Dokumentar programmer på tv

Startet av Gloføken, november 16, 2011, 21:12:28 PM

« forrige - neste »

Gloføken

It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

seoto

Jeg har sett 2 programmer, senest i kveld. Det er skremmende hvor dårlig holdning og manglende ansvar folk kan tillate seg å ha bare de kan tjene penger på det. Hvor er myndighetene som skal holde kontroll? Jeg forstår at de har store økonomiske problemer i Peru, men slikt bør det slås ned på. Var ille å se at barn blir syke. Så langt har vel kapitalisme vært det beste for økonomisk framgang, men det forutsetter også kontroll fra myndighetenes side. I mine øyne har denne kontrollen utviklet seg til å bli svært tvilsom, ikke minst på grunn av lobbyvirksomhet, og kjøp av politikere i de fleste land, spesielt i utviklingsland. Kapitalismen kan ikke styre seg selv uten kontroll.

Personlig sluttet jeg med fiskeolje i kapsel for noen år siden, ble lei av å rape harsk olje! Jeg er nemlig veldig sær på olje. Dersom jeg kjøper pommes frittes på gatekjøkken e.l., raper jeg dårlig olje i flere timer. Med bra olje merker jeg ingenting. Ikke nok med det: Jeg får fremdeles kviser dersom jeg spiser dårlig fett/olje! Nå har jo forskning også vist at oppdrettslaks kan være med på å gi diabetes 2. Ikke bare bare å være et vanlig menneske som ønsker å gjøre sitt beste! (Ikke at jeg spiser oppdrettslaks, altså.)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Og ikke at jeg spiser oppdrettslaks heller... uspiselig for den som elsker "the real thing".

Er det ellers noen som er blitt slått av at hver gang man ser en flott dokumentar på Discovery eller National Geographic, med nydelig utsøkt naturfotografering... så skjer dette: Når programmet begynner å gå mot slutten, bommer jeg svært sjelden med mange sekunder for å "time inn" setningen om at dette fantastiske miljøet nå er "truet av klimaendringer" ("menneskeskapte" er ofte underforstått).

Denne "trosbekjennelsen" er ikke så altfor forskjellig fra den obligatoriske avslutningen på artikler, tv-programmer og, vel alt mulig, i Kina for en del år siden: Og til slutt vil vi takke vår store formann Mao....

Det "må" liksom bare slutte slik, omtrent som "snipp, snapp snute..."
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Slike avslutninger har ofte ødelagt hele gleden jeg har hatt av å se på programmet fram til det skjer, Bebben. Så et program om pingviner og Erga for noen måneder siden. Alt var så flott og vakkert helt til han plutselig begynte å skremme med død og fordervelse grunnet klimakrisa. Jeg skal aldri, aldri, aldri se et program laget av ham igjen.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren