Snøvær rammer østkysten av USA

Startet av Jostemikk, oktober 29, 2011, 23:39:39 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Jeg kan ikke noe for det. Skadefryd er en fin medisin:

Historic Northeast Snowstorm: What's Happening Now - Accuweather

De snakker om rekordtidlig snø. Muligens det tidligste snøfallet i New York siden borgerkrigen. Håper James Hansen passer på lårhalsene på holka.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Her er vintertemperaturen i USA (des-feb) de siste ti år. Passer dette særlig godt inn med "våtere og villere vintre"?



Her er siste 20 år, også vintertemperaturer:



Stemmer bra med hva som har skjedd i England, Norge, Sverige, Danmark, Tyskland... Mine mistanker blir styrket for hver dag. "Mainstream" har nesten bommet på alt. Godt gjort.

Her er linken for de som har lyst til å titte litt. Enkel å bruke, og selvfølgelig slik det burde vært her i landet også:

Plott inn årstall, måned, sesong eller år - NOAA
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

New York Times - Winter Comes Early to Northeast, Bearing Wet Snow and High Winds



A rare winter storm bearing ferocious winds and wet snow rolled into the Northeast on Saturday, knocking out power for hundreds of thousands of customers and threatening to topple October snowfall records in several states. Parts of Pennsylvania, New Jersey and southern New England received an unexpected fall guest: a foot of drift.


Jeg stusser litt over at for eksempel Terje Wahl på forskning.no ikke har lagd en stor og alarmerende sak ut av dette. Han serierepeterte alarmerende innlegg da orkanen som ikke traff land som orkan nærmet seg østkysten av USA. Dette snøværet har tatt strømmen fra hundretusener, og vi kan jo bare tenke oss hva dette har å si for trafikkulykker med mer.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Hauntingthelibrary - James Hansen 2008: Warm Winters "Clear Sign" of Global Warming.

Hansen's visit to London last week was partly inspired by the decision to approve construction of a new coal-fired power station at Kingsnorth in Kent.

This, Hansen wants to warn us, is a recipe for global warming disaster. The recent warm winters that Britain has experienced are a clear sign that the climate is changing, he says.


Flott, Hansen. Da må vel kaldere vintre være et tegn på at klimaet ikke forandrer seg, ikke sant? Greit å få det bekreftet fra en hot-shot som deg.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Det er alltid litt fornøyelig når den globale oppvarmingen legger seg som et tykt, hvitt teppe ...
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

SitatDet er alltid litt fornøyelig når den globale oppvarmingen legger seg som et tykt, hvitt teppe ...

Fra Bokmålsordboka:

SitatI snø -en (norr snjór, snær) nedbør i form av iskrystaller det kom 15 cm (med) s- i natt / s-en kom like før jul / den første s-en som blir liggende / s-en ligger høy i fjellet ennå / kram, tørr s- / ren og hvit som s- / s-en som falt i fjor det som hører fortiden til

Artig at "det som hører fortiden til" stadighet hjemsøker oss og gjør verden hvit .... og vakker.

... har noen registrert om professor Jørgen Randers har hatt noen kommentar om skiføret i Nordmarka foregående to sesonger, og gjerne også kommende sesong? Selv har jeg ikke registrert noe.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Jeg tror vi tørt kan slå fast at verken Benestad, Hansen, Isaksen eller Randers skjønte særlig mye om det de pratet om da de hylte om hvor våte, varme og ville vintrene skulle bli på den nordlige halvkule.

Jeg kan faktisk ikke tenke meg et bedre eksempel på at noen har misforstått fullstendig. Skal se om jeg finner det norske klimaheftet i morgen. Jeg la ut fra det på AD for et år siden. Det var IKKE særlig populært, men JEG syntes det var rasende festlig. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

dagfinn

#7
Ikke sikker på at jeg er enig, Jostemikk. Jeg er mer tilbøyelig til å tro at det blir mindre snø når (hvis) verden blir varmere, og at den er blitt varmere hvis du ser 40, 100 eller 200 tilbake. Akkurat her er jeg mest enig med klimamodellene og det som fortsatt står på Ciceros nettsider, nemlig at global oppvarming fører til mindre snø. (Dette er uavhengig av hva man tror oppvarmingen skyldes.) Det betyr da i så fall at store snømengder de siste årene skyldes tilfeldige variasjoner.

En helt annen sak er at dette, akkurat som orkaner og annet "ekstremvær", er blitt overdrevet i absurd grad: http://www.independent.co.uk/environment/snowfalls-are-now-just-a-thing-of-the-past-724017.html, og at det er noen som nå blir bitt av sine egne overdrivelser. Om de du nevner har gjort det, vet jeg ikke.

zulusierragolf

Den pågående 90-millarders (NOK) flommen i Thailand er IKKE et bevis på klimaendringer.
http://www.oxfamamerica.org/press/pressreleases/oxfam-responds-to-floods-and-mudslides-wreaking-havoc-in-el-salvador

Og nylig voldsmot regnvær og flom i El Salvador er heller ikke et tegn på globale klimaendringer
http://www.oxfamamerica.org/press/pressreleases/oxfam-responds-to-floods-and-mudslides-wreaking-havoc-in-el-salvador

Men et tidlig snøvær i New York (om vinteren, på den nordlige halvkule) det er et sikkert tegn på at vi ikke har globale klimaendringer.

Så til tross for en økning i global temperatur, særlig i siste del av forrige århundre, og nå med en stabilisering (tilsynelatende og sålangt) i starten av dette århundret, på et høyere nivå - er alt det nullet ut av et snøvær i New York?

Jeg er så glad jeg er her inne - alltid oppdatert på de siste og mest gjennomtrengende analysene på hva gjelder klima eller jordskjelvmaskinen Haarp.

En av klimaendringspredikasjonene er (regionsvis) økning i nedbør. Snø er stadig vekk nedbør. Jeg tror ikke IPCC noensinne har rappotert om bortfall av vinter eller årstidsvariasjoner.

dagfinn

zulusierragolf: Jeg søkte på Haarp i dette forumet, og fant bare ditt innlegg. Så det må eventuelt være du som sitter med nyhetene om Haarp.


dagfinn

Pussig at det ikke dukket opp på søket. Sikkert en konspirasjon.

Mer relevant: "Mindre snø og kortere snøsesong i framtiden" http://www.cicero.uio.no/publications/detail.aspx?id=4202&lang=no

Telehiv

#12
Jeg noterer meg at NTB nå melder omtrent det samme som står i mine avisarkiver fra 50- og 60-tallet når det gjelder USAs østkyst, dvs. helt normalt vær for de 30-års syklene der nordlige halvkule er kjøligere enn de 30 år forut. Det eneste er at NTB nå begynner å kalle dette (åpenbart historieløst) for "sjeldent", mens man på 60-tallet jevnlig skrev ting som "USAs østkyst opplever igjen tidlig snøfall og mange problemer for både flytrafikken og veiene":

"En sjelden oktober-snøstorm gjør at flyene står, strømmen har gått og innbyggere forbereder seg på opptil 30 centimeter nysnø på USAs østkyst natt til søndag.

Over én million husstander har mistet strømmen på USAs østkyst etter at store deler av de nordøstlige delstatene ble overrasket av sjeldent tidlig oktobersnø i helgen.

Over 1.000 flyavganger er innstilt, og værmelderne mener at det kan komme til å falle så mye som 30 centimeter snø flere steder før det igjen blir oppholdsvær.

I New Yorks Central Park var bakken dekket av et centimetertykt snølag lørdag kveld, og det falt også snø i hovedstaden Washington. Også delstatene Pennsylvania, Massachusetts, Virginia, West-Virginia og Maryland er rammet av uværet. (©NTB)


PS: Jeg syns dette begynner allerede begynner å minne sterkt om de foregående kalde vintrene på den nordlige halvkule? Jeg håper likevel at vi kan få rett om vår AGW-skepsis uten å måtte gjennomgå flere av de fimbulvintrene vi har hatt de siste par årene: Sist vinter frøs vår praktfulle krokhassel ihjel etter det som AGW-entusiastene ikke syntes var en særlig kald vinter, etter å ha overlevd for over 30 år siden, da det iflg. de samme var kaldere enn nå....men hvem bryr seg om en krokhassels hutring når man har modeller som bader i svette!?
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

zulusierragolf

Jepp, siden det er Al Gore som styrer jordskjelvmaskinen så vil ikke han at du skal finne noe info om den. Han har hacket dette forumet!!  :)

Ja, når den globale temperaturen øker virker det logisk at det I GJENNOMSNITT vil bli mindre snø og kortere snøsesong.
Og for meg som skientusiast virker det som en dårlig ide.

Med mer fuktighet og potenisell nedbør i luften virker det også logisk av noe av den økte fuktigheten vil komme ned som snø på den siden av jorda som til enhver tid har vinter. Slik vi hadde det på Vestlandet i vinter med store snøfall, relativt mildt vær og folk som måtte til fjells for å redde hyttene sine fra å knele under vekten av våt snø - må vi altså regne med at det i gjennomsnitt blir mer av.

På Bornholm i Danmark hadde de i vinter et enormt snøfall som var nesten lammende for lokalsamfunnet og sikkert dramatisk nok for dem som var midt oppe i det. En slik hendelse er vel et godt eksempel på at økt temperatur fører til økt fuktighet i atmosfæren og når denne fuktigheten kommer drivende vår vei og møter kulde på nordlig halvkule (fordi IPCC ikke har avlyst vinteren :o) så kommer gjerne all fuktigheten ned igjen som snø på et dertil lite velvalgt sted. Vi kan ha mange slike episoder over 30 år og likevel ha totalt sett mindre snø og korte vinter.

For perioder på 30 år og mer kan man ha mange kulderekorder, lange perioder med kaldt vær, store snøfall og heldigvis godt skiføre før gjennomsnittet blir noe annet enn TOTALT sett mindre snø og kortere sesong.

dagfinn

Syns denne ser rimelig logisk ut: http://www.yr.no/nyheter/1.7784435

Sitat
Mye tyder på at vi får nok en vinter hvor kulden dominerer.

...

Vi ser at de to siste vintrene har vært kalde, sier klimaforsker Ketil Isaksen ved Meteorologisk institutt.

– Det er en tendens til at disse kalde vintrene kommer i bolker. Vi må tilbake til 1985-87 for å finne lignende kalde vintre, forteller Isaksen.

Dette er altså en klimaforsker ved Meteorologisk institutt. Sesongvarselet fra Meteorologisk institutt sier riktignok det motsatte. http://retro.met.no/sesongvarsler/index.html. Det er jo komisk at de motsier hverandre, men jeg tror ihvertfall at det er nokså sannsynlig at det blir kaldt denne vinteren også.