Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Om ikke hacket, så var et et innlegg for en tid tilbake som tydeligvis trykket på alle alarmknapper hos offentligheten her i landet. Tydelig at de har et stikkordregister som ligger opp mot norsk nettaktivitet. Stikkordet de reagerte på var Climategate II. Det tok bare et par-tre timer, så var de innpå fra diverse logistiske avdelinger. Er vel ikke så rart, ettersom tidligere PST-sjef Jørn Holme har utpekt motstanderne av New World Order som samfunnets største fiender. Klimasaken dreier seg jo ikke om forskning, men om etableringen av NWO, og vi er nok ansett som noen fælinger vi som ikke liker forfalsket forskning.

Ellers har jeg gjort meg noen tanker om et par av de gangene forumet har gått som lus på tjærekost, noe som heldigvis har skjedd sjelden. Vi er nok ikke viktige nok å terrorisere.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Oppdatering fra Joanne Nova:

Not there yet...
Posted on September 12, 2012
4

Sorry about that unexpected break. More information is coming soon, but for the moment, at least we've reclaimed the domain name (partly) and right now, hopefully the proper site is being uploaded to a safe point and in the next day or two all the 900 odd posts and 120,000 comments will be restored.

Thanks to Ashley, Andrew, David, Andre, Rog, John, Bryant, the moderators and many emailers from around the world. Phones and emails have been running hot.

Sorry there are no guarantees the comments here will be able to be kept indefinitely... it's nice to see familiar names back!

David Evans BTW is winging his way to Alaska in two hours. I might be able to post details of his two speeches there soon.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#1217
Denne animasjonen fra UNISYS viser reell havtemperatur de siste få månedene, og den er ganske fascinerende. Det er akkurat som om Sør- og Nord-Amerika ikke henger sammen på midten.



Det er nesten så man kan lure på om tropisk vanntemperatur fra Atlanteren bør tas med i ENSO-beregningene.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Siste melding på mobilen:

Nnimmo Bassey, Nigeria er tildelt årets Rafto-pris. Han får prisen for sitt arbeid for mennesker som er rammet av klimaendringer. Det gjelder nok naturlige klimaendringer!   ;)    8)

seoto

Jeg forstår det slik at han fikk Raftoprisen for sitt miljøarbeid.

Ifølge NRK:
Årets Rafto-pris går til miljøvernforkjemper Nnimmo Bassey (54) fra Nigeria.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.8337604

At Nigeria har hatt ekstremt store problemer og menneskelige lidelser i forbindelse med oljebransjen er vel ikke ukjent for noen.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

I så fall var jeg litt rask på labben, og gratulerer med miljøprisen.

Bebben

Fra linken til Seoto:

Sitat– Bassey kjemper for menneskerettigheter i forhold til livsrettigheter og livsvilkår, sier Gunnar Sørbø, styreleder i Raftostiftelsen.

Bassey arbeider for å begrense skadevirkningene av oljeutvinningen.

– Han mener selskapene er pålagt å ta hensyn til miljøet, og hevder at de rike landene har en «klimagjeld» overfor de fattige, sier Martin Paulsen, som leder priskomiteen.

Bassey er helt sikkert en verdig vinner.

Når verdens solheimer reiser rundt i verden og forteller fattige land at vi skylder dem penger på grunn av "klimaendringene", er det jo ikke spesielt merkelig dersom noen tror på dem.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

#1222
Kanskje det er utdelerne av prisen som heller mot klimaet? Det snakkes om motgangen på toppmøtene de siste årene:

Sitat– Han kjemper for og jobber på grasrota, men med et globalt engasjement. Det mener vi er viktig i en tid der vi har sett mye motgang på miljøklimafronten på toppmøtene de siste årene.   
8)

seoto

Jeg tror klimahysterikerne er i stand til å legge sine egne ord i munnen på hvem som helst. Dessuten er jeg fortsatt overrasket over hvordan mange går surr i klima og miljø og lager en gusjegrønn blanding av alt.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

jarlgeir

Da skulle det være bekreftet at Raftoprisen er en religiøs pris.

