Radongass, en ny hype?

Startet av bøvelen, desember 06, 2012, 08:46:22 AM

« forrige - neste »

bøvelen

I går, midt i middagstiden, ble jeg oppringt av en person som ville selge radonmåling i min bolig. Han var forsåvidt høflig, men jeg fikk inntrykk av at dette var veldig viktig å kartlegge, og radongass kunne vær dødelig.
Jeg har også merket meg at lokale utbyggere av boliger klager på at myndighetene krever at alle nye hus skal bygges med radonsperre, noe som fordyrer hver bolig med ca kr 70000. Dette kravet gjelder uansett, selv i området her hvor jeg bor, som er et lavrisiko område for radongass i grunnen.
Det er gitt noen grenseverdier for slik stråling, og hvis jeg husker rett, er grensene skjerpet for litt siden?
Dette setter krav til kommuner og boligutleiere, og tiltak for å stoppe eller begrense stråling må iverksettes.
Det åpner for muligheter for mange aktører, og noen kanskje useriøse? Det har vært reportasjer om slike også.
Jeg har en snikende følelse av at risikoen for dødelig kreft pga radon kanskje er overdrevet?
Disse grenseverdiene er vel satt av Verdens helseorganisasjon WHO. Det får mine alarmklokker til å ringe. Noen som husker svineinfluensasaken for noen år siden. Jeg ble ikke vaksinert, men jeg lever ennå.
Jeg husker en sak fra pressen, der en ansatt i Statens strålevern ble oppsagt fordi hun sa nettopp det. Lederen i Strålevernet hadde overdrevet risikoen overfor publikum og politikere.

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2112749.eced

Er den noen som kjenner til dette saksområdet, hva er egenlig faren med radon?

stjakobs

I studietida diskuterte vi problemet med radongass (Fysisk institutt / Bergen). Murhus og kjellerleiligheter under bakkenivå er vel de plassene som kan være noe utsatt. Problemet er neppe særlig truende. For spesielt utsatte områder i landet ble det sammenlignet med faren for lungekreft ved røyking. Lufting hjelper - men det får man jo ikke lov til i disse energisparetider med nullutslippshus. 

Trehus uten kjeller er i alle fall ikke utsatt i det hele tatt!

Radonskremsel er nok mest en glup forretnings-idé. Radioaktivitet er jo skremmende!
"IPCC is a four letter word."

ebye

Forekomsten av radon varierer sterkt i Norge. Det er nok heller den lokale geologi som primært bestemmer risikoen.

Her er litt info fra Wikipedia

http://no.wikipedia.org/wiki/Radon

Strålevernet har sikkert kart over forekomst i Norge. Jeg skal se hva jeg kan finne ut. Jeg har ørlite kjennskap via eksponering i arbeidslivt, og har folk på instituttet som har arbeidet med stråling.

Twisted Sister

Tja... mamma'n til eksen min hadde hobbyrommet i kjelleren på et hus hvor det, etter at hun utviklet kreft, ble påvist høye verdier av radon. De fleste var på den tiden ganske overbeviste om at hun ikke hadde fått kreft og dødd dersom hun ikke hadde tilbragt timesvis i kjelleren hver dag. Mener hun så vidt hadde rundet 40, og ingen i familien hennes hadde tidligere hatt samme type kreft.

Tror ikke det er dumt å sjekke sitt eget hus, i alle fall sjekke lufttette kjellere. Men er jo greit å bruke seriøse aktører framfor å tro en hvemsomhelst på telefon.

Jostemikk

Sitat fra: Twisted Sister på desember 06, 2012, 13:52:09 PM
Tja... mamma'n til eksen min hadde hobbyrommet i kjelleren på et hus hvor det, etter at hun utviklet kreft, ble påvist høye verdier av radon. De fleste var på den tiden ganske overbeviste om at hun ikke hadde fått kreft og dødd dersom hun ikke hadde tilbragt timesvis i kjelleren hver dag. Mener hun så vidt hadde rundet 40, og ingen i familien hennes hadde tidligere hatt samme type kreft.

Tror ikke det er dumt å sjekke sitt eget hus, i alle fall sjekke lufttette kjellere. Men er jo greit å bruke seriøse aktører framfor å tro en hvemsomhelst på telefon.

Aldeles enig, Twisted Sister!

Det med de forskjellige dosene radioaktivitet i dag er litt snåle greier sånn generelt. Alle forsikrer oss om at den og den kilden ligger under faregrensen, med unntak av dette som har med Radon å gjøre. Da har vi altså X antall doser under faregrensen, og ett over. Antallet doser under faregrensen vokser og vokser i det moderne samfunnet.

Har vi endt opp med 50 daglige doser som hver for seg er "under" grensen? Vi blir dessuten fylt med tungmetaller. Kvikksølv? Under grensen. Bly? Under grensen osv.

Betyr alt dette at hvis jeg fyller kaffekoppen min bare nesten full 50 ganger uten å tømme ut noe mellom hver gang, så vil allikevel kaffekoppen bare være nesten full når jeg er ferdig med alle 50 påfyllingene?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Du peker på en stor utfordring, Jostemikk, å vurdere samlet belastning på hele mennesket.

Men for at forskjellige stoffer skal samvirke, må de ha samme virkningsmekanisme. Derfor er det ingen holdbare teorier for å slå sammen eksponering for kvikksølv og radon. Risiko ved bruk av mobiltelefon og opphold i trådløst nettverk er meget omstridt. Det er ikke påvist at bruk av mobiltelefon er skadelig. Samtidig vet vi at utsatte grupper kan påvirkes av det vi vanlig friske ikke merker. Opphold i trådløst nettverk synes å påvirke noen svært få.

Typen sykdom er også komplisert, i mange tilfeller viser det seg at det opptrer mange ulike kreftformer i tilknytning til miljøforurensning. Da er det vanskelig å fastsette årsaken. Slik ser det ut til å være for Kvikk-saken, mange forskjellige misdannelser hos fostre.