Sammenhengen mellom global temperatur og CO2!

Startet av ebye, mai 31, 2012, 13:52:13 PM

« forrige - neste »

ebye

Jeg ser for meg at vi vil få en jevn strøm av oppdatert kunnskap om sammenhengen mellom global temperatur og CO2-nivået fremover. Og uansett, dette er stadig ett av de heteste temaene i klimadebatten.

Derfor starter jeg en tråd der vi kan følge utviklingen her fremover, og begynner med en av grafene til Humlum fra climate4you. Der er nå alle grafene oppdatert for april



Når AGW-erne hardnakket påstår at den globale temperaturen stiger (i snitt) i takt med økende CO2-nivå, ja da lurer jeg på hva de ser på. Bare utseende av de to grafene og samvariasjonen i figuren forteller meg at det er noe galt med modellen til IPCC.

More to come.   8)

ebye

CICERO er til å stole på, der produseres det stadig nytt? stoff!

Nå sist, 13. juni 2012

Lav CO2-konsentrasjon sammenfaller ikke alltid med lav temperatur

http://www.cicero.uio.no/webnews/index.aspx?id=11761

Dette er en artikkel av Hans M. Seip, CICERO.

SitatI perioden fra 12 til 5 millioner år siden var det lav CO2-konsentrasjon og høy temperatur. Dette kan henge sammen med at kontinentenes plassering, og dermed også havstrømmene, var annerledes enn i dag.


Er dette starten på tilbaketrekkingen - som må komme?

Men, lenger ned er det tydelig at det er mulig med både høye og lave CO2-nivåer over millioner av år, uten at det nødvendigvis betyr samsvarende høy og lav global temperatur.

Så vidt jeg har kunnet oppfatte Seip, så er det naturen som ødelegger teorien, om korrelasjon mellom CO2 og temperatur. Dette må jo gjelde, selv om temperaturendringen kommer foran CO2-endringen? Vel, vel, hvis de bare finner ut av naturen lunefulle oppførsel, ja da har de den komplette klimamodellen som de håper på, og spår om. Og CO2 er verstingen!   ;)   8) 

Seip refererer til en artikkel, der de er innom endring i kontinentenes plassering, og påfølgende endring i havstrømmer.

Da er det muligens naturlige variasjoner som er forklaringen på langs sikt, og menneskeskapte endringer på kort sikt.  Eureka!   8)

Telehiv

ebye,

det er en ting du skal være sikker på:

Det vil bli båret til torgs mange patetiske klimaverdensanskuelser (!) fra CICERO og sådant folk i årene framover i bestrebelsene på å rygge seg ut av et håpløst galt utgangspunkt!

 
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ebye

Ja Telehiv, det er jeg også sikker på.

Jeg har vært innom muligheten for å skrive en Klimakrønike. Strengt tatt er CICERO på grensen til det uinteressante. Men samtidig, som den bærende klimaforskningsinstitusjonen ved UiO og muligens i Norge, kan det tenkes at det blir aktuelt å fortelle Eventyret om CICERO. Vi har GHB, to driektører, det første formålet, forskningsvirksomheten, hjemmesiden, mytene, indoktrinerte medarbeidere, rådgiverne, glideflukten i media. Er mye snadder å ta av.   8)

Jostemikk

God oppsummering i stikkordsform i det siste innlegget, Bye. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren