Langskaller, Cro Magnon etc.

Startet av Rosario, februar 26, 2013, 00:36:23 AM

« forrige - neste »

Rosario

Jeg tror ikke filosofering er godt her

Nefertiti Tuthankamon Giant Skulls Found destroys evolution
http://www.youtube.com/watch?v=IctwiXwSe7g




Moderator: Denne posten ble en avsporing i "Dagens klimalink", og er derfor flyttet hit sammen med alle svarene.

Brattbakkallen

Rosario:
SitatJeg tror ikke filosofering er godt her

Akkurat det der har du vel rett i kanskje.

Den videoen du referer til er nok spennende, men ikke nødvendigvis  Sannheten[TM].
Du har vel hørt om The flathead tribe of indians i Amerika? De tvang hodene til deres nyfødte babyer til å bli avlange ved å legge press på hodene på dem
med fjøler . Kan noe lignende blitt glort i Egypt? Vi vet vel ikke, men muligheten er vel der? Ett eller annet sted fra fikk  også denne flatheadtriben sine ideer ?
Var det fra Egypt, tro?

;)

BBK
Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Rosario

#2
Synes du ikke det virker litt rart at funn på funn avspeiler en rase som er
mere intelligent enn homo sapiens. Vedlegger en cro-magnon skalle



Dette er hva evolusjonistene vil ha oss til å tro, at forfedrene våre var mer
primitive enn oss. De framstiller alltid cro-magnon som en mellomting mellom
ape og homo sapiens, hvor hodet lutes framover på en apelignende måte



Dette er bare fantasi - virkeligheten av best representert med faktiske funn


Brattbakkallen

Amarør1 skrev:

SitatDen vanligste valgte referansen for angular momentum er solsystemets massemiddelpunkt (barysenteret). Siden sola har mer enn 99% av solsystemets masse er det ikke noen bombe at barysenteret ligger meget nær sola, og radius vektor for sola blir dermed veldig liten. Når man multipliserer med noe som er veldig lite har resultatet en tendens til å bli ganske lite også. Det er Jupiter og Saturn som står for det vesentlige av angular momentum i solsystemet.

Vettu, du har min respekt for hvordan du legger fram dette her. Dette med å forklare at innen vektorregningen, så var det forsjeller mellom kryssproduktet og dotproduktet mellom vektorer, har jeg hatt til dels store problemer med å formidle  til mine fagskolestudenter innimellom.

Men så var det dette med å velge et nullpunkt, da. Riktignok er det slik at innen vårt solsystem, så er det naturlig å velge et nullpunkt ett eller anner sted i solsystemets tyngdepunkt.

Men solsystemet våres roterer vel også i en ganske så stor hastighet i forhold til vår gallakse, melkeveiens senter?   Og vår gallakse igjen roterer vel også i sin tur rundt et senter?

Har ikke dette noe å si?

Hvor er nullpunktet hvor alt står i ro?  Det finnes vel ikke, eller?

8)

BBK

Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Brattbakkallen

#4
Rosario:

SitatSynes du ikke det virker litt rart at funn på funn avspeiler en rase som er
mere intelligent enn homo sapiens. Vedlegger en cro-magnon skalle

Åsen veit du at de var mere intelligente enn oss?  Hvorfor gikk de til grunne?

Du reiser interessante spørsmål, det skal du virkelig ha!
:)

BBK

Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Rosario

#5
SitatMen solsystemet våres roterer vel også i en ganske så stor hastighet i forhold til vår gallakse, melkeveiens senter?   Og vår gallakse igjen roterer vel også i sin tur rundt et senter?
Har ikke dette noe å si?

Ja, det betyr alt når man skal estimere hvor fort tiden går på jorden. Da trenger vi å vite jordens hastighet vs. lysets hastighet. Det som teller her er solens hastighet i rommet. Det blir verre.

SitatÅsen veit du at de var mere inetelligente enn oss?

Hjernen har dobbel størrelse vs. homo sapiens på flere skaller

SitatHvorfor gikk de til grunne?

Regner med at de dro hjem

Brattbakkallen

Rosario:
SitatHjernen har dobbel størrelse vs. homo sapiens på flere skaller

Hjernens tørrelse er vel ikke nødvendigvis avgjørende for intelligensen?

Så vidt jeg vet, så var/er ikke Albert Einstens hjerne spesiellt stor?

Kanskje den var mere effektiv enn en større hjerne?

Jeg vet ikke svaret på dette. Vil du påberope deg at du vet?

  ;)

BBK



Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Rosario

#7
Det er en enkelt relasjon mellom hjernens størrelse og intelligens, på samme måte som det er en enkel relasjon mellom størrelsen på bakbena og hvor høyt man kan hoppe.

Albert Einstens hjerne
Her snakker du vel om noen prosenter. Hjernen er overdimensjonert på oss. De færreste bruker hele greie.

Brattbakkallen

Hei Rosario. Artig at noen holder tempoet oppe her, selv om det vi to nå driver med er en smule "Åff Tåpikk" ?

