Sportsfiske....!

Startet av Bebben, august 05, 2011, 01:25:01 AM

« forrige - neste »

Bebben

I en annen tråd har Jostemikk ved en glipp (?) avslørt at han er en lidenskapelig sportsfisker (ja jeg mener å ha belegg for ordet "lidenskapelig" i de korte innleggene  ;)), så da starter jeg like godt denne tråden "om andre ting enn klima".

Vel, jeg elsker å fiske - spesielt i elver. Jeg er oppvokst på bredden av en liten vestlandselv med ørret, laks og sjøørret i, og for meg hører det sommeren til å oppsøke slike steder hyppig i sesongen - som er akkurat nå. Mesteparten av mitt voksne liv har jeg imidlertid bodd i Bergen, og deler av tiden uten bil og opptatt med helt andre ting sånn som kvinnfolk og barn osv. osv. For en seks-syv år siden fant jeg meg likevel en liten elv en times biltur fra Bergen, der det går brukbart med sjøørret på mellom halvkiloen og kiloen, samt en og annen laks, sistnevnte er sjeldne men kan få en bra størrelse, min pers på 8,5 kg er fra denne elven. Jeg har også hørt at andre fiskere har fått sjøørreter på rundt 4 kg, men har selv måttet nøye meg med største fisk av denne arten på rundt 1,2-1,5 kg.

Størst spenning er det med de store fiskene - men så har man også naturopplevelsen. Hvis jeg ikke hadde fisket, hadde jeg da sittet på en våt stein med våt buksebak med kaffe på termos ved en vilter elv og studert fossekallen? Og det klokken 06 en søndags morgen midt i ferien?

Og så har man gourmet-aspektet: Ingen fjøslaks kan måle seg med "the real thing". Og selv om spenningen blir større jo større fisken er, er det ikke slik at smaksverdien øker samme veien - snarere tvert imot.

Hver sensommer inviterer jeg gjerne mine beste venner på ørretmiddag - det er jo gøy, maten er selvfølgelig mye av et påskudd - men det hadde nå en gang ikke blitt helt det samme med pizza...
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Tror nok de som kjenner meg nikker samtykkende til ditt "lidenskapelig sportsfisker", Bebben. ;) I motsetning til deg, bor jeg slik til, og har satt meg i en slik posisjon at jeg drar på fisketur, får en fisk i ny og ne, og drar hjem for å spise pizza. Også jeg som er så glad i fisk!

Bergen og sportsfiske, ja. Har hørt at innfødte bergensere har blitt tvangsforet med så mye fisk i barndommen, at HVIS de slumper til å ende opp som sportsfiskere som voksne, er det av hevntrang overfor fisken. :D

Jeg tror alle sportsfiskere har det slik at det er de store fiskene som får hjertet til å slå hardere. Selv mange år etter at man mistet dem. Følelsene i forbindelse med slike eksemplarer kan nå voldsomme høyder, noe jeg fikk bekreftet for noen år siden. Etter å ha kjørt ørreten i nesten én time, dro den avgårde med alt jeg hadde av snøre. Jeg forsøkte å løpe etter, med vann til navlen. Jeg ble våt, tobakken ble våt, og fisken løsnet fra flua. Jeg satt naken i bilen på hjemoverturen og gråt som en unge. Men så var jeg dengang ikke nådd de 40 heller, det bør nevnes!

Jeg forresten tilgode å miste liten fisk...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Hehe, Reparatøren, noe sier meg at du hører hjemme litt nærmere havet enn der jeg kommer fra... her er en liten artig anekdote fra Ørsta-elva på 70-tallet (førstehånds, det var meg selv som opplevde det):

Jeg kom "i elva" for å fiske smålaks ("pjakk") tidlig en formiddag, og kom i prat med en kar som sto og fisket i elven. Han kunne opplyse om at han var fra en eller annen øy, og at han hadde fisket masse fisk i sjøen, men aldri i ferskvann før.

Mens vi sto der og pratet, fikk han plutselig fast fisk - med kjempebøy på stangen! Et skikkelig bra beist!

