Støre med ny bok

Startet av ebye, mars 27, 2012, 13:26:00 PM

« forrige - neste »

ebye

Jeg synes at det noen ganger kan bli litt mye av det som kan minne om konspirasjonsteorier. Derfor holder jeg meg til virkeligheten. Noen ganger blir det en sterkere og mer slående historie enn det vi alminnelige borgere og stemmere er i stand til å komme på.

På VG nett i dag 27. mars 2012 er det oppslag om den nye boka der Jonas Gahr Støre er en sentral person

Dropp boken Jonas, uttaler Dagfinn Høybråten.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10064803

saken er at UD stiller med 1 mill, til en bok der JG Støre nærmest opererer som ekspertkommentator på utenrikssaker.

Boke er også omtalt her

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10064637

Her uttaler forfatteren, Simen Ekern, som betales av UD

Sitat- Det er en bok om globale trender: Jeg skal intervjue sentrale internasjonale aktører om hvordan de tror verden ser ut i 2030, forteller Simen Ekern.

- Jonas Gahr Støre vil være en gjennomgangsfigur i boken: Jeg skal følge ham og han vil være med på mange av samtalene med aktørene, sier han.

Fra hovedoppslaget sakser vi, der Ragnhild Imerslund (UD) forsvarer boken

Sitat- Hører det til blant departementets oppgaver å lage bøker?

- Utenriksdepartementet skal informere og engasjere bredt, gjennom flere kanaler. I 2008 produserte vi to bøker, en av dem skrev utenriksministeren. Dette er en ny type utgivelse som vi tror vil vekke interesse, svarer Imerslund.

Vet du noe om dette?Kontakt VG Netts journalister her!

Avviser kritikk

Hun minner om at boken som nå skal produseres, er et av flere tiltak i det såkalte Refleks-prosjektet.

- Tanken er å utfordre noen ledende aktører og tenkere til å se frem mot 2030 og snakke om verden i endring, økonomi, geopolitikk, klima, kultur, religion - mye av det som vil forme veien mot 2030 - og selvsagt - tenke rundt hva dette kan bety for Norge. Utenriksministerens rolle vil være å møte disse personene til samtaler eller debattmøter som så blir ført i pennen av andre. Det handler altså ikke om Støre, men om rammene for norsk utenrikspolitikk i fremtiden, forklarer Imerslund.
klima er min utheving.

For de som lurte på dette innlegget fra starten av, så var dette bindeleddet til klima.

Det ordet sniker seg tilsynelatende inn der det finnes penger.

Min nese aner en liten føljetong her også. Klimaføljetong, med Støre i hovedrollen nok en gang?

seoto

Siden denne tråden er på siden av klima, så passer det vel bra med mer som ligger og vipper på sidelinjen.

Siden Støre jobber i UD, og er en av de største pengeutdelerne, begynte jeg noen søk etter budsjett, og sporet av da jeg kom til det jeg nevner nedenfor.

Det er mye vi ikke vet, og jeg lærer noe nytt hver dag. Da jeg så pengebeløp benevnt som SDR, måtte jeg sjekke hva det er, og forklaring fant jeg på Wikipedia:

Special drawing rights

SitatSpecial drawing rights (SDRs) are supplementary foreign exchange reserve assets defined and maintained by the International Monetary Fund (IMF). Not a currency, SDRs instead represent a claim to currency held by IMF member countries for which they may be exchanged.[1] As they can only be exchanged for euros, Japanese yen, pounds sterling, or US dollars,[imf 1] SDRs may actually represent a potential claim on IMF member countries' nongold foreign exchange reserve assets, which are usually held in those currencies. While they may appear to have a far more important part to play, or, perhaps, an important future role, being the unit of account for the IMF has long been the main function of the SDR.

Er det begynnelsen på et nytt, felles pengesystem?

Og det var her fant jeg det:
Regjeringen

(Ser ut for at svenskene er enda flinkere enn oss til å gi bort skattepenger.)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Nå hørte jeg nettopp på nrk1 - Dagsrevyen at UD har droppet bokprosjektet med Gahr Støre. Reglene var ikke fulgt, oppdraget, kr. 1 mill,  med å skrive boken var gitt direkte til forfatteren, uten utlysning.

Dett var dett.   8)