Alt henger sammen med alt!

Startet av ebye, april 13, 2012, 18:12:49 PM

« forrige - neste »

ebye

Akkurat nå fikk jeg vanskeligheter med å finne riktig tråd, for denne tanken. Jeg får en følelse av surrealisme, jeg er på tivoli, i en slik rotator, der sentripetalkraften trykker deg mot veggene innvendig, når sylinderen roterer fort nok!

Og hvorfor? Jo, jeg fikk flash-back på en rekke saker jeg har lest og sett noe om, på forumet og i MSM den siste måneden, som nærmest gjør meg litt svimmel.

Jeg leser Telehiv's utlegninger om Michael Mann.

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,706.msg11788.html#msg11788

Trenden i innleggene på Forumet her den siste tiden peker utvistelig mot at IPCC-epoken er over. Men, da har jeg nettopp postet innlegget med den debatten som CICERO inviterer til

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,705.msg11787.html#msg11787

Hvor lenge vil klima-boblen være aktiv? Hvis det går an å forlate den en og en, hvem blir siste mann ut, med Svarte-Per?

Jens Stoltenberg sier: de store penger på de store saker. Men, hvorfor bruker han ikke: de store tanker på de store saker? Er vi her i Norge så små at det går an å leve som en UHI? Sliter vi stadig med at betegnelsen Trangvik passer for godt?

I går så jeg Dagsrevyen på nrk1. Hva var hovedoppslaget: En fotballtrener hadde blitt sparket fra jobben, laget bare tapte.
Da er det kanskje ikke så rart at det internasjonle nyhetsbildet, sett med norske og utenlandske øyne, er helt forskjellig.

Og samtidig med dette leser jeg innlegg i MSM, fra varmistene. Global oppvarming pågår, klimaendringene skjer raskere enn noen gang, Arktis er snart isfritt, nå må Regjeringen handle, ellers er vi fortapt.

Forskningsådet bevilger stadig midler til klimaforskning, selv om summen nærmest er frosset - for en periode. Det bevilges midler til tiltaksforskning. Ja, for "science is settled", det er CO2 som er verstingen, og det er et humant ansvar.

Da kom jeg til at jeg trengte en tråd for den ubehagelige helheten - "The Incovenient Completeness".

Alt henger sammen med alt.

Det ble Klimahumor på meg - om enn svart!   8)

seoto

#1
Det er kaos i overgangen mellom klimaet som den dominerende faktor og tilpasningen til en bæredyktig og global utvikling som neste trinn. Klima"forskningen" har gjort sin nytte, nå er det nye toner, og de forskerne som trofast støttet og bygde opp under klimaskremselet vil etter hvert se at de blir etterlatt ensomme og mørkredde i en skog full av CO2 ;)

Nå er det bærekraft som er tingen. Skremsler vil fortsette å komme, men de blir litt annerledes. Nå skal vi til fulle innse hvor fryktelige vi har vært mot jorden vår, helst så kraftig at vi mer enn villig sier ja takk til enda flere avgifter. Dette enorme apparatet må jo finansieres, det forstår vi da?

Nå skal vi i enda større grad samles i maurtuer, slik at det blir mer plass til natur og slik at alle såkalt utrydningstruede dyr kan settes ut og formere seg, uten daglig innblanding fra oss fryktelige mennesker. (Det gir også fine jaktmuligheter til WWF-toppene og andre globaliseringstopper.) Alle dyr som skal brukes til menneskelig mat, vil heretter måtte oppholde seg innendørs, så de ikke blir offer for rovdyr. Bønder vil bli en ny form for yrkesgruppe. De vil heretter slippe å plages med oppdragelse av barn, for pga den veldig lange veien til den sentraliserte skolen, må barna bli internert på skolen, og derfor slipper barna også å risikere å vandre i naturen og lære seg egne tanker.

Vi er på vei til Solheims vidunderlige nye verden! Våre barn er godt forberedt, og er allerede opplært til å akseptere endringene - det er jo til beste for oss alle!

Nyheter vil bare handle om de vanlige ting mennesker gjør i hverdagen. Vi skal ikke bekymre oss og tenke på annet enn de dagligdagse tingene, som plastiske operasjoner, fotballkamper, sport, sex (gjerne gruppesex, for grupper er viktige), utseende, passende nettverk, likesinnede venner, og innimellom plukke litt lo ut av navlen. Den bekymringsløse verden - bare vi bevisstløst følger strømmen. Følger vi ikke strømmen, drukner vi.

Jeg bare MÅ legge til noe! NRK utvikler seg jo sterkere og sterkere i arbeidet med å dope sine seere med tankeløst nonsens. Akkurat nå begynte Popstokk på NRK1. Noe av de første de nevnte var en "musikalsk reisning" ;) - så det kommer vel inn under all vår verdifulle underholdning.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Det er neimen ikke lett å holde styr på hva som er hva - hva som er miljø og hva som er klima. Innviklede saker ...

Jeg har bestilt Grovens plakat der Jens og Erna står og skuer over EUs Soria Moria slott - selv om mye kan se ut som om det er på stupet av forfall.
http://www.neitileu.no/aktuelt/nytt_fra_nei_til_eu/bestill_flott_groven_plakat

Så mottar jeg på e-post melding om at plakaten er sendt, med sporingsnummer, som jeg sjekker. Der får jeg melding om at pakken er sendt med "Klimanøytral Servicepakke". Jeg finner ingen link med "Klima", men finner heldigvis ordet "Miljø", klikker på linken, og får til fulle erfare hvor viktig det er at jeg støtter klimanøytrale tiltak:

SitatSom en del av vår miljøstrategi i Bring Parcels så arbeider vi kontinuerlig med å gjennomføre miljøtiltak for å redusere vår miljøpåvirkning.

For å redusere produktets klimagassutslipp gjennomfører vi blant annet følgende tiltak:
- Overgang fra vei til bane
- Mer moderne og effektiv bilteknologi med lavere drivstofforbruk
- Nytt produksjonskonsept øker fyllingsgrad i bilene fra ca. 50% med vekselbeholdere til nær 90% med løslast
- Fossil drivstoffsubstitusjon i post- og pakkelevering (biodrivstoff)
- Kursing av sjåfører i økokjøring
- ENØK-tiltak på pakketerminalene

Visstnok står det ingenting om klima der ... men det er neimen ikke lett å holde styr på hva som er klima og hva som er miljø. Men så har de en side som heter "Postens miljøarbeid", og den handler mye om klima ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

BorisA

Appropos tap av artsmangfold som det nye "store" innen kriser (som Tele forutså ville komme!).
I dagens Aftenposten skriver vår kjære O.M. en kronikk om tap av artsmangfold og den nye naturmangfoldsloven.
Finner ikke kronikken på nett, prøver de å gjemme den bort ??

Koster på meg ett sitat:
"Den nye loven gir truede arter og naturtyper et vern også utenfor nasjonalparker og reservater".
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Den mest truede arten på jord må være journalister. Finnes ikke mange individer igjen.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

#5
Sitat fra: BorisA på april 13, 2012, 20:57:09 PM
Appropos tap av artsmangfold som det nye "store" innen kriser (som Tele forutså ville komme!).
I dagens Aftenposten skriver vår kjære O.M. en kronikk om tap av artsmangfold og den nye naturmangfoldsloven.
Finner ikke kronikken på nett, prøver de å gjemme den bort ??

Koster på meg ett sitat:
"Den nye loven gir truede arter og naturtyper et vern også utenfor nasjonalparker og reservater".

Ja, idag kjøpte jeg AP bare for dette. Skulle egentlig stått under MSM-tråden, men siden du allerede har startet her...

Dette er et dobbeltoppslag (to sider) i Aftenposten, og det varsler om Andre Tider. Av disse to sidenes tilsammen 10 spalter, er 8 satt av til en problematiserende artikkel om miljøvern (ikke et ord om klima), der interessene til bønder på Jæren settes opp mot verneinteresser for sjeldne trekkfugler, skrevet av Halvor Hegtun, balansert og godt etter mitt syn.