Fisken ble kjørt etter alle kunstens regler, kan ikke si at den uerfarne elvefiskeren virket amatørmessig der. Men da fisken omsider måtte gi tapt og ble dradd opp i grusen, viste det seg å være... en sandflyndre! Og ikke bare det, men et særdeles storvokst eksemplar av arten!

Vel, fiskeren ble så sur at han løsnet flyndren fra kroken og kastet den på elven igjen... og jeg sa bare at det hadde ikke jeg gjort - dette hadde da virkelig vært en ypperlig middag?

Moralen er, pussig hvordan en fra øyene presterer å få en flyndre midt i en lakselv....noe jeg aldri har klart, eller sett noen andre har klart bortsett fra i dette ene tilfellet ;D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

Artig! Jeg drar til med en til:

En viss A... var en ivrig fisker i sesongen, han kunne i gode tider observeres i fluktstolen utenfor Samvirkelaget der fiskekortene ble solgt midt på natten, for å være først i køen (Ørstaelva har alltid vært demokratisk mht til pris, og er det fortsatt, men det gjelder å være først til mølla når forholdene er optimale).

Vel, etter hvert fikk A kone, unger, hus og lån, men han beholdt kontakten med fiskekompisene sine, og det ble etter hvert slik at han fikk "fri" på noen fredags- eller lørdagskvelder i sesongen for å fiske laks. Disse laksekveldene begynte svært ofte i leilighetene til ungkaren i gjengen, der gutta samles, men det er klart de måtte ha seg en dram eller to først, for gutter er jo gutter...

Så en gang observerte jeg A sent en kveld komme ned til elvebredden og rigge opp stangen osv. etter alle kunstens regler. Hvorpå han kastet uti og begynte å fiske... i en grøft ved siden av elva. Noen vennlige sjeler geleidet han i riktig himmelretning, slik at han kunne begynne å fiske der det muligens var fisk... selv ruslet jeg hjem med dagens fangst og vet ikke mer om den episoden, men hardnakkete rykter vil ha det til følgende:

Det gikk ikke verre eller bedre enn at han ramlet på elva, som hadde vokst etter regnvær og neppe var helt ufarlig. Heldigvis var det plenty av andre fiskere der, som raskt kom ham til unnsetning og dro ham i sikkerhet på land. Men da de løftet beina for å tømme vaderne hans (av den gammeldagse sorten med plass til tjukkere lår enn mine, kjøpt på Samvirkelaget, som jeg muligens fremdeles har liggende selv), spratt det plutselig en pjakk (smålaks) ut av den ene! Så "kollegaene" drepte fisken og hengte den pent opp i en løkke etter sporen, stablet mannen på beina, ga ham laksen i hånden og en dytt i ryggen i retning hjem.

Vel, jeg så ikke dette, men hardnakkede rykter som sagt...

Du vet sportsfiskere og klimaforskere er de man mest kan stole på i verden  8)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Sitat fra: Bebben på august 08, 2011, 00:10:37 AM
Du vet sportsfiskere og klimaforskere er de man mest kan stole på i verden  8)

;D ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Bebben på august 08, 2011, 00:10:37 AM

Du vet sportsfiskere og klimaforskere er de man mest kan stole på i verden  8)


Begge grupper har et fleksibelt forhold til målinger??

seoto

Sitat fra: ConTrari på august 08, 2011, 10:13:36 AM
Sitat fra: Bebben på august 08, 2011, 00:10:37 AM

Du vet sportsfiskere og klimaforskere er de man mest kan stole på i verden  8)


Begge grupper har et fleksibelt forhold til målinger??

Dersom jeg trekker den videre, betyr det at skeptikere alltid vil være troverdige når de forteller om den fisken som glapp i siste sekund? ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

SitatEt år han var ute på hjorte jakt så mistet han termosen, og året etter da fant han den igjen, og kaffen var fortsatt lunken sa han.

Teori: Han pustet termosen full av CO2 før han lukket den, og tilbakestrålingen fra CO2-en sørget for en radiative forcing som var så stor og truende at kaffen ikke tørte annet enn å holde på varmen et helt år.

