"Konsensus" i et nøtteskall

Startet av Bebben, oktober 06, 2012, 02:09:15 AM

« forrige - neste »

Bebben

Jeg har dradd denne før minst en gang, antakelig på AD. Den blir ikke dårligere av den grunn, ikke minst fordi den er sann:

En lokal pub jeg frekventerte hyppig på 90-tallet, hadde en tvilsom praksis: De lot stamgjestene krite. Stamgjestene var nok mer enn gjennomsnittlig glade i øl, og Boken på bardisken ble hyppig brukt: "Rune": - her fulgte fire loddrette streker overstreket av en diagonal, så fire nye streker overstreket av en diagonal, osv. osv.

Ja i grunnen, osv. osv. osv. Som sagt var dette ekte ølhunder.

Imidlertid gjaldt også at stamgjestene fikk ølet flerfoldige kroner billigere enn andre gjester. Selv hadde jeg status som stamgjest og sa ikke nei, selv om jeg i begynnelsen ikke forsto hvorfor. Da fikk jeg følgende forklaring fra en stamgjest: "Du ble observert her på en mandagskveld sammen med oss, ikke på en fredags- eller lørdagskveld sammen med de andre amatørene".

Så da så.

Vel, på et tidspunkt overvar jeg følgende samtale ved bardisken, sent en fredags (?) kveld:

Ny kunde: En øl, takk.

Bartender: Værsågod. 35 kroner (eller noe sånt).

Stamgjest: En til meg og.

Bartender: Værsågod. 27 kroner.

(Stamgjesten bare nikker mot Boken. Bartender tilføyer en ny strek til alle de andre.)

Ny kunde (til Stamgjest): Hvorfor fikk du ølen billigere enn meg?

Stamgjest (vennlig): Fordi jeg er stamgjest.

Ny kunde: Å? Men hvordan blir man stamgjest?

Stamgjest (nikker mot Boken): Man må krite.

Ny kunde: Å? Men hva må man gjøre for å få krite?

Stamgjest (like vennlig): Da må man være stamgjest.

-------------------
Moralen her handler ikke om øl, ølhunder eller edruskapspolitikk, men om "konsensus".

Er det ikke liksom noe kjent her et eller annet sted?  8)

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Ewer Gladblakk.

Ho-ho, Bebben....jeg trur jeg flytter dit du bor, og det i morra!  ;D
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

seoto

SitatMoralen her handler ikke om øl, ølhunder eller edruskapspolitikk, men om "konsensus".

Er det ikke liksom noe kjent her et eller annet sted?  8)

Aaaahhhh - så det er derfor de såkalte klimaforskerne aldri kommer seg videre: De løper rundt i klimatåka i en evig sirkel ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Vel du vet...

... enten er du en av gutta, eller så er du det ikke.

Svakheten ved analogien er selvfølgelig vennligheten: Ingen gikk inn for å kaste ut ikk-stamgjestene. :)

I motsetning til...
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!