Ny spiker i IPCCs likkiste: Prof. Franks ser intet grunnlag for CO2-hypotesen

Startet av Telehiv, desember 23, 2011, 22:48:32 PM

« forrige - neste »

ConTrari

Sitat fra: Bebben på desember 27, 2011, 02:37:53 AM

Men det er en grunn til at Norge gjorde et kvantesprang fra å være et fattig utedass-land i 1970 til å bli et såkalt rikt land i dag. Gjett hvilken.

At Norge var så fattig er en myte.

ConTrari

Sitat fra: zulusierragolf på desember 27, 2011, 01:11:10 AM
Jarlgeir:

Det jeg nå skriver er ikke et positivt bevis - på noen måte.
Det er bare et lite tankekors som jeg håper du og gjerne også Telehiv vil dvele ved.

Norge er verdens 6. største energieksportør. I hovedsak olje og gass. Med de funn som ble gjort i sommer er det stor sannsynlighet for at Norge vil være en betydelig olje og gass eksportør i framtiden også.

Den norske oljeindustrien bestitter betydelig naturvitenskapelig kompetanse. Det er de nødt til fordi det å borre seg ned gjennom havbunnen og hente opp olje og gass er teknologisk krevende. Dette gjelder også alle de andre store oljeselskapene i verden.

Salg av olje og gass er deres livsgrunnlag. Politiske tiltak for å redusere utvinning og salg av olje og gass er en åpenbar trussel mot deres inntjening.

Så der har vi altså organisasjoner som har betydelig økonomiske ressurser. De har også betydelig naturvitenskapelig kompetanse (og det de ikke måtte ha i egne rekker har de råd til å leie). Og de har helt åpenbare og legitime økonomiske motiver for å bekjempe politiske tiltak som hindrer deres omsetning.

Så hvis det ikke fantes et fnugg av bevis - hvis alt var oppdiktet, hvorfor går ikke feks OLF (oljeprodusentenes landsforening - www.olf.no) til total krig mot denne svindelen som de er fullt ut kompetene til å avsløre, samt har alle tenkelige gode grunner til å gjøre det?

Dette poenget er ikke et positivt bevis. Men for meg som er legmann og må stole på ekspertene fordi jeg ikke har tilstrekkelig kunnskap til å kunne sjekke alt selv - så er det en av grunnene til at jeg sover godt om natten. Det finnes svært sterke aktører der ute som både er i stand til å avsløre falske eksperter og de har alle mulige gode grunner til å gjøre det.

Vel overstått jul til Zulu og alle andre på forumet.

Som Bebben skriver, så er det den norske stat som er hovedaktør i vår olje- og gassutvinning. Den samme staten som sponser WWF med 80 mill. i året. Så det er helt klart at "Big Oil" og "Big Money" er på alarmistenes side.

Men alt dette virker kunstig oppblåst. Jeg har ingen tro på at oljeselskaper verden rundt ser noen som helst fare for at FN vil få gjennomslag for å gå bort fra fossil energi. Oljeselskaper har lang, lang erfaring med å knytte til seg seg de skarpeste analytikere, ikke bare på geologi og oljefag, men også på politiske og kulturelle områder. De opererer i så mange forskjellige samfunn at de er nødt til å kjenne kulturer og politiske strømninger. Jeg tviler sterkt på at de frykter "klimarørsla" overhodet. Men de klapper gjerne skjødehunden med noen milioner her og der, den er så søt når den logrer og knurrer samtidig.  8)