Annerledestenkerne

Startet av ebye, januar 24, 2013, 23:46:48 PM

« forrige - neste »

ebye

Under en opprydding kom jeg over et A-magasin fra 2009 (25. september)

Nye tanker, takk!

http://www.climometrics.org/09amag.pdf

Et intervju med Per Arne Bjørkum, som har skrevet den omtalte boka

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,324.msg13388.html#msg13388

Annerledestenkerne. Kreativitet i vitenskapens historie.

Det var en tankevekker å se heftet igjen nå, der Bjørkum sier litt om hvordan det er å tenke helt annerledes.

Klimaskeptikerne blir møtt på samme måte.

Litt ned i intervjuet spør A-magasinet:

- Hvordan kan skolen ta dette til seg? (Det å stimulere til mer enn å gjengi etablert kunnskap)

Bjørkum svarer bl.a.:

"Elever bør ikke bare serveres det ferdige produktet, for det fremstår som nokså kjedelig, .... Du blir ikke god kokk hvis du bare får servert ferdige retter."

Noen som kjenner seg igjen, noen som har hørt "science is settled?

Jeg hørte indoktrineringsklokkene i skolen ringe. Skolen må snarest ta dette opp i sin fulle bredde. Du blir ikke klimaklok i skolen med Siri Kalvig, du blir en misjonsspire! Elevene må få innblikk i alle klimafaktorene, og de må lære om hvordan en skal tenke selvstendig dersom en står overfor noe som er vanskelig og uavklart. Her syndes det i dag, med åpne øyne.    :o      >:(  ,