Hr Bassey virker både spinnvill og gal, for å bruke utrykk som er en del av vokabularet til presteskapet i denne klimakulten
It's the sun, stupid!

seoto

Sitat fra: ebye på september 27, 2012, 10:27:15 AM
Siste melding på mobilen:

Nnimmo Bassey, Nigeria er tildelt årets Rafto-pris. Han får prisen for sitt arbeid for mennesker som er rammet av klimaendringer. Det gjelder nok naturlige klimaendringer!   ;)    8)

Jeg hørte det samme på NRK-nyhetene nå i kveld. Siden jeg ikke aner noe som helst om denne fyren, kan jeg heller ikke ha noen meninger. Det har jo vært store miljøproblemer i Nigeria, så jeg antok at det var dette det var snakk om. Men det er jo ingen tvil om at noen, Bassey, eller andre som "tolker" ham, misbruker miljøproblemer i klimaets navn. Bassey har sikkert lært seg at det er lønnsom å snakke om klima så mye som mulig. Man tilpasser seg jo til det som gir penger og påvirkning.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

David Bellamy: Global oppvarming er "total poppycock".

http://www.youtube.com/watch?v=5-2TKrH3ZZI

Bellamy er en av Englands mest kjente miljøvernere.

Jeg tar det som står om ham i Wikipedia, særlig under overskriften "Views on global warming" med en stor klype salt - det formerlig oser Connolley-isme av det, så alt bør dobbeltsjekkes mens man passer på erten under fingerbølet.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Man trenger ikke gå til Climate Audit, Bishop Hill, Blackboard eller WUWT for å finne denne ukas viktigste klimasak. Man kan bare besøke denne tråden, ENSO som solas enerådende og allmektige eksekutør, eller som dette innlegget har som tittel, til VGD, der Kayell altså står for en unik prestasjon i tråden ENSO og global temputvikling.

Debattant Erkenbrann har nå hatt denne ordvekslingen med Kayell:

SitatKayell: Du skjønner, målt mot NINO3.4- eller MEI-kurven er det kun ved de tre tilfellene det skjer opprykk i den globale. Det er intet behov for justering noen andre steder. Så disse trinnene er ikke vilkårlige.

Erkenbrann: Veldig interessant å se dette.

Det jeg savner, er mekanismen som bringer temperaturen tilbake, eller evnt. forklaringen på hvorfor økningene har startet nå. For ENSO kan umulig være noen ny oppfinnelse - den må ha eksistert så lenge Amerika har hengt sammen på midten. Og hvis ingenting trekker ned, har man en "evighetsmaskin". Men kanskje dette også kommer på plass med videre studier?

Kayell: Hyggelig å høre.

Du trenger faktisk ikke å gå lenger tilbake enn til perioden 1945/46-1976 for å finne en periode hvor ENSO får i stand tilsvarende nedrykk av snittnivå - i ~1945/46 og 1964. ENSO var altså generelt i en negativ fase. Dette switchet med Det store klimaskiftet i Stillehavet i 1976/77.

Det spesielle med denne epoken er imidlertid at med El Niño 1957/58 ser vi et opprykk midt i den negative fasen.

Dette er historisk tid, før skikkelig satellittdekning, og derfor mye mer usikkert å si noe om. Men jeg kommer til å ta for meg denne også. Samt perioden før denne igjen (1913-1945), som var en positiv ENSO-fase - likheten i progresjon med den moderne oppvarmingsperioden er forbløffende.

Så du ser, ENSO ser ut til å fluktuere ikke bare fra El Niño til La Niña, men fra El Niño-dominerte epoker på ~30-35 år til tilsvarende La Niña-dominerte. Hvorfor? Det vet ingen. Men det er et interessant studium. Og sola er mistenkt i saken.

Saken er så viktig at jeg på det aller sterkeste oppfordrer alle å lese ENSO-tråden både på VGD og her på forumet. Glem for all del ikke de to PDFene til Okular, OHC - Del I og OHC - Del II.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Okular

#1228
Takker for fine ord, Joste :D

Dessverre skal man holde seg litt på matta for å ikke hoppe på avsporingsagnene fra 'the usual suspects', for de prøver så godt de kan. Men jeg må nok ut med litt OHC der etter hvert også.

Det som faktisk hadde vært veldig kult var om man fikk lagd en animasjon som viste opprykkene. Med det mener jeg, man begynner med den komposittgrafen jeg har justert, MEI vs. HadSST2, for så å rykke opp først Trinn 1, så Trinn 2 og til sist Trinn 3, slik at vi til sist sitter igjen med den reelle situasjonen - ENSO vs. global SST.

Selv har jeg ikke satt meg inn i animasjonsverden, så jeg tror ikke jeg ønsker å begi meg inn på det. Men hvis noen ønsker å prøve, så er jeg ikke karen som sier nei takk. Det høres jo ikke så vanskelig ut. For de som kan sine saker, mener jeg. Og jeg vet at de fins her. Du f.eks., Jostemikk.

Jostemikk

Skal titte på det utover kvelden, Okular. Får jeg det til, skal jeg gjøre det. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren