Skriket

Startet av ebye, mai 03, 2012, 11:25:42 AM

« forrige - neste »

ebye

Dette er vel dagens, så jeg fant humorspalten mer egnet enn Skremsler... eller andre.

Bildet Skrik av Edvard Munch har en påskrift på rammen:

Det store skrig i naturen.

Etter salget av maleriet holdt Petter Olsen pressekonferanse, referert på Aftenposten nett i dag 3. mai 2012

Petter Olsen ga verdenspressen et miljøskrik

SitatPetter Olsen mener «Skrik» handler om menneskeskapte klimaendringer, og spår mer død og mindre liv. Og svært få livbåter når vi går under.

SitatDet er som om Munch hadde en forutanelse om hva menneskene ville påføre naturen, sa Olsen.

SitatMer død, mindre liv
Petter Olsen fortalte hvordan «Skrik» for ham viser det fryktelige øyeblikket der mennesket innser sine inngrep i naturen, og de irreversible klimaendringene man har startet.

-Dette gjør at planeten blir stadig mer vanskelig å leve på. Skrik-motivet kan få flere av oss til å ta inn over oss konsekvensene av våre fortsatte klimautslipp, sa Petter Olsen, og spådde at naturen vil slå tilbake mot menneskene.

-Det vil bli mindre oksygen, mindre vann og mat. Mer død, mindre liv. Og veldig få livbåter når vi går under, sa Olsen.

Her er det åpenbart en avatar ledig.  :)

Neste step: se etter om Munch har et skeptisk motiv. Alle kunstnere opplever jo ups and downs8)

seoto

Kanskje han skrek i fortvilelse over eugenikkens utvikling, og så røde solnedganger (den gang sannsynligvis forårsaket av indonesisk vulkanutbrudd) som en advarsel til menneskeheten? Kanskje han så hvordan de store folkemasser så lett lot seg lure? Kanskje han så de mektiges nedarvede galskap og evne til ødeleggelse og følte behov for å skrike ut sin frykt, stemmeløst, men med gode fettstifter?

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

#2
Sitat fra: seoto på mai 03, 2012, 13:04:31 PM
Kanskje han skrek i fortvilelse over eugenikkens utvikling, og så røde solnedganger (den gang sannsynligvis forårsaket av indonesisk vulkanutbrudd) som en advarsel til menneskeheten? Kanskje han så hvordan de store folkemasser så lett lot seg lure? Kanskje han så de mektiges nedarvede galskap og evne til ødeleggelse og følte behov for å skrike ut sin frykt, stemmeløst, men med gode fettstifter?

Har også hørt om koblingen mellom vulkanutbruddet og den røde himmelen i Skrik, men er blitt kraftig korrigert av fagfolk som mener dette er et rent malerisk uttrykk. Rød solnedgang er jo ikke uvanlig i Oslo.

seoto

Sitat fra: ConTrari på mai 03, 2012, 14:19:16 PM
Sitat fra: seoto på mai 03, 2012, 13:04:31 PM
Kanskje han skrek i fortvilelse over eugenikkens utvikling, og så røde solnedganger (den gang sannsynligvis forårsaket av indonesisk vulkanutbrudd) som en advarsel til menneskeheten? Kanskje han så hvordan de store folkemasser så lett lot seg lure? Kanskje han så de mektiges nedarvede galskap og evne til ødeleggelse og følte behov for å skrike ut sin frykt, stemmeløst, men med gode fettstifter?

Har også hørt om koblingen mellom vulkanutbruddet og den røde himmelen i Skrik, men er blitt kraftig korrigert av fagfolk som mener dette er et rent malerisk uttrykk. Rød solnedgang er jo ikke uvanlig i Oslo.

Såkalte kunstforståere har en tendens til å legge så mye i så lite. I mange tilfeller ville vel kunstneren neppe forstått hva de snakker om ;)

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

#4
Sitat fra: seoto på mai 03, 2012, 17:26:37 PM
Sitat fra: ConTrari på mai 03, 2012, 14:19:16 PM
Sitat fra: seoto på mai 03, 2012, 13:04:31 PM
Kanskje han skrek i fortvilelse over eugenikkens utvikling, og så røde solnedganger (den gang sannsynligvis forårsaket av indonesisk vulkanutbrudd) som en advarsel til menneskeheten? Kanskje han så hvordan de store folkemasser så lett lot seg lure? Kanskje han så de mektiges nedarvede galskap og evne til ødeleggelse og følte behov for å skrike ut sin frykt, stemmeløst, men med gode fettstifter?

Har også hørt om koblingen mellom vulkanutbruddet og den røde himmelen i Skrik, men er blitt kraftig korrigert av fagfolk som mener dette er et rent malerisk uttrykk. Rød solnedgang er jo ikke uvanlig i Oslo.

Såkalte kunstforståere har en tendens til å legge så mye i så lite. I mange tilfeller ville vel kunstneren neppe forstått hva de snakker om ;)

Ja, men husk at Krakatoa skjedde ca. 10 år før Skrik ble malt. Atmosfæren var preget av dette i lang tid, men jeg tror det er mer sannsynlig at Munch bruker en helt vanlig solnedgang til å uttrykke en sinnsstemning, slik han selv beskriver det:

"In a page in his diary headed Nice 22.01.1892, Munch described his inspiration for the image thus:

    I was walking along a path with two friends – the sun was setting – suddenly the sky turned blood red – I paused, feeling exhausted, and leaned on the fence – there was blood and tongues of fire above the blue-black fjord and the city – my friends walked on, and I stood there trembling with anxiety – and I sensed an infinite scream passing through nature.

These words were hand-painted by Munch in poem form on the frame of the 1895 version of the painting. [2]

One theory advanced to account for the reddish sky in the background is that the powerful volcanic eruption of Krakatoa tinted the sky red in parts of the Western hemisphere for a few months in 1883 and 1884, about a decade before Munch painted The Scream.[3] This explanation has been disputed by scholars who note that Munch was an expressive painter and was not primarily interested in literal renderings of what he had seen. Alternatively, it has been suggested that the proximity of both a slaughterhouse and a madhouse to the site depicted in the painting may have offered some inspiration.[4]"


http://en.wikipedia.org/wiki/The_Scream

Hadde jeg skjønt hvordan man legger inn bilde, skulle jeg vist en solnedgang som er langt rødere enn i Skrik.  8)

NB Henvisningen til "madhouse" og "slaughterhouse" i nærheten av Ekeberg antar jeg må bety Oslo Hospital i Gamlebyen og slakteriet på Grønlands torg (forlengst revet). Jeg tviler på om Munch ble påvirket av dette, først og fremst fordi dette var kjente elementer i bybildet, og dessuten fordi de neppe ga særlig sterke bilder av blod og galskap til forbipasserende.

Bebben

aaaarrggghh... jeg visste det måtte være en grunn til at det nå ligger et lag med nysnø på min vårgrønne plen, min bil og mitt hagebord og mine (nesten) blomstrende kirsebærtrær denne iskalde maikvelden i et av disse "varmeste årene noensinne".

Trodde først at Al Gore måtte ha kommet til byen, men akk så er det bare en annen personlig klimafrelst-riking som "vitner" for menigheten. Pytt sann, med 100 + mill sprelske dollar i baklomma uten noen større innsats kan det jo være at man føler et slags behov for å vise til noe annet. Altså at ordet "grønn" noen ganger kan vise til noe annet enn fargen på dollarsedlene.

Så lenge de grønne sedlene ligger trygt, selvsagt.  :D



Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Ewer Gladblakk.

Petter Olsen hadde sikkert fått samma opplevelsen av å betrakte Donald Duck-versjonen av Skrik....makan til feilplassering av stor kunst på feil sted finnes vel knapt....?
Gusjelov at det er over! :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

ConTrari

Sitat fra: Ewer Gladblakk. på mai 06, 2012, 01:41:11 AM
Petter Olsen hadde sikkert fått samma opplevelsen av å betrakte Donald Duck-versjonen av Skrik....makan til feilplassering av stor kunst på feil sted finnes vel knapt....?
Gusjelov at det er over! :)

Ja, og gudskjelov at bildet nå etter alt å dømme kommer til et museum der alle som vil kan ha glede av det. Hos Olsen har det hengt lenge nok.

Ewer Gladblakk.

Helt enig, ConTrari!

Det blir utrulig pussig når sånne som Petter Olsen drar et personlig platevalg om hva han tenker om et slikt bilde, og så når det blir gjengitt i poppmedia....nesten som et falskmynteri og utbytting i stor og veldig naiv stil, fullstendig uten respekt for den som lagde bildet....i denna omgangen, Edvard Munch.

Den godeste Munch, var jo skjøl veldig jordnær og klar med hva som lå bak innspirasjonen til motivet.
Lånte ei bok om Munch på biblioteket en gang, og nå har jeg jo ikke den her lenger, men sitatet hentet fra Wikipedia, virker veldig, veldig kjent! :)

http://no.wikipedia.org/wiki/Skrik.
"Jeg gik bortover veien med to venner – solen gik ned – Jeg følte som et pust av vemod – Himmelen ble plutselig blodig rød – Jeg stanset, lænede meg til gjerdet mat til døden – så ut over de flammende skyerne som blod og sværd over den blåsvarte fjord og by – Mine venner gik videre – jeg sto der skjælvende av angst – og følte et stort uendelig skrik gjennom naturen."
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Som salige Edvard sa: jeg sto der skjælvende av angst, hvilket er en god beskrivelse av min egen opplevelse første gang jeg så maleriet hans...

Har enkelte ganger lurt på om maleriet skyldes en kombinasjon av fluesopp og vulkanutbrudd. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

Akkurat, Joste! :)

Detta øredøvende skriket har jo egentlig alle opplevd helt siden den første gangen vi slo øya og ørene opp....at det måtte en Munch til, for å lage ett (4) bilde av det, ja det er det virkelig fine! :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

ConTrari

Sitat fra: Ewer Gladblakk. på mai 07, 2012, 16:15:01 PM
Akkurat, Joste! :)

Detta øredøvende skriket har jo egentlig alle opplevd helt siden den første gangen vi slo øya og ørene opp....at det måtte en Munch til, for å lage ett (4) bilde av det, ja det er det virkelig fine! :)

Primalskrik?  8)

Ewer Gladblakk.

Om bildet er primalt, eller ikke....tja, kansje vi må spørre våre mer tidligere forfedre om det egentlig.....skjøl om det ikke mangler på komentarer fra langt mer framskredne oppreiste! ;D
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!