Dagens vits og annen humor

Startet av seoto, juni 17, 2011, 19:44:17 PM

« forrige - neste »

Brattbakkallen

#135
Sitat fra: Jostemikk på april 01, 2013, 16:28:41 PM
Språket vårt er utilstrekkelig.

Naken greve jager neger med øks.

Dette var en omstridt sangtittel en gang på 80-tallet. Den var omstridt på grunn av betegnelsen av et svart afro-amerikansk afro-afrikansk mørkhudet (jeg gir opp her) menneske, mens det interessante i tittelen er hvem av de to som hadde øks, greven eller negeren?

Der satte du fokuset der det bør være.  8)

En liten digresjon: På 50-60-tallet så la ikke vi noe negativt i begrepet neger. Det var en kort og grei betegnelse på en sorthudet person fra Afrika. (Ordet nigger var noe annet.)

Språket forandrer seg altså, både i tid og rom.

Huff, dette ble vel litt utenfor trådens intensjon, vitser og humor. Jeg avslutter med (etter hukommelsen) Martin Ljungs foredrag om "at vara rolig": "At vara rolig kræver, at den samme som altså åtsyftar at vara rolig, har tilskansat sig en klar ock presis definisjon på begreppet at vara rolig".

8) ;D

BBK
Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på april 01, 2013, 16:28:41 PM
Språket vårt er utilstrekkelig.

Naken greve jager neger med øks.

Dette var en omstridt sangtittel en gang på 80-tallet. Den var omstridt på grunn av betegnelsen av et svart afro-amerikansk afro-afrikansk mørkhudet (jeg gir opp her) menneske, mens det interessante i tittelen er hvem av de to som hadde øks, greven eller negeren?

Det var jo en parodisk ironisering over medienes hang til perverse sensasjoner (uten sammfunnsmessig betydning kan man legge til). Hvis det var sangtittelen som var omstridt, så har man ikke helt forstått poenget.

Tramteaterets sang
http://www.youtube.com/v/AFMe1vLB60E?version=3&hl=en_US

Og hvis det var noen som lurte på om overskriften var for åpenbart tullete til å være virkelig, hva da med denne fra VGs virkelighet:
Naken mann jaget gjennom Trondheim med øks

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: Brattbakkallen på april 01, 2013, 18:09:32 PM
En liten digresjon: På 50-60-tallet så la ikke vi noe negativt i begrepet neger. Det var en kort og grei betegnelse på en sorthudet person fra Afrika.

Det er kanskje en digresjon sett i kontekst av denne humortråden, men egentlig er det ingen digresjon vil jeg si, men heller et helt sentralt poeng innenfor hva dette forumet analyserer og debatterer. Begrepet neger er som du sier et fullstendig nøytralt begrep som kommer av det spanske negro = sort, eksempelvis som i 'negro pimienta' = sort pepper.

Det kan nesten synes som det er en form for lydighetstrening at enkelte ord skal erklæres som umoralske og derfor forbys. Ja, man skulle nesten tro poenget er hentet direkte ut ifra George Orwell's bok 1984, der Partiet (med stor P) har et langsiktig prosjekt med å innføre såkalt Newspeak, en redusert versjon av engelsk, der idealet er å eliminere så mange ord som mulig. Etter hvert som Ministry of Truth får arbeidet med språket, kommer ordboka ut i stadig tynnere og tynnere utgaver. Hensikten er omgjøre språket slik at forbryterske tanker (thoughtcrime = kriminelle tanker som stiller spørsmål ved Partiets linje) skal bli umulige.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Er ikke helt sikker på om denne hører hjemme under humor, men et sted syntes jeg at den måtte få sin plass. Filmsnutten har fått meg til å tenke seriøst på om stemmerett har noen reell verdi. Når folk er så dumme som disse, er de en trussel mot demokratiet, ikke en sikring av det.

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Noen ganger kan man virkelig lure! Men den ga meg i hvert fall en god latter, og forhåpentligvis overlevde han i bilen.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Jeg lurer, etter å ha gapskrattet! Er det biler nok til alle trærne som skal ned?    8)

Jostemikk

Det påstås i hvertfall at Petter Solberg sa dette under etter intervju etter å ha kjørt altfor fort over en bakketopp. Den samme følelsen må sjåfør og kartleser sitte igjen med etter denne hendelsen.

http://youtu.be/q_UYkqAFrU8?t=57s
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Gale hunder får revet skinn ;) Men det så jo ut for at det gikk greit.

I den bygda jeg vokste opp, hadde vi - på en liten bygdevei - noe vi kalte "kilebakken", som ga barn en litt skrekkblandet kiling i magen når den ble passert i passe tempo. Noen sjåfører passerte raskere enn sunt var, noe hjørnet på en låve rett etter bakketoppen stadig viste tydelige bevis for.  Det gikk ikke helt greit da det for mange år siden ble arrangert et rally der. Sjåførene fant mange steder å kjøre ut på. ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på april 14, 2013, 19:55:51 PM
Gale hunder får revet skinn ;) Men det så jo ut for at det gikk greit.

I den bygda jeg vokste opp, hadde vi - på en liten bygdevei - noe vi kalte "kilebakken", som ga barn en litt skrekkblandet kiling i magen når den ble passert i passe tempo. Noen sjåfører passerte raskere enn sunt var, noe hjørnet på en låve rett etter bakketoppen stadig viste tydelige bevis for.  Det gikk ikke helt greit da det for mange år siden ble arrangert et rally der. Sjåførene fant mange steder å kjøre ut på. ;)

Den bakketoppen sto jeg ved under hele rallyet. Førstemann i løypa var Trond Schea i veteranklassen. Kjørte en NSU, og da den ikke hadde verken vinger eller var særlig aerodynamisk konstruert ellers med tanke på luftferd, ble det en av rallysportens mest spektakulære totalvrak som resultat. Etter dette skjedde det samme med omtrent annenhver bil som kom, og legehelikopteret gikk i skytteltrafikk mellom Lørenskog og Ermesjøbakken, og vi stabla parasoller, stoler, bord og annet for å skygge for sola for alle pasientene som lå spredd utover gårdsplassen og ventet på neste helikopterrunde.

Husker jeg ikke helt feil, ble tre av rundkastene kåret blant årets ti verste rundkast på Eurosport det året. Den ene bilen gikk rundt i lufta fem ganger før den traff bakken igjen, hvilket medførte ytterligere saltomortaler. Var verst den gangen det kom en hjelm ut av den ene bilen og trillet bortover plenen. En av de tøffere av oss gikk og tok den opp, og trakk et lettelsens sukk da det ikke var noe hode i den.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Arkeologer har foretatt utgravinger og tror de har funnet restene etter verdens første politiker.

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Obelix

Storebror-samfunnnet har eksistert lenge! Men, først nå begynner vi å få opp gluggene, etter den siste avsløringen om NSA.
Facebook føler opp med nytt valg-alternativ på rullemenyen sin   :P

No fear for the real men! No hope for the scared!

Ewer Gladblakk.

SitatArkeologer har foretatt utgravinger og tror de har funnet restene etter verdens første politiker.
;D
(Ps: Slikt har ødelagt mange mødre, og hele familier....så det er sikkert ikkeno å le av, men jeg gjør det nå alikavæl!  :) )
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

seoto

Jeg ser det litt sånn for meg at den politikeren fikk et problem han ikke klarte å løse ;)

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på juni 12, 2013, 17:25:06 PM
Jeg ser det litt sånn for meg at den politikeren fikk et problem han ikke klarte å løse ;)



Just presis. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

affen

Min båt er så liten...

En offentlig og en privat virksomhet avtalte en tvekamp i kapproing med åtter.
Begge mannskap trente lenge og vel og da dagen kom, var begge lagene i toppform.
De private vant konkurransen med et forsprang på en hel kilometer.
Moralen gikk helt til bunns i den offentlige virksomheten og den øverste ledelsen besluttet at man skulle vinne til neste år.  Det ble nedsatt en prosjektgruppe for å finne ut av problemet.
Prosjektgruppen fant, etter mange og lange undersøkelser, at de private hadde syv mann til å ro og en til å styre, mens de offentlige hadde en mann til å ro og syv til å styre.  I denne krisesituasjonen viste ledelsen betydelig handlekraft: De ansatte straks et konsulentfirma for å undersøke den  offentlige virksomhetens struktur og ekspertene kom, etter mange måneders arbeid, frem til den konklusjonen at det var for mange til å styre og får få til å ro.

På bakgrunn av konsulentenes rapport, ble det straks besluttet å foreta endringer i lagstrukturen.  Man hadde nå fire styrmenn, to overstyrmenn, en styreleder og en roer.  Dessuten innførte man av motiveringshensyn et poengsystem for roeren. 
«Vi må utvide hans arbeidsområde og gi ham mer ansvar,» sa ledelsen.

Konkurransen neste år ble også vunnet av de private.  Denne gang med et forsprang på hele to kilometer.
Den offentlige virksomheten sparket da roeren på grunn av de dårlige prestasjonene, men utbetalte bonus til ledelsen i erkjennelse av det store arbeidet som var blitt utført.

Konsulentfirmaet fikk ordre om å utarbeide en ny analyse av virksomheten.  Denne konkluderte med at man hadde valgt den riktige taktikken og at motivasjonene også var i orden og at det dermed måtte være materialet som måtte rettes på.

I dag er den offentlige virksomheten i gang med å utvikle en ny båttype.....

Handler dette om hvordan vårt land styres?