Er dette noe leserne her vil støtte opprettelsen av?

Startet av jarlgeir, oktober 11, 2012, 23:40:23 PM

« forrige - neste »

jarlgeir

Et nytt parti er på gang, en av søylene i partiprogrammet er: Teknologi, innovasjon og vitenskap

Essens: Piratpartiet vil styrke satsningen på teknologi og innovasjon og vi krever større respekt for den vitenskapelige metode.

Det moderne Norge er bygd med teknologi og vitenskap, og utdanning, kultur og velferd kan bare sikres for kommende generasjoner ved å fortsatt verne om disse verdiene. Religion har ingen plass i utdanning eller forskning i Norge i dag.

Så følger flere forslag til konkret politikk
http://wiki.piratpartiet.no/index.php?title=Piratpartiets_s%C3%B8yler

Blir dette Norges første parti som ikke tror på klimadommedag? Akkurat det er nok litt opp til dere, men det trengs 3000 underskrifter for å få registrert partiet: http://www.princexml.com/howcome/2012/pp/
It's the sun, stupid!

Bebben

Hehe:

Sitat* Opphør av forskning som ikke er bygd på den vitenskapelige metode (Kjønnsforskningen ved UiO i særdeleshet)
;D

Jeg sier foreløpig tja, en god del tanker om reformer her, men er dette nok (foreløpig) til å danne et politisk parti? Hva med helsetjenesten, samferdselspolitikken, den økonomiske politikken, forsvarspolitikken osv osv osv? Og ja... klimapolitikken?

Punkt 1 på dagsorden må ellers være å finne seg et bedre navn. "Piratpartiet" kommuniserer at de er en useriøs gjeng med hackere.

"Fremskrittspartiet" er tatt.... kanskje noe ala "Partiet for utvikling og innovasjon" kunne ha noe for seg... men i Norge må de signalisere at de er tilhengere av medmennskelighet og velferd, ellers har de ikke tjangs, budskapet er for "kaldt".

Så... foreløpig ser det mer ut som en brukbar ide til en aktivist/lobbyorganisasjon, i mine øyne.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Sitat fra: jarlgeir på oktober 11, 2012, 23:40:23 PM
Et nytt parti er på gang, en av søylene i partiprogrammet er: Teknologi, innovasjon og vitenskap

Essens: Piratpartiet vil styrke satsningen på teknologi og innovasjon og vi krever større respekt for den vitenskapelige metode.

Det er sant at det trengs et nytt initiativ i politikken, kanskje i form av et nytt parti, for de gamle partiene ser urokkelige ut i sin CAGW-tro.

Jeg leste igjennom listen over punktene i programmet, og fant mye som jeg er enig i. Åpenhet på internett er et veldig viktig poeng, og DLD er vel å betrakte som det motsatte.

Men, som Bebben har jeg problemer med partinavnet. At man er for åpenhet og motstander av internettsensur, gjør en ikke til "pirat". Det er de kreftene du kjemper imot som ynder å kalle åpenheten for piratvirksomhet, selv om det oftest er ufortjent. Derfor er det for meg litt uforståelig at man har valgt å kalle seg for "Piratpartiet", det kommuniserer helt feil til folk flest.

Tenk deg at vi dannet et parti med et program for å få slutt på CAGW-hysteriet. Skulle vi da kalle dette partiet for "Fornekterpartiet"? Det er omtrent samme signal navnet "Piratpartiet" sender ut.

Programmet du viser til har mange gode punkter. Man burde analysere hva dette bygger på av verdigrunnlag og finne et bedre navn på partiet som reflekterer verdigrunnlaget på en mer positiv måte enn "Piratpartiet".

Et par forslag: Sannhetspartiet, Uavhengighetspartiet, Vitenskapspartiet, Partiet for Sannhet, Uavhengighet og Vitenskap (SUV)  ;)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Er enig i mye av det Bebben og Amatør 1 sier. For meg blir navnet veldig galt, kanskje spesielt fordi vi fremdeles har piratvirksomhet (Somalia). Det blir negativt betont. Slik jeg forstår det, bygger Piratpartiet på en internasjonal bevegelse, og det kan virke som om det tyske Piratenpartei er i god vekst. Av den grunn forstår jeg at et navnebytte kan være vanskelig. Men kanskje mange yngre vil se på ordet "pirat" som positivt (Depp har jo skapt helter av pirater).

Jeg reagerer litt på at det er forslag til å forby lyden av isbil (noe som interesserer meg 0), og at det ivres for Ølbil (interesse 0). Men hittil har jeg ikke funnet noe om f.eks. EU, USA og NATO, institusjoner som underminerer norsk selvstendighet. Men dette vil kanskje utvikles på veien? Antar det vil være litt avhengig av medlemsmassen.

Det kan hende jeg gir min underskrift, om ikke for annet så for å være med på å vise misnøyen med de eksisterende partiene. Og så får vi se hvordan det utvikler seg.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Ewer Gladblakk.

SitatEt par forslag: Sannhetspartiet, Uavhengighetspartiet, Vitenskapspartiet, Partiet for Sannhet, Uavhengighet og Vitenskap (SUV)
Ottomotoren i firtrekkersuv'n inni meg får full tenning i den første sylindern av sånt....men de andre tre orker knapt å dilte etter skjøl om den gilde gnistspruten fra den første står flere meter ut av eksospotta og ligner festfyrverkeri....mens håndbrekket står på...
Jeg må liksom bare snart virkelig se at virkelig upolitisk forskning og ikkemagnetisert polimikkpoppulitikk virkelig virker, og uten så jævli mye fotnoter i alle mulige hytt og gevær...
Altfor mange forskere må snart våge å stå polimekkerne og andre mer korupte forskere midt imot, uten tanke egennytte og frykt for egen framtid....og den dagen det skjer på ei jevnere fjøl, enn i dag....ja, da tar jeg av meg hatten, å bøyer hodet virkelig dypt for dem alle sammen!
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Har Piratpartiet gjort seg noen tanker om hvordan et globalt sammensatt tribunal skal få straffet de ansvarlige bak 11. september 2001? Det blir snakket om vitenskapelig tilnærming, ikke kvasivitenskapelig, og da er vel denne saken klar for diskusjon ved neste partimøte?

Ellers liker jeg flere av punktene på partiprogrammet, og de er som et friskt pust. Men som andre har vært inne på, det mangler mer enn det finnes av viktige politiske saker. Den grå, triste, og politiske hverdagen må også få sin plass.

Skal tenke på om jeg signerer denne lista. I utgangspunktet er jeg for et slikt initiativ. Det vil være et tilskudd til sikring av demokratiet her i landet.

Gir du et godt svar angående 11. september, skal jeg skrive under iløpet av tre dager, jarlgeir. Dere kan sette dere ganske grundig inn i saken ved å lese dette innlegget. Det er nemlig svært viktig for meg at slike ting som klimasvindelen og 11.september-tragedien ikke får lov til å skje ustraffet, og skal man få straffet de som står bak, må man gå helt til topps i elendighetspyramiden. Derfor må jeg vite at partiledelsen til enhver tid vil bestå av mennesker som er i stand til, til tross for dramatisk synkende IQ i vårt land ifølge seneste undersøkelser, å legge sammen 2+2 og få 4 hver eneste gang. Velger dere å svare 3 eller 5 av taktiske årsaker, da får dere aldri min stemme. Slike partier har vi allerede.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

billabong

Noe man vil støtte? En forutsetning for meg ville være at partiet tok sterk avstand fra politikken til Fremskrittspartiet..

Gerten

#7
Greit for meg at mange her inne ikke har tillit til partiene. Jeg holder så smått på innen Rødt. For forumet her er det en fordel med folk fra forskjellige ståsteder. Sekterisme har jeg fått nok av tidligere. Et parti tuftet på klimasaken, tror jeg ikke har noen framtid. Tror den ramler sammen om noen få år. Et parti som er skissert her, tror jeg heller ikke på. Men jeg kjenner ikke godt nok hva som rører seg blant ungdommen.

Jostemikk, jeg har lest litt fra 11/9. Virker mistenkelig og kan ha noe for seg. Klimarealistene har blitt angrepet eller kritisert for å drive med konspirasjoner. Særlig da alternativ forskning opp mot IPCC var svakere eller mindre utbredt.  For breddens skyld bør vi være tilbakeholdene. Vi har jo alle noen kjepphester som ikke akkurat er klimarelevant. Men det som kalles konspirasjoner i dag, trenger ikke være det i morgen med solid underbyggelse :)
It's the clouds!

