Varslere - med liv, helse og jobb som innsats?

Startet av seoto, april 02, 2013, 21:31:40 PM

« forrige - neste »

seoto

Siden varslere finnes (eller burde finnes) på så mange områder, ikke bare klimaforskning, lager jeg en egen tråd om det under "Om andre ting enn klima". Dessuten har det vært få klimaforskningsvarslere. I innlegg har mange gitt uttrykk for at de ønsker at de som i skjul ikke tror på påstandene om menneskeskapte klimaendringene burde vise mot nok til å stå fram. De fleste akademikere som står åpent fram i dag, er svært ofte eldre og/eller pensjonerte. Det er ikke mange store varslersaker vi har hatt på noen områder i Norge, og det har vært en ekstrem belastning for de som har turt å stå fram. Kanskje noen har tanker rundt dette med varslere? Er det blitt umoralsk å varsle om offentlige kriminelle handlinger? Eller andre kriminelle handlinger? Eller er folk rett og slett redde og derfor velger å lukke øyne og ører og frivillig sette på seg knebel?

I dag fikk jeg et nyhetsbrev, og en av setningene i det brevet når det gjelder det som så mange foraktfullt kaller "konspirasjonsteorier" (noe som forutsetter en konspirasjon), var det folk vanligvis sier når de hører noe som får dem til å føle seg på usikker is: "But someone would have talked." Ja, ville de det? Og om noen snakket ut, ville noen lytte? De eneste gangene noen lytter, er dersom det når ut til MSM, og mediene er villige til å ta det opp. Men like fullt vil de få vanskeligheter senere.  Kanskje de som kunne eller burde varsle, er altfor redde for konsekvensene? "Sladrehank skal selv ha bank": - er det hamret altfor hardt inn i oss, og så dypt at vi velger å ignorere ethvert lovbrudd eller enhver kriminell handling?

I denne artikkelen (det er tekstutskrift av videoen nedenfor "Podcast") fant jeg også noen linker til videoer lagt ut på Youtube, bl.a. denne:




Fra start: Jesselyn Radack
ca. 24 min: Thomas Drake
ca. 54 min: William Binney

Dette er en sterk video! Og den forteller mye om hvordan de offentlige systemene og politikerne fungerer, og også om presset de skaper eller har på hverandre. Når de kommer opp i hierarkiene, virker det som om de ofte sitter fast i sitt eget klister.

"Democracies die behind closed doors."
Judge Damon J. Keith - in a ruling declaring that the Bush administration acted unlawfully in holding deportation hearings in secret on August 27, 20.02

A Distopian Future?
In my recently concluded past, the government wanted to put me in prison for telling the truth as a whistleblower and exposing government wrongdoing and illegalities. Government found out everything they could about me and turned me into an Enemy of the States.


Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Det opprører meg like mye hver gang en varsler blir straffet for å prøve å stoppe juks og kriminalitet.

SitatJuksemaker tar med varsleren og pengene i fallet

Etter ti år med forskningsjuks ble Eric J. Smart funnet skyldig i å ha manipulert data. Ti artikler, som er blitt sitert over 100 ganger, ble trukket tilbake.

Smart blir nektet å søke om forskningsmidler på syv år. William Everson, som varslet om juksingen, endte med å miste jobben. Hva skjedde egentlig?

Og som om det ikke var nok at varsleren fikk sparken, er kollektiv straff et effektivt middel til å få folk til å holde kjeft:

SitatDe andre 11 ansatte ved samme lab ble, som Everson, gitt ett år på å finne annet arbeid. Dersom de ikke lyktes med dette, måtte de gå.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

her er en varsler som fortjener å bli hørt: Edward Snowden

Here's how we take back the internet
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

stjakobs

Sitat fra: Amatør1 på mars 21, 2014, 22:18:57 PM
her er en varsler som fortjener å bli hørt: Edward Snowden

Here's how we take back the internet



Richard Ledgett får lov å svare for NSA:

http://www.ted.com/talks/richard_ledgett_the_nsa_responds_to_edward_snowden_s_ted_talk
"IPCC is a four letter word."

Jostemikk

Når det gjelder NSA og all den andre faenskapen som finnes på jord av storebror ser deg-typen, så er saken så enkel som noe kan få blitt. De har rett og slett ingen rett til å overvåke oss. Verken på Internett, pr. telefon eller på noen som helst annen måte.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren