i søvne absolutt hele natta, og det er en ugrei måte å "hvile" ut på.

Neste animasjon viser minimumsutstrekningen i sjøis i Antarktis i februar 1979-2012.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Spiren

Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Jostemikk

Sitat fra: Spiren på februar 24, 2013, 20:59:18 PM
New Paper: Antarctica Has Been Gaining Surface Ice Mass Over Past 150 Years.

http://www.thegwpf.org/paper-antarctica-gaining-surface-ice-mass-150-years/

Det er snart så man må spørre seg hvor den påståtte havnivåstigningen de skremmer med, men som ingen har sett, kommer fra?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

#6
Litt på siden av tråden,
men siden vi stadig tydeligere ser at CO2 ikke har signifikant betydning for global temperatur ifht. hoveddriveren sola m.m., så er det jo et poeng at mengden is i Antarktis øker samtidig som CO2-nivået der er det samme som i Arktis (der det har smeltet en stund).

I neste omgang vil jo det bety at Arktis vil begynne å fryse til igjen tykkere og fetere etterhvert som vanntilstrømmingen blir kjøligere, og det er den vel i ferd med nå? Lufta er jo allerede blitt kaldere på nordre halvkule, ser det ut. Vi sitter altså rett og slett og venter på at vanntemperaturen rundt Nordpolen skal synke litt også, slik at vi kan poste AGW/CO2-hypotesen i en jiffi-konvolutt og sende den i endelig retur til IPCC.

I mellomtiden har meteorolog og Prof. Dr. Horst Malberg dratt til med en heidundrende AGW/CO2-slakt i European Institute for Climate and Energy (EIKE) og spår at vi må forberede oss på en kald første halvdel av dette århundre (som jeg skulle sagt det selv....)
http://www.eike-klima-energie.eu/news-cache/abkuehlung-kommt-fakten-zum-klimawandel-seit-der-kleinen-eiszeit/

Også omtalt hos Gosselin:
http://notrickszone.com/2013/02/13/german-meteorology-professor-expects-cooling-for-the-decades-ahead-climate-protection-is-ineffective/

Kos dere med Malbergs mange gode og brysttyngende utsagn (for varmistene)!
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på februar 24, 2013, 23:03:50 PM
Det er snart så man må spørre seg hvor den påståtte havnivåstigningen de skremmer med, men som ingen har sett, kommer fra?

Vel, en presumptivt fornuftig person jeg snakket med i helgen, hevdet det var observert havstigning utenfor Nederland  ;) , og at mye av årsaken var den alarmerende issmeltingen i artktis.  :P

Hvis man vil tro på noe, så gjør man det, og nåde deg hvis du bedriver faktabasert opposisjon til slik tro.  ::)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Spiren

Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Spiren

A webspace devoted to the current state
of our cryosphere.

Latest regional sea ice coverage and anomalies


http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Spiren

Mere og mere is ved Antarktis

Trods den globale opvarmning vokser havisen omkring Antarktis år for år. Sidste år havde forskere aldrig set så meget is.

I stedet for at skrumpe vokser havisen ved Antarktis næsten konstant, og isen bliver i gennemsnit 3,7 procent større for hvert årti.

Endnu mere markant var vinterisen sidste år: Mens alle forskere i september 2012 talte om en sensationel og rekordstor afsmeltning af havisen i Arktis, nåede isen ved Antarktis på præcis samme tid under den antarktiske vinter den største udbredelse, man nogensinde har registreret. Stort set uden at få en eneste klimaekspert til at hæve stemmen.

http://sermitsiaq.ag/node/148905
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

ebye

Det går ville rykter om at den nye transportplanen, NTP, inneholder et "ikke-åpent" vedlegg, der det foreligger planer om en omfattende transportåre, fra Arktis til Antarktis, altså rett og slett for flytting av - nettopp is. Men, nå har det vist seg at denne planen var det mulig å gjennomføre umiddelbart, så - det er det som skjer!

Ett eller annet sted har jeg da lest noe om vind og strømmer om fjerner is fra Arktis?      ;)         8)