Hellas, EU og Euro

Startet av Amatør1, mai 23, 2012, 23:57:13 PM

« forrige - neste »

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på juni 21, 2012, 23:25:11 PM
Sitat fra: ConTrari på juni 21, 2012, 20:29:17 PM
Og legg merke til at EUs "hær" består for tiden av 20 battlegroups" (små brigader) knappe 40 000 soldater, som er forsvinnende lite i forhold til nasjonalstatenes tropper. Beredskapen går også på omgang.

Det er ikke i første rekke evnen jeg kritiserer, men intensjonen og mangel på demokratisk referanse.

Jeg kan virkelig ikke se noe negativt i intensjonen. Norge deltar jo også, selv om vi er utenfor unionen. Er norsk deltagelse i EUs battlegroup snik-innført uten vanlig politisk behandling?

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på juni 22, 2012, 05:45:11 AM
Sitat fra: Amatør1 på juni 21, 2012, 23:25:11 PM
Det er ikke i første rekke evnen jeg kritiserer, men intensjonen og mangel på demokratisk referanse.

Jeg kan virkelig ikke se noe negativt i intensjonen. Norge deltar jo også, selv om vi er utenfor unionen. Er norsk deltagelse i EUs battlegroup snik-innført uten vanlig politisk behandling?

Norges rolle i forhold til EUs militære ambisjoner er en helt annen debatt, som selvsagt er interessant, men som jeg ikke går inn på fordi den er perifer i forhold det dette handler om: Å benytte en økonomisk krise til å samle stadig mer sentral og autoritær makt, og samtidig gjøre de få gjenværende demokratiske referansene mer og mer irrelevante.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

#107
Sitat fra: Amatør1 på juni 22, 2012, 08:03:49 AM
Sitat fra: ConTrari på juni 22, 2012, 05:45:11 AM
Sitat fra: Amatør1 på juni 21, 2012, 23:25:11 PM
Det er ikke i første rekke evnen jeg kritiserer, men intensjonen og mangel på demokratisk referanse.

Jeg kan virkelig ikke se noe negativt i intensjonen. Norge deltar jo også, selv om vi er utenfor unionen. Er norsk deltagelse i EUs battlegroup snik-innført uten vanlig politisk behandling?

Norges rolle i forhold til EUs militære ambisjoner er en helt annen debatt, som selvsagt er interessant, men som jeg ikke går inn på fordi den er perifer i forhold det dette handler om: Å benytte en økonomisk krise til å samle stadig mer sentral og autoritær makt, og samtidig gjøre de få gjenværende demokratiske referansene mer og mer irrelevante.

Vel, dette er lite å debattere for min del. Det blir bare enda en merkelig konspirasjonsteori, og det begynner å gå tretten på dusinet av dem. Jeg tror du er i alvorlig utakt med det store flertall av EUs befolkning, for å si det sånn.

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på juni 22, 2012, 09:59:54 AM
Jeg tror du er i alvorlig utakt med det store flertall av EUs befolkning, for å si det sånn.

Jeg ville ikke vært så skråsikker på det, men uansett er ikke konsensus et utgangspunkt for min meningsdannelse.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Rykter om ny, sensasjonell utvikling i Hellas:


GREEK ELECTION: Athens Bar Association declares June 17th election null and void, suspects criminal activity


SENSATION AS TOP GREEK LAWYERS' BODY ACCUSES ELSTAT OF CRIMINAL DECEPTION
ELSTAT ALREADY FOUND GUILTY OF MISLEADING BRUSSELS OVER GREEK DEBT

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på juni 22, 2012, 17:14:55 PM
Rykter om ny, sensasjonell utvikling i Hellas:


GREEK ELECTION: Athens Bar Association declares June 17th election null and void, suspects criminal activity


SENSATION AS TOP GREEK LAWYERS' BODY ACCUSES ELSTAT OF CRIMINAL DECEPTION
ELSTAT ALREADY FOUND GUILTY OF MISLEADING BRUSSELS OVER GREEK DEBT

De har vel brukt den gamle folketellingen ved forrige valg også, da?

Ellers er det litt av en merkelig blogg du siterer:

"If you are consumed with greed, enjoy a permanent sense of superiority, are incompetent, suffer from Acute Controlling Syndrome, think ethics are for wimps, or have never created anything worthwhile in your life, the chances are you hold some kind of senior position in one of these professions: politics, the media, investment banking, multinational business, management consultancy, tax accountancy, the Law, or internet service provision.

You are the reason all those pursuits serve your interests rather than mine.

If you have all of those features in your personal make-up, then you are a seriously big wig, engaged in running the world. You are probably a sociopath, perhaps a psychopath, and definitely delusional...to the extent that your ideal world is one in which the small community and the middle classes have been wiped out, and a few very big bananas have near-monopolies on everything.

You are the reason the world is falling apart."


Det er slik den presenterer seg. John Ward virker ikke helt stødig...

Så vi får se. Oppslaget om de greske advokatene har dessverre ingen link, og deres hjemmeside er bare på gresk. Finner heller ikke noe om dette på de største gresek nettavisene, men kanskje det dukker opp etterhvert. Eller kanskje det allerede er undertrykket av de onde kreftene  8)


ConTrari

Greske advokater merker også nedgangen i økonomien, for grekerne har lite penger til rettssaker og eiendomstransaksjoner er gått merkbart ned. Advokatene er en av de mange lukkede, priviligerte fagene som Hellas' kreditorer krever åpnet for konkurranse og liberalisering. Athens Bar Association kjemper med nebb og klør mot å miste sine privilegier. Kanskje ikke så merkelig at de agiterer mot valgresultatet. Jeg har ingen sympati med disse egoistene.

"Greece's international creditors -- the European Commission, European Central Bank and International Monetary Fund -- had included lawyers in a list of dozens of privileged professions, which also includes pharmacists and truck drivers, that must be liberalized if Greece is to start becoming competitive.

But Greek lawyers were among the most vociferous in their opposition to the proposed reforms. In August 2010, the Athens Bar Association (ABA) and smaller legal guilds from around the country appealed to the Council of State, Greece's top administrative court, to annul the first debt deal with the foreign creditors, which is known as the memorandum."


http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_22/06/2012_448565

Amatør1

Demokrati ála EU og den uvalgte Van Rumpoy:


Schuldenkrise: Europa besinnt sich nun auf deutsche Rezepte

"Brüssel solle mehr Kompetenzen erhalten und EU-Staaten unpopuläre Entscheidungen aufzwingen  können, wie Van Rompuy ankündigte. Er werde beim EU-Gipfel entsprechende Vorschläge vorlegen. Was Europa brauche, sei "nicht nur Empfehlungen zu geben und danach kann jeder machen, was er will, sondern sie verbindlich zu machen", sagte er."

"Brussels should get more powers and EU countries to impose unpopular decisions, such as Van Rompuy announced. He will be at the EU summit to submit proposals. What Europe needs is "not only to make recommendations and then anyone can do what he wants, but to make them mandatory," he said."




Brussel skal altså skaffe seg mer makt, sier den uvalgte Van Rumpoy, og sentralt påtvinge medlemslandene forordninger som ikke har lokal støtte. Ja, man skal sågar ikke spørre landenes befolkninger om hva de mener, men rett og slett tvinge forordningene igjennom.

Slikt ender aldri godt.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1


SPIEGEL Interview with Finance Minister Schäuble 'We Certainly Don't Want to Divide Europe'

06/25/2012
"Germany would have been prepared to relinquish powers to Brussels, because it was only through Europe that we received a new chance after World War II."


Hmmmm....
   

Greek finance minister resigns, crisis deepens

Reuters / ATHENS Jun 25, 2012, 22:27 IST
"Greece's new finance minister resigned because of ill health on Monday, throwing the government's drive to soften the terms of an international bailout into confusion days before a European summit."
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på juni 25, 2012, 19:52:02 PM

SPIEGEL Interview with Finance Minister Schäuble 'We Certainly Don't Want to Divide Europe'

06/25/2012
"Germany would have been prepared to relinquish powers to Brussels, because it was only through Europe that we received a new chance after World War II."


Hmmmm....
   

Greek finance minister resigns, crisis deepens

Reuters / ATHENS Jun 25, 2012, 22:27 IST
"Greece's new finance minister resigned because of ill health on Monday, throwing the government's drive to soften the terms of an international bailout into confusion days before a European summit."

Jaja, skyld på tyskerne. gammel selskapslek, spesielt populær i Tyskland.

De indre kvalene til Rapanos kan se ut til å skyldes familiære årsaker mer enn indremedisinske;

"Only hours before Rapanos's resignation, a hospital bulletin said he would be discharged on Tuesday. He had undergone a gastroscopy and colonoscopy, an official at the Hygeia Hospital told Reuters on condition of anonymity. The tests "showed everything is completely normal", it said.

According to a source from one of the three parties in the new coalition government, Rapanos had been under heavy pressure from his family to turn down the stressful job because of his health problems."


Heller urologi enn Uriaspost?

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på juni 25, 2012, 20:50:46 PM
Jaja, skyld på tyskerne. gammel selskapslek, spesielt populær i Tyskland.

Det må du nesten ta opp med finansminister Schäuble, for det var ham jeg siterte (riktignok oversatt til engelsk av Der Spiegel)  ;D
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på juni 25, 2012, 21:24:12 PM
Sitat fra: ConTrari på juni 25, 2012, 20:50:46 PM
Jaja, skyld på tyskerne. gammel selskapslek, spesielt populær i Tyskland.

Det må du nesten ta opp med finansminister Schäuble, for det var ham jeg siterte (riktignok oversatt til engelsk av Der Spiegel)  ;D

Trengs ikke, har truffet så mange tyskere at jeg vet nøyaktig hvor selvpiskende skyldsøkende de fortsatt er. Det er blitt en tilflukt for dem, og forståelig nok er de usikre og lite lystne på å ta en klar lederrolle i Europa. Netttopp derfor har Frankrike fått dominere utviklingen i EU gjennom lang tid; Frankrike foreslår og Tyskland betaler.

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på juni 25, 2012, 19:52:02 PM

SPIEGEL Interview with Finance Minister Schäuble 'We Certainly Don't Want to Divide Europe'

06/25/2012
"Germany would have been prepared to relinquish powers to Brussels, because it was only through Europe that we received a new chance after World War II."

Hmmmm....
   

Schäuble har en reflektert og åpen holdnig til de forskjellige lands forskjellige ønsker om tettere europeisk integrasjon;

"SPIEGEL: Nevertheless, the euro is a miscarriage. The necessary political union was absent.

Schäuble: To call it a miscarriage is nonsense. But it's clear that we wanted a political union at the time, but it wasn't possible. Germany would have been prepared to relinquish powers to Brussels, because it was only through Europe that we received a new chance after World War II. But other countries had trouble with the concept, because of special traditions, for example, or because they had only recently regained their national autonomy after the fall of the Iron Curtain. As such, we faced a fundamental question: Do we introduce the euro without having the necessary political union, and do we assume that the euro will bring us closer together, or do we abandon the idea?

SPIEGEL: And in that situation you preferred to take the risk.

Schäuble: If we had always said we would only take steps toward integration if they would immediately work 100 percent, we would never have advanced by so much as a meter. That's why we wanted to introduce the euro first and then quickly make the decisions needed for a political union."

ConTrari

Det grunnleggende spørsmålet er selvsagt: Hva vil vi med Europa?

Ønsker vi et sterkt Europa, slik at vår verdensdel kan få gjennomslag for sine idealer, ideer og behov?
Eller foretrekker vi et fragmentert Europa, der landene spilles ut mot hverandre etter stormaktenes ønsker?

Det igjen reiser spørsmålet; finnes det spesifikt Europeiske idealer og ideer? Jeg vi si ja, absolutt. Gjennomsnittet av europeisk politikk er for eksempel langt mer "sosialistisk" enn gjennomsnittet av politiske ideer i USA, og langt mer liberale enn i Russland og Kina.

Europa samlet har også et enormt politisk og økonomisk potensial. Det finnes alt her, fra lavkostland med mulighet for billig produksjon som gir økning i levestandard, til topp kompetanse innen teknikk og vitenskap som bare kan matches i USA.

Og for et utrolig ambisiøst prosjekt EU er! Det er vanskelig å forstå hvordan noen kan unngå å beundre denne prosessen, uansett om de er enige eller ei. Tenk 40 år tilbake i tid, tenk på de enormt større forskjellene som fantes mellom Europas nasjoner, på de utallige stengslene for utveksling av verdensdelens ressurser!

Er det virkelig noen som idag seriøst ønsker å gjeninnføre tollmurene, passkontrollene, importvernet og de lukkede arbeidsmarkedene som fantes den gang?

ConTrari

#119
Sitat fra: Amatør1 på juni 25, 2012, 19:52:02 PM

SPIEGEL Interview with Finance Minister Schäuble 'We Certainly Don't Want to Divide Europe'

06/25/2012
"Germany would have been prepared to relinquish powers to Brussels, because it was only through Europe that we received a new chance after World War II."


Schäuble beskriver sine ideer om en politisk union, dette er virkelig interessant:

"SPIEGEL: Aside from fiscal policy, are there other areas that ought to be transferred to the European level?

Schäuble: In times of globalization, it's imperative that economic policy be part of it. Besides, there are still too many national competencies in foreign and security policy. Europe should speak more effectively and clearly with one voice in the world.

SPIEGEL: You propose the transfer of many national competencies. What happens to democratic legitimation?

Schäuble: Some things would have to change in that respect, too, because nowadays everyone has a say: the European Commission, the Council of Ministers, which consists of the national representatives, and the European Parliament. This is hard to figure out, even for political buffs. First the Commission has to develop into a real government. To that end, it ought to be elected directly, either by the parliament or through the direct election of a Commission president. I favor the second option.

SPIEGEL: What gives you the hope that a directly elected president would unite and not divide Europe?

Schäuble: The direct election would be preceded by a large-scale mobilization, and it would electrify all citizens from Portugal to Finland.

SPIEGEL: A directly elected president would be strong, but would only be monitored by a weak parliament.

Schäuble: No, the European Parliament has to be strengthened, of course. That's why it must finally be given the power to enact bills. It's an anachronism that only the Commission has played this role until now.

SPIEGEL: In other words, there would be a directly elected president with his or her government and a parliament. What would happen to the member states, which currently make up the Council of Ministers and the European Council?

Schäuble: It would be best to have a body representing the countries that's based on the model of the German Bundesrat or the US Senate, with each country dispatching a certain number of representatives to this body. Of course, all laws would require a majority in the body, as well as in the parliament."

[/i]
Og da må jeg spørre: Er dette tankene til en maktgal diktatorspire som vil knuse alt demokrati??

For det er slik EU fremstilles på dette forumet. Etter mitt syn en totalt anakronistisk holdning, og jeg tror det er bare i Norge at slike synspunkter har særlig fotfeste, fordi vi har vært i en euro-politisk bakevje siden 1972. Selvsagt finnes det personer som vil nedlegge EU i alle land, men disse gjenspeiler ikke den vanlige oppfatningen av EU.

Men i Norge har vi stått stille og lukket øynene mens Europa samler seg, famlende og nølende, men "med en søvngjengers sikkerhet" som en berømt europeer sa, gjett hvem ?  8)