Hellas, EU og Euro

Startet av Amatør1, mai 23, 2012, 23:57:13 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på juli 01, 2012, 12:28:48 PM
Vel, da er altså fokus skiftet fra ditt første innlegg om dette, der Athens Bar Association var fremhevet.

Ditt fokus, ikke mitt.

Sitat
Og hvem er Georganta? Politiker? Aktivist? Advokat? Journalist?

Sjekk innlegget og linkene jeg ga.

Sitat
Dersom det statistiske grunnlaget for 17-06 valget var feil, var også grunnlaget for valget noen uker før feil.

Sjekk gresk lov.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Jeg registrerer at det ikke er noen interesse for debatt her. Jeg har -rimelig tålmodig- tatt opp til drøfting de temmelig ekstreme synspunktene som fremsettes her, og forsøkt å svare på vanlig debatt-maner, med spørsmål som kan gi mer informasjon og forhåpentligvis mre innsikt. Men det kommer bare nye sensasjons-oppslag.

Så da blir min konklusjon at debatt er ikke ønsket, og vi får heller kjøre våre parallelle løp.

Amatør1

Jeg tror vi får bli enige om å respektere hverandres ulike syn. Jeg anerkjenner til fulle din rett til å mene og gi uttrykk for helt andre synspunkter enn mine. Selvfølgelig.

Jeg vil dog be deg tenke igjennom hvordan du refererer og karakteriserer mine referater og synspunkter.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: Amatør1 på juni 22, 2012, 11:00:56 AM
Sitat fra: ConTrari på juni 22, 2012, 09:59:54 AM
Jeg tror du er i alvorlig utakt med det store flertall av EUs befolkning, for å si det sånn.

Jeg ville ikke vært så skråsikker på det, men uansett er ikke konsensus et utgangspunkt for min meningsdannelse.

Tre av fire tyskere er motstandere av å danne Europas Forenede Stater:



Germans do not favour political union

"A survey published by the magazine Stern, with details online via here, has 74 percent of the 1,004 Germans polled against the idea of a United States of Europe. Only 22 percent support the idea of abandoning the nation state.

The poll, carried out by the Forsa organisation, also has 63 percent against the idea of an elected EU president, with only 33 percent in favour, and 59 percent oppose the transfer of further financial powers from the Bundesbank to EU institutions. Only 36 percent are in favour."




Den tyske originalen:

http://www.presseportal.de/pm/6329/2282899/stern-umfrage-drei-von-vier-deutschen-gegen-vereinigte-staaten-von-europa-auch-eu-praesident-wird

Sitatstern-Umfrage: Drei von vier Deutschen gegen Vereinigte Staaten von Europa - Auch EU-Präsident wird abgelehnt - Mehrheit sieht jedoch Vorteile von EU und Euro

Hamburg (ots) - Die Deutschen sind zwar prinzipiell europafreundlich, eine Abtretung weiterer Souveränitätsrechte zugunsten der Europäischen Union lehnen sie jedoch ab. 74 Prozent der Bundesbürger wollen nach einer Umfrage für die am Donnerstag erscheinende Ausgabe des Hamburger Magazin stern nicht, dass sich die EU langfristig zu einem einheitlichen Bundesstaat nach dem Vorbild der USA entwickelt. Lediglich 22 Prozent befürworten eine Aufgabe des Nationalstaats zugunsten einer vereinigten EU. Vorbehalte haben die Befragten auch gegen einen vom Volk gewählten EU-Präsidenten, wie ihn kürzlich Finanzminister Wolfgang Schäuble vorgeschlagen hat: 63 Prozent sind dagegen, nur 33 Prozent dafür.


It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Nå ser det ut til å nærme seg en slags finale



Hellas bråsnur i gjeldsforhandlinger
"På tross av valgløfter vil ikke den greske regjeringen lengre prøve å reforhandle landets gjeld."
I så fall har ikke Hellas mange opsjoner igjen. Hvis man ikke kan reforhandle gjelden, så er konkurs neste, for de kommer ikke til å klare å betale. Da blir det nok Grexit.



En ny variant:
Debt crisis: Finland warns of euro exit
"Finland would consider leaving the eurozone rather than paying the debts of other countries in the currency bloc, Finnish Finance Minister Jutta Urpilainen has said. "



Tyske økonomer advarer mot bank-union:
German economists denounce summit decisions
"In an open letter published by the daily Frankfurter Allgemeine Zeitung, a group of 160 economists wrote that German Chancellor Angela Merkel found herself forced to make "wrong" decisions during the gathering. The economists said they "view the step toward a banking union, which means collective liability for the debts of the banks of the eurosystem, with great concern."

"Banks' debts are nearly three times higher than government debts ... the taxpayers, retirees and savers in the so-far solid countries of Europe must not be made liable for backing these debts, particularly since gigantic losses are foreseeable from financing the southern countries' inflationary economic bubbles," they added."




Hvem blir førstemann ut?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Meget store demonstrasjoner i Madrid i dag i protest mot regjeringens underdanighet i forbindelse med EUs krisepakke. Politiet skjøt på demonstrantene med gummikuler.

Slik skyting, er det et forsøk på å gi turistnæringen et oppsving? Det kan jo ende med en mengde jackass-besøk dette.

Ja, jeg tror nok dette er løsningen på de økonomiske problemene. I det hele tatt har historien vist gang etter gang at vold mot egen befolkning er genialt.

Denne videoen er fra mai, og det er ikke veldig trivelig å se på. En reagerer rimelig negativt på å se at representanter for myndighetene gjentatte ganger slår mennesker som demonstrerer sittende på bakken.

http://www.youtube.com/v/CvzanYnPRyc
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Amatør1 på juni 21, 2012, 19:56:06 PM
Det vi ser er nå at man forsøker å utnytte The Beneficial Crisis til å gjennomføre lenge planlagte autoritære tiltak som ikke har noen demokratisk referanse. Går man for langt i den retningen, ender det med blod i gatene.

VG rapporterer fra Spania ikveld:

Voldsomme sammenstøt i Madrid
Skyting, raketter og brann i sentrumsgatene

"Onsdag samlet tusenvis av spanjoler seg i Madrids gater for å demonstrere mot krisetiltakene i landet.

Målet med den nye budsjettplanen er å redusere underskuddet med 65 milliarder euro - over 486 milliarder kroner - innen utgangen av 2014."


It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: Amatør1 på juli 06, 2012, 14:16:05 PM
Hvem blir førstemann ut?

For Greece, ECB = End Close, Beware

"The mood within Europe has clearly turned against Greece and there is little desire to spend more time or money on resolving the country's problems. The political will has vanished in many eurozone countries and the bigger threat of a Spanish or Italian derailment is drawing greater attention. Greece has a strong case in its wish for a reworking of the bailout given the deepening recession but the troika does not appear prepared to deviate from the line that has been set. As German Finance Minister Wolfgang Schaueble put it a few days ago, the program will not change because "it has been decided". What the coalition and many Greeks hoped would be a renegotiation process is shaping up to be a straightforward case of "take it or leave it." If this is the case, what better way to exercise that final turn of the screw than to make it painfully clear to Greece that it is on the brink of disaster? By rejecting Greek bonds, the ECB flicked the switch to illuminate a display over the euro highway that reads: Beware, road ends ahead. We have been warned."
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Grovens Sorry Euroria (Soria Moria) forteller mye.



Nordmannen med vadmelsekk og norsk flagg er vendt ryggen, men sannelig ser det ut til at drømmen brister der i det fjerne for Jensemann og Erna.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

SitatGrovens Sorry Euroria (Soria Moria) forteller mye.
Tullsyverins-laddene glaner mot solfylte feriemål over alle blåner.....og resten av følget vinker med flagget fra ryggsekken...? :-\
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Amatør1

Spania skjelver. Økende tegn på at Spania ikke klarer seg uten hjelp fra EU-partenere. Et større inngrep fra markedet kan være nært forestående, i regi av Den Europeiske Sentralbanken, som ikke er enig med seg selv...