Amatør1

Sitat fra: Gerten på oktober 13, 2012, 01:15:59 AM
Et parti tuftet på klimasaken, tror jeg ikke har noen framtid. Tror den ramler sammen om noen få år. Et parti som er skissert her, tror jeg heller ikke på. Men jeg kjenner ikke godt nok hva som rører seg blant ungdommen.

Det er vel ikke noe poeng at et parti skal ha en framtid? Det er folk flest som skal ha en framtid. Om man lager et parti (fordi systemet krever at man lager partier) bare for å bekjempe CAGW, så er det og god ting. Man må gjerne sikte bredere og på lengre sikt, misforstå meg rett, men en-saks-partier burde vi ha mer av, som alternativ til disse monstrene av noen partier vi har for tiden. Dessuten er CAGW så gjennomgripende, så det er jo bredt nok.

Sitat fra: Gerten på oktober 13, 2012, 01:15:59 AM
Jostemikk, jeg har lest litt fra 11/9. Virker mistenkelig og kan ha noe for seg. Klimarealistene har blitt angrepet eller kritisert for å drive med konspirasjoner. Særlig da alternativ forskning opp mot IPCC var svakere eller mindre utbredt.  For breddens skyld bør vi være tilbakeholdene. Vi har jo alle noen kjepphester som ikke akkurat er klimarelevant. Men det som kalles konspirasjoner i dag, trenger ikke være det i morgen med solid underbyggelse :)

con·spir·a·cy
1. the act of conspiring.
2. an evil, unlawful, treacherous, or surreptitious plan formulated in secret by two or more persons; plot.
3. a combination of persons for a secret, unlawful, or evil purpose: He joined the conspiracy to overthrow the government.
4. Law . an agreement by two or more persons to commit a crime, fraud, or other wrongful act.
5. any concurrence in action; combination in bringing about a given result.

Wikipedia, "offisiell" beskrivelse: September 11 attacks
The September 11 attacks (also referred to as September 11, September 11th, or 9/11)[nb 1] were a series of four coordinated suicide attacks upon the United States in New York City and the Washington, D.C. areas on September 11, 2001.



Det finnes ingen beskrivelser av hva som skjedde 11. September som ikke faller innenfor beskrivelsen "konspirasjoner", inkludert den beskrivelsen myndighetene selv gir. Forskjellen dreier seg om beskrivelsen av de faktiske hendelsene, samt hvem som har konspirert.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

jarlgeir

#9
Takker for mange gode innlegg.

Først navnet:
Piratbevegelsen har partier i over 30 land. Piratikonet er noe som symboliseren troen på innovasjon og moderne teknologi, og viljen til å bruke internettet til å gi oss mere frihet og mere demokrati.
De andre partiene snakker vakkert om frihet og demokrati, men i praktisk politikk ser man at H+Ap rotter seg sammen og gir oss DLD (Datalagringsdirektivet) som gir oss mindre frihet. All kommuniksjon med mobil, email og internettbruk skal nå logges, og flere offentlige etater vil også lagre innholdet, ikke bare hvem du kommuniserer med.

Studentene på informatikk ved UiO har gitt oss massiv oppslutning, av de spurte har 95% signert. Annen ungdom under utdanning er nesten like positive!

Om kjerneprogram:
Nå bygges et parti på det som forener oss:

Kampen mot DLD
Trangen til å innføre mere frihet og demokrati
Satsning på vitenskap, innovasjon og teknologi for å bygge det digitale Norge
Reform av demokratiet ved at folk flest får innflytelse hele tiden, ikke bare hvert 4.år

Om alt det andre, utenom kjerneprogrammet
Først trenger vi 5000 underskrifter, vi har 2000 og de siste 3000 er veldig mange, så også DIN underskrift teller.

Ingen enkeltperson kan forskuttere det Piratene skal mene om alt det andre som utgjør et komplett partiprogram, det blir helt galt. Vi har ildsjeler med blå, rød, grønn og apolitisk bakgrunn, så landsmøtene skal mene noe om dette, og piratene hoder digitale landsmøter, hvor saker diskuteres over dager og uker, og her kan du stemme digitalt eller delegere din stemme til de du har tillit til fra sak til sak.

