El-biler- hodepine for miljøbevegelsen

Startet av Gerten, oktober 06, 2012, 23:02:53 PM

« forrige - neste »

Gerten

The Guardian har plukket opp en norsk forskning som påviser hvor lite energieffektiv en EL-bil vil være og mht til CO2, omtrent null effekt.
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2012/oct/05/electric-cars-emissions-bad-environment

Sjokket har medført en større mengde kommentarer.
It's the clouds!

Bebben

Interessant, Gerten...

Mitt inntrykk er at det blir for mye sammensausing av hva som er "forurensning" og hva som er "klimavennlig". Flere av kommentatorene er inne på at flere elbiler kan bidra positivt i en situasjon med stor lokal forurensning i storbyer. Men så var det jo dette med klimaet og alt det der, da.

Min egen mening, i hvert fall foreløpig, er at flere av byens biler, og spesielt de store som busser, lastebiler osv., burde gå på gass. Det er teknologisk gjennomførbart på kort sikt og ville kunne gi en betydelig - og rask - forbedring av luftkvaliteten.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Gerten

Kan være enig der, Bebben. Gass for å hindre forurensing må være bra.
I Tyskland har de et mål om en million EL-biler melder Teknisk Ukeblad. CO2 besparende kun hvis kilden er fornybar energi. Og de har bare 20 % fornybar (i 2011) selv om maks kapasitet er over 50 % av behovet.
De har problem med å innpasse fornybar med de tradisjonelle kraftverk og håper på at norsk vannkraft kan utligne de store variasjonene.
http://www.tu.no/energi/2012/10/01/frykter-enorme-strombrudd-etter-solkraft-boom
It's the clouds!

Amatør1

#3
Dette er interessant i den forstand at det faktisk er noen som setter spørmålstegn ved el-bilene. At spørsmålet stilles her til lands er gledelig, og at dette plukkes opp av The Guardian av alle ting (The Guardian er erke-alarmistisk for den som ikke visste det) er verd å merke seg.

Elbilene har ingen mulighet til å være "bærekraftige" i det lange løp. At det er et blaff for tiden på Oslo vest er fordi det har vært trendy, man får privelegier (kjøre i kollektivfeltet), og man får direkte subsidier (gratis strøm og parkering). Ta bort disse fordelene, og korthuset ramler sammen.

Rent teknisk er rekkevidden for dårlig, trafikksikkerheten er ikke-eksisterende (kjørte bak en elbil i ettermiddag som kjørte uten lys i tunnell...), og batteriene er alt annet enn miljøvennlige.

Det er betydelig tap i energi ved overføring av elektrisitet gjennom ledninger. For bensinbiler med effektiv moderne motor er i realiteten energieffektivteten vesentlig bedre.

Slik kan man holde på. Elbiler er ikke egnet for generell bruk, og offentlig sponsing for å promotere slik bruk ser mer ut som "psykologisk priming" av befolkningen enn som fornuftig energi-, samferdsel- eller klima-politikk.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Det er ikke bare el-biler som kan by på problemer når det gjelder netto effekt. Ifølge denne artikkelen står det ikke særlig bedre til med miljøbussene.

Sitat
Miljøbusser må følges av dieselbusser
** Miljøbusser kan plutselig stanse
** Hydrogenbuss-prosjekt koster 140 millioner
** En rekke småfeil har skapt problemer

(VG Nett) Et halvt år etter at hydrogenbuss-prosjektet i Oslo kom i gang, må en dieselbuss kjøre etter for å plukke opp passasjerer i tilfelle den miljøvennlige bussen plutselig stopper.



11 millioner koster hver av de fem bussene som bare slipper ut vanndamp. De skal gå mellom Oslo sentrum og Oppegård i Akershus. Akershus fylkeskommune, Oslo kommune, Norsk Forskningsråd, Transnova og Ruter har bevilget nærmere 100 millioner kroner til prosjektet. I tillegg har EU gått inn med 40 millioner.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.