Schuldenkrise eskaliert
Spanien wankt
27.07.2012, 15:21 Uhr, aktualisiert heute, 15:45 Uhr

Die Zeichen mehren sich, dass es das schuldengeplagte Spanien ohne Hilfe seiner EU-Partner nicht schaffen wird. Ein großer Markteingriff könnte bevorstehen – unter Führung der EZB, die sich aber selbst nicht einig ist.



Snart kjøper Den Europeiske Sentralbanken gamle sykler....
,,Bald kauft die EZB auch alte Fahrräder"

,,Sicher ist, dass wir ohne den geplanten Rettungsschirm den Euro nicht verteidigen können. Die nächste Krise wäre dann nicht mehr nur eine Krise des Finanz- und Wirtschaftssystems, sondern auch eine Krise des politischen Systems." - Wolfgang Schäuble

"Euroen kan ikke forsvares uten en ny fallskjerm-pakke. Den neste krisen vil ikke bare handle om det finansielle og økonomiske system, men om hele det politiske systemet."

Ahem.... han er inne på noe der. Dette har vært politikk hele tiden.



h/t Richard North
There are times when only German will do
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Vi nærmer oss finalen

Finland forbereder seg på euro-sammenbrudd


"Europeiske ledere bør først som sist forberede seg på et sammenbrudd i eurosonen, mener Finlands utenriksminister Erkki Tuomioja."




Skjer det denne fredagen, eller neste?

Eurocrash: panic and other measures

"Greek prime minister Antonis Samaras will fly next week to meet the German chancellor and Hollande. Merkel and Hollande will meet next Thursday, a day before the Greek premier arrives in Berlin, Merkel then plans to visit Spain's Mariano Rajoy early in September, and Italy's Mario Monti says he expects to travel to Berlin before August is out."

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Jeg fant en link på NrK som lød slik: "Gatekamper i Italia, Spania og Hellas"

Tenk hvordan dette hadde vært hvis ikke EU hadde fått fredsprisen?  /sarc

Som før nevnt
Sitat fra: Amatør1 på juni 21, 2012, 19:56:06 PM
Det vi ser er nå at man forsøker å utnytte The Beneficial Crisis til å gjennomføre lenge planlagte autoritære tiltak som ikke har noen demokratisk referanse. Går man for langt i den retningen, ender det med blod i gatene.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Ja, EU har virkelig ført til fred og trygghet i Europa, det ser vi jo nå \sark

Selv har jeg aldri gått i demonstrasjonstog, men jeg overveier protesttoget mot EU-utdelingen.

Det vi har sett utvikle seg, spesielt i det siste året, er skremmende - og det ser bare ut for å bli verre og verre. Det handlet jo alltid om makt, og ikke om mennesker.

Hvor skal det ende?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: seoto på november 14, 2012, 19:14:11 PM
Ja, EU har virkelig ført til fred og trygghet i Europa, det ser vi jo nå \sark

Selv har jeg aldri gått i demonstrasjonstog, men jeg overveier protesttoget mot EU-utdelingen.

Det vi har sett utvikle seg, spesielt i det siste året, er skremmende - og det ser bare ut for å bli verre og verre. Det handlet jo alltid om makt, og ikke om mennesker.

Hvor skal det ende?

Folk som deg og meg må si at nok er nok, og be dem som føler at demokrati er et problem for dem finne seg en planet der de kan være litt mer i fred.

Ja, det er virkelig en uhyggelig spiral. Jeg har begynt å tenke på det du nevnte i en annen tråd om pensjonspenger mm., en rasjonell forklaring på at dette går så galt er at disse folkene - i tillegg til å ha en fascistisk innstilling til andre mennesker - rett og slett har gamblet bort pensjonen til en milliard mennesker.

Slikt blir det fort bråk av.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to