Frimureriet og annet hemmelighold

Startet av seoto, mai 04, 2012, 13:11:17 PM

« forrige - neste »

ConTrari

#15
Sitat fra: Jostemikk på mai 05, 2012, 21:16:55 PM
Den er jo et resultat av flott murerarbeide, så det er mulig den er murt på frihånd, altså frimuret.

ConTrari, er du sikker på at du vil erte meg i gang med dette, og legge ut flere navn på frimurere i forbindelse med denne snåle pyramiden?

Og når du lurer på HVEM som murte/bygget den, lurer du på arbeiderne, eller hvem som sto for utsmykning, arkitektur, eller annet kunstnerisk i forbindelse med åpningen?

Undres du over eierskapet til det britiske selskapet som finansierte? Eventuelle representanter fra vårt land?

Og dessuten, ble du sur?  Du får eventuelt presisere spørsmålene, og så skal jeg svare deg. Mjælke og trøste, jeg hadde ikke tenkt å delta i denne tråden, jeg. Men erter du meg opp, har jeg vel ikke noe valg?

Javel, hvis det du skrev var ment som en fleip har jeg ikke noe imot det:

"Er det ikke flott at frimurerne har satt opp en slik minnehall? Får da ikke hjelpe at de bygger den identisk med et av sine viktigste symboler? De er tross alt meget, meget, og svært meget opphengt i symbolikk."

Men for meg ga det intrykk av at du mente frimurerne sto bak byggingen (nei, ikke som fritidsmurere, frihåndsmurere eller frivillige murere, men som byggherre) av Minnehallen.

Det virket noe absurd.

Generelt er jeg , som fagperson, sterkt betenkt over det jeg oppfatter som svært lettvint omgang med arkitektur i denne letingen etter frimurerske konspirasjoner.

Det finnes endel bygninger med pyramideform i verden. F.eks. har vi det nye inngangspartiet til Louvre museet i Paris, av arkitekt Pei. Det er også bygget av frimurere, kanskje Pei selv er frimurer? Trekanter, pyramider, kanskje flere primærformer er resultat av frimurernes virksomhet?

Jeg håper og tror vi kan utvise en sunn porsjon SKEPSIS til disse ideene. Det er så lett å bli hekta, så lett å finne to av uendelig mange punkter som har en sammenheng, og si: AHA! det er .... (fyll inn det som passer) de der igjen! Man bør være på vakt overfor alt som passer for godt inn i våre ønskede tankemønstre.

http://en.wikipedia.org/wiki/Louvre_Pyramid



Jostemikk

ConTrari.

Jeg forsøkte flere ganger å få frimurerdiskusjonen bort fra James Hansen-tråden. Så la jeg merke til at nesten alle de siste innleggene på forumet handlet om frimurerne.

Deretter tok seoto tak i dette, og endelig ble diskusjonen i det minste flyttet over til egnet sted.

Så gikk jeg gikk jeg inn i diskusjonen og forsøkte å glatte ut steile fronter, og jeg har ikke selv lyst til å diskutere disse temaene akkurat nå. Men hvis du og andre har lyst til å fortsette, skal jeg ligge unna.

Skal vi ta resten på PM?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

#17
Sitat fra: seoto på mai 04, 2012, 13:11:17 PM

Tegnet av arkitekt Andreas Bjercke. Det sies at han står bak langt flere prosjekter enn det du finner på wikipedia:
http://no.wikipedia.org/wiki/Andreas_Bjercke


Jeg tror du trygt kan gå ut fra at ark. Bjercke (som regel i samarbeid med ark. Eliassen) har tegnet flere prosjekter enn hva som finnes på Wikipedia. Jeg vil påstå at dette gjelder praktisk talt alle arkitekter som er omtalt på dette nettstedet, samt alle andre steder der arkitekters arbeid er beskrevet. Og så kommer det store spørsmålet: Hvorfor?

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på mai 05, 2012, 22:07:20 PM
ConTrari.

Jeg forsøkte flere ganger å få frimurerdiskusjonen bort fra James Hansen-tråden. Så la jeg merke til at nesten alle de siste innleggene på forumet handlet om frimurerne.

Deretter tok seoto tak i dette, og endelig ble diskusjonen i det minste flyttet over til egnet sted.

Så gikk jeg gikk jeg inn i diskusjonen og forsøkte å glatte ut steile fronter, og jeg har ikke selv lyst til å diskutere disse temaene akkurat nå. Men hvis du og andre har lyst til å fortsette, skal jeg ligge unna.

Skal vi ta resten på PM?

Jeg synes også det er en god ide å holde frimurere unna klimadebatten.

seoto

Sitat fra: ConTrari på mai 05, 2012, 22:19:42 PM
Sitat fra: seoto på mai 04, 2012, 13:11:17 PM

Tegnet av arkitekt Andreas Bjercke. Det sies at han står bak langt flere prosjekter enn det du finner på wikipedia:
http://no.wikipedia.org/wiki/Andreas_Bjercke


Jeg tror du trygt kan gå ut fra at ark. Bjercke (som regel i samarbeid med ark. Eliassen) har tegnet flere prosjekter enn hva som finnes på Wikipedia. Jeg vil påstå at dette gjelder praktisk talt alle arkitekter som er omtalt på dette nettstedet, samt alle andre steder der arkitekters arbeid er beskrevet. Og så kommer det store spørsmålet: Hvorfor?

Det er blitt et lite problem med sitatene her, det ser ut som om det er jeg som har skrevet det som blir sitert, men jeg overførte bare fra klimadebatten og over til dette forumet, som heter "Om andre ting enn klima", fordi jeg mente diskusjonen passet bedre her, enn under Hansen i klimaforumet. Men antar at Antineo kan svare på ditt spørsmål.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: ConTrari på mai 05, 2012, 22:25:03 PM
Sitat fra: Jostemikk på mai 05, 2012, 22:07:20 PM
ConTrari.

Jeg forsøkte flere ganger å få frimurerdiskusjonen bort fra James Hansen-tråden. Så la jeg merke til at nesten alle de siste innleggene på forumet handlet om frimurerne.

Deretter tok seoto tak i dette, og endelig ble diskusjonen i det minste flyttet over til egnet sted.

Så gikk jeg gikk jeg inn i diskusjonen og forsøkte å glatte ut steile fronter, og jeg har ikke selv lyst til å diskutere disse temaene akkurat nå. Men hvis du og andre har lyst til å fortsette, skal jeg ligge unna.

Skal vi ta resten på PM?

Jeg synes også det er en god ide å holde frimurere unna klimadebatten.

Det er jeg helt og holdent uenig i. Hvis noen mener å kunne dokumentere at en eller flere frimurere, solo eller som laug, har bidratt med noe positivt eller negativt i klimadebatten slik enhver leser av dette forumet tolker det, så er det hjertelig velkommen.

Det samme gjelder hvis noen klarer å koble det til kongen av Langtvekkistan, CIA, Kristelig folkeparti eller hva som helst annet. Men skal man beskylde noen for noe som anses grovt av folk flest, stilles krav til dokumentasjon.

Hvorfor pokker skal akkurat frimurerne, med sin innflytelse på ethvert vestlig samfunn, være fredet hvis de har gjort noe dumt?

Dette er mitt siste innlegg i denne tråden, men føler noen å kunne dokumentere en kobling frimurere/klimasaken, så vær så snill og fortell om det. Fram til det kan hvem som helst diskutere denne saken med meg på PM.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: seoto på mai 05, 2012, 22:42:57 PM

Det er blitt et lite problem med sitatene her, det ser ut som om det er jeg som har skrevet det som blir sitert, men jeg overførte bare fra klimadebatten og over til dette forumet, som heter "Om andre ting enn klima", fordi jeg mente diskusjonen passet bedre her, enn under Hansen i klimaforumet. Men antar at Antineo kan svare på ditt spørsmål.

Ja, beklager at jeg ikke så at det kom under ditt navn.

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på mai 05, 2012, 22:48:35 PM

Det er jeg helt og holdent uenig i. Hvis noen mener å kunne dokumentere at en eller flere frimurere, solo eller som laug, har bidratt med noe positivt eller negativt i klimadebatten slik enhver leser av dette forumet tolker det, så er det hjertelig velkommen.

Det samme gjelder hvis noen klarer å koble det til kongen av Langtvekkistan, CIA, Kristelig folkeparti eller hva som helst annet. Men skal man beskylde noen for noe som anses grovt av folk flest, stilles krav til dokumentasjon.

Hvorfor pokker skal akkurat frimurerne, med sin innflytelse på ethvert vestlig samfunn, være fredet hvis de har gjort noe dumt?

Dette er mitt siste innlegg i denne tråden, men føler noen å kunne dokumentere en kobling frimurere/klimasaken, så vær så snill og fortell om det. Fram til det kan hvem som helst diskutere denne saken med meg på PM.

Nei, ingen som med god grunn har noe å gjøre i klimadebatten bør ignoreres. Men jeg synes det er kommet så mange ganske så klare påstander om at frimurere står bak mye av CAGW-hysteriet, at det går fullstendig over stag. Ikke minst stiller det skeptikere vid åpne for latterliggjøring -og med rette- fra alarmistsiden om at vi er konspirasjonsjunkies.

Men enhver får ha sin mening.

Antineo


Gasse-Geir

Sitat fra: Jostemikk på mai 05, 2012, 22:48:35 PM
Hvorfor pokker skal akkurat frimurerne, med sin innflytelse på ethvert vestlig samfunn, være fredet hvis de har gjort noe dumt?

Hei

Jeg er veldig enig. Det er for meg ingen tvil om at frimurerne har svært mye makt - og makten former politikken. Også klimapolitikken. I tillegg til alt det andre som ligger på bordet.

Alt hører sammen.

Et stort poeng med "klimakrisen" er at hele verdens befolkning skal klimabeskattes og klimakontrolleres. Dette passer bra for makteliten som gjerne vil ha mer av både penger og kontroll. "Klimaet" er også en utmerket fiende: Hvordan kan man vinne over klimaforandringer?

Blir litt som med Krigen mot Terror: Terror er en følelse, og hvordan kan du vinne over/utrydde en følelse?

Ganske smart opplegg. Heldigvis er det ikke alle som faller for det.

Ewer Gladblakk.

Flott at du nevnte frimurerne og lignende i detta sammendraget også, Reppen....det er nok ikke dumt det! :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Ewer Gladblakk.

#26
I min egen og lille nåværende og ganske vitebegjærige hverdag er det ikke så enkelt å sortere "alt" jeg får å vite noe om, snart.
Å lese/se nyheter ute på dagligmedia, har jeg omtrent gitt opp....det er stort sett bare ganske tomme overskrifter etterfulgt med lite, eller et større eller mindre vakuminnhold, med det meste...
Og rett i hæla på det, så kommer det en hel smale med poppnyheter, slik som fullstendig intetsigende puppe(t)-nyheter fra det ene eller andre Holywood, en eller annen stann her på planeten...(pluss kansje noe virkelig hjertegripende som rører meg til tårer.....og det er da ivertfall kansje bra!)
Hadde enda alt sammen ikke virka så forbanna overflatisk og falskt "hurtig-oppskriftsmessig" alltid... :-\

Kan tenke meg, på utgangspuktet i det jeg akkurat skrev, at noen har det helt ball, med full lønn, med det dem gjør! :D
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Ewer Gladblakk.

#27
Ps.
Heisann ja Reppen!
Leste ikke innlegget ditt før etter mitt siste innlegg jeg, men jeg forstår så absoulutt mye av hva du tenker på! :)   
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Ewer Gladblakk.

SitatEt kvarter med film, og 10 min reklame. Slik er nå Norsk TV. Humor finnes ikke, bare absurde barnestreker i rampealderen, jeg blir bare flau av disse vulgaritetene.
Det er nok detta som går igjen med nesten alt ute på almenmedia i dag, Reppen! :-\
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

seoto

Frimureri er ikke en ensartet organisasjon. Det er store forskjeller fra organisasjon til organisasjon, og fra land til land. Den første frimurerloge i Norge ble stiftet 24. juni 1749, etter svensk mønster. Av en eller annen grunn er det veldig mange som ikke ønsker å drøfte dette temaet ;)

På den norske hjemmesiden skriver de:

"Den Norske Frimurerorden er ikke en hemmelig orden, men vårt arbeide foregår i et lukket forbund, med selvutvikling til nestens gavn som mål."

Med "selvutvikling til nestens gavn som mål" kan vel tolkes på mange måter.

Sett fra et moralsk/etisk og nøytralt synspunkt er det lett å stille spørsmålet: Er det heldig at så mange samfunnstopper er med i en slik samling? Vil det påvirke vårt politi- og rettssystem at disse har så mange representanter i Frimurerordenen? Er kameraderi og korrupsjon i orden? For det er vel neppe særlig tvil om at de tjener hverandre "til nestens gavn"?

I Norge anser jeg ikke Frimurerne for å være av ekstrem skade utover forfordeling og annet som grenser til - eller går over - hva man kaller korrupsjon og kameraderi. Man tar godt vare på hverandre, slik alle andre sekter også gjør. Det har vært tilfeller i Norge (f.eks. Freddy Kristoffersen-saken), der det har vært stilt svært kritiske spørsmål, men av selvsagte årsaker var det lite i MSM om denne saken.

For de som ønsker nærmere opplysninger, kan sannsynligvis boken til Roger Karsten Aase Frimurernes hemmeligheter være av interesse. Boken ble gitt ut på Kagges Forlag i 2009, ISBN 9788248908524, og ser ut for å være til salgs her:
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4382905

Jeg har ikke lest boken, men den omtales slik:

SitatRoger Aase ble tatt opp av Den norske Frimurerlosjen i 1993. Ti år senere hadde han steget til niende grad og var Delegert Mester. Men da var han på vei ut av det hemmelige brorskapet. Aase er en av de få utmeldte frimurere i Norge. Under hele medlemstiden skrev han dagbok, og denne utgjør en del av grunnlaget for bokas innhold, sammen med erindringer og samtaler med brødre i losjen. I denne boka forteller han om livet på innsiden, om opptagelsen, ulike seremonier og det sosiale livet i losjen, som utgjorde en stadig større del av livet hans. Mot slutten av medlemskapet var Aase svært kritisk til deler av systemet, og losjen minnet mer og mer om en sekt. Han har etter nøye overveielse valgt å bryte det løftet som han høytidelig avga. Aase mener det er viktig at folk får innblikk i en institusjon som forvalter et lukket nettverk med så mange medlemmer med makt og innflytelse.

Et sitat fra boken som beskriver opptaket til 3. Grad, St Johannes Mestergrad

SitatFørste og Annen Bevoktende Broder stilte seg på hver side av oss, trakk sverdene sine, og vi ble bedt om å snu oss mot Østen.

Å, hjelpe meg. Der, midt på gulvet, sto det en likkiste med lokket på, og de Bevoktende Brødre pekte på den med sverdene sine. Kisten var i full størrelse, og det så ut som om den var malt svart. På lokket var det en liten sølvplate, og rundt kisten var det tre kandelabrer med tre lys i hver. Kandelabrene måtte være minst en meter og åtti høye, og gav et dunkelt lys over kisten. Kisten sto på et svart teppe, og på venstre side lå det en grønn kvist.

På teppet var det, i tillegg til kisten og den grønne kvisten, små sølvmerker som så ut som tårer. Brødrene satt rundt salen på samme måte som i de tidligere gradene, og nå så jeg for første gang alle gravstøttene eller obeliskene eller hva det var som sto langs begge langveggene. Det var seks av dem på hver langvegg.

Jeg var rystet og greide nesten ikke å røre meg, stiv av skrekk gløttet jeg bort på Per. Han sto der, blek og dradd i ansiktet. Han hadde det vel ikke noe bedre enn meg, regnet jeg med. Det ble helt stille i salen, jeg vet ikke hvor lenge, men det kjentes som en evighet.

Hvorvidt Aase tar for seg noe utenom ritualene, som han fant fryktelige, kjenner jeg ikke til.

TV2 har fortsatt en gammel liste (2008).
http://www.tv2nyhetene.no/prosjekt/frimurer

Denne kopien fra TV2-siden kan kanskje sette noen tanker i sving?
[attachimg=1]

Roger Aase nådde niende grad - av hvor mange grader? Det nærmer seg vel toppen til å være i Norge.

I Norge virker det som om man må være en kristen for å bli opptatt. Det er annerledes regler i andre land.

Det som kan være spennende, er så se nærmere på båndene til andre lands frimurere, og direkte på andre lands frimurerorganisasjoner. Når det gjelder USA er det lagt ned mye historisk arbeid på denne siden:
http://www.theforbiddenknowledge.com/hardtruth/uspresidentasmasons.htm

Denne siden er ikke oppdatert siden 2001. Men domenet er aktivt i drift. Jeg kan ikke gå god for hva som skrives på deres sider, men antar at det er historisk dekning for det meste.



PS. Det er visstnok 3 land i verden som er mindre korrupte i verden enn Norge, to av dem er Danmark og Finland (hørte det på nyhetene, tror det var i går).
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.