Hvordan ligger Rasmus an?

Startet av Jostemikk, desember 06, 2012, 13:49:21 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Denne tråden er et resultat av MIs stadige sesongvarsler, der de uten unntak varsler temperaturer høyt over normalen. Met Office i England har uttalt at slike sesongvarsler ikke har et snev av vitenskapelig grunnlag.

I tråden Dagens klimalink skrev BorisA:

YR/Met med vinterens sesongvarsel (Aftenposten side 13):

"Temperaturutsiktene for perioden nov 2012 - jan 2013 ligger drøyt 2 grader over normalen for det meste av landet For indre deler av Østlandet er prognosen hele 3 grader over normalen "

Så får vi se hvor treffsikre de er med DETTE sesongvarselet.


Det er jo en merkelig øvelse å plutselig ta med november i vintervarselet. Særlig den siste uka i en varm november. Derfor er det litt vanskelig å forholde seg til tallene Rasmus et al har kommet med. Angående indre deler av Østlandet så ligger Rasmus' kaffegrutspåing ørlite feil pr. 5. desember. Ikke stort mer enn 10 graders bom så langt.

Jeg gjør for all del oppmerksom på at denne vinteren kan ende opp mild, vindfull og plaskvåt! Skjer det, skal jeg allikevel oppdatere utover vinteren. Rasmus kan jo for en gangs skyld ende opp med å ha levert en vinnende lottokupong. Det bør gå noen døgn mellom hver oppdatering. Jeg tar det når jeg får tid og lyst.

Vinteren 2012/2013 pr. 5. desember

Få dager, og det betyr ergo ikke allverden. Kanskje kommer kakelinna?

[attachimg=1]

[attachimg=2]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Spiren

Hvordan ligger Rasmus an?  ;D
[attachimg=1]
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Gloføken

It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Bebben

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Hvordan arter Klimakatar seg?     ;D     8)

Jostemikk

Meteorologisk Institutts sesongvarsel:

Temperaturutsiktene for perioden nov 2012 - jan 2013 ligger drøyt 2 grader over normalen for det meste av landet For indre deler av Østlandet er prognosen hele 3 grader over normalen.

November var nesten over da de tittet i kaffegruten og spådde dette hos MI. Derfor fortsetter jeg fra og med desember, og nå er desember til ende. Hvordan ligger Rasmus & klimakompani an så langt? Aldeles forferdelig. De er like dårlige til å spå et par måneder fram i tid som de er til å spå sine tiårige prognoser.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Som alle kan se har de bommet med 4-5 grader, og dette er så pinlig at jeg foreslår to ting til ledelsen i MI. Kvitt dere med sesongvarslene. Kvitt dere med alle de ansatte på klimaavdelingen.

Det er greit nok at sesongvarslet ikke er over før vi er ferdig med februar, men alle forstår hvor dette bærer. Januar har ikke akkurat begynt varmere, og jeg tenker med gru på de firmaer og institusjoner som har planlagt diverse strategier utfra MIs sesongvarsel. Jeg anbefaler at dere stiller dem økonomisk til ansvar for sludderet. De lurer rett og slett den norske befolkningen. Jeg visualiserer galskapen her:

[attachimg=3]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Det er litt merkelig at det virker som om MI alltid(?) spår varmere enn det er grunn til å vente, men jeg kan ikke huske at de har spådd kaldere. Kan det henge sammen med at folk skal sitte igjen med et inntrykk av at vi stort sett har det varmere enn normalt, og derfor penser folk inn på begrepet som skal få oss til å føle oss skyldige for, nemlig "menneskeskapt global oppvarming"? Og tro meg, det er mange mennesker som bærer denne synden på sine nedbrutte skuldre i dypeste alvor.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på januar 16, 2013, 19:21:51 PM
Det er litt merkelig at det virker som om MI alltid(?) spår varmere enn det er grunn til å vente, men jeg kan ikke huske at de har spådd kaldere. Kan det henge sammen med at folk skal sitte igjen med et inntrykk av at vi stort sett har det varmere enn normalt, og derfor penser folk inn på begrepet som skal få oss til å føle oss skyldige for, nemlig "menneskeskapt global oppvarming"? Og tro meg, det er mange mennesker som bærer denne synden på sine nedbrutte skuldre i dypeste alvor.

Klimaavdelingen hos MI er ikke noe annet enn et hjernevaskende svindelforetak. Folk kommer til å le rått i generasjoner når navnene på de ansatte blir nevnt.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Sitat fra: seoto på januar 16, 2013, 19:21:51 PM
Det er litt merkelig at det virker som om MI alltid(?) spår varmere enn det er grunn til å vente, men jeg kan ikke huske at de har spådd kaldere. Kan det henge sammen med at folk skal sitte igjen med et inntrykk av at vi stort sett har det varmere enn normalt, og derfor penser folk inn på begrepet som skal få oss til å føle oss skyldige for, nemlig "menneskeskapt global oppvarming"? Og tro meg, det er mange mennesker som bærer denne synden på sine nedbrutte skuldre i dypeste alvor.
Jeg har jo fulgt med på Yr's sesongvarsler de siste årene, og jeg er helt enig med deg, de har vel ALLTID spådd varmere enn normalt, i alle fall når det gjelder vintersesongene.
Det går helt på autopilot.
Yr's spår vel etter deres egne klimaprognoser, og da KAN det vel ikke bli kaldere enn normalt  8)
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Bebben

Sitat fra: seoto på januar 16, 2013, 19:21:51 PM
Det er litt merkelig at det virker som om MI alltid(?) spår varmere enn det er grunn til å vente, men jeg kan ikke huske at de har spådd kaldere. Kan det henge sammen med at folk skal sitte igjen med et inntrykk av at vi stort sett har det varmere enn normalt, og derfor penser folk inn på begrepet som skal få oss til å føle oss skyldige for, nemlig "menneskeskapt global oppvarming"? Og tro meg, det er mange mennesker som bærer denne synden på sine nedbrutte skuldre i dypeste alvor.

Pussig greie på Dagsnytt på TV i dag, forresten, først fikk man se meteorolog K Gislefoss peke og forklare om kulda som har festet grepet i hele landet om dagen, og deretter var det en klimabestemor som fortalte hvor viktig det var med disse utslippene og tiltak i kommunene og alt det der, fordi vi har jo dette ansvaret for barnebarna, og været har jo visstnok vært så dårlig i det siste.

Men til saken - jeg lurer på om Met Inst kjører sesongvarslene sine på en klimamodell? Og altså ikke på den vanlige værvarslingsmodellen (som forøvrig er utviklet av Met Office i England)?

Hvis de bruker en klimamodell, er det vel ikke så rart at de spår for varme forhold - er det ikke det klimamodeller gjør?  8)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Det er et par ting som tyder negativt for Rasmus. For det første har han aldri rett i noe som helst. For det andre er det -28 rundt ytterveggene på huset nå, og det kan jo kalles halvstramt, og ørlite kaldere enn noe døgnsnitt skal være i Norge.

Har hatt kaldere enn -30 noen ganger allerede nå i vinter, og hvis jeg husker det, skal jeg ta et bilde neste gang det skjer. Hvis det skjer. Hvis jeg er våken.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

#12
Har minus 22 rundt på utegradestokken min her på Ridabu i Hamar nå (pluss 15 i stua), og er nok (som vanlig) litt gunstig plassert sørvest for deg jeg, Joste....men det er da for all del kaldt nok for min del.
Har levd i 55 år nå, og husker like dårlig, men alt er i grunn ganske likt slik det var før....
Men det knitrer da litt i panelovnen og to lag med fleece! :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

jarlgeir

For å svare på spørsmålet i trådens tittel:

Tynt, som vanlig.

Han ønsker akkurat som Hr Prestrud å kunne gå av med pensjon og æren i behold, så da må han jo holde fortet noen år til....

Hvis han ikke fryser av seg knøtteliten først :p
It's the sun, stupid!

ebye

Rasmus har vanskeligheter i debatten også nå, her på Dagsavisen Nye meninger:

Kuldeperioder bekrefter drivkraften bak drivhuseffekten

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1012/thread264602/

Her er det Inge Krstiansen som forfølger begrunnelsene til Benestad, og ikke lar ham slippe unna med typiske feilaktige klimaklisjeer. Men det skal Benestad ha, han deltar i debatten på en helt annen måte enn andre "innledere" på Nye meninger. Samtidig møter han jo her motargumenter han ikke bare kan avvise på sin tradisjonelle retoriske måte.   8)