Klimakriser i fortid og framtid

Startet av Bebben, august 05, 2012, 23:18:33 PM

« forrige - neste »

Bebben

Inspirert av ConTraris innlegg i tråden om Hansen på krigs- eh, tiden, starter jeg like godt en ny tråd ettersom avsporingen var i ferd med å nå et hanse(n)atisk tipping point.

ConTraris utgangspunkt var ting som helt sikkert vil skje i fremtiden, mens jeg selv kom i skade for å forskyve debatten til 25.000 - 100.000 år før nåtiden; dette skyldes at en klimaflagellant på Nye Meninger kunne opplyse at datidens, eh, sivilisasjon, var mye mer motstandsdyktig mot klimaendringer enn vår egen.

Jeg har en ny teori om hvorfor: Stonehenge var egentlig møtested for datidens klimatoppmøter. Høvdingene kom sammen og diskuterte hva de kunne gjøre for å mildne Tor og andre værguder. Dette på bakgrunn av solid dokumentasjon fra Det inter.... eh... heksedoktorale panelet om endringer i værgudenes atferd, som slo fast at det var nesten helt sikkert at værgudene kom til å bli sure hvis ikke menneskene gjorde som de sa. Altså ikke som værgudene sa, men heksedoktorene.

Klimatoppmøtene var overdådige, med rikelig av god mat, liflig klimamusikk og berusende klimadrikke. Som i København var det sikkert god tilgang på klimasex også, i hvert fall for høvdinger som hadde latt sine hustruer og trellkvinner bli hjemme. Men noen ble selvfølgelig sure fordi de ikke var invitert, så da måtte de sette opp noen svære steiner med passelige skyteskår imellom.

I motsetning til tidligere teorier tror jeg ikke at det var klimafornekterne som lusket utenfor portene, men derimot heksedoktorer og deres læresvenner som følte seg forrådt av høvdingene og mente at de måtte få bestemme over høvdingene fordi de visste best.

Høvdingene ordnet dette problemet ved hjelp av steinsirkelen, slik at de kunne avtale neste års klimatoppmøte i fred og ro og kaste noen halvspiste villsvinbein til heksedoktorene utenfor, som takket ja til dette til tross for at de snakket om nødvendigheten av å redusere forbruket av villsvin.

Høvdingene var selvfølgelig fornuftige folk ettersom de var høvdinger, og visste godt at heksedoktorenes trusler bare var oppspinn og at værgudene kom til å plage dem innimellom samme hva de fant på. Men siden de var smarte typer lot de ikke anledningen til en herlig fest gå fra seg.

Og slik har det fortsatt like til våre dager, men det er en god stund siden nå at Stonehenge ble for lite.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

SitatDette på bakgrunn av solid dokumentasjon fra Det inter.... eh... heksedoktorale panelet om endringer i værgudenes atferd, som slo fast at det var nesten helt sikkert at værgudene kom til å bli sure hvis ikke menneskene gjorde som de sa. Altså ikke som værgudene sa, men heksedoktorene.

Jøss, var Benestad og Drange der? ;D

Morsomt skrevet, og direkte overførbart til i dag, Bebben, noe du vel er inne på. Har lest i en eller flere røverromaner om høvdinger som hadde respekt for heksedoktorene sine, men de trodde ikke på dem, og visste stort sett hvordan de skulle hanskes med dem til alles beste. Jeg er ikke helt sikker på at dagens høvdinger er av samme format.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Er ikke helt sikker jeg heller, Joste, men når man juger så må man jo prøve å juge skikkelig. :)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!