---Eller kanskje en brønnpisser nettopp hadde ruslet forbi... *)



Sitat*) brønnpisser m2 person som forgifter en (politisk) debatt ved usaklige beskyldninger mot motparten.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=br%F8nnpisser&bokmaal=+&ordbok=bokmaal
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

#8
Sitat fra: Reparatøren på august 08, 2011, 18:24:31 PMHan satt tidlig en morgen å så to krohjorter som sloss, sa han. De tok seg fart, og stanget så hardt at han så huden på ryggen på dem ble bølgete.

Det har jeg sett selv. Mange ganger. Når harren sloss på gytegrunnene i mai. De kolliderer så hardt at ryggfinnene krymper i vask. Dette er like så sant som at jeg skriver dette fra Miami Beach.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Sitat fra: Bebben på august 09, 2011, 00:59:43 AM
SitatEt år han var ute på hjorte jakt så mistet han termosen, og året etter da fant han den igjen, og kaffen var fortsatt lunken sa han.

Teori: Han pustet termosen full av CO2 før han lukket den, og tilbakestrålingen fra CO2-en sørget for en radiative forcing som var så stor og truende at kaffen ikke tørte annet enn å holde på varmen et helt år.

---Eller kanskje en brønnpisser nettopp hadde ruslet forbi... *)



Sitat*) brønnpisser m2 person som forgifter en (politisk) debatt ved usaklige beskyldninger mot motparten.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=br%F8nnpisser&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Jeg ler så jeg holder på å daue! ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Sitat fra: Reparatøren på august 08, 2011, 18:24:31 PM
Du seoto, for å være litt småfrekk, ikke vont ment, men--- tok du det bildet etter siste laksefisketur?? :-[ ;D

http://www.youtube.com/watch?v=u9Ff7NbmChQ

... Må være klar for skyllebøtten fra seoto også.

Litt usikker på hva du egentlig mener her, spesielt siden jeg ikke er laksefisker ;) Og når jeg ikke vet hva jeg skal gi skyllebøtte for, blir det litt vanskelig ...
Ellers var det morsomt å høre Tore Skogmann igjen, lenge siden sist :)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

SitatDersom jeg trekker den videre, betyr det at skeptikere alltid vil være troverdige når de forteller om den fisken som glapp i siste sekund?

Eh, vet ikke helt om skeptikere, men det finnes en helt krystallklar parallell til Jørgen Randers, professor i "klimastrategi" ved BI, her:

For et par år siden uttalte han til Bergens Tidende at han ikke kunne fatte hvorfor det var så mange skeptikere når det fantes "tusenvis av beviser" for menneskeskapt global oppvarming.

Dessverre hadde Randers mistet alle disse kjempelaksene - eh, bevisene - før intervjuet, så vi fikk ikke se noen av dem.

Antall påståtte beviser = tusenvis
Antall fremførte beviser = 0

Jørgen "blanket" altså, for å si det på sportsfiskerspråk.

"Men jeg hadde dem på kroken, og de var svære - jeg sverger!"

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Jørgen Randers burde etter alle solemerker vært sportsfisker. ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Bebben på august 09, 2011, 03:01:11 AM
SitatDersom jeg trekker den videre, betyr det at skeptikere alltid vil være troverdige når de forteller om den fisken som glapp i siste sekund?

Eh, vet ikke helt om skeptikere, men det finnes en helt krystallklar parallell til Jørgen Randers, professor i "klimastrategi" ved BI, her:

For et par år siden uttalte han til Bergens Tidende at han ikke kunne fatte hvorfor det var så mange skeptikere når det fantes "tusenvis av beviser" for menneskeskapt global oppvarming.

Dessverre hadde Randers mistet alle disse kjempelaksene - eh, bevisene - før intervjuet, så vi fikk ikke se noen av dem.

Antall påståtte beviser = tusenvis
Antall fremførte beviser = 0

Jørgen "blanket" altså, for å si det på sportsfiskerspråk.

"Men jeg hadde dem på kroken, og de var svære - jeg sverger!"



De beste fiskene er de som glipper, ingen ubehagelig virkelighet kan ødelegge deres glansbilde.

Bebben

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!