Klimaskifte i '76?

Startet av Jostemikk, september 19, 2012, 20:09:40 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Jeg har selv skrevet ganske mye om det store klimaskiftet i Stillehavet i 1976, og dette har senere blitt gjort enda bedre av Okular. Dette klimaskiftet skyldtes eller sammenfalt med at ENSO og PDO skiftet til positiv syklus etter ca. 30 år med negativ trend.

Jeg har fortsatt med arbeidet med vulkaners påvirkning av global temperatur, for jeg har stadig til gode å finne regionale og lokale temperaturdata som underbygger temperaturfallet på de globale temperaturseriene. Mens jeg holdt på med dette stusset jeg over noe annet. Hvis det var et klima-/temperaturskifte i 1976-1977, burde jo dette kunne finnes på regionale og lokale temperaturserier i en slik overvekt at det påvirket den globale temperaturen? I likhet med vulkan-saken har jeg snublet over problemer, problemer, og atter problemer. Ta en titt på den globale temperaturstatistikken etter data fra Phil Jones' HADCRUT3-serie:

[attachimg=1]

Mer markert knekk i en temperaturserie skal man lete lenge etter, og i vår forholdsvis korte instrumentelle epoke har vi kun sett tilsvarende etter 1. verdenskrig.

Da skulle man kunne tro at denne knekken gjør seg gjeldende i de forskjellige nasjoners nasjonale temperaturdata, men dette er sannelig ikke enkelt å finne. Regner man gjennomsnittet av haugevis av ett-tall, er man nødt til å ende på 1. De globale temperaturstatistikkene får det allikevel til å bli 3. Et eksempel er Norge. En knøttliten prosentdel av jorda, men allikevel en historie som forteller hva jeg mener. Her er da intet knekk i 1976-1977?



Vi fikk temperaturhoppet, eller vårt store klimaskifte, i 1987-1988, mer enn ti år senere. Jeg har vist tidligere at dette korrelerer sterkt med Den Arktiske Oscillasjon, noe som vises for høst- og vintertemperaturene (som var de temperaturene som gikk i været) på Blindern:



Ved hjelp av Rimfrost.no hentet jeg denne grafen som viser årstemperaturen i hele Russland fra 1950 fram til i dag. Intet "klimaskifte" i '76 her heller. Det ser ut til å ligne utviklingen i Norge:

[attachimg=2]

Nå er jo heller ikke Russland hele jorda, men en kan jo begynne å undres over hvordan HADCRUT3-serien kan vise et så markant temperaturskifte i 1976-1977. Hva så med USA? Finnes et skifte, så er det på 80-tallet. Øyene i Stillehavet? Ingen trend å legge merke til i det hele tatt, men akkurat det er jo forenlig med at ENSO-skiftene ikke påvirker lokalt, men globalt. Havtemperaturen spres med diverse strømmer og atmosfærekoblinger.

Storbritannia, Phil Jones egen lille lekegrind har en utvikling som Norge og til dels Russland. Intet klimaskifte/temperaturhopp i '76:

[attachimg=3]

Det finnes sikkert nasjoner som har en temperaturutvikling som korrelerer med HADCRUT3 sitt globale kjempehopp på midten av 70-tallet, men bør de ikke være i flertall, ikke mindretall? Jeg skal kikke en del nærmere på dette framover, men fram til det vil jeg sette stor pris på noen kommentarer og tanker angående denne saken. Det virker så vilt det hele, at jeg har en sterk mistanke om å ha oversett noe viktig.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

stjakobs

"IPCC is a four letter word."

Jostemikk

Er det ingen som har noe kjøtt å komme med til beinet i denne saken? Den er rimelig oppsiktsvekkende, for når "ingen" lokale og regionale målinger viser at temperaturen begynte å stige i 1976/77, hvordan i all verden kan da de globale seriene gjøre det?

Dette blir akkurat som vulkanutbruddet på Mt. Pinatubo. Det synes på den globale temperaturstatistikken, men finnes ikke på lokale eller regionale. Alle forstår at dette ikke er mulig.

Noe er aldeles av skaftet her.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren