Hellas, EU og Euro

Startet av Amatør1, mai 23, 2012, 23:57:13 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Sitat fra: Amatør1 på november 14, 2012, 19:26:34 PM
Ja, det er virkelig en uhyggelig spiral. Jeg har begynt å tenke på det du nevnte i en annen tråd om pensjonspenger mm., en rasjonell forklaring på at dette går så galt er at disse folkene - i tillegg til å ha en fascistisk innstilling til andre mennesker - rett og slett har gamblet bort pensjonen til en milliard mennesker.

Slikt blir det fort bråk av.

Det har vært stille om Hellas en stud, og jeg inrømmer gjerne at oppgjøret har latt vente lengre på seg enn jeg trodde tidligere. Men ingenting tyder på at noe som helst er løst og at "det går over" i Hellas. Tvert imot kan situasjonen oppsummeres som at EU for tiden tømmer Hellas for reelle verdier, til fordel for banker utenfor Hellas.

Trykket bygger seg opp.

Reuters skriver for eksempel dette, 30 Nov:
Special Report - Greeks rage against pension calamity

"For hours the leader of the Greek journalists' social security fund had been chairing a meeting about disastrous losses on retirement savings caused by the country's economic collapse. "She tried to present herself as the fund's saviour and asked (members) to double contributions to 6 percent of salaries," said one of those present that night at the Titania hotel. Spanopoulou, 58, did not succeed.

When she rose to leave around midnight, enraged fund members first swore, then waded in punching, kicking and tearing at her clothes, according to witnesses. A bodyguard managed to bustle her out of the room, but another group caught her just outside the hotel and gave her a second beating. She spent the night in hospital."





Såvidt jeg forstår er gjelden til Hellas like høy som før, og økonomien krymper dag for dag. Dermed er mulighetene for å få landet på fote om mulig enda verre enn for et halvår eller et år siden. Noe er nødt til å skje, for dette kan ikke fortsette, simpelthen. Som eksemplet med pensjonsfondet over viser, er veien til vold ganske kort når det går opp for folk hvordan situasjonen er, og ikke minst hvis noen slipper unna. Det er en reell fare for voldelige stridigheter hvis man ikke finner mer konstruktive løsninger.

Et eksempel på forslag til konstruktiv løsning finnes i denne artikkelen av en Østerriksk blogger og tidligere bankmann:

An economic development plan for Greece

Han innleder slik:

"Point of departure

The Greeke economy is in shambles. Greece has absolutely no chance to comply with the austerity requirements on a sustained basis because the economy of Greece is a basket case and because there seem to be no plans whatsoever (neither on the part of Greece nor on the part of the EU) how the economy could get going again. There is no industrial development plan how to convert a corrupt and crony-driven economy into a value-generating market economy. This is not a project for a few months, nor even for 2-3 years. This is a project for an entire generation and it has to be planned accordingly.

Economists have calculated that Greece, since the Euro, has become roughly 40% more expensive relative to Germany. However, the Greek Euro has maintained the same international purchasing power as the German Euro. Consequently, Greece has imported products and services from abroad instead of producing them domestically. The Greek economy has become a zombie-economy which had lost its business model long before the financial crisis of 2008: 80% of the economy consists of services, i. e. "selling each other souvlaki at inflated prices and paying for them with money borrowed abroad"."

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Vi snakker ikke om ei potensielt tikkende bombe. Nedtellingen er allerede i gang. Fra dagens nettutgave av Dagbladet:

SitatSjokktall: 18,7 millioner arbeidsledige

Aldri har så mange i eurosonen vært arbeidsledige. I Hellas og Spania er nå 60 prosent av de unge uten jobb.


...Spania og Hellas er landene med høyest arbeidsledighet - i begge landene er mer enn 25 prosent uten jobb. Ungdomsledigheten er nå høyere enn 60 prosent...

I 1984 ble Krigsministeriet kalt kjærlighetsministeriet. Dagens FN har ikke krigsstyrker, de har fredsbevarende styrker. I dagens NWO-samfunn gis EU Nobels Fredspris for å skape nød, lidelser og opptøyer i Europa. Men hvorfor ikke? Vi lever i en verden som ga samme fredspris til Henry Kissinger, så at begrepene er snudd på hodet er intet nytt. Hva blir det neste? At ansvarlig departement for sysselsetting i Eurosonen blir tildelt årets sysselsettingspris?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Takk for at du holder oss i gang her. De greske innbyggerne som ikke har fått en plass på den gylne gren, har min fulle medfølelse. Synd de ikke var i stand til å velge ansvarlige politikere gjennom de siste tiårene. Men de hadde kanskje ikke mange med ansvarsfølelse å velge mellom?  De går en tøff tid i møte, og de må nok begynne å tenke på helt nye måter for til slutt å komme seg ut av uføret. Men de store bankene blomstrer ...
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Sitat fra: Jostemikk på desember 01, 2012, 12:39:24 PM
Vi snakker ikke om ei potensielt tikkende bombe. Nedtellingen er allerede i gang. Fra dagens nettutgave av Dagbladet:

SitatSjokktall: 18,7 millioner arbeidsledige

Aldri har så mange i eurosonen vært arbeidsledige. I Hellas og Spania er nå 60 prosent av de unge uten jobb.


...Spania og Hellas er landene med høyest arbeidsledighet - i begge landene er mer enn 25 prosent uten jobb. Ungdomsledigheten er nå høyere enn 60 prosent...

I 1984 ble Krigsministeriet kalt kjærlighetsministeriet. Dagens FN har ikke krigsstyrker, de har fredsbevarende styrker. I dagens NWO-samfunn gis EU Nobels Fredspris for å skape nød, lidelser og opptøyer i Europa. Men hvorfor ikke? Vi lever i en verden som ga samme fredspris til Henry Kissinger, så at begrepene er snudd på hodet er intet nytt. Hva blir det neste? At ansvarlig departement for sysselsetting i Eurosonen blir tildelt årets sysselsettingspris?

Det som skjer nå, er at EUs politikk er på vei til å føre katastrofalt negativ utvikling for Europas ungdommer! Hvordan skal framtida bli når så mange ungdommer skyves utenfor samfunnet? Det er de unge som skal bygge samfunnet videre, men når 6 av 10 ser ut for å falle utenfor samfunnet - ja, hva med framtida da? Hvem skal sørge for vedlikehold av samfunnet når så mange blir uten inntekt? Og hva skal man gjøre med de unge? Sette dem i innelukkede ungdomsleire, slik at de ikke raner de som fremdeles har penger? En ny form for konsentrasjonsleir?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på desember 01, 2012, 12:43:44 PM
Takk for at du holder oss i gang her. De greske innbyggerne som ikke har fått en plass på den gylne gren, har min fulle medfølelse. Synd de ikke var i stand til å velge ansvarlige politikere gjennom de siste tiårene. Men de hadde kanskje ikke mange med ansvarsfølelse å velge mellom?  De går en tøff tid i møte, og de må nok begynne å tenke på helt nye måter for til slutt å komme seg ut av uføret. Men de store bankene blomstrer ...

Skulle vært interessant å se hvor raskt de enorme overføringene til Hellas havner i de forskjellige storbankene. Har noen fulgt milliardene fra Norge og sett hva de har gått til? Hvor har de endt opp?

Jeg synes fortsatt det er et interessant tema å se hvordan de på toppen handler for å forberede seg på et økonomisk sammenbrudd. Jeg anbefalte for en tid tilbake folk å undersøke hvem som står bak oppkjøp av gull. Først har gullet fra forskjellige sentralbanker blitt kjøpt opp. Det norske for en slikk og ingenting. Det vi har sett i det siste er at de kjører en knallhard kampanje for å få innbyggerne i forskjellige land til å selge smykkene sine, og det jeg har etterlyst er hvem disse gulloppkjøperne er.

Neste sikre holdepunkt for å vise at finanseliten er klar over et kommende økonomisk sammenbrudd er oppkjøp av eiendommer. Gull og eiendommer står altså i fokus.

Oljefondet kjøper eiendommer i Tyskland
Oljefondet skal investere i eiendom i USA
Oljefondet kjøper eiendom i Paris]

Rottene er ikke i ferd med å forlate det synkende skipet. De er i ferd med å stjele alle livbåtene.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Det er ikke godt å si hvem som er verst. Sosialisten Papandreou eller kommunistmoren hans, som vel burde hete Mamandreou? For ifølge Aftenposten:

Papandreou i ny skandale - Aftenposten

Påstandene om en skjult utenlandsformue sender sjokkbølger gjennom den politiske og økonomiske eliten i Athen. Georgios Papandreou (60) og hans 89-årige mor Margaret Papandreou avviser påstandene om en hemmelig bankkonto i Sveits.

5 milliarder kroner

De to greske avisene To Vima og Proto Thema skrev i helgen at gresk økokrim etterforsker moren. Ifølge flere nettmedier mandag skal det angivelig stå over 550 millioner euro (4 mrd. kr) på kontoen.


Sønnandreou er visst ikke helt god han heller.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Fredrik S. Heffermehl, jurist og forfatter av flere bøker om Nobels fredspris, på 6 språk, har også sitt å si om årets Nobels fredspris-tildeling:

SitatNorske politikere feirer EU, hva med Nobel?
Den norske politiske eliten må gjerne holde fest, men kunne ikke ha brukt statens midler på å feire sine politiske venner i EU. Hva ville de 80 prosentene som er mot norsk medlemskap da ha sagt? Men er det stort bedre å misbruke Nobels penger?

Mange diskuterer om EU fortjente fredsprisen. Spørsmålet er omfattende, vanskelig, og feil stilt. Men fortjente EU Nobels fredspris? Det er enkelt å svare på for enhver som har satt seg inn i hva Nobel ville med sin pris. EU er klart ikke en av de "fredsforkjempere" Nobel beskrev i testamentet, de som strever for et storslaget samarbeid mellom alle nasjoner om en global demilitarisering.