Du skrev:

SitatVedlig enkelt relasjon hjernens størrelse og intelligens, på samme måte som det er en enkel relasjon mellom størrelsen på bakbena og hvor høyt man kan hoppe.

Mitt svar: Ja hadde det bare vært så enkelt!

;D

BBK


Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Rosario

#9
Alle vet at hvalen har en stor hjerne. Hval og homo sapiens er fjernt fra hverandre. Men homo sapiens og cro-magnon skulle være sammenlignbart.  Vi har humanoide funn hvor hodeskalle til de grader er større enn homo sapiens. Nefertiti var nok av gudelig herkomst.

Brattbakkallen

Rosario:

SitatAlle vet at hvalen har en stor hjerne. Hval og homo sapiens er fjernt fra hverandre. Men homo sapiens og cro-magnon skulle være sammenlignbart.  Vi har humanoide funn hvor hodeskalle til de grader er større enn homo sapiens. Nefertiti var nok av gudelig herkomst.

Nei nå går jeg og køyer!

Nefertiti var kanskje gudommelig av utseende og fremferd, men at hun derved skulle være av gudelig herkomst, det tviler jeg på. Rosario: driver du ap med meg nå, eller?

Skulle ikke forundre meg.

;D

BBK

Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Okular

Rosario og Brattbakkallen,

Litt av et nattraid dere hadde her, heh.

Til informasjon, Cro Magnon er Homo sapiens sapiens - oss. Temmelig sikker på at det du sikter til her, Rosario, er neandertalerne. De hadde ganske riktig hjerner som i totalt volum var noe større enn vår (men langtfra dobbelt så stor). Men da skal en huske på at de også hadde kropper som var mer massive enn vår. Det er vanlig - jeg lurer fortsatt litt på hvorfor - å måle hjernestørrelsen relativt til kroppsstørrelsen for å 'beregne' intelligens. Ergo kan man hevde at f.eks. hvaler, som tross alt har mye større hjerner enn oss, like fullt er 'mindre intelligente' enn oss.

Dessuten er det vel av vesentlig betydning å se på hvilke deler av hjernen som er store. Jeg føler meg ikke sikker på om neandertalerne f.eks. hadde større frontallobe enn Cro Magnon (oss) - du vet, delen bak panna. Det er vel der 'intelligensen' sies å sitte.

Men nå refererer jeg bare slik jeg har lest. Er ikke selv noen hjernespesialist akkurat :P Så hva som til syvende og sist er hva er vel 'anyone's guess'.

Men at vi (Homo sapiens sapiens) har en lei tendens til å anse oss selv som universets sentrum og evolusjonens ypperste tinde i hele vår tilnærmelse til og undersøkelse av denne verden, det er det vel liten tvil om ...  8)

Rosario

#12
Sitat fra: stjakobs på februar 25, 2013, 22:50:48 PM
Forklaringen på Milankovitch-syklene? Det er nettopp oppdaget en ny "planet" ca. 1 lysår fra sola. Tyche.
Det var oppslag i Dagbladet: http://www.dagbladet.no/2011/02/15/nyheter/universet/vitenskap/15438525/

En ytterligere spekulasjon gir oss en annen forklaring:
http://www.youtube.com/watch?v=AHBBXiLPHOU
Eller?

Det er dette med svar som er starten på uenighet. Man påstår at solsystemet vårt ikke inneholder den planeten "gudene" våre kom fram. Man definerer bort gudene og "syndefloden" (eg. en geofysisk katastrofe). Lærebøkene vil at vi skal tro at "det har ikke skjedd", at det ikke er "vitenskapelig". Det er lærebøkene her som er uvitenskapelige. De som regner litt på hvor lang tid det tar før ett gen bli hegemonisk for en populasjon på la oss si 1 mill. vil skjønne at forklare raseforskjeller som noe som har utviklet seg på 50-100.000 år er en umulighet. Det tar mer enn 300 generasjoner før et gen kan bli hegemonisk i en populasjon (matematikk). Det vil ta millioner av år å utvikle dagens raseforskjeller med naturlig seleksjon. Men vi skal tro at det skjedde på 50-100.000 år  :D
----

Disse to er evolusjonister personlig, men likevel, vi kan begynne med å glemme hva som står i lærebøkene fordi hva som står der har mistet relasjon til fakta

Human Evolution and Why It Matters: A Conversation with Leakey and Johanson
http://www.youtube.com/watch?v=pBZ8o-lmAsg

Richard  Leakey
(12:50) Elongated skulll, homo sapiens (modern human), dated to 195.000-200.000 years
(15:35) Andre 195.000 år gamle homo sapiens i Nord-Øst Etiopia (Tim White ekspedisjon)
(16:16) Hodeskaller som sannsynligvis er 200.000-400.000 år gamle
(16:44) Things that looked like us, large brain, links to us 350.000-400.000 years
(20:45) Partly because we were not looking at it early on, .. particular in the thirties antropogist were worried about dealing with the modern humans because the use of studies in race related issues ... the superiority of one race versus abother race .. I think there is some of that attitude today too