Hva er dette?

Startet av Jostemikk, desember 17, 2012, 02:36:06 AM

« forrige - neste »

Jostemikk

Dette er et utsnitt av et satellittbilde. Jeg sier ikke hvor, men vil muligens komme tilbake til dette. Vi får se på responsen på spørsmålet mitt først.

Hva er dette? Det til venstre på bildet er forresten et uttørket elveleie.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

#1
Det kan minne om et par nedslagskratere fra et objekt som har delt seg på sin ferd gjennom atmosfæren. Det er jo funnet endel slike i det siste.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

la1goa

Kan du si noe om størrelsen på "kraterene"? Snakker vi om noen få meter eller hundre meter?

Jostemikk

Amatør1, det er dette jeg tenkte på også.

Knuta, den største sirkelen er ca. 50 meter i diameter.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

la1goa

Når jeg tyder det du skriver om uttørket elveleie så slår et forslag meg.
Jettegryte?

Jostemikk

Sitat fra: la1goa på desember 17, 2012, 14:34:57 PM
Når jeg tyder det du skriver om uttørket elveleie så slår et forslag meg.
Jettegryte?

Tror ikke det. Det er 700 meter til det uttørkede elveleiet og de to sirklene er ca. 40 meter høyere i et slakt stigende terreng. Her er et større utsnitt:

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

#6
Yosemite? Ooopps, mente Yellowstone engang i vinterhalvåret? Med sirklene som de varme kildene? Tilfrosne? Hehehe...

For så mye snø finner vi vel ikke på Mars?  Derimot, hvis det som ser ut som snø er sand og stein, da.... :D
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

#7
Takk for svar, Tele! Nå har jeg fått tre forskjellige svar, og alle kan være rette utfra de opplysningene, eller mangel på sådanne som jeg har gitt.

Området bildet er fra virker på meg nesten enestående geologisk med tanke på hvor dette er. Jeg har funnet meteornedslag tidligere ved hjelp av Google Earth, og jeg har meldt fra til rette geofysiske institutt. Det mangler bare å få sendt folk ut for å ta prøver av jordsmonnet. I Sahara finnes mengder med tørkede elveleier, og det er fantastisk å "reise" der ved hjelp av satellittbilder. En kan fantasere om hvordan det var der under klimatisk optimum for 5-6 tusen år siden. Sannsynligvis et paradis! Så fascinert er jeg over mye av dette, at jeg flere ganger til flere kjente har sagt at kunne jeg valgt igjen, ville jeg ikke blitt idiot. Jeg ville blitt geolog.

Selv mistenker jeg de to sirklene for å være det Amatør1 gjettet på. En meteoritt som delte seg på sin ferd gjennom atmosfæren, og to mindre fragmenter traff bakken en gang for x antall år siden.

Bildet er ikke fra Sahara. Det er ikke fra USA heller, så Teles forslag kan ikke være rett i dette tilfellet. Et ørlite hint kan dere få, men så er det slutt. Dere kan spekulere så mye dere vil, jeg forblir taus. Er man helt sikre på at isen dekket alle områder på Nordkalotten under forrige istid? Og der den fantes, er man helt sikre på at den førte til store geologiske forandringer? Kan den enkelte steder ha stått tilnærmet rolig i titusener av år og smeltet in situ? Her jeg bor var isbreens marsj brutal. I nabobygda var den vennligsinnet, med enorme myrområder som resultat.

Her er et annet satellittbilde fra noenlunde samme geografiske område som der de to sirklene befinner seg. Det er blant annet et vann, og noen snåle fjellformasjoner der:

[attachimg=1]

Utrolig nok ser det slik ut ikke lange veien derfra igjen, og denne bekken burde vel vært påmeldt til VM i meandrering?

[attachimg=2]

Ikke langt derfra igjen er det ei elv som har både inn- og utos i samme vann, men nå får det vel snart holde hvis jeg ikke skal

a) Røpe for mye, eller
b) bli hentet av menn i hvite fakker
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

Et par sammenfallende "synkegroper/høl" med bakrunn i fra det uttørkete elveleiet...?

(Hei du mann....i hvit frakk! :D )
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Gloføken

En real spredning fra samme området.

[attachimg=1]
It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Ewer Gladblakk.

Ps.
Det kan jo være oppkommehøl, fra den utørkete elva også.....trælete detta! ;D
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Telehiv

Nei nå er jeg så nysgjerrig at jeg holder ikke ut lengre, Joste!
Dette er verre enn å være 6 år på julaften og ikke få lov å pakke opp gaver før maten er spist...

Jeg satser på en hurtig avklaring og foreslår Sibir.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Spiren

 Rusland, Sibir ,tundraen de mørke pletter er permafrost/is cirkelsegmenter.
Tror jeg.  ;)
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Jostemikk

Ewer, jeg tror du tar feil.

Reppen, jeg kommenterer ikke hvor, og angående den elva jeg nevnte, så er den årsaken til de nevnte menn i hvite frakker. Jeg vet at det er umulig.

Tele og Spiren, er det meteoritt-treff, vil dere aldri få vite om dere var nærme rett lokasjon. Er ringene et resultat av permafrost som Spiren tror, skal dere få beskjed. Hadde aldri tippet det selv, men nå fikk jeg noe å tenke på. Permafrost? Godt mulig! Jeg må undersøke dette selv, og det kan ta lang tid. Kanskje et år eller to, så du får vente litt med åpningen av julegaver, Tele. ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Permafrost-ringer, slik som Spiren foreslo:



Dette er kollaps i forbindelse med smeltende permafrost. Bildet er fra:

http://www.dailykos.com/story/2011/02/18/946666/-OMG-Permafrost-Melting-Fast-Irreversibly-says-NSIDC-Huge-CO2-Source



Her er ringene igjen, denne gang forstørret så mye det går an uten å forringe kvaliteten fullstendig:

[attachimg=1]

Permafrost er vel når alt kommer til alt mest sannsynlige årsak? Får jeg muligheten til å undersøke dette, eller får hjelp fra annet hold, skal jeg gi beskjed. Ringene er i nærheten av permafrostgrensen.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren