En mail til Dr. Roy Spencer

Startet av Okular, august 08, 2012, 00:16:00 AM

« forrige - neste »

Okular

Jeg har litt lyst til å informere folket her om at jeg nettopp sendte en mail til Roy Spencer fra UAH, fordi jeg en tid har lurt på hva som skjer med UAH-trenden kontra praktisk talt alle andre globale datasett i kjølvannet av El Niño 2009-10. Jeg er veldig spent på å se om jeg får noe svar, og hva dette i så fall vil inneholde.

Her er min mail til doktoren:

SitatUAH anomalies

Hi, Roy.

Writing you from Norway, I always enjoy reading your blog (much food for thought) and follow your monthly global anomaly updates with keen interest.

I have been wondering, though, for some time now, what is going on with your trend as of late? It's not just going up. It's almost as if there's been an upward shift somehow during the last couple of years. And I mean this compared to all the other global data sets out there. Yours is becoming more and more the outlier, it seems. None of the global surface records are showing anything special going on. HadCRUT is not. NOAA is not. Heck, even GISTEMP is trending flat or even slightly down since 2008-09. Same with global SSTs (for instance the satellite derived Reynolds OI.v2). As with land temps. No upward trend whatsoever. And certainly no shift.

RSS is after what I can see in quite close agreement with all of these, particularly HadCRUT3. UAH isn't. It seems the divergence between the satellites started already in 2005-06. And it might very well be that UAH was the more accurate (correct) one up until 2010-11, RSS perhaps trending a tad too low. But with the last couple of La Niña years, UAH seems to have taken off completely. +0,1°C in one and a half years?!
http://www.woodfortrees.org/plot/uah/from:2001/plot/rss/from:2001/offset:-0.13

In 2012 you've actually almost caught up with GISTEMP to be back to where you were (if aligned), side by side, in the early 80s, having been trailing far below for more than 15 years.
http://www.woodfortrees.org/plot/uah/offset:0.35/scale:0.8/plot/gistemp/from:1979

I hope you don't think I'm 'out to get you' or anything. I'm absolutely rooting for you. I'm simply a curious person by nature.

So I would very much appreciate to hear your thoughts on this issue - if at all you feel that there is an issue at stake here ...

Thanks, and kind regards.


Jostemikk

Håper Spencer svarer deg, Okular. Det blir i så fall spennende, for du tok opp svært gode poenger, og jeg har lurt litt på et par av dem selv. RSS startet som gangbar mynt for alarmistene. Spencer og Christys satellittdata ble hudflettet. Nå har det iløpet av et par år blitt snudd trill rundt. De henviser plutselig mer enn gjerne til AMSU/UAH-dataene.

Nå måles jo temperaturene du stiller spørsmål om i 10 kilometers høyde, og er således mest å sammenligne med de andre satellittdataene, selv om jeg flere ganger har lest at bakketemperatur skal samsvare svært godt trendmessig med temperaturen litt høyere i troposfæren.

Gleder meg til svaret! ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Okular

Sitat fra: Jostemikk på august 08, 2012, 00:28:33 AM
Gleder meg til svaret! ;)

Gjør jeg også. Jeg frykter dog litt at det fort kan ende opp veldig overflatisk og 'ikke-forstående'. Men den som lever får se ...

Bebben

Spencer er en hyggelig fyr. Mitt tips er at han vil svare.
Hvis han ikke har tid/du ikke er fornøyd med svaret, går det jo an å poste spørsmål på bloggen hans ved leilighet. Han pleier å svare på spørsmål.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

For å vise et bilde av hva Okular har spurt Roy Spencer om legger jeg ut denne grafen:



Legg merke til at jeg har løftet serien til UAH (Spencer og Christys satellitt-temperatur) opp mot GIStemp for å få noen lunde likt startpunkt. Årsaken til divergensen er at Spencer har valgt annen normalperiode enn Hansen.

Det ser ut som om noe skjedde med UAH i 2009. Før dette var utslagene ganske like med GIStemp, mens det fra midten av 2009 er vesentlig større utslag i både positiv og negativ retning. Legg spesielt merke til det svært varme 2010, der UAH-serien holder seg mye lenger varmt enn GIStemp. Dette avviket er også meget godt synlig på UAH-AMSU-temps egen graf, der temperaturen ble hengende meget høyt langt utover ettersommeren sammenlignet med noen utvalgte år:

[attachimg=1]

Selv er jeg mest bekymret for de voldsomme opp- og nedturene trendlinjen tar etter midten av 2009 sammenlignet med andre globale serier. Sjekk avslutningen på 2011 og starten på 2012, som Spencer selv har forsøkt å forklare med voldsomme regnvær, noe han godt kan ha rett i, men det synes ikke på GIStemp, Hadcrut eller RSS-satellitten:

[attachimg=2]

Nye instrumenter? Satellittdrift? Instrumentfeil? Nye utregningsmåter? Eller er Spencers serie, til tross for at den viser mye varmere år i vårt årtusen, den eneste som viser noen lunde korrekt temperaturutvikling?

Dette er noe av det vi venter på svar på.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Okular

Vel, jeg har ikke fått noe personlig svar via mail.

Men jeg må jo like fullt si at jeg har fått svar så godt som noe, i form av justeringene som nå gjøres med UAH. Var det ikke det jeg (og svært mange med meg) tenkte? Det var absolutt noe muffens der et sted.

Og nå passer havtemperaturene (Reynolds OI.v2), land+hav-temperaturene (HadCRUT3) og troposfæretemperaturene (RSS OG UAH) sammen som hånd i hanske igjen. Ouch, den må svi på pungen for Hansen og gjengen. Og HadCRUT4 ser ikke så bra ut lenger heller ...

Det er vel sikkert linket til dette allerede, men jeg gjør det her også. Det er det verdt. Mange skuffede kommentatorer. Man skjønner fort hvor en del av de har sin agenda ...

http://www.drroyspencer.com/2012/10/uah-global-temperature-update-for-september-2012-deg-c/
http://www.drroyspencer.com/2012/10/uah-v5-5-global-temp-update-for-sept-2012-0-34-deg-c/


Jostemikk

Det var skuffende at du aldri fikk noe svar på henvendelsen din, Okular. De er vel slik. Har mye på agendaen og derfor dårlig tid. Selv har jeg sendt et par e-poster til en av de mer kjente skeptikerbloggene, men med like dårlig respons som i ditt tilfelle.

Som du skriver fikk du jo allikevel et godt svar allikevel, og sannelig hadde du rett i dine mistanker. Godt gjort!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren