Derfor er muligheten for anonymitet på Internett av største viktighet

Startet av Jostemikk, juni 07, 2012, 12:57:36 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Ganske mange mener at det må bli en slutt på å delta i samfunnsdebatten og samtidig gjemme seg bak et anonymt nick. Her er et eksempel på hvorfor samfunnsdebatten er absolutt avhengig av at anonymitet tillates.

Aftenposten - Ble truet med sparken etter å ha skrevet debattinnlegg

Jeg undres over mulige refleksjoner fra redaksjonelt hold i Aftenposten angående denne saken?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Litt kort i første omgang:

Jeg mener at problemet må løses helt motsatt, de systemansvarlige som ikke er i stand til å håndtere "whistle-blowers" eller vanlig deltagelse i den offentlige debatt, det er de som må knebles og anbefale valg av annen og langt mindre ansvarsfull jobb. SIEMENS-saken er et godt eksempel på det som skjer, når ledelsen tror de driver med dataspill.

Varslere i dag lever et meget farlig liv. Og det er her oppgjøret må settes inn. At en må ty til nicks er i det minste et tydelig tegn på et umodent og kontrollsykt samfunn.

Det kan se ut som om Oslo Kommune er på pallen!   8)

Jostemikk

Jeg er helt enig med deg, Bye. Helt. Men enn så lenge er vi ikke der, og da må det være lov å være "varsler" anonymt.

Særlig i klimasaken kan det være lite karrierefremmende å være 27 år og IPCC-skeptiker tilknyttet våre klimainstitusjoner. Ved å nekte disse å delta anonymt mister vi verdifull kunnskap og informasjon om denne. Jeg mistenker at dette er årsaken til at det er rimelig gjengs alle forskjellige land imellom at de som tør stå fram forlengst har passert sin akademiske ungdomstid. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Dette beviser relevansen til hva Fugl Føniks tok opp ifjor:

http://debattsentralen.blogspot.no/2011/08/vg-stenger-for-anonyme-innlegg.html

"...vi ser nå en konsekvent linje der mediene åpenbart mener de kan forlange at debattantene skal framstå med fullt navn, samtidig som de selv ligger fullstendig skjult i kulissene og sletter meninger de ikke liker, helt etter eget forgodtbefinnende og oftest i strid med egendefinerte regler. Det er akkurat dette Fugl Føniks har påvist hos Aftenpostens Debattsentral (AD).

[...]

Hva er så grunnen til at mediene, her representert av VG, krever å "oute" sine debattanter med fullt navn? VG og Aftenposten har lenge krevet registrering av debattanter, så de kjenner allerede våre navn og telefonnummer. Det samme kan ikke sies om bl.a. Aftenpostens moderatorer, de er fullstendig anonyme og ukjente for debattantene.

Det er snarere grunn til å tro at hensikten med denne nye politikken er å begrense muligheten for fri meningsytring, det er mange legitime ytringer en ikke kan uttrykke offentlig, ens arbeidsgiver eller bekjentskapskrets har ofte ikke noe med å vite hva en mener om for eksempel et politisk spørsmål. Dessuten kan slike ytringer seinere komme til å bli brukt på måter man ikke har kontroll over.

Et krav om at all debatt i offentligheten skal foregå under fullt navn er derfor det motsatte av åpenhet, det er en effektiv form for monopolisering av meningsytringer, mao. en form for sensur."
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Jeg er fullstendig enig med deg i dette, Amatør1!
Det er tydelig at det er et stort kontrollbehov ute og går.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Gasse-Geir

Sitat fra: Jostemikk på juni 07, 2012, 12:57:36 PM
Ganske mange mener at det må bli en slutt på å delta i samfunnsdebatten og samtidig gjemme seg bak et anonymt nick. Her er et eksempel på hvorfor samfunnsdebatten er absolutt avhengig av at anonymitet tillates.

Aftenposten - Ble truet med sparken etter å ha skrevet debattinnlegg

Jeg undres over mulige refleksjoner fra redaksjonelt hold i Aftenposten angående denne saken?

Hei

Veldig godt poeng. Selv mener jeg anonymitet på nettet nesten burde være påbudt. Med noen få tastetrykk vet andre alt om deg, og det er jo ikke så veldig bra. Når du ellers treffer noen i sosiale sammenhenger sier du jo ikke på 1 gang ditt fulle navn, din adresse og telefonnummer, navnet på alle dine venner og slektninger, hovr du jobber, hvor du har jobber/studert tidligere og hvilke politiske meninger du har..

Dessuten: Hvorfor trenger jeg vite noen annens navn når vi diskuterer ditt-og-datt? Det er jo *diskusjonen* og det som kommer fram i den som er interessant, og ikke alle mulige person-opplysninger.