Ikke noe sted i unionens politiske program finnes global nedrustning som målsetting. Unionen står for det rakt motsatte av Nobels fredsvisjon, store satsinger på militære våpenprogrammer, battle groups, rapid deployment forces osv. Det er uakseptabelt å bruke Nobels navn og prestisje til å fremme norske politikeres favorittsaker. [...]
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Etter min personlige (og ikke nødvendigvis objektive) oppfatning, er årets fredspris det maksimale hån mot folk i Hellas, Norge og resten av Europa som eliten kunne tenkes å finne på. Det er som om møtene i Nobelkomiteen har hatt følgende arbeidstema underveis: "Hvordan kan vi mest effektivt markere hvem som bestemmer, og at hverken Nobels testamente, fred eller demokrati som styreform har noen som helst relevans idag?"

De fant svaret, det skal de ha.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Nå hører jeg på nyhetene på TV2, der de hadde fredsprisen som første innlegg. Jeg tror ikke journalistene helt forstår hva de snakker om. De snakker om "de 3 fredsprisvinnerne". Men det er da visselig bare én vinner, og det er EU, mens disse 3 skal motta prisen på vegne av EU. Ikke rart at Mann, Trenberth og andre gikk surr i hvem som var vinnere eller ikke, når selv ikke norske journalister forstår forskjellen. Men fremdeles forstår jeg ikke at de to nevnte utdelingene kan ha noe med Nobels testamente å gjøre.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: seoto på desember 09, 2012, 18:44:24 PM
Nå hører jeg på nyhetene på TV2, der de hadde fredsprisen som første innlegg. Jeg tror ikke journalistene helt forstår hva de snakker om. De snakker om "de 3 fredsprisvinnerne". Men det er da visselig bare én vinner, og det er EU, mens disse 3 skal motta prisen på vegne av EU. Ikke rart at Mann, Trenberth og andre gikk surr i hvem som var vinnere eller ikke, når selv ikke norske journalister forstår forskjellen. Men fremdeles forstår jeg ikke at de to nevnte utdelingene kan ha noe med Nobels testamente å gjøre.

Send Geir Lundestad på journalistene. Han har jo dementert slik før (Mann). Og den troikaen er ikke valgt av noen, ikke av noen velgere, ikke av Nobelkomiteen.

For en pinlig seanse dette skal bli.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Nobel Peace Prize: 'We will come out crisis stronger than ever,' says EU president

" Three days after picking up the peace prize, Mr Van Rompuy, the president of the European Council, who chairs monthly EU summits, will table a plan for "complete economic and monetary union" to be discussed by Europe's leaders in Brussels on Thursday.

Among proposals for new banking regulations is a "roadmap" to a political union where eurozone countries will lose the right to set their own budgets and end up surrendering economic sovereignty to the EU.

Included in the paper, to be discussed at the summit, are proposals to remove budgetary sovereignty from national parliaments because elected MPs cannot be trusted to financial stability for the eurozone before promises to voters.

"The common interest of the union [must be] duly taken into account; yet national parliaments are not in the best position to take it into account fully," his proposal said.

Nigel Farage, the leader of Ukip, said: "His nasty words just show the utter contempt he has for national parliaments. He clearly wants to make them irrelevant. He is politically a very dangerous man." "





Det er all grunn til å lese kommentarene, her er noen eksempler:

SitatRogerStClair
Today 01:16 PM

Such contempt for the people of Europe.

A dictator.

People need to start voting for serious anti EU candidates.


Sitatcelticwarrior1
Today 11:37 AM

Their will be another european war in our time. Only they will label the revolutionaries as terrorists and stick them in orange jump suits and beat them daily with no trial
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Der kom diktatoren ut av skapet.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

#177
Da har vi sett det også. Fleksnes fikk fredsprisen.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Og dere trives ikke med å bo i et krigsfritt Europa?

Debatten inneholder mange fasetter, men jeg gir en tommel for at ingen har kopiert behovet for Tyskernes herredømme.

Sist var gapet 20 år (1919 - 1939) , nå er det snart 75!    8)

 

seoto

Jeg setter veldig stor pris på å ha levd hele mitt liv uten krig, siden jeg ble født i festens rus etter frigjøringen - 67 år uten krig. Det er mange ganger jeg har sagt hvor heldig jeg har vært som har levd i en slik rolig periode på et rolig område av verden. Men jeg er bare ikke så sikker på at det kun er EU vi skal takke for det. For meg handler EU mer om udemokratisk makt og økonomi, enn om fred. Motstanden mot EU blant "folk flest" øker, spesielt når de ser ut for å ha mistet kontrollen over økonomien og folk mister jobb og bolig og får sine liv ødelagt. Kan det føre til et folkeopprør og kanskje borgerkrig der folk er hardest rammet? Økonomien til middels og lavt lønnede blir hardere presset gjennom stadig økende avgifter. Avgifter er det middelet som hardest rammer folk med lav inntekt. Hvor lenge vil Europa ha råd til å betale for et stadig voksende EU-byråkrati i tillegg til nasjonale byråkratier?

Men, som sagt - jeg har alltid vært takknemlig for å leve i en tid med fred - og med et brukbart klima, selv om jeg skulle ønske meg litt mer varme ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.