Det gjelder også klimaet, her er det stor uvitenhet blant mange, akkurat som i andre partier, og det er et behov for å få noen av Norges beste vitenskapsmenn til å stille opp og forelese for oss så denne uvitenheten forsvinner og blir erstattet av en bredere vitenskapelig tilnærming til klimaproblematikken. Mange yngre pirater er blitt miljøskadd av den omfattende indoktrineringen gjennom mange år, men viljen til å lytte er der.

Som dere ser tar Piratene avstand av sammenblanding av vitenskap og religion, og vi krever større respekt for den vitenskapelige metode. I hvilke andre partier finnes slike formuleringer?

Og enkelte vil nok hevde at disse formuleringene egentlig betyr at vi er ferdig med klimaspørsmålet. Det er jo et faktum at det ikke er observert noen målbar sammenheng mellom stigende temperatur og økt CO2-innhold i atmosfæren.

It's the sun, stupid!

Jostemikk

Bra du ikke lot deg presse til å gi et ønsket svar, jarlgeir. ;)

Skal tenke på dette, og det er et meget godt poeng du har når du nevner indoktrinering. Den frie tankes kår innskrenkes stadig i Norge. Det står et helt korps klare til å hamre løs på de som anses å være politisk ukorrekte, og mulighetene til fri ordveksling svinner mer og mer hen.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Gerten

#11
Amatør1 har et svar til meg nr. 8 over.
Er enig i at det er folk som skal ha en framtid. Partier med grunnlag i enkeltsaker har hatt begrenset påvirkning. Eks.: Kystpartiet og Norgespartiet. Men jeg er ikke prinsipielt mot. All politisk aktivitet styrker demokratiet. Ser da bort fra rasistiske og fascistiske grupper.
Takk for henvisninger om konspirasjoner. Innrømmer at jeg var upresis. Skulle skrevet konspirasjonsteorier i stedet for konspirasjon. Tror det er lite taktisk av oss å legge vekt på at klimabløffen er en konspirasjon.
Jarlgeir har en ryddig presentasjon av Piratpartiet. Selv om jeg ikke ønsker å melde meg inn, kan jeg godt støtte initiativet. For senere å se for meg et samarbeid.
It's the clouds!

Jostemikk

Sitat fra: Gerten på oktober 13, 2012, 11:14:45 AMTror det er lite taktisk av oss å legge vekt på at klimabølgen er en konspirasjon.

Dette er årsaken til at jeg nevnte at jeg krever et politisk parti som alltid får 2+2=4. Ikke 3 eller 5 av taktiske årsaker. Vi skal ikke være taktiske, vi skal være så ærlige i all vår tilnærming til det politiske som vi klarer.

Klimasaken er en politisk konspirasjon, og det blir verre og verre for hvert eneste år som går.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Gerten

Sitat fra: Jostemikk på oktober 13, 2012, 11:19:23 AM
Sitat fra: Gerten på oktober 13, 2012, 11:14:45 AMTror det er lite taktisk av oss å legge vekt på at klimabølgen er en konspirasjon.

Dette er årsaken til at jeg nevnte at jeg krever et politisk parti som alltid får 2+2=4. Ikke 3 eller 5 av taktiske årsaker. Vi skal ikke være taktiske, vi skal være så ærlige i all vår tilnærming til det politiske som vi klarer.

Klimasaken er en politisk konspirasjon, og det blir verre og verre for hvert eneste år som går.
Jostemikk, det er mye enklere å påvise juks og feil og bløff i forskning (slik dere påviser gang etter gang her på forumet) enn å argumentere for at det er en konspirasjon.  Så jeg mener vi også må tenke taktisk.
It's the clouds!

Amatør1

Sitat fra: jarlgeir på oktober 13, 2012, 10:02:13 AM
Takker for mange gode innlegg.

Først navnet:
Piratbevegelsen har partier i over 30 land. Piratikonet er noe som symboliseren troen på innovasjon og moderne teknologi, og viljen til å bruke internettet til å gi oss mere frihet og mere demokrati.

Apropos:
Norge skal lede Natos piratjakt

"- Norge er en stor skipsfartsnasjon, og ønsker å bidra for å bekjempe piratvirksomheten. Samtidig er det viktig å understreke at den langsiktige løsningen på piratproblemet ligger på land, sier forsvarsminister Anne Grete Strøm-Erichsen i en pressemelding tirsdag formiddag."

Øhh...   ;)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to