Le eller gråte?

Startet av Jostemikk, november 28, 2011, 23:58:04 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Jeg valgte etter en kort interndiskusjon mellom meg og meg selv å legge dette ut i tråden klimahumor, men jeg er sannelig ikke sikker på om det er til å le eller gråte av.

Nå er testturbinen borte

Vinden ble for sterk for Sways testturbin i Øygarden.


Turbinen er en miniversjon av det Sway AS håper skal bli en stor strømgenerator til havs. Den ble åpnet med brask og bram med næringsminister Trond Giske til stede i juni i år.

Men stormen det siste døgnet ble for mye for modellen, som sto noen meter fra land ved naturgassparken i Øygarden.

- Gikk til bunns

Direktør Michal Forland i Sway bekrefter at turbinen er gått til bunns. Han har selv vært utpå Hjeltefjorden for å lete i kveld, nå er arbeidet avsluttet for dagen.

Aftenposten

Jeg vet ikke for hvilke gang dette er at jeg hører om vindmøller som blåser i fillebiter. Skal vi le eller gråte?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på november 28, 2011, 23:58:04 PM
Jeg valgte etter en kort interndiskusjon mellom meg og meg selv å legge dette ut i tråden klimahumor, men jeg er sannelig ikke sikker på om det er til å le eller gråte av.

Nå er testturbinen borte

Vinden ble for sterk for Sways testturbin i Øygarden.


Turbinen er en miniversjon av det Sway AS håper skal bli en stor strømgenerator til havs. Den ble åpnet med brask og bram med næringsminister Trond Giske til stede i juni i år.

Men stormen det siste døgnet ble for mye for modellen, som sto noen meter fra land ved naturgassparken i Øygarden.

- Gikk til bunns

Direktør Michal Forland i Sway bekrefter at turbinen er gått til bunns. Han har selv vært utpå Hjeltefjorden for å lete i kveld, nå er arbeidet avsluttet for dagen.

Aftenposten

Jeg vet ikke for hvilke gang dette er at jeg hører om vindmøller som blåser i fillebiter. Skal vi le eller gråte?

Vel, vi har jo ikke noe forum for klimagråt ennå, så like greit å ta det her  :D

Du skjønner, den neste, den blir mye, mye større. Dette var bare en test. For å se om den kunne swaye. Og det kunne den.

Bebben

Haha!

For det første vet vi hvor mye strøm vindmøller lager når vi trenger dem mest, altså på kalde vinterdager da det er vindstille.

For det andre er det nok nettopp da vindmøllene lønner seg mest - da kan de tjene inn subsidiepenger uten slitasje.

For det tredje er Øygarden et av mine fisketur-riker, med mange fiskerike sund der man kan få brukbar sjøfisk fra land (til og med kveite, men så heldig har ikke jeg vært - ennå).
Jeg vurderte imidlertid å stryke Øygarden fra fiskekartet pga dette vindmonsteret og bare konsentrere meg om naturskjønne og rike fiskeplasser i Norhordland, som Fosenstraumen og Kvalvågneset. Men nå slipper jeg dilemmaet.

Ingen tvil om at jeg ikke gråter nei. Takker og bukker Joste.

Håper de ikke finner den. Skal heller smile hvis jeg pynter den med noen tapte sluker.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Kanskje den kommer til nytte som kunstig rev? Blir nok en sabla flott fiskeplass, Bebben!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Jeg ler over vanviddet og ukunnskapen, ConTrari, men jeg gråter over galskapen som ligger til grunn, og det forferdelige pengesløseriet.

Kanskje et rette betegnelse at jeg ler så tårene spruter? ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på november 29, 2011, 00:15:28 AM
Jeg ler over vanviddet og ukunnskapen, ConTrari, men jeg gråter over galskapen som ligger til grunn, og det forferdelige pengesløseriet.

Kanskje et rette betegnelse at jeg ler så tårene spruter? ;D

;D :'(

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på november 29, 2011, 00:11:22 AM
Dette var bare en test. For å se om den kunne swaye. Og det kunne den.

Kongelig kommentar !!! Jeg lo så jeg gråt.  ;D ;D ;D  :o 
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på november 29, 2011, 00:24:40 AM
Sitat fra: ConTrari på november 29, 2011, 00:11:22 AM
Dette var bare en test. For å se om den kunne swaye. Og det kunne den.

Kongelig kommentar !!! Jeg lo så jeg gråt.  ;D ;D ;D  :o

Takk for det! Da tillater jeg meg å legge inn en utbrodert versjon fra VGD:

R_Dawkinsfan:
Jeg ser ikke hvor det står den kostet 100mil? men uansett de danske vindmøllene sto jo gjennom orkanen så jeg ser ikke helt poenget med denne forskningen? Simens og danske Vestas er jo eksperter på dette hvorfor skal vi blande oss???


ConTrari:
Havmøllene i Danmark står festet i bunnen. Sway flyter, og poenget er at den skal kunne brukes til havs i dype farvann. Det er NOE større dynamikk ute og går i slike konstruksjoner.

Den levde jo opp til navnet sitt -den swayet :-)

De får lage en ny versjon som kan senkes og bli strømkraftverk når det er mye vind eller vindstille. At den kan senkes, har de jo bevist allerede, så det er sikkert bare detaljer som gjenstår.

Jostemikk

Sitat fra: ConTrari på november 29, 2011, 00:51:19 AMDe får lage en ny versjon som kan senkes og bli strømkraftverk når det er mye vind eller vindstille. At den kan senkes, har de jo bevist allerede, så det er sikkert bare detaljer som gjenstår.

Hahaha! Nå er du i form, ConTrari! ;D ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på november 29, 2011, 00:55:40 AM
Sitat fra: ConTrari på november 29, 2011, 00:51:19 AMDe får lage en ny versjon som kan senkes og bli strømkraftverk når det er mye vind eller vindstille. At den kan senkes, har de jo bevist allerede, så det er sikkert bare detaljer som gjenstår.

Hahaha! Nå er du i form, ConTrari! ;D ;D

Man blir inspirert her på forumet!  8)

Bebben

Jaja, jeg for min del ser ikke helt bort fra at noen kommer opp med noe glupt en vakker dag når det gjelder å høste vind og/eller bølgeenergi.

Problemet er "global warming". Når denne hypen er over, kan det komme folk med et friskt blikk og kanskje få øye på måter å få valuta for pengene på. Men så lenge global warming består, er dette ideologiske maskiner som er betalt av subsidier. Alternative kraftkilder trenger å få fjernet dette hinderet for teknologisk utvikling.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Sitat fra: Bebben på november 29, 2011, 01:47:56 AM
Jaja, jeg for min del ser ikke helt bort fra at noen kommer opp med noe glupt en vakker dag når det gjelder å høste vind og/eller bølgeenergi.

Problemet er "global warming". Når denne hypen er over, kan det komme folk med et friskt blikk og kanskje få øye på måter å få valuta for pengene på. Men så lenge global warming består, er dette ideologiske maskiner som er betalt av subsidier. Alternative kraftkilder trenger å få fjernet dette hinderet for teknologisk utvikling.

Her tror jeg du har veldig rett, Bebben - det virker som om klimahysteriet har hatt totalt motsatt effekt av hva de trodde.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Gloføken

#13
Jeg synes den andre filmsnutten var bedre ;D
It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Amatør1

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to