OG SÅ: To spalter til Mathismoen, som kommenterer generelt om miljøvern-spørsmål, heller ikke her et pip om klima. Mulig jeg legger for mye i det, men når jeg tenker tilbake noen år i tid, til Olemanns faste helside med klimaskremming ("Hei du! Det skjer mye på klimafronten...."), så er verden noe annerledes ja.

Og så er det fredag og A-magasinet. Etter 95% Breivik-stoff, finner jeg ly i Joachim Lunds faste spalte om morsomme ting å kjøpe på nettet. Og dette er enda mer interessant, for her utsettes klimasaken for regelrett ironisering, om det er bevisst, eller bare ureflektert speiling av tidsånden vites ikke, men resultatet må være mildt sagt grelt for en som ennå er fast i troen og stram i maska:

"Før jeg brenner ned" (om et klodeformet utendørs fyrfat)

"Når folk går i singlet og kortbukser i mars, bør det være åpenbart for de fleste hva som er i ferd med å skje. Og da tenker jeg ikke på at den vulgære smak endelig har seiret (det er opplagt), men at den globale oppvarmingen løper løpsk. Det er for sent å redde verden. La oss heller kose oss foran peisen mens vi venter!"

Nå folkens? Er dette skrevet av en troende? Hmm?

Og dette er tidens tegn, klimasaken er i ferd med å bli en klisje, en frase, et høflig ingenting.




BorisA

Oi sann! Jeg har jo fredagens A-magasin rett ved siden av meg, skal begynne å lese det nå !!!
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ConTrari

Sitat fra: BorisA på april 13, 2012, 21:44:52 PM
Oi sann! Jeg har jo fredagens A-magasin rett ved siden av meg, skal begynne å lese det nå !!!

Sjekk også den terreng-gående belte-rullestolen.

En funksjonshemmet kan nå bli sittende fast på like utilgjengelige steder som alle andre  8).

www.actiontrackchair.com

BorisA

Sitat fra: BorisA på april 13, 2012, 21:44:52 PM
Oi sann! Jeg har jo fredagens A-magasin rett ved siden av meg, skal begynne å lese det nå !!!
På side 2 i A-magasinet står det en erkeCAGW'sk reklame for NORAD, som lyder:

HVA GJØR VI FOR Å MØTE KLIMAENDRINGERNE
OG KANSKJE ENDA VIKTIGERE; HVA BØR VI IKKE GJØRE?
De globale klima- og miljøproblemene berører alle.
Absolutt alle. Og noen rammes hardere enn andre. De som lever i fattige deler av verden er dårligere stilt for å takle tørke, flom, stormer, sykdommer og vann.og matmangel. Avskoging og skogforringelse står for nesten 20% av totale de klimagassutslippene her i verden. Å bevare skog er derfor helt nødvendig i klimakampen.

Norsk bistand bidrar gjennom REDD+ tilbevaring av skog samtidig som livsgrunnlaget for millioner av mennesker som lever i eller av skogen blir bedre.
REDD+ er et internasjonalt samarbeid for å redusere de globale klimagassutslippene fra avskoging og skogforringelse" etc etc

Orket ikke å skrive hele reklamen, men dere skjønner tegningen...
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

BorisA

Sitat fra: ConTrari på april 13, 2012, 21:57:07 PM
Sitat fra: BorisA på april 13, 2012, 21:44:52 PM
Oi sann! Jeg har jo fredagens A-magasin rett ved siden av meg, skal begynne å lese det nå !!!

Sjekk også den terreng-gående belte-rullestolen.

En funksjonshemmet kan nå bli sittende fast på like utilgjengelige steder som alle andre  8).

www.actiontrackchair.com
He he  8)
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ConTrari

Sitat fra: BorisA på april 13, 2012, 22:01:36 PM
Sitat fra: BorisA på april 13, 2012, 21:44:52 PM
Oi sann! Jeg har jo fredagens A-magasin rett ved siden av meg, skal begynne å lese det nå !!!
På side 2 i A-magasinet står det en erkeCAGW'sk reklame for NORAD, som lyder:

HVA GJØR VI FOR Å MØTE KLIMAENDRINGERNE
OG KANSKJE ENDA VIKTIGERE; HVA BØR VI IKKE GJØRE?
De globale klima- og miljøproblemene berører alle.
Absolutt alle. Og noen rammes hardere enn andre. De som lever i fattige deler av verden er dårligere stilt for å takle tørke, flom, stormer, sykdommer og vann.og matmangel. Avskoging og skogforringelse står for nesten 20% av totale de klimagassutslippene her i verden. Å bevare skog er derfor helt nødvendig i klimakampen.

Norsk bistand bidrar gjennom REDD+ tilbevaring av skog samtidig som livsgrunnlaget for millioner av mennesker som lever i eller av skogen blir bedre.
REDD+ er et internasjonalt samarbeid for å redusere de globale klimagassutslippene fra avskoging og skogforringelse" etc etc

Orket ikke å skrive hele reklamen, men dere skjønner tegningen...

Oj, den hoppet jeg over. De skriver bare om "avskoging og skogforringelse", det hele dreies mot miljø ja.

Norad har fått seg et slagord:

Det er resultatene som teller

50 år for sent....

Bebben

Sitat fra: Amatør1 på april 13, 2012, 21:15:27 PM
Den mest truede arten på jord må være journalister. Finnes ikke mange individer igjen.

Det er nok et tankekors at Internett er i ferd med å ta fra dem levebrødet. Avisene har ikke ressurser til å drive undersøkende statistikk lenger. Dermed blir de også uinteressante - kanskje er vi vitne til en dødsspiral. Når "journalism" erstattes med "churnalism" - ren resirkulasjon av andres skapte "nyheter", og i vårt tilfelle "science by press release", blir de også stadig mindre attraktive. Har ikke fulgt så nøye med, men det kan synes som lokalavisene gjør det brukbart - kanskje ikke så rart, det er fortsatt av interesse for et lite lokalsamfunn å vite om bedriften legger ned eller ikke, eller om hvilke ungdommer som stjal og krasjet en buss natt til lørdag.

For de litt større tingene, som Pointman skrev: "Investigative journalism is alive and well, it's just moved house".

Det interessante er kanskje ikke først og fremst om vi fortsatt har papiraviser om 10 år, men om hva som står i dem. Selv kjøper jeg gjerne Lørdagskryssordet i butikken, og da følger det med et gratisbilag kalt "Dagbladet". Som jeg som regel ikke gidder å åpne.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

Vel, DN klarer seg rimelig bra, også på papir.

Mest sannsynlig vil vi se at avisene tar betalt for lesing av sine nettsteder, men da med mer likhet i innholdet mellom nett og papir. Hvis denne prisen er fornuftig, kan de stille og rolig kutte sine kostnader til papirutgaven.

Folk forventer stadig mer innhold på nettet, men med alt gratis er det kroken på døra, så de må finne et kompromiss.

Det finnes undersøkende journalistikk ennå, selv i Dagbla, bare tenk på Lysbakken-saken, men de store redaksjonenes tid er nok over.

jarlgeir

Contrari skriver:

"Det finnes undersøkende journalistikk ennå, selv i Dagbla, bare tenk på Lysbakken-saken"

Kan ikke si meg helt enig i dette, har mer tro på denne formuleringen: SV-fraksjonen i Dagbladet og tilhørende statsfeminister viste klart at de ikke ønsket å støtte Lysbakken i kampen om lederskapet i SV.
It's the sun, stupid!

ConTrari

Sitat fra: jarlgeir på april 14, 2012, 00:50:08 AM
Contrari skriver:

"Det finnes undersøkende journalistikk ennå, selv i Dagbla, bare tenk på Lysbakken-saken"

Kan ikke si meg helt enig i dette, har mer tro på denne formuleringen: SV-fraksjonen i Dagbladet og tilhørende statsfeminister viste klart at de ikke ønsket å støtte Lysbakken i kampen om lederskapet i SV.

Tja, i så fall var det jo helt mislykket. Og rent umiddelbart ville jeg trodd at Lysbakken var den mest populære også blant SV'erne i Dagbla'.