Sommertid?

Startet av bøvelen, oktober 29, 2012, 14:18:11 PM

« forrige - neste »

bøvelen

Nå er det på'n igjen. Vi må stille på klokkene våre for å flytte tiden tilbake til Normaltid (det heter ikke vintertid som noen sier).
My kluss for ingenting!
En ting er tidsjustering for private, alle klokker (hjemme og i bilen), mobiltelefoner, pc, komfyr og microovn, alt må stilles på.
En annen sak er det offentliges ressursbruk på å flytte tiden to ganger pr år.
Hva er egentlig vitsen med dette?
Før (før 1894) hadde man kun lokaltid. Dvs at tiden ble styrt av solen. Når solen står rett i sør, da er klokken 12. Folk trengte ikke klokke, det var bare å se på solen. Fra min barndom kan jeg huske folk som snakket om sann tid.
Men når det kom telegraf og jernbane ble det nødvendig med en felles tid for hele landet, og vi fikk normaltiden. Norge har dermed felles tid med det sentrale Europa.
Men systemet har jo ulemper. For et sted midt i tidssonen er det ikke lett å se, men for steder i utkanten av tidssonen blir man liggende enten foran eller etter «riktig» tid. Finnmark ligger ca en time foran østlandet.
Verdens tidssoner kan sees på et tidssonekart, og det er stort sett oversiktlig.
Men så har noen luringer funnet på at for å få mer ut av døgnet, skal man flytte tiden en time fram om sommeren.  Det er for å utnytte dagslyset bedre sies det. På engelsk snakker man om «Daylight saving».
Tanken kan jo ha noe for seg for seg i et lokalt perspektiv, eller for et lite land, eller et langstrakt land nord-syd. Men for steder øst eller vest i en tidssone, blir jo skjevheten med normaltid forsterket ytterligere med sommertid!
Dersom alle land i verden kunne være enige om sommertiden ville det jo hjelpe, men så enkelt er det ikke! Russland, f eks gidder ikke å stille på klokka to ganger i året, og ære være dem for det!
For land på den sørlige halvkule blir det enda verre, i forhold til til nordlige verden øker forskjellen med 2 (to) timer siden de jo har vinter når vi har sommer!
Denne galskapen er altså Norge med på. Enda vi i Norge ikke har noen særlig effekt av «daylight saving»! Når vi endrer fra normal- til sommertid om våren, så har vi pga av vår beliggenhet langt mot nord allerede lyse kvelder (og morgener) og omvendt om høsten når vi endrer tilbake, da er det like mørkt om vi står opp kl 06 eller 07!
Nei kjære myndigheter, kutt ut dette tullet, la oss ha fast tid hele året.

seoto

Det ville kanskje hjelpe litt om hele verden stilte klokkene på samme dato. Akkurat nå er det bare 5 timers forskjell til New York. Det blir litt forvirring med India også, for de ligger 4,5 timer foran oss, og Nepal orker jeg ikke å se på engang ;)

Er ellers enig med deg i helårstid. Spørsmålet er bare: sommer- eller normaltid?

Her er linken hvis noen vil sjekke:
http://www.worldtimezone.com/

Godt vi har slike gode hjelpemidler, og slipper å overanstrenge hjernen!  ;D
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: bøvelen på oktober 29, 2012, 14:18:11 PM
Nå er det på'n igjen. Vi må stille på klokkene våre for å flytte tiden tilbake til Normaltid (det heter ikke vintertid som noen sier).
My kluss for ingenting!
En ting er tidsjustering for private, alle klokker (hjemme og i bilen), mobiltelefoner, pc, komfyr og microovn, alt må stilles på.
En annen sak er det offentliges ressursbruk på å flytte tiden to ganger pr år.
Hva er egentlig vitsen med dette?
Før (før 1894) hadde man kun lokaltid. Dvs at tiden ble styrt av solen. Når solen står rett i sør, da er klokken 12. Folk trengte ikke klokke, det var bare å se på solen. Fra min barndom kan jeg huske folk som snakket om sann tid.
Men når det kom telegraf og jernbane ble det nødvendig med en felles tid for hele landet, og vi fikk normaltiden. Norge har dermed felles tid med det sentrale Europa.
Men systemet har jo ulemper. For et sted midt i tidssonen er det ikke lett å se, men for steder i utkanten av tidssonen blir man liggende enten foran eller etter «riktig» tid. Finnmark ligger ca en time foran østlandet.
Verdens tidssoner kan sees på et tidssonekart, og det er stort sett oversiktlig.
Men så har noen luringer funnet på at for å få mer ut av døgnet, skal man flytte tiden en time fram om sommeren.  Det er for å utnytte dagslyset bedre sies det. På engelsk snakker man om «Daylight saving».
Tanken kan jo ha noe for seg for seg i et lokalt perspektiv, eller for et lite land, eller et langstrakt land nord-syd. Men for steder øst eller vest i en tidssone, blir jo skjevheten med normaltid forsterket ytterligere med sommertid!
Dersom alle land i verden kunne være enige om sommertiden ville det jo hjelpe, men så enkelt er det ikke! Russland, f eks gidder ikke å stille på klokka to ganger i året, og ære være dem for det!
For land på den sørlige halvkule blir det enda verre, i forhold til til nordlige verden øker forskjellen med 2 (to) timer siden de jo har vinter når vi har sommer!
Denne galskapen er altså Norge med på. Enda vi i Norge ikke har noen særlig effekt av «daylight saving»! Når vi endrer fra normal- til sommertid om våren, så har vi pga av vår beliggenhet langt mot nord allerede lyse kvelder (og morgener) og omvendt om høsten når vi endrer tilbake, da er det like mørkt om vi står opp kl 06 eller 07!
Nei kjære myndigheter, kutt ut dette tullet, la oss ha fast tid hele året.


Jeg støtter deg 100%. Jeg pleier å si at de som er for "sommertid" bør lære seg å akseptere den lengdegraden de bor på, eller flytte.   ;)

Forøvrig lar jeg klokka i bilen og et par andre steder stå i permanent norsk lokaltid, hele året, som en stille protest  :P Det pleier å generere noen kommentarer.

Og det er ikke slik at hele verden rykker en plass fram eller tilbake. Min kone er fra Asia, og tidsdifferansen hjem der hennes familie bor varierer med "sommertiden" fordi de ikke har sommertid der, selvfølgelig. Hvorfor skulle de det, der blir det stappmørkt ca klokka 19:00 hele året.

Faktisk hadde vi ikke denne idiotiske sommertiden på 1970-tallet om jeg ikke husker feil, men pga. EU mm. ble det dessverre gjenninført.

Lag et parti med slutt på dette og klimahysteriet, så skal jeg sterkt vurdere å stemme  ;D
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Fra Wikipedia:

Sommertid ble innført i en tid da man visste lite om døgnrytmene til mennesket. Man regnet da med at helseeffekten helst ville være positiv med en tilleggstime med dagslys om ettermiddagen. Det er nå klart at kroppens synkronisering med soloppgangen er presis, og studier viser at de aller fleste tåler overgangen til sommertid dårlig.

En søndags morgen/natt til søndag for noen år siden satt jeg i to timer og ventet på at en skulle hente meg for en jakttur...

Mer fra Wikipedia:

I Norge har man hatt sommertid i 1916, 1943–45 og 1959–65. Dessuten hadde man sommertid også om vinteren fra og med 11. august 1940 til og med 2. november 1942. Siden har Norge hatt sommertiden hvert år siden 1980. I 1996 ble Norge og alle EU-land enige om at sommertiden starter siste søndag i mars og slutter siste søndag i oktober
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren